Desmyter Jan; Hateau Roland; Tobback Marc; Mertens Erik; Lauwers Charles; De Greef Jan
Tijdens voorgaande vergaderingen werd gevraagd een advies op te stellen over volgende thema's:
Al deze adviezen werden unaniem goedgekeurd door de aanwezigen.
Op de markt is er nu, naast de standaardkwaliteit, een verbeterd product met
een lager zwavelgehalte en betere verbrandingskarakteristieken (zogenaamde
mazout extra, eventueel met nog bijkomende additieven).
Deze kwaliteit van stookolie zou ook beter zijn voor de levensduur van een
condensatieketel.
Aan deze voordelen is echter een prijskaartje verbonden. Op lokaal niveau kan
men echter niet ingrijpen op deze prijsvorming.
Er wordt gevraagd om:
Erik Mertens gaat na of dit via de stad kan; zij kopen immers al dergelijke kwaliteit zodat de jaarlijkse aanbesteding uitgebreid kan worden tot alle bewoners.
Er wordt gevraagd naar de realisatie van een doorgang rond of door kasteel Cantecroy voor zachte weggebruikers.
Erik Mertens heeft meer informatie gevraagd bij de collega’s van ruimtelijke ordening, maar een juist antwoord volgt later.
Het probleem is dat de bouwvergunning een verbod op een doorgang voorziet terwijl het (later opgestelde) RUP wel een doorgang voorziet.
Er wordt opgemerkt dat tijdens kantoortijd er doorgaand verkeer is tussen de Cantecroylaan en de Goudenregen via de nieuwe brug.
Er wordt over visuele hinder geklaagd van geparkeerde auto’s rond en in het monument. Er wordt gevraagd naar de ondergrondse parkeerplaatsen in het project.
De gemeenteraad heeft op 23 juni 2009 de beheersoverdracht voor de bouw en exploitatie van het nieuwe intergemeentelijk containerpark goedgekeurd.
De tarieven van het IGEAN-Diftarsysteem zijn toen in de aanhef van het raadsbesluit vermeld en mee goedgekeurd. IGEAN kan echter onafhankelijk de tarieven aanpassen (verhogen), wat ondertussen gebeurd is.
In het bestuur van IGEAN zitten vertegenwoordigers van de gemeente, doch de verhogingen van de retributies dienen niet goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Een advies van de milieuraad is evenmin vereist.
Sinds het gemeenteraadsbesluit zijn er volgende bijkomende heffingen gekomen:
- Grond: 0,03 euro/kg
- Cellenbeton en gipsafval (Ytong en Gyproc) : 0,03 euro/kg
- Zuiver steenpuin: 0,03 euro/kg (origineel tarief: 0.01 euro/kg)
De complete overdracht van de bevoegdheden aan IGEAN door de stad Mortsel was niet verplicht. Andere gemeenten hebben dit maar gedeeltelijk gedaan.
Door de tarieven aan te duiden per kilogram, geeft men de indruk dat er per kilogram afgerekend kan worden. Dit is niet het geval. De balans rekent immers af per 5 of 10 kg.
Prijzen moeten aangegeven worden per verpakkingseenheid.
Container 20m³ | Puinzak 1m³ | IGEAN - RP | |
Afgifte: | Huis-aan-huis | Huis-aan-huis | Aan te leveren |
Eenheidsprijs: | 756 euro | 115 euro | 0.20 euro/kg |
Prijsniveau: (2) | 1.00 (0.025 euro/kg) (1) |
3.04 (0.076 euro/kg) (1) |
8.00 (0.20 euro/kg) (1) |
(1) Goedkoopste= 1 - (2) 1500 kg steenpuin = 1 m³
Er zijn verschillende klachten over de gebruiksvriendelijkheid van de aflevering van groenafval en steenpuin.
Groenafval dienst in Mortsel in een hoge container geworpen te worden. Alle groenafval dient daartoe naar boven gedragen te worden via een verrijdbare trap.
Dit is niet gebruiksvriendelijk en men heeft bedenkingen of dit wel een veilig is.In het betalende gedeelte kunnen de afvalstoffen (steenpuin, gemeng bouwpuin, grof huisvuil, …) evenmin rechtstreeks in de container geworpen worden (vb. kruiwagen of aanhangwagen moet leeggeschept worden) vanwege de borstwering.
Er is gemeld dat onze inwoners hun afval gaan wegbrengen naar het recyclagepark van Borsbeek/Wommelgem omdat men het afval daar wel op een rugvriendelijke wijze kan lossen.
Erik Mertens deelt mee dat vanuit het stadsbestuur de vraag loopt om groenafval te verzamelen in lage containers. Hieraan is wel een meerkost verbonden. Het antwoord van IGEAN is nog niet gekend.
Daarop wordt gevraagd waarom de groencontainer in Mortsel niet in het betalende gedeelte (tegen nultarief) geplaatst kan worden, net zoals in Borsbeek/Wommelgem. Aan deze oplossing is geen meerkost verbonden.Erik Mertens deelt mee dat het personeel van IGEAN een hand toesteekt als ze het moeilijk hebben om hun lading te lossen in de groencontainer.
Een derde groep klachten betreft de juistheid en wettelijkheid van de wegingen met de weegbrug:
Een burger deelde mee dat het aangegeven gewicht van zijn wagen +aanhangwagen + puin lager was dan het leeggewicht van de wagen volgens de fabrikant.
Volgende problemen stellen zich:De uitlezing van de balans is niet zichtbaar (dit is niet wettelijk verplicht).
- Het zou wel nuttig zijn dat de klanten deze kunnen zien. Zo kunnen ze zich o.a. vergewissen dat de balans op nul staat voor de weging.
- Het originele register van de metingen in de balans moet wel door de klanten ingezien kunnen worden (dit is wel een wettelijk verplichting). Dit blijkt niet mogelijk te zijn.
(Met het register wordt niet bedoeld de afdruk van de gewichten op het kassaticket!!!)De weegfout bij het afleveren van kleine hoeveelheden:
- De weegbrug op het recyclagepark heeft een nauwkeurigheid van 5 kg (10 kg in het bovenste bereik).
- Wegingen onder 100 kg zijn niet wettelijk vanwege een te grote weegfout. Deze worden toch uitgevoerd door het IGEAN-personeel en gebruikt voor een aanrekening.
We hebben te maken met een weegfout van meer dan het toegelaten maximum van 5%.- Bij het afleveren van kleine hoeveelheden afval maakt men gebruik van een verschilweging. Door het aftrekken van twee gewichten die erg dicht bij elkaar liggen worden enorme weegfouten gemaakt.
Het is wettelijk toegelaten om twee wettelijke wegingen van elkaar af te trekken, ook al liggen ze erg dicht op elkaar.
Of het opportuun is, dat is een andere vraag… . Een burger die vb. 5 kg puin met zijn wagen aanlevert kan door het systeem van de verschilweging moeten betalen voor 15 kg, 10 kg, 5 kg, 0 kg of -5kg (volgt er een creditnota? ).
We hebben immers te maken met een weegfout van 200% : 5kg (brutoweging) + 5 kg (tarraweging) = 10 kg absolute meetfout.Aanleveren van afval te voet of per fiets:
- De parkwachters hebben de opdracht gekregen om zeer kleine hoeveelheden betalend afval gratis te aanvaarden (vb. kapot bord, bloempot, ..).
In de praktijk wordt deze regel niet steeds gevolgd. (vb. er werd 5 kg afval aangerekend voor het aanleveren voor een stuk isolatieschuim van 450 gram – de gevraagde correctie van de tarifering is tot nu toe niet gebeurd).- Indien men met de fiets komt, hebben de parkwachters de opdracht gekregen om mee op de weegbrug te gaan staan om boven de minimum weeghoeveelheid van 100 kg te komen.
De parkwachters gaan ervan uit dat de minimum weging enkel van tel is voor de bruto-weging; een tarra-weging van minder dan 100 kg wordt foutief als wettelijk aanzien (zie hoger).
In tegenstelling tot bij het vroegere recyclagepark, worden ferro- en non-ferrometalen niet gescheiden ingezameld.
De aparte non-ferro-inzameling was een lucratieve zaak.
Uit milieuoogpunt is het evenmin gunstig om (schaarsere) non-ferrometalen te mengen met schroot: het naderhand scheiden kost energie en het rendement van de scheiding is niet erg hoog.
- Niet alles is kommer en kwel: het personeel van het recyclagepark wordt als vriendelijk en gedienstig ervaren.
- Er komt een KMO-kaart waardoor handelaars tegen marktconforme terecht zullen kunnen op de recyclageparken van Kontich en Wommelgem/Borsbeek.
- Toegang voor zachte weggebruikers wordt als niet erg klantvriendelijk ervaren:
- Men moet zich mengen tussen de auto’s op de oprijlaan
- Men kan geen gebruik maken van de ingang in de Cantecroylaan (die pal aan de slagboom ligt), maar men moet rondgaan via de Heirbaan.
- Het adres “Cantecroylaan” zette menig automobilist met een GPS op een verkeerd been. In toekomstige communicatie zal dit aangepast worden in “Heirbaan 44”.
- Door de minder centrale ligging komen er op het nieuwe recyclagepark minder voetgangers en fietsers dan bij het oude.
Subjectief wordt het nieuwe park ook als minder druk ervaren.- Erik Mertens deelt mee dat het sluikstorten niet toegenomen is. Men ervaart wel meer sluikstort van betalende fracties in de Cantecroylaan en op Klein Zwitserland.
Bovenstaande opmerkingen zijn overgemaakt aan IGEAN. Bij het ter perse gaan van het verslag was er nog geen reactie van IGEAN beschikbaar. Bovenstaande opmerkingen zijn op 18/12/2012 doorgemaild naar IGEAN. Een reactie tegen volgende milieuraad werd toegezegd.
Er werden geen punten aangebracht.
Er zijn geen mededelingen van het stadsbestuur.
Het is niet meer mogelijk om de volgende vergadering van de milieuraad te verschuiven naar 31 januari 2013 omdat de originele datum reeds verspreid is via het gemeentelijk informatieblad.
Er wordt gevaarlijk rijgedrag gemeld aan het kruispunt Neerhoevelaan/Krijgsbaan door te spookrijden naast de verkeersgeleiders op de middenberm:
- Automobilisten komende vanuit richting luchthaven om de Neerhoevelaan in te draaien
- Automobilisten komende uit de neerhoevelaan om richting Wilrijk te rijden.
Er wordt gevraagd of het niet mogelijk is de verkeersgeleiders in beide richtingen te verlengen.
Op dezelfde hoek wordt de zichtbaarheid belemmerd door (reclame)panelen voor project Zilver Avenue.
Er wordt gevraagd naar de toekomst van de geplande BMT-site op de terreinen van Agfa aan de Vredebaan nu BMT in faling is.
Erik Mertens deelt mee dat hierover nog geen informatie beschikbaar is.
De reeds toegekende vergunningen aan BMT kunnen overgenomen worden door een overnemer.
In de Zilverbeeklaan worden de voetpaden heraangelegd als test volgens een nieuw principe :
- Naast de straat komt een uitstapstrook van 1 meter voor de automobilisten zodat ze “proper” in – en uit kunnen stappen.
- De rest van het voetpad (wandelzone) wordt vervangen door “gewapend gras”: zand en kiezel waartussen gras ingezaaid wordt.
De stad is van oordeel dat een dergelijke aanleg mogelijk is in residentiele straten, waar geen doorgaand voetverkeer komt. Bij een positieve evaluatie van de test zal dit ook toegepast worden bij de heraanleg van vb. de straten in hof Savelkoul.
De buurtbewoners verzetten zich tegen deze heraanleg. Ze vrezen niet meer met propere voeten thuis te geraken.
Erik Mertens schrijft het protest ook toe aan de rooilijncorrectie die de voortuin van sommige buurtbewoners treft.
Er wordt opgemerkt dat een grasstrook geen optie was voor een ander, even breed , recente heraangelegd voetpad terwijl hiervoor wel een draagvlak was bij de buurtbewoners.
Een nieuwe buurtbewoner heeft vragen bij het drukke vrachtverkeer door de Pansgatelaan, een woonstraat.
Erik Mertens licht toe dat:
- In de Rode Leeuwlaan sinds 1934 een grote verdeler van koeltechnisch materiaal gevestigd is.
- De laadkade voor de leveringen enkel toegankelijk is via de inrit Pansgatelaan.
(klanten bereiken het bedrijf via ingang Rode Leeuwlaan)Het stadsbestuur werkt aan een plan om de ruimtelijke voorschriften aan te passen zodat het mogelijk wordt een doorgang via de Rode leeuwlaan te realiseren.
Alternatieve doorgangen via de Deurnestraat zijn niet mogelijk bij gebrek aan toestemming van de aangrenzende eigenaars (over wiens terrein de route zou lopen).
laatste wijziging: 19/12/12