Evaluatie kippenactie 2003
algemeen
Voor de derde maal op rij hebben we in september 2003, drie maanden na de
bedeling van de kippen, een enquêteformulier naar alle 27 klanten gezonden.
Hierin werd gepeild naar de klantentevredenheid en het effect van de actie.
Omwille van de gezondheidsproblemen en hun weinig raszuiver uitzicht bij de
geleverde dieren in 2002, werden er opnieuw dieren gekocht bij de leverancier
van 2001.
evaluatie van de enquête:
antwoordgraad:
- 17 respondenten, antwoordgraad = 63% (2002: 58%; 2001:
68%)
64 % van de verkochte kippen (2001 en 2002: 63%)
- Deze graad van vrijwillige respons kan als zeer goed
beoordeeld worden.
resultaten:
algemeen
- In 2003 werden 109 kippen aan 27 gezinnen. Er werden ongeveer evenveel
kippen verkocht als in 2002.
- Ook het aantal klanten bleef bijna gelijk ten opzichte van 2002.
- Per klant werden er iets meer kippen besteld (2003: 4,0
kippen/klant; 2002: 3.8 kippen/klant; 2001: 3.4 kippen/klant).
vroegere ervaring met het houden van kippen:
- 77% had reeds ervaring met kippen houden (2002: 82%;
2001: 68%), waarvan er 1 opnieuw kippen gaan houden is
- 1 persoon met kippen-ervaring heeft nu opnieuw kippen aangeschaft
- 24% had voorheen nog geen kippen (2002: 8%; 2001: 56%)
- In tegenstelling tot 2002, waar nauwelijks nog nieuwe gezinnen konden
bereiken, hebben we nu toch enkele gezinnen overtuigen om kippen te houden.
- In tegenstelling tot 2001, waar 60 % van de klanten geen kippen had,
hebben we in 2002 en 2003 voornamelijk de bestaande kippenhouders van nieuwe
kippen voorzien.
motivatie om kippen te houden:
Keukenafval verwerken: |
88% (2002: 95%; 2001: 88%) |
Gezonde eieren produceren: |
82% (2002: 85%; 2001: 96%) |
Bestaande kippen vervangen of
aanvullen: |
59% (2002: 75%; 2001: 32%) |
Andere motivaties: |
onkruidbestrijding
gezelschapsdier
productie mest |
gezondheidstoestand van de geleverde dieren:
- In tegenstelling met 2002, waar 4 van de 17 respondenten ziekten
vaststelden, werden de kippen dit jaar in goede gezondheid afgeleverd (in
2001 waren er luchtwegeninfecties (18%), oogproblemen (7%) en sterfte wegens
onbekende oorzaak (7.5%))
- na levering is er 1 (1%; in 2002: 7.5%) kip gestorven aan een onbekende
doodsoorzaak. Een tweede dier heeft het moeten afleggen in een gevecht met
een egel.
- de algemene gezondheidstoestand was net zoals in 2001 erg goed, dit na
de slechte levering in 2002.
hun productie:
- De kippen leggen gemiddeld 4 eieren per week (minimum 2 - maximum 7).
- De kippen begonnen gemiddeld 1.6 weken na levering eieren
te leggen (minimum: 0 dagen - maximum 4
weken).
- 1 van de 17 klanten klaagde over kleine eieren.
wat eten de kippen?
Groen uit de tuin: |
77% (2002: 76%; 2001: 68%)
|
Scharrelen op de composthoop: |
29% (2002: 35%; 2001: 26%)
|
Aangekocht graan: |
100% (2002: 100%; 2001: 96%)
|
Keukenafval en etensresten: |
100% (2002: 100%; 2001:100%)
|
- Alle kippen krijgen keukenafval en etensresten voorgeschoteld.
- 3/4 van de kippen verwerkt ook groen uit de tuin.
- 1 op 3 van de kippen kan scharrelen op de composthoop.
- Ze worden bijna allemaal bijgevoederd met graan.
- Iedereen is van oordeel dat de kippen bijdragen tot het
verminderen van de afvalberg.
omkadering en algemene tevredenheid:
- Het startpakket van graanemmer, graan, schelpjes en een leg-ei werd door
iedereen als zeer nuttig aanzien.
- Bijna iedereen is van oordeel dat er voldoende informatie rond het
houden van kippen verstrekt is.
Twee personen waren van oordeel dat er nog meer informatie verschaft moet
worden. (over ziekten en verzorging; een hulplijn na de aankoop werd
gesuggereerd).
- In tegenstelling tot 2002, waar we verschillende klachten noteerden, was
iedereen tevreden over het uitzicht van hun kippen
- Algehele tevredenheid haalde een score van 4.6 op 5
(2002: 4.1 - tevreden; 2001: 4.6 - zeer tevreden), dit komt overeen
met “zeer tevreden”.
We hebben na het mindere jaar 2002 terug dezelfde (goede)
klantentevredenheid dan in 2001.
besluit:
- Het initiatief wordt door alle deelnemers als positief ervaren.
Ook de respons op de enquête is groot.
- De gezondheids- , leg - en uitzichtproblemen van 2001 zijn van de baan
door voor een andere leverancier te kiezen..
- De kippen dragen effectief bij tot het verminderen van de afvalberg.
Keukenafval staat steeds op het menu, maar ze doen zich ook te goed aan
tuinafval.
De kippen moeten nog wel bijgevoederd worden met graan.
- Informatieverstrekking aan de nieuwe klanten dient volgehouden te worden
en voldoet aan een reële vraag van de klanten. Nieuwe kippenhouders kunnen
nog wel extra informatie gebruiken.
- De doelgroep werd nauwelijks bereikt: de meeste deelnemers hadden reeds
kippen en de actie werd gebruikt om het hoenderhok van vers bloed te
voorzien.
Ten opzichte van 2002 hebben we toch wel terug meer nieuwe kippenhouders
bereikt.
- De actie blijkt toch nog een (beperkt) sensibiliserend karakter te
hebben. Ook draagt de actie bij tot de naambekendheid van de milieuraad.
De actie is om beide redenen voor herhaling vatbaar.
[kippenactie]
laatste wijziging:
11/08/2010