Iedereen beseft stilaan dat het verkeer alsmaar hinderlijker wordt voor de bewoners en onveiliger voor de zachte weggebruikers. In het centrum schuiven auto 's langer aan, lawaai en luchtvervuiling nemen toe. . .
Mortsel moet dringend keuzes maken. Het stadsbestuur wil veiliger verkeer: vooral fietsers en voetgangers zijn het meest bedreigd. Daarom komt er een beleid dat het openbaar vervoer uitbreidt, het doorgaand vracht- en autoverkeer ontmoedigt en verplaatsingen te voet of met de fiets aanmoedigt. Een optimale doorstroming van het verkeer is mogelijk door gewestwegen en kruispunten aan te passen.
Nog tijdens deze legislatuur zal het Vlaams Gewest de tramlijn richting Boechout-Lier doortrekken. Dat gebeurt met de nodige aandacht voor bewoners en middenstand van de Statielei en Liersesteenweg. In samenwerking met De Lijn willen we betere verbindingen met de buurgemeenten en een fijnmazig busnetwerk in de woonwijken. Parkeer- en rijzones (park and ride) worden aangelegd aan de rand van de stad. Het bestuur neemt zelf initiatieven om het openbaar vervoer goedkoper te maken voor o.m. kinderen, studenten...
Doorgaand zwaar vervoer ontmoedigen, door - in samenspraak met de hogere overheden - het vrachtverkeer zoveel mogelijk op de autosnelwegen te houden. Mortsel mag niet langer een alternatieve route naar Antwerpen zijn. Er komt geen omleidingsweg. Laden en lossen op drukke winkelassen gebeurt buiten de spitsuren.
Mensen aanmoedigen om kleine verplaatsingen met de fiets i.p.v. met de auto te doen. Dit kan door o.m. sensibiliseringscampagnes, fiets- en stapvergoeding voor alvast het stadspersoneel. KMO's willen we helpen bij het opstellen van bedrijfsvervoersplannen.
Om een betere en veilige doorstroming voor alle weggebruikers te verzekeren en om de leefbaarheid langs de gewestwegen te herstellen, zal het stadsbestuur vragen om sommige gewestwegen en kruispunten her aan te leggen. Daarna herleiden we de gewestwegen in het centrum tot twee rijvakken met overal vrijliggende fietspaden. Op de Antwerpsestraat wordt de verloedering van de tramberm aangepakt. Het parkeerbeleid in Mortsel zal geëvalueerd worden. Er komt een verkeerscel (met de burgemeester, politie, ambtenaren, deskundigen, scholen. . . ) waar bewoners met hun opmerkingen terecht kunnen.
Wat "op het verkeer na " het meest in het oog springt is het gebrek aan open ruimte. Mortsel is immers een dichtbevolkte stad. De oprukkende verstedeIijking heeft haar tolgeëist: steeds meer groen verdwijnt. Het stadsbestuur wil de druk op de open ruimte stopzetten en redden wat er nog te redden valt.
BPA Drabstraat: de bebouwing wordt afgestemd op kleine en jonge gezinnen. Voor het middenstuk - met hoeve Liekens - wordt een onteigeningsplan opgesteld. De boerderij met de overgebleven open ruimte krijgt een wijkgerichte bestemming als sociaal-educatief project.
Koeisteerthofdreef: de plannen voor een nieuw sociaal woonproject worden herbekeken.
Per wijk wil het stadsbestuur een publiek toegankelijke, veilige en gezellig ingerichte groene ruimte.
De spoorwegbermen toegankelijk maken voor voetgangers en fietsers en ze onderling verbinden door op- en afritten en/of overbruggingen.
Luchthaven Deurne: Mortsel blijft zich verzetten tegen elke verdere uitbreiding en tegen de ondertunneling van de Krijgsbaan.
Het openbaar domein moet degelijk onderhouden worden:
wegen, fietspaden, parken, pleinen en begraafplaatsen. Het
bestuur wil dagelijkse "wrevelpunten" zo vlug mogelijk
oplossen: bv. losliggende of verzakte stenen, hoge boordstenen
bij oversteken, gevaarlijke bloembakken, obstakels, zwerfvuil...
.
Het is de taak van het stadspersoneel én de burger om die
wrevelpunten te signaleren.
Het openbaar domein moet veilig en gezellig zijn, dat kan door o.a. aangepaste verlichting. Nog een element van gezelligheid én bovendien rustgevend is de aanwezigheid van voldoende groen in de straten. De overheid belooft om de bewoners tijdig te laten weten wanneer werken beginnen, wat er juist gebeurt en wat de stand van zaken is op elk moment. Maar anderzijds mag het stadsbestuur ook wat burgerzin verwachten: bv. vegen voor eigen deur , het ruimen van bladeren en sneeuw.
Mortsel heeft op vlak van leefmilieu al veel inspanningen geleverd. Er is de probleemloze invoering van gescheiden afvalophaling, een goedwerkende milieudienst en een actieve milieuraad. Lucht- en bodemvervuiling moeten aangepakt worden. De milieuhinder kan voorts nog verminderen door scholen, middenstanders, bedrijven, gezinnen of verenigingen aan te sporen bedachtzamer met het milieu om te gaan. En als de overheid van de burger een milieuvriendelijker gedrag vraagt, moet ze in de eerste plaats zelf het goede voorbeeld geven.
A C T I E PU N T E N
Het stadsbestuur heeft de intentie om voor iedere
Mortselaar het recht op prettig en betaalbaar wonen mogelijk te
maken. De goede ligging en de verbindingen met het openbaar
vervoer maken van Mortsel een aantrekkelijke woonplaats. Maar
huren, kopen of bouwen wordt voor veel jonge gezinnen en
minderbegoeden steeds moeilijker.
Ook oudere mensen vinden nauwelijks aangepaste huizen of
appartementen en kunnen - eens ze uit Mortsel verhuisd zijn -
geen aanspraak maken op een serviceflat in Mortsel. De
verkeersdruk en verkeersonveiligheid, de lawaaihinder en de druk
op de open ruimte jagen jonge gezinnen met kinderen weg uit
Mortsel.
Maar Mortsel is - op enkele plekken na - zo goed als
volgebouwd. Het bestaande woningaanbod zal dus vooral aangepast
moeten worden om vraag en aanbod in overeenstemming te brengen.
Daarom zal het stadsbestuur in het sociaal huisvestingsbeleid
actief en sturend optreden en samenwerken met sociale
huisvestingsmaatschappijen, OCMW , immobiliënmaatschappijen en
projectontwikkelaars.
A C T I E P U N T E N
laatste wijziging: 20/10/04