"...
Gelet op de presentatie van Erik Mertens over de samenwerking van de stad Mortsel met RI-ANT
Gelet op de vraag van het stadsbestuur om goedkeuring te geven aan de overdracht van het rioolbeheer aan RI-ANT.
Gelet op de beslissing van de milieuraad van 9 juni 2005;
formuleert de Milieu Advies Raad het volgende advies naar het College van Burgemeester en Schepenen en de Gemeenteraad toe:
De milieuraad geeft advies over de overdracht van het rioolbeheer aan RI-ANT op basis van bovenvermelde presentatie, niet op basis van de contracttekst die niet tijdig beschikbaar was.
De overdracht van het rioolbeheer aan RI-ANT lijkt een evenwichtige en goed doordachte constructie die alle aspecten van het waterbeleid verenigen.
Door de doorgedreven integratie moeten een coherenter beleid en de daarmee samenhangende kostenbesparingen mogelijk zijn.
In de ganse operatie is het belangrijk dat de infrastructuur eigendom blijft van de stad.De milieuraad beoordeelt de vaste inkomsten van RI-ANT om de broodnodige werken aan de riolering uit te voeren (o.a. uitvoering TRP Koude Beek, aanpassen overstorten, afkoppelen drainagegracht, aanleg gescheiden stelsels en bufferbekkens) als een positief gegeven. Hierdoor kunnen deze werken uitgevoerd worden zonder dat begrotingstechnische redenen de werken belemmeren of vertragen.
De geplande invoering van een gemeentelijke rioleringsbijdrage via de waterfactuur kon geen onvoorwaardelijke goedkeuring krijgen van de milieuraad.
De milieuraad is zeker niet tegen het principe 'de vervuiler betaalt' conform het decreet integraal waterbeleid.
Tot op heden werden de werken aan de gemeentelijk riolering gefinancierd uit de algemene middelen. Deze vorm van belasting is een sociale belasting omdat elke burger hiertoe bijdraagt in functie van zijn draagkracht.
De milieuraad is van oordeel dat:
- Een invoering van een rioleringsbijdrage gelijk staat met een belastingsverhoging voor de burger indien de stad de gemeentelijke opcentiemen niet evenredig laat zakken.
- De sociale impact van zulke heffing moet onderzocht worden en sociale correcties voor zwakkere inkomensgroepen moeten worden ingebouwd. De milieuraad betreurt dat sociale correcties, in tegenstelling met de gewestelijke heffing, niet voorzien zijn in de plannen van het stadsbestuur.
- De band tussen de heffing en de vermijdbare kost dient zeer duidelijk te zijn.
- Een onduidelijke band tussen een heffing en het te sturen gedrag draait uit op een negatieve perceptie door de inwoner en dus tot verminderd draagvlak en rendement.
- Een getrapte heffing die excessief waterverbruik ontmoedigt de voorkeur verdient. De milieuraad stelt voor de “gratis” geleverde 15 m³ water per persoon ook vrij te stellen van de rioleringsbijdrage.
- Water een voor iedereen toegankelijk basisrecht moet blijven.
- De bestaande gemeentelijke subsidiëring voor de afkoppeling, infiltratie en hergebruik regenwater als stimuli voor een duurzaam watergebruik moet behouden blijven.
Gedaan te Mortsel op 9 juni 2005,
..."
"...
Samenvatting inhoud:
De milieuraad staat positief tegenover dit project maar heeft volgende opmerkingen:
Antwoord:
Op 21 juni 2005 heeft de gemeenteraad de overeenkomst met Ri Ant
goedgekeurd.
De extra inkomsten van de rioleringsbijdrage zijn o.m. nodig om de meerkosten
voor de aanleg van nieuwe riolering te betalen.
De gescheiden opvang van afvalwater en regenwater, de regeling grondverzet, de
opmaak van nieuwe totaal rioleringsplannen, de aanleg van
infiltratievoorzieningen en bufferbekkens, … zijn maar enkele nieuwe posten
die voor behoorlijk wat extra uitgaven op dit vlak zorgen.
Het stadsbestuur heeft niet geopteerd voor sociale correcties. Indien dit toch noodzakelijk zou blijken, kan dit nog steeds elk moment worden ingevoerd.
Het stadsbestuur heeft niet de intentie om de bestaande gemeentelijke subsidiëring voor de afkoppeling, infiltratie en hergebruik regenwater af te schaffen. ..."
Doelgroep | ||
Burgers | Bedrijven | |
Aanslagvoet 2005: | 7,00% opcentiemen | 29,50 euro/kWh drijfkracht |
Inkomsten 2004: | 6.841.684 euro | 873.348 euro |
Inkomsten Ri-Ant 2006: | 350.000 euro | 350.000 euro |
Theoretische belasting voor gelijke fiscale druk t.o.v. 2005: |
6,64% opcentiemen | 17,68 euro/kWh drijfkracht |
laatste wijziging:06/08/19