We willen hier wel duidelijk onderstrepen dat bij
buurtwerking, een volledig nieuw initiatief van de huidige
coalitie, niet zo concreet kan ingegaan worden op de
vooropgestelde doelstellingen.
Dit om de eenvoudige reden dat buurtwerking in haar
kinderschoenen staat en volledig dient opgestart te worden samen
met en door de buurtbewoneners. Een bestuur kan wel
prioriteiten stellen maar als die niet getoetst en gedragen
worden door de verschillende wijken en buurten moet je niet aan
buurtwerking beginnen.
Dit beleidsplan zal dus op zeer regelmatige tijdstippen geëvalueerd
worden door alle verschillende actoren.
Het stadsbestuur wil de kwaliteit van het samenleven van alle inwoners verhogen in de buurten en het gemeenschapsgevoel verhogen door bestaande initiatieven te ondersteunen en nieuwe initiatieven aan te reiken.
De basisuitgangspunten hiervoor zijn:
De schepen van wijkwerking coördineert initiatieven hiertoe,
in nauwe samenwerking met diensten voor Feesten, Cultuur, Jeugd,
Sport, Ruimtelijke ordening, Milieu, Informatie en Communicatie,
de burgers en verschillende organisaties.
De dienst wijkwerking is het instrument bij uitstek om gecoördineerde
acties op te zetten samen met andere stadsdiensten en samen met
de bewoners.
Uitsluitend omwille van interne communicatie en organisatie
stellen wij een indeling voor.
Het is evident dat je nooit een buurt van-boven-uit
kunt opleggen
Voor de indeling van de stad in wijken baseren wij ons op het
Structuurplan Mortsel.
Hierin wordt Mortsel verdeeld in 11 wijken.
Een wijk is een relatief groot gebied waar de meeste inwoners
zich niet mee identificeren en betrokken voelen. Met andere
woorden: voor het verhogen van het gemeenschapsgevoel is de
schaal wijk niet de beste oplossing. Daarom opteren
wij voor buurten.
Een woonbuurt is een gebied waar een bewoner zich meer
betrokken voelt, waar de betrokkenheid, het gemeenschapsgevoel en
de aanspreekbaarheid van de burger veel groter is. De buurt is de
leefruimte waar de burger kan aangesproken worden om zich
individueel of als groep in te zetten.
Daarom wensen wij de 11 wijken te verdelen in 21 buurten.
Deze buurten bestaan uit straten. Een straat komt niet overeen met alle huizen op één weg. Soms kan een straat gedefinieerd worden als een groep huizen. Ook de straat is een schaal waar initiatieven moeten ondersteund worden.
Met andere woorden: het beleidsdomein wijkwerking zal zich op
drie schalen ontwikkelen, nl. op het niveau van de wijk, de buurt
en de straat. Steeds dichter tot bij de burgers.
In bijlage de verdeling in wijken volgens het structuurplan en de
verdeling van de 21 buurten.
De stad moet naar haar bewoners op een georganiseerde
manier gaan luisteren en moet alle signalen kunnen opvangen.
Door de inbreng van bewoners wordt het beleid meer op maat
gemaakt en uitgevoerd.
Een beleid bepaal je niet van bovenuit, maar groeit van onderuit.
Het democratisch proces wordt hierdoor verfijnd.
De verzuring wordt verzoeting.
De stad moet duidelijk communiceren: doe wat je zegt en zeg wat je doet!
Bundeling van bestaande informatie. Nu reeds is er veel informatie en suggesties rond bepaalde buurten en straten aanwezig bij verschillende diensten. Deze reeds gekende informatie is versnipperd en moet geïnventariseerd en gebundeld worden.
Nieuwe informatie moet gehaald worden waar het zit.
Daarom moet de stad gaan luisteren.
De enquêtesessies die in het kader van de opmaak van het cultuurbeleidsplan zullen georganiseerd worden, bieden een uitgelezen middel om nieuwe informatie voor een betere buurtwerking op te doen.
Ook een overleg tussen jeugdconsulent, sportfunctionaris, de cultuurbeleidscoördinator, de milieuambtenaar, de wijkagent, de ambtenaar ruimtelijke ordening, moet regelmatig gehouden worden.
Nieuwe inwoners worden hartelijk ontvangen op het stadhuis
tijdens het inschrijven in de registers.
Er wordt de nodige tijd en aandacht voor vrij gemaakt en een
informatiemap met recente gegevens wordt meegegeven.
De nieuwe bewoners worden nu reeds
uitgenodigd op het stadhuis voor een
kennismaking met het bestuur en haar diensten. Deze organisatie
blijft behouden.
Ook het uitnodigen van de huidige buurtbewoners
wordt behouden.
Ook het bestuur zelf gaat op tournee naar de buurten om op een informele wijze contacten te leggen en te luisteren naar de bewoners. De juiste formule moet nog ontwikkeld worden met de diensten feesten, cultuur en buurtwerking. Een eerste tournee wordt voorzien in de zomer van 2002.
Om de participatie en de betrokkenheid van de bewoners te
bevorderen zal de stad de bestaande acties van straat, buurt,
wijk ondersteunen en nieuwe acties aanreiken.
Het stadsbestuur heeft een ondersteunende en stimulerende functie.
De dienst buurtwerking heeft een coördinerende taak.
Volgende acties kunnen ondersteund worden door de stad:
Enkele voorbeelden van initiatieven die vrijblijvend kunnen aangeboden worden door de stad:
Het begeleiden en ondersteunen van buurt- en straatfeesten is opgestart in 2001 en zal verder uitgebouwd worden. Deze acties zouden moeten leiden tot andere activiteiten in de wijk. In 2003 zullen formules i.v.m. schoonmaakacties en bloemenacties aangeboden worden.
Een buurtcontract wordt voorgesteld wanneer een buurt of
straat ideeën ontwikkelt waarbij de stad ondersteunend kan
participeren en de bewoners zelf zich actief kunnen inzetten om
de leefbaarheid te verbeteren.
In een buurtcontract staan concrete afspraken tussen stad en
bewoners.
Hier geldt de regel: in ruil voor iets, krijg je iets
Een vraag - door de bewoners zelf in overleg met de
stadsdiensten - kan leiden tot het opstellen van een
buurtcontract.
De reeds werkende buurt- en straatcomités zullen hierover
door de dienst buurtwerking geïnformeerd, ondersteund en
begeleid worden.
Voor nieuwe initiatieven buurtwerking werd op de begroting
2002 een bedrag van 5000 EUR ingeschreven.
Na onderzoek in de pilootbuurten en wijken volgens een
prioriteitenplan dat opgesteld wordt door de stad in nauwe
samenwerking met de verschillende buurten zullen op de begroting
posten moeten worden voorzien voor onder andere actie en
contracten.
Acties en buurtcontracten betekent logistieke steun vanuit de stad dat zal moeten uitgedrukt worden in manuren aan een tarief van 32 EUR per uur.
De administratieve en inhoudelijke ondersteuning van de wijkwerking gebeurt door het personeel van het CC na een interne herschikking.
Dit volledig nieuw beleidsinitiatief zal regelmatig moeten geëvalueerd en bijgestuurd worden.
Alle voorgestelde doelstellingen zullen regelmatig geëvalueerd moeten worden in overleg met de straat- en buurtbewoners