Burenraad Agfa-Gevaert

vergadering van 26 november 2001

Stand van zaken

Studies naar aanleiding van de hervergunning van Gevaert 5

Milieueffectenstudie

Agfa-Gevaert heeft voor deze vestiging een vergunning gekregen tot 2017.

Alhoewel Agfa-Gevaert niet Milieu Effecten Rapport-plichtig is, heeft de Provinciale milieuvergunningcommissie toch om een MilieuEffectStudie gevraagd met dezelfde inhoud als een MER. Deze studie diende binnen de zes maanden klaar zijn. Omdat het overleg met de overheid over de te gebruiken methodologie en procedure wel wat tijd in beslag genomen heeft, werd er een uitstel van 6 maanden verleend.

Het rapport wordt in opdracht van Agfa-Gevaert opgemaakt door een extern bureau.
De resultaten van deze studie zullen waarschijnlijk einde november 2001 overhandigd worden aan de overheid.

De overheden zullen haar opmerkingen formuleren. Deze worden dan verwerkt in de definitieve versie van de studie en wordt dezeconform verklaard.

Afvalwaterstudie

De afvalwaterstudie voor Gevaert 1-2-5 werd ook opgelegd in de nieuwe milieuvergunning van Gevaert 5.
De overheid gaf het bedrijf hiervoor 6 maanden tijd. De studie werd op 30:06:2001 overhandigd aan de milieuvergunnende overheid, AMV en AMI. Ze is besproken op de provinciale milieuvergunningscommisie op 04/10/2001.

De overheid heeft tot op heden geen commentaar gegeven op de studie.
Of de vergunningsvoorwaarden zullen aangepast worden, is nog niet duidelijk. Toch zal Agfa als gevolg van de tudie nog een aantal infrastructuurwijzigingen doen.

Er werd gewerkt aan een reductie van de vuilvracht door:

Bijkomende maatregelen:

Verkeersituatie H. Kuijpersstraat

Schepen P. Van Dyck laat Dhr N. Lernout verontschuldigen omdat deze als waarnemend stadssecretaris aanwezig diende te zijn op het schepencollege dat uitgelopen was.

Om het zware vrachtverkeer door de H. Kuijpersstraat te beperken, werd reeds eerder in de burenraad geopperd om Gevaert 5 te onsluiten naar de Roderveldlaan. Deze straat geeft rechtstreeks uit op de Binnensingel, vanwaar het autosnelwegnet eenvoudig bereikt kan worden. Aan deze straat zijn nauwelijks woningen gelegen, zodat de te verwachten hinder voor de buurt minimaal is. In eerste instantie werd dit voorstel door Agfa-Gevaert lauw onthaald, men moest de interne verkeersstromen opnieuw bekijken. De interne werkgroep vindt nu dat dit plan wel fysich uitvoerbaar is.

Agfa-Gevaert wil nu dit plan uitvoeren en heeft het stadsbestuur onlangs toelating gevraagd om een uitgang aan te leggen naar de Roderveltlaan.

Het is nu echter de beurt aan het stadsbestuur om de boot af te houden. Men wil absolute zekerheid dat de verkeershinder voor de H. Kuijpersstraat geen andere woonwijk zal treffen én dat de geplande werken een effectieve ontlasting voor de H. Kuijpersstraat betekenen.
Het stadsbestuur heeft daarom het bedrijf gevraagd naar het aantal vrachten, hun herkomst en hun bestemming bij het verlaten van het bedrijfsterrein.

Agfa-Gevaert heeft de beschikbare cijfers overhandigd (cijfers verkeer naar Gevaert 5 en kopie van de mobiliteitsstudie), doch kent niet de bestemming van de lege vrachtwagens. Dit gegeven lijkt zeer belangrijk te zijn om de evaluatie van de effectiviteit af te ronden. Hopelijk komt men snel uit deze patsituatie.
(ter info: veel zware vrachten bestaan uit de grondstoffen voor de PET-productie. Hiervoor zijn dagelijks transporten van en naar Geel en Oost Duitsland noodzakelijk)
Om de rijrichting van de vrachtwagens na het lossen te kennen, wordt voorgesteld om te tellen met kabels op het wegdek, door de politie of door het bedrijf zelf.

De bewoners van de H. Kuijpersstraat wensen dat de auto's trager zouden rijden. De heer P. Van Dyck wijst op het feit dat de bewoners ook overdag aan beide zijden van de straat parkeren waarvan aan 1 kant half op het voetpad (wat veboden is). Dit remt de snelheid van het verkeer, maar brengt ook de veiligheid van fietsers en voetgangers in gevaar. De bewoners moeten verantwoord omgaan met dit gedoogbeleid.

Mvr. Eerdekens klaagt dat contractors van Agfa-Gevaert in de H. Kuijpersstraat parkeren. Er is een parking voor contractors voorzien aan de Roderveltlaan, maar deze wordt niet steeds gebruikt (te ver afgelegen).

In de marge van dit thema wordt gemeld dat er gewerkt wordt aan het verminderen van aantal transporten tussen de Mortselse vestigingen. Hiertoe wordt o.a. een nieuwe silo voor (gerecycleerde) PET-snippers gepland op Gevaert 5.

Buurtcontacten

Tot op heden zijn er 23 buurtcontacten geweest. (3 algemeen; 10 geluid en 10 geur)

Geluid:

6 van de 10 klachten konden aan het bedrijf toegewezen worden. Het betrof accidenteel geluid waarvan de bron aangepakt werd.

Een klacht i.v.m. nachtlawaai door het neerklappen van de laadkleppen van de Unimog-vrachwagens zal opgelost worden door de laadplaats te verplaatsen. In afwachting wordt er ’s nachts niet meer gelost.

Geur:

5 van de 10 klachten waren terecht.

De geur uit de riolen, de waterzuivering en het afvlakkingbekken zijn een oud zeer. Met de vergroting van het afvlakkingbekken (zie hierboven) vergroot het risico op geurhinder.

Het bedrijf heeft een beroep gedaan op externe experts om het probleem aan te pakken.

Men denkt aan de plaatsing van een afgaswasser met biobed om de gassen van het afvalwatersysteem te zuiveren.
Een cruciaal (en problematisch) punt in dit plan is het voldoende gasdicht maken van het afvalwaterstelsel zodat dit op onderdruk gehouden kan worden.

Diverse

Verfraaiing Antwerpsestraat

Het bedrijf zal het uitzicht verbeteren door de muur en twee oude huizen te slopen. De muur wordt vervangen door draad en aanplantingen (475 m²) aan de straatzijde. Enkele huizen van het bedrijf zullen ingenomen worden door de personeelsclubs en zullen verfraaid worden.

De werken worden geraamd op 3.8 miljoen BF en zullen 4 maanden duren.
Een merkwaardige post in de kostenraming betrof het verplaatsen van de kabeldistributie. (de kabel wordt ongevraagd en zonder kostenvergoeding geplaatst op privé-domein; voor het verplaatsen ervan dient de eigenaar op te draaien van de kosten).

Het stadsbestuur belooft de nodige vergunningen vlot te verstrekken.

In marge wordt gewezen op het even fraaie zicht van de andere zijde van de Antwerpsestraat. Het stadsbestuur deelt mee dat hiervoor ook een oplossing in zicht is.
De troosteloze trambedding heeft nog een levensduur van vier jaar en zal aan bod komen tijdens de herprofilering van de as.

Vuurwerkwaarschuwing

Het bedrijf wijst op gevaar van het afschieten van vuurwerk in de buurt van het bedrijf.

Er wordt voorgesteld om een briefje te bussen in de belendende straten.

Geplande milieuvergunningen

Rondvraag

De buurtbewoners vragen ons of het mogelijk is om de poorten ’s avonds zacht te sluiten. (L. Vissenaekenstraat en Fort V straat)

De buurtbewoners melden dat de geluidshinder door het Erasmushuis beperkt is en veel minder als bij de vorige uitbater.

[Burenraad Agfa]

laatste wijziging: 18/02/18