Inleiding:
Het stadsbestuur wenste met de invoering van de 120-rolcontainer voor GFT de inzameling van deze afvalfractie aan te moedigen.
Voor de ophaling van GFT-afval door de stad met een rolcontainer van 120 liter dient per werkjaar een bijdrage of retributie van 30 euro betaald te worden. Dit bedrag is even hoog voor iemand die in het begin van het jaar in het ophaalsysteem, als voor iemand die in de laatste maanden wil instappen.
Uit reacties van burgers en uit waarnemingen van hat stadspersoneel blijkt dat de burgers sterk geremd zijn om de laatste maanden van het jaar over te schakelen op de GFT-container. Men is immers voor de laatste maanden van het jaar evenveel verschuldigd als voor een gans jaar. De burger stelt zijn overstap daarom uit tot januari van het daaropvolgende jaar.
Het stadsbestuur misloopt zo een deel GFT-afval (vb. de gevallen herfstbladeren).
In het verleden stelde het stadsbestuur naar aanleiding van een (mondelinge of schriftelijke vraag?) dat een tarief in functie van de looptijd niet toegestaan wordt door de hogere overheid.
Bij navraag bij de dienst gemeentetoezicht van het provinciebestuur blijkt echter dat de gemeente een belastings- of retributiereglement kan opstellen voor:
- een dienst per keer dat hiervan gebruik wordt gemaakt
- per jaar
- per maand, waardoor het retributiebedrag voor een werkjaar zou dalen naarmate dat werkjaar verlopen is…
Advies milieuraad van 12 november 2009:
De milieuraad vraagt het stadsbestuur om de belasting of retributie voor de ophaling van GFT-afval aan te passen zodat het retributiebedrag per maand wordt vastgelegd, en het geïnd wordt in functie van het nog te gaan aantal maanden van het kalenderjaar.
Hierdoor zou het retributiebedrag dalen naarmate het werkjaar verlopen is en wordt er een eerlijkere inning bekomen. De burger zal tijdens de laatste maanden van het jaar ook niet meer geneigd zijn om de aankoop uit te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21/12/2009 volgend gevolg gegeven:
De betaalstickers voor GFT+ emmers en containers zijn een jaar geldig. Nieuwe inwoners of inwoners
die met de selectieve inzameling starten in bijvoorbeeld oktober moeten de volledige aankoopprijs van
de sticker betalen, ook al is de sticker nog maar enkele maanden geldig.
De milieuraad stelt voor om de aankoopprijs te stelselmatig te verminderen in functie van de nog resterende geldigheidsduur.Het college is principieel akkoord maar zal eest het advies van de stadsontvanger terzake inwinnen
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 30 augustus 2010 volgend gevolg aan het advies van de milieuraad gegeven:
De betaalstickers voor GFT+ emmers en containers zijn een jaar geldig. Nieuwe inwoners of inwoners die met de selectieve inzameling starten in bijvoorbeeld oktober moeten de volledige aankoopprijs van de sticker betalen, ook al is de sticker nog maar enkele maanden geldig. De milieuraad stelt voor om de aankoopprijs te stelselmatig te verminderen in functie van de nog resterende geldigheidsduur.
Het college van burgemeester en schepenen heeft zich op 21/12/2009 reeds principieel akkoord verklaard met het voorstel van de milieuraad en heeft advies gevraagd aan de stadsontvanger.
De stadsontvanger gaf op 14/1/2010 een negatief advies en wel om volgende redenen:
- Het probleem is overroepen. Het gaat in praktijk om een zeer beperkt aantal gevallen (vooral mensen die zich in de loop van het jaar in Mortsel komen vestigen en een betaalsticker moeten kopen die nog slechts enkele maanden geldig is)
- Het voorstel is niet goed voor de stadsfinanciën : het zal in beperkte mate leiden tot minder inkomsten
- Het voorstel maakt de kasverrichtingen weeral moeilijker : een tarief dat automatisch wijzigt in de loop van een jaar geeft aanleiding tot fouten (en mogelijk teruggaves) zowel aan de stadskas maar ook elders waar de verkoop plaatsvindt.
- Het voorstel zet de deur open voor andere tariefwijzigingen (waar mogelijk ook de volle pot dient te worden betaald voor slechts een gedeelte van het jaar).
- De controle wordt moeilijker. Momenteel is de ontvangen som gelijk aan het aantal stickers X de verkoopprijs. In het voostel is dit niet meer het geval.
- Moet naar analogie met dit voorstel dan een brief worden geschreven naar de personenbelasting indien iemand van Mortsel (7,2 % APB) in de loop van het jaar naar een goedkopere gemeente (bvb. Wommelgem 5,5 %, Kapellen 5 %, enz.) gaat verhuizen. Zal Mortsel dan bereid zijn het verschil terug te betalen aan betrokkene (die werd belast in de gemeente waar hij woonde op 1 januari) ?
laatste wijziging:28/09/10