en
Inleiding:
Airport Consortium Antwerpen laat een plan-milieueffectrapport (plan-MER) opstellen waarin de ontwikkeling van de luchthaven van Antwerpen geschetst wordt.
Dat plan bestaat uit drie delen:
- Een veiligheidszone (RESA) wordt aangelegd naar het oosten waardoor de Krijgsbaan ingetunneld of omgelegd dient te worden.
- De aanleg van een bedrijventerrein op de luchthaventerreinen wordt overwogen, inclusief de ontsluiting naar de Krijgsbaan.
- De te verwachten wijzigingen in de exploitatie van de luchthaven in de toekomst
In de huidige fase geeft het dossier een beeld van de mogelijke scenario’s en de daarbij horende milieueffecten die onderzocht moeten worden bij de opstelling van het effectieve milieu-effectenrapport.
Milieueffecten zijn onder meer effecten op het vlak van gezondheid en veiligheid van de mens, op het vlak van mobiliteit en ruimtelijke ontwikkelingen, effecten op bodem, water, lucht, fauna, flora, landschap en geluidVan 22 mei 2006 tot en met 22 juni 2006 ligt het plan-MER ter inzage en kunnen er opmerkingen gegeven worden.
Men kan suggesties doen welke effecten op het milieu extra onderzocht moeten worden en op welke manier die onderzocht kunnen worden. Bovendien kunnen er voorstellen geformuleerd worden voor mogelijke alternatieven.Advies milieuraad van 8 juni 2006:
De milieuraad vraagt om volgende aspecten bijkomend te onderzoeken:
- De implicaties voor de luchthaven en leefmilieu indien de bruikbare lengte van de startbaan ingekort wordt zodat de RESA volledig op het huidige grondgebied van de luchthaven kan komen te liggen.
Hierbij kan ook bekeken worden hoe andere vervoersmodi (vb. hogesnelheidstrein) en het verschuiven van trafiek naar de luchthaven van Zaventem als alternatief kunnen fungeren.- De impact te bekijken van de bebouwing en de te verwachten bijkomende trafiek via de weg op het leefmilieu en de levenskwaliteit binnen de stad Mortsel.
- De milieuraad stelt zich de vraag op welke wijze de geplande groeicijfers voor de luchthaven tot stand gekomen zijn en vraagt deze te onderwerpen aan een kritisch onderzoek.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 28/08/2006 volgend antwoord geformuleerd:
Feiten en context:
De milieuraad vraagt om volgende punten bijkomende te onderzoeken bij het opstellen van het MER:
- Invloed van een verkorte startbaan zodat de RESA volledig op de huidige terreinen kan voorzien worden.
- Invloed van de HST en de verbeterde verbindingen richting Zaventem.
- Invloed van bijkomende bebouwing en verkeer voor bedrijfsterrein op de leefbaarheid van Mortsel.
- Onderzoek naar de manier waarop de geplande groeicijfers voor de luchthaven zijn tot stand gekomen.
Antwoord:
Dit advies is overgemaakt aan de bevoegde diensten van het Vlaamse gewest. Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 19 juni 2006 een uitgebreid en gelijkaardig advies aan de bevoegde diensten overgemaakt.
laatste wijziging:11/08/10