Aan het college van Burgemeester en Schepenen
Aan BAM NV van publiek recht
Aan De Lijn
Betreft: gebruik vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief woon-werkverkeer te Mortsel
Mevrouw,
Mijnheer,
In vergadering van 18 oktober 2007 heeft de Milieu Adviesraad Mortsel volgend advies uitgebracht:
Inleiding:
De verkeerswetgeving laat het rijden van bedrijfsbussen op de vrije tram- en busbaan toe MITS toelating van De Lijn. We hebben vernomen dat De Lijn dit niet doet ondanks herhaald aandringen van zowel het stadsbestuur als Agfa Gevaert NV.
Voka (Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland) gaat bovendien binnenkort een nieuw concept voor gemeenschappelijk collectief vervoer voor 6 grote bedrijven (Degussa, Solvay, Monsanto, Bayer, Ineos, Lanxess) in de haven van Antwerpen organiseren dat ook gebruik gaat maken van het traject door Mortsel.
In Antwerpen, onze noordelijke buurgemeente mag de vrije tram- en busbaan ook gebruikt worden door taxi’s.
Op dit ogenblik worden er studies gemaakt rond de verkeerssituatie op de Antwerpsestraat, zodat het nu het geschikte moment is om het thema hierin op te nemen.
Advies milieuraad:
De milieuraad vraagt met aandrang om dringend werk te maken van het vrijmaken van de vrije tram- en busbanen in Mortsel voor alle vormen van collectief vervoer.
Deze optie dient opgenomen te worden in de geplande veiligheidsstudie over de vrije tram- en busbanen.Het is spijtig te moeten vaststellen dat:
- De Lijn’ ongehinderd door Mortsel kan rijden terwijl andere collectieve vervoersinitiatieven vaststaan in de dagelijkse files.
- De Lijn’ een monopolie wil behouden op deze stroken die toch de helft van de oppervlakte uitmaken van het openbaar domein op onze hoofdwegen.
- Elke vorm van collectief vervoer draagt bij tot het verminderen van de verkeersdruk en de daarbij horende milieu-impact.
Snelheid en doorstroming vormen een sleutelfactor om dergelijke initiatieven succesvol te maken.De milieuraad dankt u bij voorbaat voor uw aandacht en hoopt op een gunstige reactie.
Op 10 januari 2008 heeft het stadsbestuurvolgende reactie bezorgd:
" ...Wij hebben uw brief van 7 november 2007 in verband met het gebruik van de vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief woon-werkverkeer te Mortsel, goed ontvangen.
Uw verzoek om dringend werk te maken van het vrijmaken van de vrije bus- en trambanen in Mortsel voor alle vormen van collectief vervoer werd besproken tijdens de vergadering van de Stedelijke Mobiliteitscel van 7 december 2007.
Volgens de Mobiliteitscel is het een goede zaak dat bedrijven willen investeren in het vervoer van hun personeel aangezien dit een groot aantal auto's uit het verkeer haalt maar dan moeten de bussen wel vlot kunnen rijden. Alvorens hier een beslissing rond te nemen, moeten alle mogelijke problemen die hierdoor kunnen ontstaan worden onderzocht. Het openbaar vervoer mag hierdoor niet gestremd worden en er is ook nog de verkeerslichtenbeïnvloeding. De mobiliteitsambtenaar, Guy Van Aken, zal dit verder uitwerken en het resultaat daarvan zal terug besproken worden. ..."Op 15 december 2009 werd ons door het stadsbestuur volgend antwoord bezorgd (op voorgaande brief):
"In antwoord op uw vraag kunnen wij u meedelen dat er verder geen reactie is van De Lijn. Ander collectief vervoer toelaten op de vrije tram- en busbaan is problematisch, gezien enerzijds de huidige drukke bezetting van de tram- busbaan (tijdens de spits niet minder dan 70 openbaar vervoer voertuigen) en anderzijds de verkeerslichtenbeïnvloeding voor het openbaar vervoer."
“…
We hebben uw brief van 07/11/2007 met grote aandacht gelezen. Wij willen u echter meedelen dat tot op heden onze gesprekspartner voor dergelijke aangelegenheden het stadsbestuur Mortsel is.Om het vertrouwen niet te schenden in het stadsbestuur verzoeken wij uw advies te sturen aan het college, zoals het is voorzien in de onderrichtingen van het Vlaams gewest.
Het komt het stadsbestuur toe om dit advies te onderzoeken en dit vervolgens met de betrokken partijen te bespreken.
….”
Bij een telefonisch onderhoud met Dhr. Jef De Kinder bleek dat hij, ondanks dat hij bovenstaand antwoord geproduceerd heeft, niet bevoegd is voor deze materie.
De brief werd door de milieuraad doorgezonden naar Daniel Swets - exploitatie De Lijn Antwerpen (die volgens dhr. De Kinder wel bevoegd is over deze materie.).
laatste wijziging:11/08/10