Internationale luchthaven Antwerpen

Overlegcomité luchthaven Antwerpen


verslag vergadering 18 juni 2003

(samenvatting voor de milieuraad)

geluidscontouren 2002:

Geluidscontouren brengt de geluidsbelasting van de zone rond de luchthaven in kaart.
Het opstellen van geluidscontouren is niet gebaseerd op veldmetingen, doch ze worden bepaald op basis van de vluchtgegevens. Deze worden ingegeven op een internationaal erkend model (INM 6.0C van de FAA).

De geluidscontouren voor 2002 liggen binnen deze van de voorgaande jaren.
Zowel naar oppervlakte als naar aantal inwoners waar men sterk gehinderd is (gemiddelde geluidsbelasting> 55 dBA) stelt men een daling vast.

Het Mortselse woongebied valt uiten de zone van sterke hinder.

Indien we de simulatie van de geluidscontouren vergelijken met de resultaten van het geluidsmeetnet, dan blijken we een goede overeenkomst te hebben. Dit duidt op de deugdelijkheid van zowel het geluidsmeetnet als van het simulatiemodel

Mogelijke oorzaken van de verminderde hinder in 2002:

Omdat aan de zijde van Borsbeek minder inwoners wonen, is het aantal sterk gehinderden sterker gedaald als de sterk gehinderde oppervlakte.

Het veranderde baangebruik is een gevolg van de windrichting en niet van een bewuste keuze.
Het baangebruik kan slechts beperkt gestuurd worden: enkel RWY 29 beschikt over apparatuur om op instrumenten te kunnen landen (ILS) en de windrichting is vaak de bepalende factor. (beslissing landingsrichting ligt bij BelgoControl)

geluidscontouren

Geluidsmeetnet:

plan met lokaties geluidsmeetpunten Er is nog steeds een kleine afwijking (± 90 meter) tussen de radargegevens en de metingen van het geluidsmeetnet.

Het probleem van de tijdsafwijking tussen de verschillende computers (moeilijk verband te leggen tussen de verschillende gebeurtenissen) is opgelost: de tijd wordt continu gecorrigeerd op basis van een tijdsbaken.

De drempel vanaf wanneer een geluidsgebeurtenis wordt opgenomen is vanaf april 2003 verlaagd van 70 tot 60dBA (voor meetpunt 1,3 en 4) en 65 dBA (meetpunt 2 – einde startbaan aan Fort 3)
Door het verlagen van de drempel zijn er wel meer geluidsevents opgetekend.
Ter info: indien het geluidssterkte gedurende 10 seconden groter is dan de drempel, dan zal het meetnet dit lawaai registreren als abnormaal

Er is nog steeds geen verband te leggen tussen het gebruikte vliegtuigtype en de veroorzaakte hinder. De gegevens van de luchtverkeersleiding zijn op dit punt nog onvolledig. Er wordt wel gewerkt aan dit punt.

Nachtvluchten:

In 2003 hebben er nog geen vluchten plaatsgevonden buiten de normale openingstijden van de luchthaven.

Klachtenregister:

Als test werden enkele klachten vergeleken met de gegevens van het geluidsmeetnet. Hieruit blijkt dat het geluidsmeetnet in staat is deze buurtcontacten te objectiveren (o.a. de bron te indentificeren).

Herlocaliseren opleidingvluchten:

De studie voor het herlocaliseren van de opleidingsvluchten lijkt verward te zijn in het administratief kluwen van de Vlaamse overheid. Het gevoel van “obstructie” en “politieke inmenging” is aan de orde.

[terug]

laatste wijziging: 17/08/10