Burenraad Agfa-Gevaert

vergadering van 23 juni 2005

Afbraak FAO

De oude fabrieksgebouwen aan de zijde van de Antwerpsestraat werden afgebroken. Hiervoor werd gekozen voor een proces dat zo milieuvriendelijk mogelijk is (scheiden van afvalstoffen, hergebruik van materialen) en zo weinig mogelijk hinder oplevert (stofbestrijding door middel van waterverstuiving).

Hiervoor werd beroep gedaan op de Duitse firma Gesu, die ook de afbraken voor Agfa in Duitsland heeft uitgevoerd. Deze firma werd gekozen wegens haar milieureputatie en de uitvoering van de werken volgens de milieunormen van Duitsland.

Een groot deel van het materiaal op het terrein werd gebruikt als bodemlaag en het resterende materiaal werd afgevoerd voor recyclage door de firma Adams in Zandhoven.

Op dit ogenblik zijn er nog geen concrete plannen om deze zone te hergebruiken, maar het bedrijf wil dit gebied vrijhouden voor nieuwe ontwikkelingen.

De zone zal tijdelijk als parking ingericht worden.

Aan de straatzijde zullen (aansluitend bij de bestaande groenen afscherming) in het najaar bomen en struiken geplaatst worden.

Theoretisch gezien zou er na de afbraak geen bijkomende geluidshinder mogen zijn voor de omwonenden.

Status verkoop Gevaert 4

Agfa-Gevaert heeft plannen om een deel van de terreinen van Gevaert 4 (aan de Minerva-wijk) te verkopen. Het is een gebied van ong. 74.500 m² op grondgebied Mortsel en Edegem. De projectontwikkelaar BPI krijgt 18 maanden (tot midden 2006) de tijd om een concreet én rechtszeker projectvoorstel (realisatie en financiering van de terreinen) op te maken.

Een kwart van het terrein waarop de confectie-afdeling is, wordt niet verkocht en er zijn ook geen plannen om dit terrein te verkopen in de nabije toekomst..

Omdat de zone op het gewestplan ingekleurd is als industriegebied, dient men een bestemmingswijziging door te voeren met zekerheid van stedenbouwkundige vergunningen. . Hierover is nog geen consensus: Edegem wil een woonfunctie in de zone terwijl Mortsel eerder op zoek is naar een bijkomende KMO-zone

J. Weckhuysen uit zijn bezorgdheid dat door de verkoop van Gevaert 4 ook de buffering voor hemelwater zou wegvallen. Hierop werd geantwoord dat:
1. er geen bufferbekken voor hemelwater is voorzien
2. de ontwerper zich bewust is van het waterprobleem en dat het een deel uitmaakt van de ontwikkelingen om de debieten op de juiste manier af te voeren.

Verkoop parking Ridder Van Ranstlei:

Agfa-Gevaert heeft ook plannen om dit terrein te verkopen.

Een projectontwikkelaar (Imwo invest uit Temse) heeft een optie op dit terrein genomen. Hij bekijkt of het mogelijk is om op deze plek een discount-supermarkt in te planten.

Mevr. A.M. Creemers, woordvoerster wijk R. Van Ranstlei, heeft een enquête gedaan in de betrokken buurt. 72% van de personen waren tegen de inplanting van een ALDI wegens de verkeersoverlast, bijkomende drukte, verlies aan speelruimte voor de kinderen van de buurt en van de Antwerpsestraat. 28% van de bewoners, vooral ouderen stemden voor.

Mevr. A.M. Creemers vraagt dat Agfa tijdens de gesprekken met de koper zou pleiten voor een goed overleg met de buurtbewoners zoals dit met Agfa steeds het geval is geweest

Uitbreiding milieuvergunning Gevaert 1:

Op korte termijn wil het bedrijf een pilootinstallatie opstarten voor de aanmaak van milieuvriendelijke inkten op waterbasis of op basis van eco-solventen (oplosmiddelen met een hoog kookpunt die afbreken onder invloed van UV-licht).

Er wordt daarom een milieuvergunning aangevraagd voor het opstarten van 4 productielijnen (één lijn voor elke kleur, omdat dit de reinigingsbeurten beperkt) voor het malen, oplossen van kleurstoffen en pigmenten en het afvullen van de geproduceerde inkten.
Het betreft hier gekende processen voor het bedrijf die voor een nieuwe toepassing ingezet worden. Omdat deze toepassing onder een aparte VLAREM-categorie valt, moet het bedrijf een nieuwe vergunning aanvragen.

In de pilootinstallatie zal vergund worden voor:

Omdat inkten wel wat kleur kunnen veroorzaken in het afvalwater, is het gebouw afgekoppeld van de bedrijfsriolering.
Doordat er een aparte productielijn voorzien is voor elke kleur, zal het aantal reinigingsacties (en afvalstoffen) beperkt blijven.
Er zullen geen afvalstoffen of bijproducten vrijkomen (het is een louter fysisch proces).
Eventuele productieresten worden afgevoerd naar een verwerkingsinstallatie (INDAVER) voor recyclage.

In de marge van de vergadering hebben we vernomen dat de geplande bouw op de parking aan de Septestraat voorlopig in de koelkast gestopt is. Er zal hiervoor voorlopig geen milieuvergunning aangevraagd worden.

Bodem

Er werd enige tijd geleden een oude bodemvervuiling vastgesteld met trichloorethyleen. Deze vervuiling is met de grondwaterstroom meegevoerd tot buiten het bedrijfsterrein (zijde Lieven Gevaertstraat).

De problematiek reeds uitvoerig besproken op de speciale burenraad van november 2004 met de inwoners van de betrokken straten. Ook de mogelijke saneringstechnieken werden toegelicht

Er is een beschrijvend bodemonderzoek opgestart en nieuwe peilbuizen zullen nog geplaatst worden voor bijkomende informatie.

Er lopen op dit ogenblik labotesten om de haalbaarheid te onderzoeken van versnelde biologische afbraak in situ van de poluenten. Er wordt samengewerkt met Prof. Verstraete, OVAM en andere externe deskundigen.

Tegen eind 2005 zal het duidelijk zijn of deze saneringstechniek in de praktijk zou kunnen werken. In november 2005 zal hierover een informatievergadering met de buurt gehouden worden.

Buurtcontacten:

In de eerste helft van 2005 werd 1 klacht i.v.m. sluikstorten op de terreinen Gevaert 7 genoteerd. De heer E. Mertens zal via een schrijven de buurtbewoners hierop attent maken.

De 5 geluidsklachten waren terecht en werden afgehandeld. De betroffen personen werden geïnformeerd.

Er waren 2 geurklachten. De actieve kool van de foto-oxidiser, die geïnstalleerd werd om de geurhinder te vermijden, moet sneller dan verwacht vervangen worden om een goede werking van het apparaat te verzekeren. Agfa onderzoekt wanneer dit moet gebeuren.

De geurhinder ter hoogte van de zilvervijver kan niet op identieke wijze bestreden worden daar de zilvervijver niet afgedekt kan worden. Afdekking is noodzakelijk om de afzuiging te doen van vervuilde lucht boven de eerste zilvervijver en het verder te begeleiden naar het behandelingsapparaat.

Diversen

Het verkeer tussen de vestingen is verminderd van 9.000 ritten/jaar in 2000 naar 1.700 ritten/jaar. Dit is te danken aan de nieuwe opslagmogelijkheden aan Gevaert 5.

Tijdens de werken aan de Antwerpsestraat werden deze meestal 's nachts uitgevoerd om hinder te vermijden. Weldra wordt er terug overgeschakeld op dagtransporten.

De buurtbewoners merken nog steeds dat de parkeerplaatsen in hun straat ingenomen worden door Agfa-Gevaert-werknemers die geen gebruik wensen te maken van de personeelsparkings.

Het bedrijf (dat niet bevoegd is om in te grijpen) gaat via de interne communicatie zijn personeel oproepen dit niet meer te doen.

De politie, die wel bevoegd is om deze parkeerovertredingen te beteugelen, treedt onvoldoende op.

Burgemeester I. Pira vraagt of de opstelling van een masterplan niet interessant zou zijn om de vele projecten die lopen als geheel te kunnen bekijken.

D. Arnout licht toe dat we inderdaad een masterplan hebben. Verder is het terrein van Gevaert 1 vooral bestemd voor nieuwe groei en de toewijzing van de gronden gebeurt slechts na een diepgaand onderzoek.

 

[Burenraad Agfa]

laatste wijziging: 18/02/18