Verslag milieuraad 13 juni 2013
Aanwezig:
Mertens Erik; Desmyter Jan; Tobback Marc; Hateau Roland; Lauwers Charles;
Cuypers Koen; Adams Jan; Creemers Annemie; De Schepper Guido; Lambert Griet;
D'Hulster Steve
Bezoek aan domein fort 4 samen met Schepen Goedele Vermeiren
(ontwikkeling fort 4) en Schepen Steve D’ Hulster (openbaar groen)
Samen met de beide schepenen wordt het domein van fort 4 bezocht en worden de
visie van het stadsbestuur over het domein toegelicht.
Het parkbeheersplan, dat afgevoerd is, zal vervangen worden door een
“bosbeheersplan”. Meer info hierover volgt later.
Aanduiding vertegenwoordiger + plaatsvervanger voor milieuoverleg
luchthaven Antwerpen
Zoals vastgelegd in de milieuvergunning van de Luchthaven Antwerpen wordt
tweemaal per jaar een vergadering van de milieuoverlegcommissie gehouden.
Deze heeft onder andere tot doel:
- Klachten van omwonenden te inventariseren, mogelijkheden ter oplossing
voor te stellen, en de omwonenden en de overheden in te lichten over de reeds
gevoerde en de te voeren milieupolitiek;
- Periodieke evaluatie van het door de exploitant bij te houden
klachtenregister en het gegeven gevolg aan de klachten;
- Bespreking geluidscontouren en berekening van het aantal potentieel
ernstig gehinderden en gegevens van het geluidsmeetnet.
Naast vertegenwoordigers van de luchthaven, de Bestendige Deputatie en de
Bond Beter Leefmilieu bestaat deze commissie uit:
- Maximaal 2 vertegenwoordigers per volgende gemeente: Antwerpen (districten
Deurne en Berchem), Borsbeek, Boechout en Mortsel;
- Maximaal 1 vertegenwoordiger van de omwonenden per betrokken gemeente
(Antwerpen, Borsbeek, Boechout en Mortsel) hiertoe uitdrukkelijk gemandateerd
door de respectieve Milieu- en Natuurraden van de betrokken gemeenten.
Tot op heden werd deze functie uitgeoefend door Marc Tobback.
De luchthaven Antwerpen vraagt om de namen van de vertegenwoordiger en
eventuele plaatsvervanger door te geven.
- Vertegenwoordiger: Marc Tobback
- Plaatsvervanger: Griet Lambert
Advies verhoging gemeentelijke saneringsbijdrage op de drinkwaterfactuur
De stad Mortsel wil de gemeentelijke saneringsbijdrage op de
drinkwaterfactuur verhogen tot het maximaal wettelijk toegelaten bedrag van
1.4121 euro.
|
Huidige drinkwaterprijs |
Drinkwaterprijs na verhoging
gemeentelijk bijdrage |
Waterprijs |
1,5252 euro |
1,5252 euro |
Bovengemeentelijke saneringsbijdrage |
1,.0094 euro |
1,0094 euro |
Gemeentelijke saneringsbijdrage |
0,.5300 euro |
1,.4121 euro |
Totaal: |
3,0646 |
3,9467 euro |
Stijging: |
|
+ 29% |
De gemeentelijk saneringsbijdrage kon lang tijd laag gehouden worden
doordat Agfa erg veel water afnam en daardoor bijna de helft van de geïnde
saneringsbijdrage voor zich nam.
Door nieuwe investeringen van het bedrijf is het waterverbruik van Agfa én
de daaraan gekoppelde saneringsbijdrage sterk gedaald.
Rio-Link beschikt niet meer over voldoende inkomsten om de geplande
investeringen en onderhoudswerken uit te voeren.
De stad Mortsel kiest ervoor om het tekort aan te vullen door een verhoging
van de saneringsbijdrage i.p.v. het bij te passen met gemeentelijke
middelen.
De gemeentelijke saneringsbijdrage wordt niet enkel gebruikt voor de aanleg
en onderhoud van rioleringen. De stad Mortsel laat Rio-Link ook instaan voor de
heraanleg/onderhoud van straten, iets wat vroeger betaald werd met gemeentelijke
middelen.
De verhoging is daarom de facto een belastingsverhoging voor de burger.
Financiering uit de algemene middelen is, in tegenstelling tot een bijdrage
op het waterverbruik, een sociale belasting omdat elke burger hiertoe bijdraagt
in functie van zijn draagkracht.
Een bijdrage op basis van waterverbruik is asociaal omdat een basisrecht van
elke burger, ongeacht zijn draagkracht, gelijk belast wordt. (maar ook bij nieuw
samengestelde gezinnen i.v.m. alimentatie)
Geplande en lopende investeringen:
- Jozef Hermanslei
- Stadsplein
- Fort 4
- Ganse wijk Savelkoul
- Minervawijk
De milieuraad adviseert:
- De milieuraad kan onmogelijk enthousiast zijn door deze bijkomende
lastenverhoging voor de burger gezien ze niet gecompenseerd wordt door een
evenredige verlaging van de gemeentelijke opcentiemen.
- De milieuraad vindt het positief dat RioLink over ‘vaste’ inkomsten
beschikt om de broodnodige werken aan de riolering uit te voeren. Hierdoor
kunnen deze werken uitgevoerd worden zonder dat begrotingstechnische redenen
de werken belemmeren of vertragen.
- De milieuraad vraagt zich wel af of het investeringsritme op het huidige
niveau gehandhaafd moet worden. Een fasering over een langere periode kan de
lastenverhoging beperken.
- De milieuraad is zeker niet tegen het principe 'de vervuiler betaalt'
conform het decreet integraal waterbeleid.
- Water, een basisrecht, dient wel voor elke burger toegankelijk te blijven.
De verhoging van de saneringsbijdrage is een asociale belasting gezien ze niet
inkomensgerelateerd is.
- Een getrapte heffing die excessief waterverbruik ontmoedigt verdient de
voorkeur boven een lineaire heffing vanaf de eerste liter waterverbruik. De
milieuraad stelt daarom voor de “gratis” geleverde 15 m³ water per persoon ook
vrij te stellen van de rioleringsbijdrage.
Meer info:
-
advies milieuraad
-
De vertegenwoordiger van Agfa deelt mee dat ze bezwaar ingediend heeft tegen
de verhoging van gemeentelijke saneringsbijdrage op de drinkwaterfactuur. Het
bedrijf zou daardoor, na de installatie van doorgedreven
afvalwaterrecuperatie, nog meer betalen aan de stad Mortsel dan voorheen. Dit
klopt niet.
Er wordt meegedeeld dat de stad Mortsel in overleg gaat met het bedrijf over
de heffing.
Advies verhoging tarieven huis-aan-huisophaling grof huisvuil en
afschaffing gratis 50 kg grofvuil/steenpuin vanaf 1 juli 2013
- Een algemene vrijstelling voor alle afvalfracties is niet meer toegelaten
door gewestelijke regelgeving, die uitgaat van het principe “de vervuiler
betaald”.
- De Vlaamse overheid legt een minimumheffing op van 10 euro/m³ voor grof
huisvuil.
- De gratis 50 kg afvalstoffen per gezin voor het recyclagepark wordt daarom
afgeschaft voor grof huisvuil (voor steenpuin wordt ze behouden)
- De milieuraad neemt akte van deze beslissing.
Advies Lage Emissie Zone in Mortsel (J. Adam)
Dit agendapunt wordt wegens tijdsgebrek verschoven naar een volgende
vergadering
Rondvraag:
- Recyclagepark: er wordt opgemerkt dat de slagboom weigert open te gaan
voor fietsers, niet erg vriendelijk voor personen die zich milieuvriendelijk
verplaatsen.
- Het nieuwe stadsplein heeft nog een aantal knelpunten voor de zachte
weggebruikers:
- Fietspad is slecht zichtbaar/herkenbaar.
- Er ontbreken op verschillende plaatsen verlaagde boordstenen zodat
fietsen niet vlot op en af het fietspad aan de binnenzijde van de ringweg
geraken.
- Er staat een kilometerpaal in het midden van het voetpad
(struikelgevaar)
- Hoogteverschillen (kliffen) zijn slecht zichtbaar wegens gebrek aan
contrast, zeker na zonsondergang.
- Rolwageninrit stadhuis: de versie in traanplaat komt op het voetpad
(struikelgevaar)
- Nooduitgang parking: risico op vallen in de put indien de nooduitgang
geopend is (gebrek aan borstweringen)
[Werking 2013]
laatste wijziging:
23/12/13