(zie ook officieel verslag)
Er werd een overzicht gegeven van de evoluties binnen het bedrijf.
Door de herstructureringen is er minder personeel tewerkgesteld en komt er ruimte vrij in de bestaande gebouwen. Op dit ogenblik is men bezig om de vrijgekomen ruimte te hergroeperen. Zo kunnen bedrijfseenheden die elders gevestigd zijn, nu ook ondergebracht worden in het hoofdhuis.
M. Ampe vraagt het bedrijf om haar plannen spoedig mee te delen aan het stadsbestuur. Zo kunnen deze ingepast worden in het stedelijk ruimtelijk structuurplan dat tegen 2003 opgesteld moet worden.
Nadat er voor Gevaert op 5 in mei 2002 een vergunning voor een automatisch rollenmagazijn aangevraagd is, werden er in april 2002 nog twee extra silos vergund voor de opslag van filmsnippers. Beide maatregelen zullende transporten tussen Gevaert 4 en 5 verder beperken.
Omdat door het succes van het Drystar-systeem, de huidige
productiecapaciteit op Gevaert 2 ontoereikend geworden is, zal er
productiecapaciteit gebouwd worden op Gevaert 5. Een daar, door
de verminderde verkoop van traditionele producten, vrijgekomen
grote en snelle giethal zal aangepast worden.
Volgende investeringen zijn op Gevaert 5 gepland:
In de nieuwe milieuvergunning van Gevaert 5 werd gevraagd om
maatregelen te onderzoeken om de uitstoot van oplosmiddelen (vluchtige
organische stoffen VOS) te beperken.
Er wordt gewerkt aan:
Het overzicht van de buurtcontacten werd toegespitst op de verkeerssituatie in de Lode Vissenaekenstraat.
Omwille van sluikverkeer over de parking, oneigenlijk gebruik
van de parking en diefstallen werd er overgegaan tot het plaatsen
van slagbomen.
Bij de invoering van het nieuwe parkeersysteem waren er problemen
met het inrijden, zodat er files in de straat ontstonden. Hieraan
werd gewerkt door:
De heer De Bruyne stelt dat met de invoering van het nieuwe parkeersysteem er opnieuw parkeerproblemen zijn in de Lode Vissenaekenstraat. Voornamelijk bij de middagploeg zijn er terug mensen die liever geen gebruik maken van de parking.
De heer De Bruyne vraagt of het mogelijk is om extra parkeergelegenheid voor de buurtbewoners te creëren door aan de groene bufferstrook te knabbelen om daar een fietsstrook aan te leggen. Het huidige fietspad zou dan als parkeerplaats benut kunnen worden.
De heer De Prijcker meldt dat de geurhinder aan het afvlakkingsbekken in de toekomst zal bestreden worden door een het toevoegen van biociden (bacteriedodende stoffen, nl. quaternaire ammoniumzouten). Tegen 2004 zal de aflucht van het afvlakkingbekken en de riolering aangesloten worden op de RTO-installatie.
Schepen Van Dyck deelt mee dat er in maart 2002 verkeerstellingen uitgevoerd zijn. De resultaten waren verrassend. Gedurende de 10 gemeten uren passeerden er:
Om het parkeerprobleem in deze straat op te lossen zal het stadsbestuur bekijken of er bij AWW geen parkeerruimte beschikbaar is.
Er werd ook gevraagd of het parkeerverbod te hoogte van de waterzuivering niet opgeheven kan worden. (hier parkeren de bussen van het bedrijfsvervoer van het personeel)
Er wordt opgemerkt dat de nieuwe parking aan de Antwerpsestraat weinig gebruikt wordt (en de vraag of de buurtbewoners hier niet mogen parkeren). Het bedrijf deelt mee dat deze parking enkel voorbehouden is voor personeelsleden die frequent het bedrijf moeten verlaten.
Een optimalisatie van de parkeerplaatsen op de Antwerpsestraat tussen de H. Cuypersstraat en grens met Berchem werd voorgesteld. (bevoegdheid Vlaams gewest)
...
Het voorzitterschap is overgenomen door de nieuwe
vestigingsdirecteur de heer Arnout.
In zijn openingsrede duidt hij op onze visie van Duurzaam
Ondernemen waarin we constant op zoek zijn naar het evenwicht
tussen economie, ecologie en sociaal welzijn. Het is dan ook
evident dat Agfa-Gevaert wil groeien in harmonie met zijn
omgeving.
Vanuit Agfa perspectief wil hij twee functies leggen bij de
Burenraad:
Tenslotte nodigde hij de medewerkers van het bedrijf uit om de communicatie tussen de fabriek en de buurt te bestendigen.
De voorzitter gaf een overzicht van de financile resultaten voor het eerste kwartaal van 2002. Hij lichtte de resultaten toe van de verschillende productgroepen en gaf aan welke verschuivingen in productpakket er te verwachten zijn. Tenslotte werd er informatie gegeven over de stand van het Horizon project welk de groei van ons bedrijf moet waarborgen.
Het Horizonplan droeg veel aandacht mee en op volgende vragen werd omstandig geantwoord:
We stellen twee evoluties vast
Om hierop in te spelen zullen er een aantal wijzigingen plaatsgrijpen op de milieutechnische eenheid Gevaert 1-2-5. Hoofdthema is hier dat de film uit het DRYSTAR-systeem zal gegoten worden in een aangepaste gietzaal op Gevaert 5 en niet meer op Gevaert 2.
Alle belangrijke wijzigingen werden omstandig toegelicht. Zo werd er ingegaan op
Tijdens de vragenronde die volgde op de voorstelling van deze wijziging werd meer verduidelijking gegeven over de thema's
Het afgelopen jaar werd het normaal aantal buurtcontacten genoteerd. Geluid en geur blijven de belangrijkste thema's, maar de afgelopen maanden waren er ook een aantal klachten over verkeershinder in de Lode Vissenaekenstraat.
De voorbije maanden heeft de stad tellingen gedaan van het
verkeer door de H. Kuijpersstraat. Het stadsbestuur gaf hierover
verdere uitleg. De tellingen kaderden in de activiteiten van de
werkgroep die bestaat uit leden van de stad, verkeerspolitie en
het bedrijf.
Ofschoon de cijfers om verdere analyse vragen stelt men vast dat
slechts een fractie van het vrachtverkeer door de H.
Kuijpersstraat voor Agfa bestemd is. Er is dus veel verkeer (ook
van personenwagens) die niets met de Agfa bedrijvigheid van doen
heeft.
Hoofdverzuchting van de bewoners blijkt de parkeergelegenheid te
zijn. Een enkelrichtings-verkeer door de H. Kuijpersstraat kan
hierin een element zijn en verder wil ook het bedrijf de
denkpiste van een ingang aan de Roderveldlaan openhouden.
Op de vraag van de stad om nog meer parkeerruimte ter beschikking
te stellen van de buurtbewoners wil Agfa verder nadenken maar de
oplossing ligt hier niet voor het grijpen. Van haar kant zal de
stad onderzoeken of een aantal parkeerplaatsen kunnen
gerecupereerd worden in de H. Kuijpersstraat aan de oude uitgang
vervoer (is nu zone parkeren verboden) en zal contact gelegd
worden met AWW. Ook deze partner zou grond ter beschikking kunnen
stellen.
Nu de gebouwen afgebroken zijn kan men beginnen met de
plaatsing van een groenscherm. Aanplanting zal gebeuren in het
najaar.
De blokken van het voorlopig hekwerk vernauwen het voetpad en
zullen verplaatst worden.
Het stadsbestuur waardeert de snelheid waarmee Agfa de renovatie
in gang gezet heeft en stelt dat dit een goede impact heeft op de
herstelling van het woningpatrimonium.
laatste wijziging: 18/02/18