Vuilnisbakken i.p.v. -zakken
Advies Milieu Advies Raad:
"...De Milieuraad vraagt het College van Burgemeester
en Schepenen en de Gemeenteraad van de gemeente Mortsel om toch
te kiezen voor een systeem van vuilnisbakken en niet voor
vuilniszakken aangezien dit het milieu minder belast. Op deze
wijze kan er vermeden worden dat jaarlijks 124 ton plastiek
toegevoegd wordt aan het afval van de gemeente. ..."
Gevolg Gemeentebestuur Mortsel:
Gezien het college binnen een termijn van 2 maanden geen
gemotiveerde mededeling bezorgd heeft aan de Milieu Advies Raad,
concluderen wij dat men met het betrokken advies akkoord gaat.
(zie statuten)
Op 17/09/96 nam het college van Burgemeester en Schepenen
volgende beslissing:
"... Het gemeentebestuur opteert voor de verplichte
invoering van huisvuilzakken i.p.v huisvuilbakken om volgende
redenen:
- De inwoners van Mortsel die hun huisvuilbak maar half
gevuld buiten plaatsen halen hier geen financieel
voordeel bij. De inwoners die weinig verplichte
huisvuilzakken gebruiken hebben dit financieel voordeel
wel.
Hierdoor zullen de gebruikers van een verplichte
huisvuilzak eerder geneigd zijn om minder afval te
produceren en te sorteren dan de gebruikers van een
verplichte huisvuilbak. Er worden wel systemen uitgewerkt
met behulp van computerchips in de huisvuilbakken en de
ophaalwagen waardoor het ingezamelde gewicht, volume of
de inzamelfrequentie per huisvuilbak kan bepaald worden
en de rekening per gezin kan opgemaakt worden. Deze
systemen zijn duur en hebben hun deugdelijkheid in de
praktijk nog niet bewezen.
Ze worden tot op heden in België niet toegepast.
- Het gebruik van verplichte huisvuilbakken voor
vb.restafval en verplichte huisvuilzakken voor vb.GFT en
PMD kan niet gecombineerd worden daar de GFT en/of PMD
zakken moeten worden aangekocht en het gebruik van de
huisvuilbak niet rechtstreeks belastbaar is (enkel via
een huisvuilbelasting die onafhankelijk is van de
hoeveelheid geproduceerd afval).
Hierdoor zullen de inwoners eerder geneigd zijn alles in
de huisvuilbak te deponeren.
Men moet dus per ophaalpunt minstens 3 huisvuilbakken
voorzien (restafval,GFT en PMD). Dit is, zeker voor
kleinere woningen en appartementen, geen haalbare zaak.
Indien er in de toekomst nog andere afvalfracties
huis-aan-huis worden opgehaald kan hier mogelijk nog een
vierde en vijfde huisvuilbak bij komen.
Bovendien bedraagt de aankoopprijs van de huisvuilbakken
voor 11.000 ophaalpunten en 3 bakken per ophaalpunt al
vlug 18.000.000fr
- Zoals reeds eerder vermeld is het gebruik van de
huisvuilbakken niet rechtstreeks belastbaar. Hierdoor kan
het principe "de vervuiler betaalt" niet worden
toegepast en hebben de inwoners er geen financieel
voordeel bij om te sorteren.
- Op dit ogenblik gebruikt ongeveer 15% van de inwoners
een huisvuilbak. De andere inwoners gebruiken overwegend
huisvuilzakken in LDPE (lage dichtheid polyethyleen).
De verplichte huisvuilzakken zullen (met uitzondering van
de huisvuilzak voor GFT) uit HDPE (hoge dichtheid
polyethyleen) bestaan. HDPE-zakken wegen slechts half zo
zwaar als LDPE zakken met dezelfde afmetingen en
stevigheid waardoor er eerder minder dan meer afval zal
worden geproduceerd.
Hierbij dient opgemerkt te worden dat ook de 33.000
kunststofhuisvuilbakken vroeg of laat verwijderd moeten
worden.
- Het laden van de ophaalwagens zal bij een systeem van
verplichte huisvuilbakken langer duren dan bij verplichte
huisvuilzakken daar het laden van een huisvuilbak (naar
het voertuig brengen, aan de laadinstallatie bevestigen,
uitladen, afkoppelen en terug voor de deur plaatsen)
langer duurt dan het laden van een huisvuilzak (naar het
voertuig brengen, inladen). Hierdoor zal het
brandstofverbruik van de ophaalvoertuigen en de kostprijs
van de ophalingen toenemen.
- Een ophaalvoertuig voor restafval heeft gemiddeld
10.253 kg (cijfers juli 1996) afval geladen voor het naar
ISVAG vertrekt. De beladingsgraad per ophaalwagen kan
echter sterk variëren (standaardafwijking van 2183 kg).
Het aandeel van de vuilzakken in de lading van een
ophaalwagen (ong.200 kg) zal dus amper of geen invloed
hebben op het aantal afvoerbeurten dat moet worden
uitgevoerd daar de ophaalwagens vrijwel nooit tot hun
maximum laadvermogen worden geladen. ..."
[Adviezen]
laatste wijziging: 26/07/98