Adviesgroep Gemeentelijk Milieubeleidsplan
Vergadering van 15 februari 1999
opbouw van het plan
zie Gemeentelijk
milieubeleidsplan
knelpunten, beleidslijnen en acties
ter voorbereiding van de volgende vergadering werd er een
overzicht gegeven van de verschillende werkdomeinen, welke
studies en knelpunten reeds gekend zijn.
aan de leden van de adviesgroep werd gevraagd om deze lijst
aan te vullen tegen de volgende bijeenkomst. (cursief =
voorstellen milieuraad, wegens tijdsgebrek niet behandeld in een
openbare vergadering)
- milieuverstoring van het oppervlakte- en het
grondwater:
- waterkwaliteit van koude beek, fortloop en
grensscheidingsbeek was (is?) slecht (geen
recente gegevens beschikbaar)
- vitaliteit van de beken verhogen door hun
debiet te herstellen (afkoppelen regenwater van
bestaande rioleringen).
Om te vermijden dat het debiet in de beken te
sterk gaat schommelen kan het noodzakelijk zijn
om:
- bij hevige regenval het regenwater
tijdelijk te bufferen
- "stuwen" te bouwen om bij
langdurige droogte het totaal uitdrogen
van de beek te beletten.
- slib in beken verontreinigd met zware metalen
- ruimen van het slib: op ecologisch
verantwoorde wijze, met respect voor de
oevervegetatie en de kenmerken van de beek
- riolering: afkoppelingsbeleid
- bij alle nieuwe rioleringen en bij
elke vervanging van een bestaande
riolering, een gescheiden stelsel
aanleggen (ook al kan er niet dadelijk in
het opervlaktewater geloosd worden)
Het gemeentbestuur stelt dat gans
Mortsel van riolen voorzien is, met een
volledig gemengd stelsel. De vraag is in
hoeverre de vervanging door een
gescheiden rioolstelsel zinvol is als we
baten en kosten tegen mekaar afwegen.
Zijn er andere creatieve oplossingen
mogelijk? Opties zijn de opvang en
hergebruik van regenwater en infiltratie.
- Uit recente metingen van het niveau van
de grondwatertafel (juli '98) blijkt dat
deze varieert met de topografie, maar
soms toch zeer laag gelegen is (tot 7m
diep langs spoorwegen). Opvolgen van de
peilputten is nodig om besluiten te
kunnen trekken.
- mogelijkheden tot oppervlakte-infiltratie
bekijken om de verdroging tegen te gaan (Mortsel
is voor een groot deel bedekt met
verharde oppervlakken, waardoor er weinig
infiltratiemogelijkheden zijn voor het
regenwater, wat verdroging in de hand
werkt)
- probleem van septische put: efficiëntie,
vermesting door lekkende putten, uitstoot
van broeikastgassen (zie ook: Microbiële
omzettingen in septische putten: aard,
omvang en betekenis)
Het gemeentbestuur staat
weigerachtig tegenover het idee om de
septische put niet verplicht te stellen (corrosieproblemen,
verstoppen rioleringen, ... - zie ook gevolg
advies milieuraad 03/12/1998)
- snelle implementatie van de huidige
wetgeving in de gemeentelijke regelgeving
(zie ook advies
milieuraad 03/12/1998)
- luchtverontreiniging:
- inventarisatie van 1995-1996 gaf volgende
problemen aan:
- fluoriden (mogelijk afkomstig van de
steenbakkerijen uit de Rupelstreek?).
Aangezien in de buurgemeenten lagere
concentraties gemeten werden is het
aangewezen na te gaan of er geen andere
Fluor-bronnen in Mortsel zelf zijn of dat
er een verklaring te vinden is in het
feit dat de meetpunten in Mortsel hoger
gelegen waren.
- zwavel- en stikstofoxiden (waarschijnlijk
afkomstig van verkeer, verwarming en de
industrie)
- Het grootste deel van het verkeer in
Mortsel is doorgaand verkeer, waaraan de
gemeente zelf weinig kan doen. Mortsel
heeft een verkeerscirculatieplan
opgesteld en is bezig met het opstellen
van een mobiliteitsplan.
Het is wenselijk dat het
milieubeleidsplan en het mobiliteitsplan
op mekaar afgestemd zijn.
- controle op de uitstoot van huishoudelijke
verwarmingsinstallaties
- effectieve controle op attesten en
jaarlijks nazicht installatie (stookolie)
- gebruik van allesbranders/open haard:
- sensibilisatie over het
juiste gebruik
- controle buiten de
kantooruren
- invloed afvalbeleid op
gebruik van de allesbrander
- optimalisatie van de verkeersdoorstroming
door Mortsel: een constante lage snelheid
afdwingen zal de uitstoot, geluidshinder en
verkeersveiligheid positief beïnvloeden
- wagenpark van de gemeente stelselmatig
omschakelen naar gas/biodiesel/electriciteit (voorbeeldfunctie)
- geluidshinder:
- er werden studies gemaakt naar aanleiding van
plaatselijke klachten.
- geluidshinder in de gemeente is vooral
veroorzaakt door:
- zie ook punt "luchtverontreiniging"
- vliegverkeer
- keuze van de wegbedekking kan een belangrijke
invloed hebben op het verkeersgeluid
- lichtverontreiniging:
- in 1998 werd de straatverlichting aangepast
- door gebruik te maken van natriumdamplampen in
armaturen die alle licht naar beneden afgeven
werd het benodigde vermogen voor de verlichting
van Mortsel gehalveerd.
- sensiblitatie van de bevolking in het kader
van "nacht
van de duisternis" - effectieve
deelname gemeente
- verwijderen van overbodige (bv.
kwikdamplampen op Statielei) of weinig effectieve
(verlichting boomkruinen Meerminne) lichtpunten
- winkelverlichting: beperken na sluitingstijd
- sensibilisatie van de handelaars
- milieuverstoring aan het bodemopppervlak:
- verhoogd koper-gehalte op de oude
industrieterreinen
- het gemeentbestuur is bezig met het opstellen van
VLAREBO-inventaris: register van (oude) bedrijven
die mogelijk bodemverontreiniging hebben
veroorzaakt
- knelpunt: gegevens OVAM met betrekking tot
verontreinigde percelen in Mortsel zijn moeilijk
op te vragen
- stookolietanks: gezien de grote milieu-impact
van dit thema voor de gemeente Mortsel:
- voortzetting/ nieuw elan bestaande
actie milieuraad
- sensibilisatie: aanpassing van de
huidige tanks aan de nieuwe regelgeving
- controle van de conformiteit van de
bestaande installaties
- actief gemeentelijk beleid rond:
- controle lekdichtheid
stookolietanks
- verwijderen buiten
dienstgestelde tanks
- subsidiereglement voor
verwijderen bestaande
stookolietanks (uitdovend)
In 1998 werd een ontwerp
voor een subsidiereglement om het
buiten gebruik stellen van
particuliere ondergrondse
stookolietanks aan te moedigen
opgesteld. De invoering ervan
werd voorlopig uitgesteld in
afwachting van de resultaten van
het PREMAZ-proefproject.
Vermits dit project
waarschijnlijk toch niet
veralgemeend zal worden voor gans
Vlaanderen, zou het gemeentelijk
subsidiereglement misschien beter
nu ingevoerd worden.
- groepering van
buitendienststellingen (reinigen
of verwijderen) om de kostprijs/drempel
te verlagen (vb. naar Nederlands
voorbeeld: opruimingsacties per
wijk of straat)
- actief opsporingsbeleid van
buiten dienst gestelde tanks
- invoeren van een aanzienlijke
belasting op lekkende/niet
reglementair buiten dienst
gestelde stookolietanks (financiële
stimulatie om probleemtanks snel
te saneren)
- verlies biodiversiteit:
- dit punt wordt ook aangepakt in het Gemeentelijk
Natuur Ontwikkelings Plan (GNOP)
- voorzetting van de actie "Behaag Mortsel"
- "boomplantactie" van streekeigen
planten, meer toegespitst op kleinere stadstuinen
- behoud (of uitbreiding) van het bestaande
groene ruimte in de gemeente
- afvalbeleid:
- preventie en sensibilisatie: alhoewel Mortsel in
1998 reeds goede resultaten heeft geboekt, blijft
preventie van afval een prioriteit, zowel naar de
burgers toe als naar de handelaars.
- betere en meer doorgedreven scheiding van
bepaalde afvalfracties kan de herbruikbaarheid
van deze goederen verhogen (vb. steenpuin
scheiden van gips, ...)
- preventie-initiatieven bij de kleinhandel
- verminderen van het aandeel GFT+ in de
restafvalzak.
- Thuiscomposteren geeft nog veel problemen. Om
thuiscomposteren verder aan te moedigen heeft de
gemeente twee mogelijkheden: ofwel nieuwe mensen
proberen te overtuigen, ofwel mensen die al een
compostvat hebben helpen met hun problemen zodat
de kwaliteit eerder dan de kwantiteit verhoogt.
Dit laatste is bovendien een goede reclame. De
compostmeesters op het recyclagepark worden
eveneens regelmatig geconsulteerd.
- gemeentelijk aankoopbeleid, dient gericht te zijn
op afvalpreventie
- op een open en niet-dogmatische wijze het
afvalbeleid evalueren:
- bak of zak?
- gezondheidaspecten van het
afvalbeleid (hygiëne)
- kostprijs, invloed van de kostprijs
op de afvalstromen
- beleid dient gestuurd te worden door "LevensCyclusAnalyse"
en gebruik te maken van de "best
beschikbare technologie"
- hergebruik van goederen die op het
recyclagepark verzameld zijn: toelating voor de
burger om (niet-verkoopbare) goederen mee te
nemen voor direct hergebruik
- ter beschikking stellen van verhakseld
groenafval aan de inwoners van de gemeente
- trafiek naar het containerpark inperken:
- een weloverwogen systeem van huis-aan-huis
ophaling van bepaalde afvalfracties tegen
een concurentiële prijs (vb. oude
metalen, groen, PMD)
- aanmoedigen om gebruik te maken van
de recyclagesystemen die sectorieel
geregeld zijn (bv. autobanden, bruin- en
witgoed, accu's, ...) door containerpark
voor deze zaken (financiëel)
onaantrekkelijk te maken
- in het snoeiseizoen: verhakselen van
groenafval in de verschillende wijken en
het verhakselde materiaal dadelijk ter
beschikking stellen van de wijkbewoners
- De voorbeeldfunctie van de gemeente is van groot
belang! Zo kunnen op de gemeentediensten nog heel
wat acties doorgevoerd worden naar preventie van
afval, GFT, een duurzamer aankoopbeleid...
Hiervoor dient het gemeentepersoneel echter nog
gesensibiliseerd te worden en dienen de diensten
elk afzonderlijk bekeken te worden.
- ruimtelijk beleid
- Men gaat een nieuw 'Ruimtelijk Structuurplan
Mortsel' opmaken. Het vorige dateert nog uit de
jaren '70.
- het vergunningenbeleid dient met een maximale
flexibiliteit in te spelen op de vraag van de
burger om hernieuwbare energiebronnen te
implementeren bij nieuwbouw en renovatie.
- REG-initiatatieven dienden in dezelfde geest
behandeld te worden
- bestaande groene ruimten dienen gevrijwaard
te worden
- Fort 4 is nog steeds in het bezit van het
Belgisch Leger en het is de bedoeling dat de
gemeente het op termijn zal opkopen. Verder is er
nog een open stuk grond, 'Hoeve Liekens'(op het
gewestplan is aangeduid als woonzone), dat in het
bezit is van OCMW Lier en dit jaar te koop
gesteld zal worden in een openbare verkoop.
Gemeente Mortsel heeft waarschijnlijk niet genoeg
geld om beide op te kopen. De dreigende
definitieve sluiting van de ISVAG-oven dreigt
bovendien financieel roet in het eten te gooien.
- rationeel gebruik van water, grondstoffen en energie:
- aanpassen bestekken aankoop
- lijst met "milieuvriendelijke"
verbruiksartikelen
- bestrijdingsmiddelen: wordt aan een reductie
gewerkt, aanpassen van het productengamma
- een duurzamer alternatief is de aanleg van
onderhoudsvriendelijke beplanting, stoepen,...
- gebruik van alternatieve bestrijdingsmiddelen:
warmte, koude, anorganische bestrijdingsmiddelen
(oxidantia), geotextiel, mulche van schors, ...
- maximaal implementeren van zonne-energie en
regenwater-hergebruik in gemeentelijke
infrastructuur (voorbeeldfunctie). Er staan
nu reeds enkele projecten op stapel.
- voorbeeldfunctie: gebruik spaarlampen,
waterzuinige spoelbakken, regeling verwarming,
... (educatieve teksten in de openbare gebouwen
kunnen de burger wijzen op de toegepaste
technieken)
- De gemeente wil de aanleg van een put voor de
opvang van regenwater bij nieuwbouw laten
koppelen aan de bouwvergunning. Er werden echter
nog geen concrete stappen gezet aangezien het
aanpassen van de bouwverordening al snel drie
jaren in beslag neemt (binnen korte tijd zullen
er immers ook nog andere zaken aan de
bouwverordening moeten wijzigen, zoals voor de
brandveiligheid).
- werking van de milieudienst
- sensibilisatie en inspraak
- Sensibilisatie van handelaars vormt nog een
probleem omdat zij blijkbaar geen duidelijke
vertegenwoordigers hebben om afspraken mee te
maken.
- Inspraak in het milieubeleid gebeurt via de
milieuraad.
- EcoTeam-actie van de milieuraad
- burgers meer betrekken bij het gemeentelijk (milieu)beleid
Besluit:
Deze vergadering had tot doel de belangrijkste
milieuknelpunten in Mortsel aan te stippen en reeds enkele
mogelijke beleidsintenties en acties te formuleren. De
bovenstaande lijst zal vervolledigd worden door de leden van de
adviesgroep. Tegen de volgende werkgroep-vergadering zal dan een
eerste voorontwerp van het milieubeleidsplan opgesteld worden.
[Gemeentelijk milieubeleidsplan]
laatste wijziging:
06/08/19