Burenraad Agfa-Gevaert

vergadering van 18 november1999

Gang van zaken bij Agfa-Gevaert

Hermachtiging van de milieuvergunning Gevaert 5

Gevaert 5 is de vestiging die gelegen is tussen de Septestraat, Lode Vissenaekenstraat, Roderveldlaan en de Deurnestraat.

Voor deze vestiging werd de eerste milieuvergunning aangevraagd in 1971 en ondertussen zijn er reeds 30 hermachtigingen verleend.

Voor deze vestiging gaat een nieuwe vergunning aangevraagd worden.

Gevaert 5 is een complexe fabriek waar onder andere volgende activiteiten ontplooid worden:

Op Gevaert 5 zal eveneens een nieuw rollenmagazijn gebouwd worden. Hierdoor zal het aantal transporten tussen de verschillende Gevaert-vestigingen nog verder afnemen.
Gezien het een uitbreiding in de hoogte van bestaande gebouwen betreft, zal dit niet ten koste gaan van parkeerplaatsen.

De nieuwe vergunningsaanvraag wordt eind november 1999 overgemaakt aan de bestendige deputatie te Antwerpen. Deze zal deze overmaken aan het gemeentebestuur waarna er een openbaar onderzoek gestart zal worden (gepland: December 1999 - Januari 2000, looptijd: 1 maand)

Alhoewel Agfa-Gevaert niet verplicht is een informatie-vergadering te organiseren voor de buren, zal deze toch plaatsvinden. Deze is voorlopig gepland voor januari 2000.

Voorstelling "Erasmushuis" (ex Salons Edelweis - De Karmeliet)

De gebouwen waar voorheen de Salons Edelweis - De Karmeliet gevestigd waren zijn begin 1999 aangekocht door Agfa-Gevaert.

Deze terreinen zijn nu door Agfa-Gevaert verhuurd aan N.V. Restag die er "Het Erasmus Huis" zullen openen. Het betreft een congres- en seminariecentrum. Op de benedenverdieping komt er een bistro dat enkel geopend zal zijn tijdens de daguren.

Het achterste gebouw wordt afgebroken en vervangen door nieuwe zalen.

De doorgang tussen de gebouwen zal enkel toegankelijk zijn voor de gebruikers van het zalencomplex.

Behalve bij evenementen, zal het centrum gesloten zijn na 19:00u. Hierdoor zal de overlast voor de buurt tot een minimum beperkt worden.

Parkeerproblemen

Agfa-Gevaert heeft een bijkomende parking geopend (130 voertuigen) ter hoogte van de Antwerpsestraat (ingang: Lieven Gevaertstraat). Hierdoor heeft het bedrijf nu 70 parkeerplaatsen meer dan er noodzakelijk zijn.

Het probleem: het aanbod is geografisch niet goed verdeeld zodat menig werknemer nog verleid wordt om zijn wagen in de woonstraten te parkeren. Hiertegen kan het bedrijf niets ondernemen. Een permanente sensibilisatie rond dit probleem van de werknemers wordt wel volgehouden. Extra ingangen ter hoogte van de parkings (draaitrommels) moeten het gebruik van de parking ook stimuleren.

De bewoners van de Hendrick Cuypersstraat uitten hun ongenoegen over het gebrek aan parkeergelegenheid in hun straat. De 25 parkeerplaatsen die door Agfa-Gevaert ter beschikking gesteld worden tussen 19:00u en 07:00u voldoen niet aan de behoefte: er is nood aan parkeerplaatsen tijdens de daguren ('s nachts en in het weekeinde zijn er minder problemen)

Men klaagt eveneens over het niet naleven van parkeerverbod en het gebruik (misbruik) van de parkeerschijf in hun straat (probleem is ook in de andere omliggende straten aanwezig). Een uitbreiding van het politietoezicht wordt als enige oplossing aanzien.

In deze context kwam ook het probleem van de fietsveiligheid in de Hendrick Cuypersstrat aan bod: parkeren aan beide zijden van de straat maakt de straat dermate smal dat veilig fietsverkeer niet mogelijk is. Naar de toekomst toe zal er gewerkt moeten worden naar een gescheiden fietspad èn enkelzijdig parkeren.

Rondvraag

[Burenraad Agfa]

laatste wijziging: 18/02/18