Inleiding:
Vanaf 1 augustus 2005 staat Ri Ant (samenwerkingsverband AWW-Aquafin NV) in voor het onderhoud en beheer van het gemeentelijke rioleringsstelsel in Mortsel. De financiering van deze taak gebeurt via de gemeentelijke saneringsbijdrage op de drinkwaterfactuur van 0.30 euro/m³ excl 6% BTW.
Op deze manier wordt jaarlijks een bedrag van ongeveer 695.000 euro gegenereerd.
Ri Ant krijgt nu een beter zicht op de kosten verbonden aan het onderhoud en beheer van het gemeentelijk rioleringsstelsel.
Bovendien zorgen recente evoluties in de Europese en Vlaamse wetgeving voor bijkomende kosten bij de uitvoering van rioleringsprojecten:
- Tegen 2015 zouden alle waterlopen aan de basiswaterkwaliteit moeten voldoen. De Koude Beek en Fortloop voldoen hier niet aan omdat zij nog steeds teveel afvalwater van de overstorten van de openbare riolering ontvangen. Om de werking van de overstorten te verminderen moet de uitbouw van een gescheiden rioleringsstelsel versneld worden uitgevoerd. In uitvoering van het totaal rioleringsplan (TRP) Koude Beek zullen de komende jaren naast de reeds geplande of uitgevoerde werken in de Kerkstraat, Boechoutselei, Wolschaerderveldenstraat en Liersesteenweg (geen Ri Ant project) nog heel wat straten in het bekken Koude Beek van een gescheiden rioleringsstelsel voorzien worden (vb wijk Savelkoul in combinatie met de heraanleg van de voetpaden).
- Bij heraanleg van de riolering is de aanleg van een gescheiden stelsel zowel op openbaar als privaat terrein verplicht. Ri Ant zal een belangrijk deel van de kosten voor het afkoppelen van het privaat terrein op zich nemen.
- Naast de aanleg van rioleringen moet ook werk gemaakt worden van de aanleg van buffering (cfr Fortloop en Boechoutslei) en installaties voor de vertraagde afvoer van regenwater naar de ontvangende waterlopen.
- Het grondverzet bij rioleringswerken kost steeds meer geld, vooral omdat uit de praktijk blijkt dat de ondergrond van onze wegen en voetpaden bijna steeds verontreinig is.
Naast de reeds vermelde projecten in de Boechoutslei en de Wolschaerderveldenstraat en het bekken van de Koude Beek (vb wijk Savelkoul) staan er de komende jaren nog heel wat andere rioleringswerken op het programma:
- Jozef Hermanslei.
- Oude Baan (tussen Molenstraat en Mechelsesteenweg).
- Edmond Thieffrylaan.
- Aanleg van het bufferbekken Fortloop in kader van de realisatie van het sportlandschap.
- Hendrik Kuijpersstraat.
Mogelijk moet ook de riolering in de Vredebaan vernieuwd worden (nog in onderzoek) en wordt er momenteel nog gewerkt aan een gedetailleerd onderzoek (incl camera) van de toestand van het openbare rioleringsstelsel. Uit dit onderzoek kunnen mogelijk nog bijkomende vervangingen aan het licht komen.
Om al deze uitgaven te kunnen financieren, dient de gemeentelijke saneringsbijdrage te worden verhoogd van 0.30 euro/m³ naar 0.50 euro/m³.
Hierdoor stijgt de drinkwaterprijs van 2.48 euro/m³ naar 2.69 euro/m³ incl BTW.
Tegelijkertijd met deze prijsstijging zal ook een sociale vrijstelling worden ingevoerd volgens dezelfde criteria als de vrijstelling van de gewestelijke saneringsbijdrage. Voor mensen met een minimuminkomen zakt de waterprijs van 1.68 euro/m³ naar 1.36 euro/m³ incl BTW.
Het jaarbudget van Ri Ant stijgt van 695.000 euro/jaar naar 1.150.000 euro/jaar.
Met een gemeentelijke saneringsbijdrage van 0.50 euro/m³ heeft Mortsel, samen met Antwerpen, nog steeds de laagste bijdrage van het hele werkingsgebied van Ri Ant (gemiddeld 0.75 euro/m³).
Advies milieuraad van 18 oktober 2007:
De milieuraad kan onmogelijk enthousiast zijn door deze bijkomende lastenverhoging voor de burger.
De milieuraad juicht toe dat er eindelijk sociale correcties ingevoerd worden naar analogie met de gewestelijke heffing.
De milieuraad vindt het positief dat RI-ANT over ‘vaste’ inkomsten beschikt om de broodnodige werken aan de riolering uit te voeren. Hierdoor kunnen deze werken uitgevoerd worden zonder dat begrotingstechnische redenen de werken belemmeren of vertragen.
Door de doorgedreven integratie moeten een coherenter beleid en de daarmee samenhangende kostenbesparingen mogelijk zijn.De milieuraad is zeker niet tegen het principe 'de vervuiler betaalt' conform het decreet integraal waterbeleid.
Tot op heden werden de werken aan de gemeentelijke riolering gefinancierd uit de algemene middelen. Deze vorm van belasting is een sociale belasting omdat elke burger hiertoe bijdraagt in functie van zijn draagkracht.De milieuraad is van oordeel dat:
- een invoering/verhoging van de rioleringsbijdrage gelijk stond/staat met een belastingsverhoging voor de burger indien de stad de gemeentelijke opcentiemen niet evenredig laat zakken
- de band tussen de heffing en de vermijdbare kost zeer duidelijk dient te zijn
- een onduidelijke band tussen een heffing en het te sturen gedrag uit draait op een negatieve perceptie door de inwoner en dus tot verminderd draagvlak en rendement
- een getrapte heffing die excessief waterverbruik ontmoedigt de voorkeur verdient. De milieuraad stelt voor de “gratis” geleverde 15 m³ water per persoon ook vrij te stellen van de rioleringsbijdrage.
- water een voor iedereen toegankelijk basisrecht moet blijven
- de bestaande gemeentelijke subsidiëring voor de afkoppeling, infiltratie en hergebruik regenwater als stimuli voor een duurzaam watergebruik moet behouden blijven.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 17/03/2008 volgend antwoord gegeven:
Het stadsbestuur stelt dat de invoering van de sociale correcties voor zowel de gemeentelijke als gewestelijke saneringsbijdrage in combinatie met de gratis levering van 15m³ drinkwater per persoon per jaar voldoende waarborgen biedt om het principe ‘water als basisrecht voor iedereen’ te behouden.
De gemeentelijke saneringsbijdrage is geen belasting maar een vergoeding voor de kosten verbonden aan het transport van afvalwater van het lozingspunt via het gemeentelijk rioleringsstelsel (kosten voor verdere uitbouw en onderhoud) naar de bovengemeentelijke zuiveringsinfrastructuur.
laatste wijziging:11/08/10