Verslag milieuraad 8 juni 2006

Aanwezig:

Cuypers Koen; De Laet Marina; Desmyter Jan; Devisch Ronny; Dierick Jean; Iven Ivo; Lambert Griet; Lauwers Charles; Mertens Erik; Roekens Edward; Tobback Marc; Van Dijck An; Van Peer Ria; Wouters Leo; Vermeiren Luc; Dewaelheyns Hilde

Luchtmetingen Antwerpsestraat:

Edward Roekens stelde de resultaten voor van de luchtmetingen door VMM in de Antwerpsestraat.

In de metingen van juni tot september 2003 werd de luchtkwaliteit gecontroleerd met passieve samplers. Dit kan gezien worden als de meting van voor de aanpassing van de verkeerssituatie op de hoofdas.
In september tot december 2005 werd er met de luchtmeetwagen gemeten in de A. Segerslei (tegen Antwerpsestraat aan). Hier werd de invloed van de nieuwe verkeerssituatie mee opgenomen.
Omdat beide meetcampagnes geen voldoende lange periode liepen zijn ze niet echt representatief, maar ze geven toch op betrouwbare wijze een trend weer.
De metingen uit Mortsel werden vergeleken met de meetwaarden van het vaste meetstation op de Plantijn Moretuslei te Borgerhout (Antwerpen).

Er werd afgevraagd waarom er niet gemeten werd op de Mechelsesteenweg, waar er vroeger een dubbele file reikte tot aan de Prins Leopoldlei en er nu een even lange file is plus fileontwijkend sluikverkeer in de E. Thieffrylaan.
Mogelijk had in deze zone wel een invloed waarneembaar kunnen zijn van de werken.

Besluit:

Meer info over de luchtkwaliteit:

Tramlijnverlenging naar Boechout: advies en bezwaarschrift

Jan Desmyter heeft de milieuraad een overzicht gegeven van de discussie in de GECORO over de tramlijnverlenging.
De GECORO bleek negatief te staan tegenover de plannen, in het bijzonder over de zone Statielei en het gedeelte aan de St. Jozefskerk.
De GECORO was van oordeel dat er met het plein aan de St. Jozefskerk veel meer mogelijk is.
De plannen voor de Statielei zijn volgens de GECORO niet geschikt voor een winkelstraat.
Men betreurt het gebrek aan visie in de plannen en de afwezigheid van een gemeenschappelijk ontwerp voor Gemeenteplein, Statielei en Stadsplein.
De GECORO ziet meer mogelijkheden voor de geplande zone, maar dan moet er meer over nagedacht worden. Indien het plan te nemen of te laten is, zoals vaak gesuggereerd wordt, dan kan men beter de huidige situatie laten bestaan.

Ondanks dat er “in de wandeling” geadviseerd werd de tramlijnverlenging niet tegen te werken, heeft de milieuraad een advies/bezwaarschrift opgesteld.
Het advies (zie "adviezen") vormt een neerslag van deze discussie in de milieuraad.

De opmerkingen in het advies over de Statielei is gedeeltelijk gebaseerd op de opmerkingen die de GECORO over dit deel geformuleerd heeft.

De opmerkingen i.v.m. Koude Beek werden door de Mortselse milieuraad doorgespeeld aan Natuurpunt ‘Land van Reyen’, die het prompt omgezet hebben in een advies aan het Boechoutse gemeentebestuur én als bezwaarschrift gericht hebben aan BAM.

Er zijn twee punten bij het advies gevoegd die op de info vrijdag 9 juni 2006 nog boven water zijn gekomen tijdens het infomoment van BAM:

Advies Plan-MER luchthaven Antwerpen en
Bezwaarschrift plan-MER luchthaven AntwerpenPlan-MER luchthaven Antwerpen:

zie "adviezen"

Advies kappen van bomen in de veiligheidzone van de luchthaven Antwerpen

zie "adviezen"

Advies aankoop nieuwe kerstverlichting door de stad

zie "adviezen"

Begrotingswijziging 1 – mei 2006:

Het ‘milieu”-onderdeel van begrotingswijziging 1 van mei 2006 betreft 2 interne begrotingswijzigingen om meer geld te voorzien voor de uitbetaling subsidies energie, water, stookolietank.

De kredieten verwerking GFT + aankoop compostvat (8761-124-48) worden zoals gevraagd door de milieuraad op nul gezet en overgeplaatst naar de uitbetaling subsidies.
Ook het krediet 879-331-01 (bijdrage papierophaling vereniging) wordt op nul gezet en overgeplaatst naar subsidies daar er door de hoge oud papierprijzen toch geen subsidies moeten worden uitbetaald.

Mededelingen - rondvraag

Gebruik van de vrije tram- en busbaan in Mortsel door collectief vervoer, leerlingenvervoer en taxi's:

De wegbeheerder (Vlaams gewest) kan collectief vervoer, leerlingenvervoer en taxi’s toelaten om de tram- en busstrook op de Antwerpsestraat te gebruiken. Hiervoor vraagt ze wel advies aan ‘De Lijn’.
(In Antwerpen lopen er zo reeds enkele proefprojecten)

‘De lijn’ is niet happig om “vreemd” verkeer op “haar” tram- en busbaan toe te laten en wil daarom per weg geen aparte toelating geven. ‘De Lijn’ wacht op een globale regeling voor gans Vlaanderen: deze wordt voorbereid door Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt.
‘De Lijn’ vreest dat er misbruik gemaakt gaat worden van ‘haar’ trajecten zodat de doorstroming van het openbaar vervoer in het gedrang komt. Ook kunnen er problemen zijn met de verkeerslichtbeïnvloeding.

Op het kabinet van de Vlaamse minister van mobiliteit werd meegedeeld dat er getracht wordt in de zomer 2006 een convenant af te sluiten met de autocaruitbaters over het gebruik van de vrije tram- en busbanen.

Tankslag:

 Na een oproep in "Mortsel info" en door spontane meldingen werden 16 tanks bijeengebracht die midden juni 2006 opgeruimd werden.

Dit brengt het totaal op 125 opgeruimde tanks.

De volgende campagne is gepland in het voorjaar 2007

Zonneslag:

Tot nu toe hebben slechts een 6-tal personen interesse getoond voor het project.

Dag van het Park: biocafé en workshop vleermuizen- en mezenkasten

Op 28 mei 2006 werd opnieuw ter gelegenheid van de ‘dag van het park’ een biocafé en workshop ‘nestkastenbouw’ (i.s.m. natuurgidsen fort 4) gehouden door de leden van de milieuraad.

Het biocafé leverde een netto inkomst van 171,80 euro op voor de kassa van de milieuraad.

In de workshop werd er door de kinderen continu getimmerd aan nestkastjes, waarna ze door Marina De Laet informatie kregen over de mogelijke bewoners én over de vleermuizen van het fort.

Diverse:

[Werking 2006]

laatste wijziging: 11/08/10