Overlegcomité luchthaven Antwerpen |
(samenvatting voor de milieuraad)
In het kader van de nieuwe milieuvergunning ging op 22 juni 2005 het nieuwe overlegcomité luchthaven Antwerpen van start. De samenstelling van het orgaan bleef ongewijzigd. De vergaderfrequentie werd verlaagd naar 2 vergaderingen per jaar (juni en december). Natuurlijk kan de voorzitter besluiten bijkomende vergaderingen in te lassen.
Vanuit de milieuraad Mortsel werd gevraagd de vergaderingen en de daarbij horende verslaggeving efficiënter te laten verlopen. Hierbij werd gedacht aan:
De definitieve geluidscontouren voor 2004 werden berekend. Hoewel het aantal vliegbewegingen in 2004 gedaald is, waren de geluidscontouren (naar oppervlakte) vergelijkbaar met deze van 2003. De vermindering van de hinder door het lagere aantal kleine, eenmotorige vliegtuigen wordt gecompenseerd door meer bewegingen door grotere toestellen (in aantal minder dan de afname van de kleine toestellen).
Doordat in 2004 de vliegtuigen voornamelijk (75% i.p.v. 62% in 2003) richting Antwerpen opstegen, liep de geluidscontour meer uit naar Antwerpen (en minder richting Boechout). Omdat in de zone richting Antwerpen de bevolkingsdichtheid veel groter is dan in Boechout, steeg het aantal potentieel gehinderden van 336 in 2003 tot 464 in 2004. Dit aantal werd –overeenkomstig de bijzondere voorwaarden van de milieuvergunning- berekend op basis van de bevolkingsgegevens per 1 januari 2000.
De overeenkomst tussen de berekende geluidscontouren en de gemeten waarden via het geluidsmeetnet lijken goed overeen te komen voor 2 van de 4 meetposten. Door een aanpassing van de software (vliegtuigen worden nu soms te laat gekoppeld met de radargegevens) hoopt men voor alle meetposten een goede correlatie te bekomen.
In 2004 werden 52 gecorreleerde nachtevents genoteerd. Het betreft hier
voornamelijk helicoptervluchten van de Federale Politie, vluchten voor
fotografie en enkele lijnvluchten met vertraging.
Er werden ook een paar nachtvluchten van Zaventem gedetecteerd. Mogelijk komen
deze 's nachts lager over omdat na sluiting van de luchthaven Antwerpen (23u) de
vliegtuigen eventueel een lagere positie kunnen innemen in het luchtruim (2500
voet i.p.v. 3500 voet).
Omdat de bespreking van de resultaten van het geluidsmeetnet elke vergadering bijna gelijkaardige gegevens opleveren, werd besloten slecht één maal per jaar dit punt te behandelen (vergadering juni, ter gelegenheid voorstelling van het jaarrapport van het geluidsmeetnet en het berekenen van de geluidscontouren).
Er wordt gevraagd om het jaarrapport van het geluidsmeetnet en de geluidscontouren ook te voorzien van historische data zodat het eenvoudig is om trends over langere periodes te herkennen.
De uitspraak van de Raad van State i.v.m. de eventuele schorsing van de milieuvergunning wordt verwacht in de loop van de maand juni. De auditeur van de Raad van State bracht reeds verslag uit.
Zoals bepaald in de nieuwe milieuvergunning heeft de luchthaven de klachtenregistratie overgenomen van het provinciebestuur.
De burger kan nu rechtstreeks bij de luchthaven terecht met zijn meldingen en
klachten. Deze zal ze binnen een redelijke termijn onderzoeken en de burger op
de hoogte brengen van het gevolg aan zijn melding/klacht.
De klachtenpiste via de gemeentebesturen blijft ook nog steeds open. Er wordt
voorgesteld dat de gemeentebesturen hun meldingen/klachten zo snel mogelijk
overmaken aan de luchthaven. De luchthaveninspectie zal de klachtenregistratie
op zich nemen. In de aanloop van een vergadering van het overlegcomité zal de
luchthaven bij de verschillende gemeenten nogmaals navragen of er nog meldingen
zijn blijven hangen.
Knelpunten zijn:
De rapportering van de klachten en meldingen aan het overlegcomité zal bestaan uit:
Om de rapportering zo volledig mogelijk te maken werd aan de luchthaven gevraagd een gestandaardiseerd meldingsformulier op te stellen dat moet toelaten de klager/melder accuraat en volledig te bevragen over zijn wrevelpunt.
In de eerste helft van 2005 kwamen er 11 klachten binnen bij de luchthaven, afkomstig van 7 klagers. De gemeente Boechout had ook nog 13 klachten geregistreerd van een beperkt aantal klagers, maar deze konden niet opgenomen worden in het overzicht omdat ze juist voor de vergadering aan de luchthaven werden overgemaakt.
Nota luchthaven Antwerpen i.v.m. klachtenopvolging
REGISTRATIE EN BEHANDELING VAN KLACHTEN EN MELDINGENDe milieuvergunning van de luchthaven Antwerpen bevat volgende
bijzondere voorwaarde: Hierna wordt aangegeven op welke wijze de klachtenregistratie en klachtenopvolging concreet zal worden aangepakt. 1. Algemeen wordt de klachtenbehandeling bij de Vlaamse
Gemeenschap geregeld door het klachtendecreet (decreet van 1 juni 2001
houdende toekenning van een klachtenrecht ten aanzien van
bestuursinstellingen) dat uiteraard ook hier van toepassing is. Dit
decreet maakt een onderscheid tussen “klachten” en “meldingen”.
De klachtenprocedure is niet van toepassing op algemene klachten over
regelgeving, algemene klachten over het (al dan niet) gevoerde beleid en
klachten over beleidsvoornemens of verklaringen. Een klacht moet inhoudelijk goed onderscheiden worden van een melding en van een vraag om informatie. In geval van een melding signaleert de burger een bepaalde tekortkoming in het functioneren van de overheid. 2. De meldingen worden behandeld in de geest van de tussenkomst van de ombudsman van de Vlaamse Gemeenschap in het milieuoverleg van 17 december 2003. Deze hecht vooral belang aan het aanpakken van de (geluids)hinder, aan een goede communicatie tussen de luchthaven en de omwonenden, omdat de klachten en meldingen veelal te maken hebben met subjectief ervaren hinder. Deze tussenkomst luidde als volgt:
De behandeling van “meldingen” gebeurt op de hierna voorgestelde wijze
die grotendeels gelijklopend is aan de behandeling die in het
klachtendecreet wordt vooropgezet. 3. Behandeling van mondelinge (telefonische) tussenkomsten.
4. Behandeling van schriftelijke klachten/meldingen door de luchthaven. Schriftelijke klachten/meldingen kunnen aan de luchthaven toegestuurd
worden via mail, gewone brief of aangetekende brief. Een schriftelijke
klacht kan ook gedeponeerd worden in de daartoe beschikbare klachtenbus in
de passagiershal. 5. Behandeling van klachten die toekomen bij de gemeenten. Klachten en meldingen kunnen worden ingediend bij een aanspreekpunt bij
de lokale besturen van Antwerpen, Mortsel, Boechout en Borsbeek die
vertegenwoordigd zijn in het milieuoverleg. Deze klachten en meldingen
worden eveneens opgenomen in de klachtenregistratie. 6. Klachtenregistratie Het klachtenregister geeft een overzicht van de klachten en meldingen
die bij de luchthaven en bij de lokale besturen zijn toegekomen in de
laatste zes maanden voorafgaand aan het milieuoverleg.
7. Behandeling in tweede lijn. Het klachtendecreet bepaalt dat de Vlaamse ombudsman optreedt als “tweede lijn” voor de behandeling van klachten, in het geval de klager ontevreden is over het bekomen antwoord. In geval van meldingen treedt het afdelingshoofd Personenvervoer en Luchthavens, tevens voorzitter van het milieuoverleg, op als tweede lijn. |
In de eerste helft van 2005 landde er één vlucht 26 minuten na het normale sluitingsuur van de luchthaven.
laatste wijziging: 17/08/10