Burenraad Agfa-Gevaert
vergadering van 3 maart 2003
Stand van zaken
Traditiegetrouw start de vergadering met een welkom door D. Arnout, de
directeur van de vestiging, dat zoals steeds gevolgd wordt door een overzicht
van de bedrijfssituatie.
Buurtcontacten:
In 2002 werden er 25 buurtcontacten genoteerd. Ongeveer de helft van de
klachten waren gegrond.
(8 geurhinder; 6 geluidshinder; 5 verkeer en 6 algemene klachten)
geur: voor de geurproblemen ter hoogte van het afvlakkingsbekken en
het meetlokaal aan de Roderveldlaan/Lode Vissenaekenstraat wordt een oplossing
op korte termijn in het vooruitzicht gesteld. (zie: nieuwe installatie voor
behandeling van geurproblemen)
geluid: klachten werden veroorzaakt door accidenteel geluid, niet
afkomstig van de normale bedrijfsvoering. Als voorbeeld werd aangehaald: het
voor dag en dauw ruimen van rioolputten of afgevallen bladen.
Verkeer: doordat het personeel vertrouwd is geraakt met het
pasjessysteem voor de parking, is de verkeershinder in de Lode Vissenaekenstraat
opgelost.
Algemeen: Hier werd hinder door stof van een zandhoop en visuele
hinder van vuilniscontainers aangehaald. Ook deze problemen werden snel
opgelost.
Nieuwe installatie voor behandeling van geurproblemen:
om de geurhinder aan het afvlakkingsbekken te bestrijden is men afgestapt van
het plan om gebruik te maken van de Regeneratief Thermische Oxidatie (RTO) die
voor de gietzalen op Gevaert 5 gebouwd gaat worden.
na een erg succesvolle test met een foto-oxidatie-installatie, werd er
besloten een definitieve installatie te plaatsen tegen de zomer 2003.
in de foto-oxidatie-installatie zal met de afgasstroom met UV-licht behandeld
worden. De organische moleculen worden daardoor in kleinere (reactieve)
fragmenten afgebroken. De luchtzuurstof eveneens omgezet worden in een reactieve
vorm. Een katalysator maakt de klus af door de afbraakproducten weg te laten
reageren met de reactieve zuurstof tot onschuldige stoffen.
de foto-oxidatie-installatie is een relatief kleinschalige en eenvoudig te
bedienen alleenstaande installatie. Dit staat garant voor een hoge
bedrijfszekerheid.
Rondvraag:
- Agfa-Gevaert kondigt werken rondom de klok aan tussen 1 en 8 juni aan
gebouw 191. Hierdoor kan geluidshinder voor de omwonenden ontstaan. Er is
voorgesteld om een meldpunt op te richten om eventuele abnormale hinder te
signaleren.
- Het punt “werken aan de Antwerpsestraat” zakte snel af op het niveau “2*1
rijstrook – ja/neen”
Over de gevolgen van de nieuwe verkeerssituatie op de bedrijfsvoering van
Agfa-Gevaert, is nog geen beeld gevormd.
- Het stadsbestuur peilde bij het bedrijf naar haar bereidheid om of het
tijdens de werken zijn parking aan de Antwerpsestraat op bepaalde tijdstippen
open te stellen voor buurtbewoners. Omdat het bedrijf slechte ervaringen heeft
met een gelijkaardige regeling in de Hendrik Cuypersstraat (waar sommige
bewoners zich niet houden aan de afspraken) én omwille van de
veiligheidsaspecten (blokkeren van brandweerdoorgangen), staat men niet erg
positief tegenover dit idee.
- De mogelijkheid om extra parkeerplaatsen te realiseren op de hoek Hendrik
Cuypersstraat/Grote Steenweg, waar de baan meer dan 3 rijstroken breed is in
de richting Antwerpen (burenraad 17/06/2002) is nog niet bekeken. Tegenover
dit idee staat het district Berchem ook niet weigerachtig, temeer drie
rijstroken op Berchems aanzetten tot een ongedisciplineerd rijgedrag.
- Het stadsbestuur gaat een nieuwe parkeerregeling uitwerken voor de Hendrik
Cuypersstraat. Aan de zijde van Agfa Gevaert blijft het een aanaangesloten
parkeerstrook. Aan de overzijde komen afwisselend parkeerplaatsen en stroken
om het verkeer te laten kruisen.
Het stadsbestuur stelt dat er zo de facto een “zone 30” ontstaat waar het
fietsverkeer, ook zonder fietspad, veilig zal kunnen rijden.
Het parkeren op de voetpaden langs de zijde “Berchem” zal niet meer
getolereerd worden.
Het is een proefproject in afwachting van de definitieve heraanleg van de
straat in de verre toekomst gepland is.
- Van het idee om op Gevaert 5 een uitgang te voorzien ter hoogte van de
Roderveltlaan (om het bedrijfsverkeer langs deze straat af te leiden naar de
Antwerpse ring) is men afgestapt nadat gebleken is dat 80 % van het vracht- én
personenvervoer in de Septestraat/Hendrik Cuypersstraat niet bestemd is voor
Agfa-Gevaert. Het echte verkeersprobleem in de buurt wordt dus veroorzaakt
door sluipverkeer.
- De openbare verlichting in de Septestraat zal weldra vervangen worden
omdat er voor de huidige sierarmaturen geen wisselstukken meer beschikbaar
zijn. Er zullen minder en energiezuinigere lampen geplaatst worden door het
stadsbestuur.
[Burenraad
Agfa]
laatste wijziging:
18/02/18