Inleiding
Kwaliteitsvolle trage wegen doorheen Mortsel zetten mensen aan om meer verplaatsingen te doen met de fiets en te voet. Hierdoor kan tegemoet gekomen worden aan meerdere belangrijke noden van de Mortselse bevolking: een betere mobiliteit, een betere fysieke conditie en een betere bereikbaarheid.
Een eerste kaart met trage wegen werd door de milieudienst, samen met de milieuraad ontworpen. Hierop komen voet- en fietspaden samen voor. De wegen werden met kleuren gecatalogeerd naar kwaliteit: goed, matig en slecht. Daarnaast wordt met een rode lijn aangegeven waar nog verbindingen ontbreken.
Algemeen
Subsidies voor trage wegen:
- een aantal wegen op de trage-wegenkaart kunnen bekeken worden als noodzakelijke verbindingen voor bovenlokaal woon-werkverkeer fietsverkeer. Deze kunnen in aanmerking komen voor subsidies van het fietsfonds.
- Herstel aan voet en fietspaden wordt gesubsidieerd via het mobiliteitsconvenant:
- Module 15 van het mobiliteitsconvenant (betaalt 33 % van de kosten, o.a. het eenmalig vrijmaken van een aantal trage wegen, het voorzien van een signalisatie en het drukken van een trage-wegen-kaart kunnen onder zo’n projectsubsidie vallen).
Er kan tot 66% worden betaald indien de gemeente op de cluster ‘mobiliteit’ van de samenwerkingsovereenkomst heeft ingetekend op niveau 2.Advies milieuraad van 27 november 2008:
De milieuraad wil met dit advies voortgang bewerken in de uitbouw van een netwerk van kwaliteitsvolle trage wegen doorheen Mortsel, die zo mogelijk aansluiten met het provinciale netwerk en/of andere trage wegen in de buurgemeenten.
De leden van de milieuraad vragen unaniem aan het stadsbestuur om:
- Deze kaart voor te leggen aan het middenveld (lokale natuurverenigingen, Fietsersbond, GECORO, sportraad, jeugdraad, gezinsraad, seniorenraad, …) om ze te vervolledigen.
- De kaart ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
- Een werkgroep oprichten met bevoegde ambtenaren en verkeersdeskundigen. Dit moet uitmonden in 2 stappenplannen:
(dit kan gebeuren in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan)
- een traag wegennetwerk voor bovenlokaal fietsverkeer gesubsidieerd door Gewestelijke en/of provinciale overheid (het Fietsfonds en mobiliteitsconvenant)
- een traag wegennetwerk voor de gemeentelijke overheid voor de wegen die niet onder bovenstaande subsidielijn vallen.
- In de begroting 2009 middelen te voorzien voor deze fietsplannen om in 2009 al een start te kunnen nemen.
- De uitgewerkte (stappen)plannen voor te leggen aan de adviesraden om een feedback te geven aan de bevolking (vb. door het publiceren van een trage-wegenkaart).
- Voor voorgaande punten een concrete timing op te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 22/12/2008 volgend antwoord geformuleerd:
De milieuadviesraad vraagt om de bestaande inventaris trage wegen (bestaande toestand en gewenste toestand) voor te leggen aan alle gemeentelijke adviesraden, Fietsersbond, Natuurpunt, … om eventueel verder aan te vullen en vervolgens te laten goedkeuren door de gemeenteraad
De milieuadviesraad vraagt het stadsbestuur om een stappenplan op te stellen om de gewenste toestand te realiseren (eventueel in kader sneltoets mobiliteitsplan) rekeninghoudend met de subsidiemogelijkheden en dit plan voor te leggen aan de adviesraden.
De milieuadviesraad vraagt om in het budget 2009 en volgende de nodige middelen voor de uitvoering van het stappenplan te voorzien en het trage wegenplan te publiceren.
Het college (2 juni 2008) keurde de inventaris trage wegen goed (bestaande toestand en gewenste toestand) en besloot het plan te gebruiken voor volgende functies:
- onderdeel voor de actualisatie van het mobiliteitsplan en basis voor de vaststelling van prioriteiten en de opmaak van een investeringsplan voor het inrichten en verbeteren van de trage wegen.
Voor de periode 2009-2013 (looptijd geactualiseerd mobiliteitsplan) wordt jaarlijks een vast budget voorzien van 50.000 euro/jaar.- basis voor opmaak RUP en behandelen van verkavelingsaanvragen (voorzien van trage wegen)
- basis voor bewegwijzering fietspaden (recreatief en functioneel)
- basis voor publicatie trage wegenkaart op website en in Mortsel Info (recreatief en functioneel)
Het college zal het trage wegenplan en het investeringsplan voorleggen aan de gemeenteraad, alle betrokken adviesraden en verenigingen.
laatste wijziging:11/08/10