Advies heraanleg Krijgsbaan (zone
Eggestraat-Heirbaan)
Advies milieuraad van 24 januari 2019:
Inleiding
Het Agentschap Wegen en Verkeer, de stad Mortsel en
Infrabel plannen een volledige heraanleg van de Krijgsbaan (R11) in Mortsel,
vanaf het kruispunt met de Eggestraat tot net voorbij het kruispunt met de
Heirbaan. Het doel: de verkeersveiligheid van alle weggebruikers verhogen, in
het bijzonder voor fietsers en voetgangers.
Tegelijk legt Waterlink in
samenwerking met Aquafin een modern, gescheiden rioleringsstelsel aan.
Advies milieuraad
van 24 januari 2019:
De milieuraad heeft kennis genomen van de
uitvoeringplannen van het project zoals voorgestel op de website van Agentschap
Wegen & Verkeer (
https://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-krijgsbaan-r11-Mortsel )
Volgende opmerkingen op het plan werden gemaakt:
-
Verhogen veiligheid van de zwakke weggebruikers
-
De aansluiting wandelpad boven op de spoorwegberm
(sectie tussen Eggestraat en spoorlijn 25) op de Krijgsbaan vraagt extra
aandacht zodat dit punt conflictvrij is met het fietspad en goed
afgescheiden is van de rijbaan. Er moet ook een goede voetverbinding naast
de rijbaan aangelegd worden tussen dit wandelpad op de berm en de Dosfellei.
-
Ter hoogte van de aansluiting met de Grotenhof
wordt gevraagd om de groenstrook zijde Eggestraat te verlengen. Hierdoor
zijn fietsers beter zichtbaar voor het afdraaiende verkeer en hebben wagens
die uit de Grotenhof komen een betere kijk op het aankomend verkeer. Ter
compensatie kan de groenstrook zijde spoorlijn met dezelfde lengte verkort worden.
- Ontbreken van een veilige voetgangersverbinding over Krijgsbaan
tussen beide zijden van de Cantecroylaan (historische verbinding)
-
Ontbreken van een voetpad tussen Esso-tankstation
en voetgangersoversteek Drabstraat
-
Meer groen voorzien in het project:
-
Aansluiting IJzerenweglei/Dosfellei/Krijgsbaan:
deze zone is (nu) sterk verhard. De milieuraad is van oordeel dat er
mogelijkheden bestaan om deze zone verder te ontharden (aanplant bomen,
plantsoen)
-
Milieuraad ziet geen reden waarom de bomen op de
middenberm tussen Dosfellei en Eggestraat niet voorzien zijn. Er wordt
gevraagd om deze wel te voorzien.
-
Hemelwaterafvoer:
-
Gracht tussen Esso-tankstation en Cantecroylaan
vangt nu het regenwater van de wegenis op. Deze gracht watert naar
nergens af zodat het eigenlijk een wadi is. Er wordt voorgesteld deze te
verbinden met gracht kasteel Cantecroy (de eigenaar zou vragende partij
zijn)
-
Het is onduidelijk waarop de afwatering van de
brug t.h.v. kasteel Cantecroy aangesloten is. Er wordt voorgesteld ook
deze te verbinden met gracht kasteel Cantecroy.
-
Het regenwater van de projectzone zal (via
Fortstraat) terecht komen in vijver fort 4. Dit is positief. Er wordt
gevraagd om niet enkel de overstort naar de fortvijver af te voeren,
maar ook de normale afvoer (met uitzondering van de eerste vervuilde
fractie bij een regenbui).
-
Er wordt gevraagd om de hemelwaterriolering uit
te voeren met drainerende buizen zoals ook elders in Mortsel al
toegepast werden.
-
De parkeerstroken kunnen best uitgevoerd worden
met een waterdoorlatende verharding i.p.v. de voorzien gesloten
bestrating. Hierdoor kan men het hemelwater van voetpad, fietspad en
parkeerstrook lokaal laten infiltreren.
-
Andere:
-
Een (geluids)wal ter hoogte van volkstuintjes
tussen Esso-tankstation en Cantecroylaan zou een meerwaarde zijn
-
Er is geen mogelijkheid om te keren ter hoogte
van Fortstraat en Eggestraat. Men vreest dat buurtbewoners, klanten van
handelaars en ander lokaal verkeer hierdoor ver rond moet rijden om op
zijn bestemming te geraken.
-
Om de stedelijke hittebel zo klein mogelijk te
houden verdient het de voorkeur om licht gekleurde bouwmaterialen te
gebruiken. Daarom vraagt de milieuraad om de parkeerstroken niet
antracietkleurig aan te leggen.
Gevolg stadsbestuur
- collegebesluit 20/05/2019
(Reactie Wegen en Verkeer (AWV) en Aquafin op vraag/advies
stadsbestuur wordt aangegeven in blauw)
De milieuraad heeft onderstaande opmerkingen bij de
plannen van AWV voor de heraanleg van de R11 tussen Eggestraat en Heirbaan:
- De aansluiting wandelpad boven op de spoorwegberm
(sectie tussen Eggestraat en spoorlijn 25) op de Krijgsbaan vraagt extra
aandacht zodat dit punt conflictvrij is met het fietspad en goed afgescheiden is
van de rijbaan. Er moet ook een goede voetverbinding naast de rijbaan aangelegd
worden tussen dit wandelpad op de berm en de Dosfellei.
Antwoord AWV: Aan de oostelijk zijde van de
spoorwegbrug (zijde Dosfellei) voorziet het ontwerp de aanleg van voetpaden,
waar deze heden niet aanwezig zijn. Aan de westelijke zijde van de
spoorwegbrug (zijde Eggestraat) is er nu geen goede aansluiting met de trap
naar de brug toe. Het ontwerp voorziet niet in de aanleg hiervan (conform
goedgekeurde projectnota). Deze kan als de stad dit wenst worden uitgevoerd
binnen dit project als aanvullende opdracht (art. 38/1) ten laste van de
stad Mortsel. In hoeverre de beschikbare ruimte dit toelaten.
September 2019: punt staat nog ter discussie aangezien AWV de plannen geheel
moet herwerken op vraag van de hulpdiensten. Op de gemeenteraad van oktober
2019 zullen de gewijzigde plannen ter goedkeuring worden voorgelegd.
- Ter hoogte van de aansluiting met de Grotenhof wordt
gevraagd om de groenstrook zijde Eggestraat te verlengen. Hierdoor zijn fietsers
beter zichtbaar voor het afdraaiende verkeer en hebben wagens die uit de
Grotenhof komen een betere kijk op het aankomend verkeer. Ter compensatie kan de
groenstrook zijde met dezelfde lengte verkort worden. -
Antwoord AWV: . Heden voorziet het ontwerp een
groenstrook van 10 m komende vanaf de Eggestraat ter hoogte van het
verhoogde kruispunt met de Grotenhof. In bestaande toestand wordt de
parkeerstrook onderbroken vanaf een afstand van 20m voor het kruispunt. De
groenzone kan verlengd worden over deze afstand, er gaan dan echter
parkeerplaatsen verloren die reeds schaars zijn in deze omgeving. AWV vraagt
dan ook de stad Mortsel hun standpunt hieromtrent.
September
2019: punt staat nog ter discussie aangezien AWV de plannen geheel moet
herwerken op vraag van de hulpdiensten. Op de gemeenteraad van oktober 2019
zullen de gewijzigde plannen ter goedkeuring worden voorgelegd.
- Ontbreken van een veilige voetgangersverbinding over
Krijgsbaan tussen beide zijden van de Cantecroylaan (historische verbinding) en
ontbreken van een voetpad tussen Esso-tankstation en voetgangersoversteek
Heirbaan zijde spoorwegbrug.
- De milieuraad ziet geen reden waarom de bomen op de
middenberm tussen Dosfellei en Eggestraat niet voorzien zijn. Er wordt gevraagd
om deze wel te voorzien.
Antwoord AWV:
. Er zullen geen bomen voorzien worden in de zone, gezien wij hier conform
de goedgekeurde projectnota werken. Deze voorziet volgende in het segment
Eggestraat en spoorwegbrug: "Er worden in dit segment enkel gras en geen
bomen voorzien op de middenberm, dit omwille van de markante groenstructuur
op de oude spoorwegberm ten noorden van de R11."
September
2019: punt staat nog ter discussie aangezien AWV de plannen geheel moet
herwerken op vraag van de hulpdiensten. Op de gemeenteraad van oktober 2019
zullen de gewijzigde plannen ter goedkeuring worden voorgelegd.
- Gracht tussen Esso-tankstation en Cantecroylaan
vangt nu het regenwater van de wegenis op. Deze gracht watert naar nergens af
zodat het eigenlijk een wadi is. Er wordt voorgesteld deze te verbinden met
gracht kasteel Cantecroy (de eigenaar zou vragende partij zijn)
Antwoord Aquafin: In de voorstudie van de
heraanleg van de R11 werd oorspronkelijk bestudeert om het regenwater van de
Krijgsbaan via een gracht langs de Cantecroylaan af te voeren naar het fort
4 of naar de ringvijver van het kasteel. Dit bleek technisch minder
eenvoudig dan verwacht waardoor deze piste verlaten werd en gekozen is om
het regenwater via de Fortstraat met een (achterwaarts) overstort af te
voeren naar de fortvijver. De eigenaar van het kasteel zou in het verleden
wel nooit aangegeven hebben dat hij/zij het regenwater van de R11 in zijn
vijver wil zien terecht komen.
- Het is
onduidelijk waarop de afwatering van de brug t.h.v. kasteel Cantecroy
aangesloten is. Er wordt voorgesteld ook deze te verbinden met gracht kasteel
Cantecroy.
- Het regenwater van de projectzone zal (via Fortstraat) terecht
komen in vijver fort 4. Dit is positief. Er wordt gevraagd om niet enkel de
overstort naar de fortvijver af te voeren, maar ook de normale afvoer (met
uitzondering van de eerste vervuilde fractie bij een regenbui).
- Er wordt
gevraagd om de hemelwaterriolering uit te voeren met drainerende buizen zoals
ook elders in Mortsel al toegepast werden.
- De parkeerstroken kunnen best
uitgevoerd worden met een waterdoorlatende verharding in een lichte kleur i.p.v.
de voorzien gesloten bestrating. Hierdoor kan men het hemelwater van voetpad,
fietspad en parkeerstrook lokaal laten infiltreren en door de lichtere kleur is
er minder hitte-eiland effect.
- Een (geluids)wal ter hoogte van volkstuintjes
tussen Esso-tankstation en Cantecroylaan zou een meerwaarde zijn.
Het
stadsbestuur is niet de bouwheer of vergunningverlenende overheid voor dit
project.
De opmerkingen 1,2 en 4 zijn terechte opmerkingen en zullen door het
college expliciet aan AWV gevraagd worden.
(zie blauwe tekst hierboven)
De opmerkingen 3,5,6 en 10 vallen
buiten de werkzone van dit project maar zullen als aandachtspunt aan AWV bezorgd
worden.
Wat betreft de opmerkingen 7,8 en 9 kiest de bouwheer helaas niet voor
waterdoorlatende verharding en infiltratiebuizen maar zal het regenwater (met
uitzondering van de eerste vervuilde fractie) zoveel mogelijk naar de fortvijver
worden afgevoerd.
Meer info:
[Adviezen]
laatste wijziging:
29/09/19