Verslag Milieuraad 11 juni 1998

Aanwezig:

Berghmans H.; Bollen J.; Creemers A.; Ex W.; Iven I.; Jespers A.; Lambert G.; Mertens E.; Soens K.; Stroobandt H.; Tobback M.; Van Puyvelde J.; Van Tilburg E.; Wouters L.; Bemelmans A.; Van den Plas H.

goedkeuring van het verslag van 7/5/98.

J. Van Puyvelde had bezwaar tegen het verspreiden van de brochure van "Izen" (Zonneboilers) samen met het verslag (probleem met onafhankelijkheid.). M. Tobback had deze brochure mee opgenomen in het verslag om de werking van een zonne-boiler te illustreren. In de toekomst zullen dergelijke brochures niet meer toegevoegd worden aan het verslag.

 

marktafval

In gevolg van ons advies van 18 september 1997 heeft het gemeentebestuur nu ook vastgesteld dat de tonnage marktafval nog steeds in de lift zit.

Prognoses voor 1998 op basis van getallen 1e kwartaal 1998 geven een stijging met 12 %.

Het gemeentebestuur gaat onderzoeken of de markthandelaars bereid zijn om zelf een ophaler voor hun afval te zoeken en te betalen. Indien zij hiermee akkoord gaan, zal het gemeentebestuur gratis de vuilniscontainers ter beschikking stellen (idem andere KMO’s Mortsel).

Indien er geen overeenkomst met de markthandelaars is, zullen er geen containers meer geplaatst worden en dienen ze zelf hun vuilnis mee terug te nemen.

 

inzameling GFT+afval

Om de evolutie in het ophaalrendement van GFT+ te bepalen werd er in de driehoek Liersesteenweg-St. Benedictusstraat-Kerkstraat een telling gedaan van het aantal aangeboden zakken GFT+-afval. De telling gebeurde tussen 8:30 en 9:00 uur. Er werd geteld op 10/4/98 (1 week na de invoering), 22/05/98 en 29/05/98 (2 maanden na de invoering).

De stelling dat elke "brievenbus" wekelijks minstens één GFT+ -zak dient aan te bieden (omdat bepaalde fracties die wel in de GFT+-zak thuishoren niet thuis-gecomposteerd kunnen worden) werd door een groot deel van de milieuraad niet aanvaard. Deze personen stelden dat ook voor deze fracties alternatieven zijn (kippen, geen luiers gebruiken, taartdozen bij papier, ...)

datum 10/04/98 22/05/98 29/05/98
zakken/brievenbus

30 %

25 %

32 %

gedeeltelijk gevulde zakken

-

45%

35 %

andere zakken

2 %

2 %

1 %

De cijfergegevens geven het verband tussen het aantal brievenbussen in de steekproef en het aantal aangeboden zakken. Gezien een aantal "brievenbussen" méér dan 1 zak aanbiedt, ligt de participatiegraad lager dan de opgegeven percentages.

Uit de cijfergegevens blijkt dat minder dan 1/3 van de bewoners gebruik maakt van de GFT+-ophaling. Er is geen duidelijke trend in de tijd merkbaar in het ophaalrendement.

Het formaat van de GFT+-zak blijkt eveneens niet te voldoen aan de noden van de burger: 40% van de aangeboden zakken is slechts gedeeltelijk gevuld. Daarnaast kunnen we eveneens vaststellen dat meerdere gezinnen meer dan één zak nodig hebben om hun GFT+-afval te verwijderen (hierop kunnen we geen exact getal kleven daar de telling hiervan bij appartementen onmogelijk is).

Na 2 maanden GFT+-ophaling zijn er nog steeds mensen die de nieuwe ophaalregeling niet kennen. Dit resulteert in het aanbieden van een restafval op de dag van de GFT+-omhaling. (1 à 2 % van de aangeboden zakken)

De heer Jespers voorzag een sorteeranalyse en evaluatie van het huidige ophaalsysteem voor afval in september.

Mevrouw Van Puyvelde drukte erop dat men het punt "volksgezondheid" in het hele debat rond de GFT+-ophaling niet uit het oog mocht verliezen. De huisvuilophaling werd vorige eeuw ingevoerd om de hygiëne op een hoger peil te brengen. Zij waarschuwde voor de onhygiënische toestanden die ontstaan door het opslaan (stank, ongedierte) van rottend afval en het ophalen ervan (rottingssappen lopen uit de vuilniswagen, zakken barsten bij ophaling).
De stelling dat de Milieu Advies Raad niet "kost wat kost" de milieubelangen moet verdedigen in deze materie en dat men ook oog moet hebben voor de praktische problemen werd algemeen aanvaard.

 

advies GFT+ (deel 2: correctie cijfergegevens)

In de gemeenteraad van 19/05/98 werd aandacht geschonken aan de GFT+-ophaling. Op deze vergadering werd door schepen Jespers beweerd dat de milieuraad geen correcte gegevens verstrekt over de kostprijs van de GFT+-zak. De milieuraad moet deze stelling bijtreden. De foute gegevens werden veroorzaakt doordat we een ander rekenmodel gebruikten om de inhoud van de vuilzakken te berekenen. Hieronder vinden we de verschillende rekenmodellen terug samen met de kostprijs. In het eerste advies werd gebruik gemaakt van het bol/schijf-model omdat we op dat ogenblik nog niet beschikten over de Franse Norm (NF H34-004) die voor dergelijke berekeningen gebruikt wordt. De Franse Norm valt nog ongunstiger uit voor het berekende volume dan beide andere alternatieve berekeningen.

zak  

GFT+

rest (klein)

rest (groot)

PMD

prijs

BEF

9,0

10,0

15,0

10,0

breedte

dm

4,7

5,0

5,9

6,0

hoogte

dm

5,3

7,0

8,9

8,2

knoopstrook

dm

0,4

0,6

0,6

0,4

NF H34-004 (Franse norm)
totale inhoud

dm³

18

31

59

55

prijs/dm³

BEF/m³

502

322

253

182

 
prijs tov rest-groot  

98%

27%

0%

-28%

bolmodel : zak gevuld zodanig dat boven- en onderzijde bolvormig staan
totale inhoud

dm³

29

45

82

79

prijs/dm³

BEF/m³

305

222

183

126

 
prijs tov rest-groot  

67%

22%

0%

-31%

bol/schijfmodel : zak gevuld zodanig dat de bodem vlak op de grond staat, bovenzijde bolvormig
totale inhoud

dm³

21

35

66

62

prijs/dm³

BEF/m³

420

283

226

160

 
prijs tov rest-groot  

85%

25%

0%

-29%

De Milieu Advies Raad maakt op 16/03/98 een advies over aan het gemeentebestuur.

 

ongeadresseerd reklamedrukwerk

Na Belgische Distributiedienst en ’t Periodiekske heeft De Streekkrant ook gemeld dat ze haar oplage voor Mortsel gaat beperken tot 10025 exemplaren (voorheen 11243).

Voor het grondgebied van Mortsel zal deze firma door deze handelswijze meer dan 18 ton (-11%) minder krantenpapier verbruiken per jaar.(2 Streekkranten, samen 280 g * (11243-10025) stuks * 54 weken)

Gezien deze kranten toch niet bedeeld werden te Mortsel (dankzij de zelfklever), zal deze verminderde oplage geen weerslag hebben op de gemeentelijke afvalstatistieken, maar werd er wel een werkelijke bijdrage geleverd aan de vermindering van de afvalberg.

 

telefoongidsen

Naar aanleiding van het punt "ongeadresseerd reklamedrukwerk" werd het probleem van het dubbel uitreiken van de telefoongidsen door Belgacom en ITT-Promedia aangehaald.

De Milieu Advies Raad is van oordeel dat een enorme papierbesparing verwezenlijkt kan worden door:

gidsen slechts op aanvraag van de individuele gebruiker te verdelen (bv. afhalen in teleboetiek)

gratis gebruik te kunnen maken van gelijkwaardige papierloze alternatieven: CD-rom, "minitel", internet. (probleem CD-rom/internet = veel fouten!, geen merkeninfo beschikbaar)

Bij het opmaken van dit verslag is het bericht binnengelopen dat de Heer Di Rupo beslist heeft om de verdeling van de "witte" gids toe te vertrouwen aan een overkoepelend orgaan (BIPT?) zodat er in de toekomst nog maar één witte gids verspreid gaat worden.

Initiatieven Milieu Advies Raad:

 

gescheiden riolering

Het schepencollege van 18/05/98 heeft kennis genomen van ons advies en gemeld dat er geen gevolg aan gegeven kan worden daar ons advies uitgebracht werd nadat de verplichtingen van de verkavelaar reeds vastgelegd werden.

Op ons advies om in samenspraak met de verkavelaar, gebruik makend van de nakende grondwerken, een tweede riolering aan te leggen, werd geen antwoord gegeven. Bij navraag bij de verkavelaar blijkt dat het gemeentebestuur met hem geen contact opgenomen heeft om ons voorstel te bespreken.
De heer Jespers deelt mee dat er vroeger reeds met de verkavelaar gesproken werd om een gescheiden riolering op zijn kosten aan te leggen. Hierop werd toen negatief gereageerd.
De heer Jerspers stelt dat het voor de gemeente niet mogelijk is in dit geval op haar kosten een tweede riolering aan te leggen.

Het voorstel om géén septische putten verplicht te stellen bij deze verkaveling is evenmin weerhouden en er werd ook geen motivatie gegeven waarom hieraan geen gevolg gegeven werd.
In de vergadering werd door de heer Jespers gesteld dat een afwijking van de verplichting om septische putten aan te leggen niet mogelijk is. Hij vreest voor verstoppingen en stinkende rioleringen indien er geen septische putten aangelegd worden. Hij stelde dat een afschaffing van de verplichting op een septische put enkel kan na deskundig advies. Aquafin werd aangenomen als mogelijk adviserend orgaan. De heer Ex waarschuwde voor het feit dat Aquafin betaald wordt per hoeveelheid verwerkt afval, wat haar advies kan bijkleuren.
Aquafin had beloofd terug contact op te nemen met de milieuraad ivm gescheiden riolering en septische putten. De draad zal terug opgenomen worden om een einde te kunnen stellen aan de discussie wel/niet septische put en gescheiden riolering.

Het gemeentebestuur beveelt ons aan om in de toekomst in soortgelijke dossiers reeds in een vroeger stadium contact op te nemen met de betrokken diensten, zodat ze desgevallend wel rekening kan houden met ons advies.

De Milieu Advies Raad heeft "uit doorgaans goed ingelichte bron" vernomen dat er een nieuwe verkaveling op de tekentafel ligt voor gronden gelegen aan de Koeisteerthofdreef. Teneinde niet van laattijdigheid beschuldigd te kunnen worden, wordt een advies overgemaakt aan het gemeentebestuur.

 

advies voorbeeldfunctie zonne-energie en regenwater-hergebruik

Zoals beloofd werd er naar aanleiding van de informatie-avonden rond regenwater-hergebruik en zonne-energie een advies opgesteld.

Mevrouw van Puyvelde stelde dat ons advies ruim laat komt daar er reeds een studie loopt betreffende rationeel energiegebruik in het Mortselse zwembad. E. Mertens werd daarom gevraagd dit advies met grote spoed te behandelen.
Mevrouw Creemers vroeg daarom of het mogelijk was om in de toekomst alle projecten van het gemeentebestuur vooraf te toetsen op hun milieu-impact.

De heer Bollen had bedenkingen bij het betrekken van leerlingen van het gemeentelijk technisch instituut bij de uitvoering en opvolging van de installaties: er kunnen verzekeringstechnische problemen ontstaan. Probleem dient nagegaan worden.

De heer Van Tilborgh vroeg of de projecten enkel tot deze voorgestelde beperkt werden. Het advies geeft enkel voorbeelden; deze lijst is zeker niet gelimiteerd.

 

enquête rond milieu:

Naar aanleiding van de voorbereiding van de tankslagcampagne is het gebleken dat een degelijke milieu-enquête noodzakelijk is om in de toekomst aanspraak te kunnen maken op bepaalde subsidiëringen (er rust echter nog een embargo op concrete informatie over dit onderwerp).

Het doel van een dergelijke enquête is het verzamelen van degelijk statistisch materiaal (vb. Bierbeek), niet het sensibiliseren van de bevolking (cfr. Edegem).
Hiertoe is het belangrijk dat er een zo breed mogelijke laag van de bevolking bereikt kan worden. Naast informatie over de verspreiding en toestand van de stookolietanks te Mortsel, kan deze enquête ook nuttig gebruikt worden om de mortselnaar te bevragen over andere thema’s. De zo bekomen gegevens kunnen een nuttig werkinstrument vormen voor het bijsturen van het beleid.

De enquête die in Bierbeek gehouden werd kan als voorbeeld dienen. In bijlage kunt u een kopie hiervan vinden. Deze enquête werd in eerste instantie verspreid met het gemeentelijk informatieblad. Hierop werd door ongeveer 30% van de bevolking gereageerd. Iedereen die niet deelgenomen had werd later nogmaals persoonlijk benaderd zodat uiteindelijk meer dan 80 % van de bevolking bereikt werd.

Een telefonische enquête lijkt niet haalbaar: vele mensen weigeren te antwoorden, duurt te lang

De vragenlijst bij gemeentelijk informatieblad voegen en wachten op reacties van de burger: impact belabberd (vb. "fietsenenquête bij "Mortsel Info" telde slechts 300 respondenten)

Om een voldoende respons op de enquête te bekomen werd voorgesteld om een aantal prijzen te verloten onder de deelnemers. Bij dit systeem werd eveneens gewaarschuwd voor fraude.

Om de vraagstelling te evalueren kan het nuttig zijn om de vragen eerst te testen op beperkte groep.

 

mededelingen van de milieu-ambtenaar:

De milieuambtenaar had geen specifieke mededelingen.

 

omschakeling van forfataire tarifiëring drinkwater naar een watermeter

zie "is een watermeter voordelig?"

 

actie "Behaag Mortsel"

Ook dit jaar zal er te Mortsel een behaag-actie gehouden worden door de Milieu Advies Raad in samenwerking met De Wielewaal.

Voor deze actie wordt er door De Wielewaal een samenaankoop van plantgoed georganiseerd. De prijs van de verschillende offertes varieerde van 671.000 BF tot 1.282.200 BF.

Ondanks dat de aankoopprijs van het plantgoed dit jaar lager is dan voorgaande jaren, zal de prijs voor de pakketten onveranderd blijven. De winst zal door De Wielewaal gebruikt worden om provisies aan te leggen voor volgende jaren.

Om het probleem met tekorten bij levering op te lossen zal er dit jaar een voorraad plantgoed te veel besteld worden om als reserve te functioneren.

De bestellingen voor plantgoed dienen dit jaar vóór 23/10/1998 binnen te zijn.

 

rondvraag

De heer Stroobandt merkt op dat sinds de invoering van de betalende huisvuilzak er meer zwerfvuil in zijn omgeving te vinden is (vanwege frituur). Toen de reden voor deze toename werd onderzocht, bleek dit veroorzaakt te worden door het afschaffen van de vuilbak buiten de frituur. Ook bij de krantenwinkel in zijn buurt werd de prullenmand op straat verwijderd. De uitbaters beweren dat er een sterke toename is van het misbruik van hun afvalrecipiënten na de invoering van betalende huisvuilzakken. Zij weigeren op te draaien voor de ophaalkost van het illegaal gedumpte afval en hebben daarom hun vuilbakken op straat afgeschaft.
De heer E. Mertens gaat navraag doen en de situatie opvolgen (suggestie: plaatsen van gemeentelijke afvalbakjes in de buurt van dergelijke inrichtingen).

Naar aanleiding van het decreet van 20/12/96 van de Vlaamse regering werd de waterprijs opgetrokken van 29 BF/m³ naar 35 BF/m³. In de bevoorradingsvergoeding was vroeger reeds een aantal gratis m³ water inbegrepen. Nu is die vervangen door 15 m³ gratis water per gezinslid.
Deze tariefwijziging kan tot een effectieve prijsverhoging voor de consument leiden. Voor de Mortselnaars die beschikken over een watermeter DN30 (of hoger - zie factuur; bevoorradingsvergoeding van 2900 BF of meer) is het mogelijk op de waterfactuur te besparen door de watermeter te laten vervangen door een type DN20. Door deze ingreep kan 2436 BF per jaar bespaard worden. Het vervangen van de meter is kosteloos en wordt uitgevoerd op schriftelijke vraag van de abonnee.

 

[Vergaderingen 1998]

laatste wijziging: 20/07/98