Verslag milieuraad 13
oktober 2016
Aanwezig
Mertens Erik; Tobback Marc; Adams Jan; Desmyter Jan; Hateau Roland; Creemers
Annemie; Cuypers Koen; Lambert Griet; D'Hulster Steve; De Schepper Guido; Van
Tilburgh Eric; Lauwers Geert
Toelichting RUP Centrum
- Statielei/Antwerpsestraat:
- Mogelijkheid om percelen samen te voegen zodat grotere
winkelpanden gecreëerd worden.
- Bovenbouw max. 17 meter diep
- Mogelijkheid om bestaande winkels dieper te bouwen
- Statielei: maximaal 5 bouwlagen, wel aangepast aan de
bestaande situatie
- Binnengebied “Brico”:
- Groen karakter moet behouden blijven
- Bij wijziging: parking ondergronds te voorzien
- Doorgang naar Lindenlei wordt behouden
- Bosje aan Lindenlei: op deze plek wordt het mogelijk om
woningen te bouwen
- Academie muziek, woord, dans:
- wordt behouden in huidige vorm maar rup geeft enige flexibiliteit
naar toekomst toe.
- Doorgang naar parking krijgsbaan wordt voorzien (bij de
inplanting van de gebouwen dient een verbinding voor trage weggebruikers
volgens art. 11 ‘Trage weg’ tussen de Eggestraat en het binnengebied
Antwerpsestraat, Eggestraat en Krijgsbaan op kwalitatieve wijze
gegarandeerd te blijven)
- Binnenplein: wordt gevraagd om dit te beschermen (na te kijken
in de voorschriften)
- behoud van de bestaande groene ruimte wordt opgelegd in RUP
(kwalitatieve bouwvrije zone te worden voorzien als representatieve
inkomzone)
- Site “bibliotheek:
- Nieuwe bestemming bib mag neen grotere impact hebben als
bestaande situatie (zelfde grootte).
- Gebouw meer naar voor gebouwd worden (aansluitend met
bebouwing Eggestraat)
- Hoek Eggestraat/Krijgsbaan: kan bebouwd worden, wel enkel met
sociale woningen
- Bouwdiepte bij omzetting van een winkelpand Antwerpsestraat
naar woning: in RUP is voorzien dat de bouwdiepte dan beperkt moet
worden tot 17m voor gelijkvloers. Bij de realisatie van een woonfunctie
op de gelijkvloerse bouwlaag kan tot max. 75% van het perceel bebouwd
en/of verhard worden. Minimum 25% dient ingericht te worden als
onverharde ruimte met groen karakter, uitgezonderd hoekpercelen.
- Hoek Antwerpsestraat/Krijgsbaan: kan op termijn onteigend worden
voor kwalitatieve ontwikkeling
- Teruggetrokken woning in de Lindelei: men kan alleen aan de straatzijde
bouwen als men de teruggetrokken woning zou afbreken. Zolang die bestaat
moet de voorkant open blijven.
- Parking Krijgsbaan: wordt behouden; er is beperkte bebouwing mogelijk
indien extra groen en de parking ondergronds gecompenseerd wordt.
- Een voortuinstrook langs R11 is: niet voorzien, wel wordt aangegeven dat
een kwalitatieve overgangszone met groen karakter gerealiseerd moet worden
ten aanzien van de Krijgsbaan (opschetstekening in het verordende gedeelt)
is die afstand duidelijk).
Er wordt vanuit de milieuraad gevraagd om ter
hoogte van de Krijgsbaan geen gebouwen op te richten die aan het voetpad
grenzen: dit geeft een beklemmend straatbeeld (idem Hof Ter Linden en nieuw
gebouw parking Dosfellei). Er wordt gevraagd een toch voortuinstrook in te
tekenen.
- Behoud straatbomen Lindenlei: dit staat niet beschreven in het
ontwerp RUP. Schepen D’Hulster heeft de projectverantwoordelijke wel
gevraagd om dit zeker voor de Lindenlei mee te nemen (op te volgen).
Thermografische foto van Mortsel
Om warmteverlies via daken op te sporen, werd tijdens de winter van
2016 door een vliegtuig met infraroodcamera een nieuwe thermografische luchtfoto
genomen van de daken in Mortsel.
De nieuwe thermografische foto van Mortsel is beschikbaar op
http://thermo.esribelux.eu/
Voor erg goed geïsoleerde daken kan de kleur verkeerd geïnterpreteerd
worden: de kleurcodes van de legende zijn correct tot iets meer dan R 4.5. Bij
veel hogere R-waardes verschijnen de kleuren van niet stralende oppervlakten
terug.
Ontwerpplan nieuwe aanleg kruispunt
Drabstraat / Krijgsbaan
Het ontwerpplan nieuwe aanleg kruispunt Drabstraat / Krijgsbaan werd
voorgesteld.
Er werd opgemerkt dat het niet leuk is om naast de krijsbaan te stappen
als men vanuit de Cantecroylaan naar de Drabstraat wil gaan.
Er wordt
gevraagd om ter hoogte van de Cantecroylaan een extra oversteekmogelijkheid te
voorzien.
Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe
projecten, vellen van markante bomen, … :
- Er loopt een openbaar onderzoek voor de tweede bouwfasefase van
terreinen “Derby” aan Laathof
- Antwerpsestraat 117/119: nieuw bouwproject aangevraagd waarbij:
- Een nieuw straatje aangelegd wordt
- Erg dens gebouwd gaat worden -
- Bewoning tot tegen de oude spoorwegberm voorzien is
- Bestaande binnentuinen bebouwd worden
- Project “Ekkart” in Drabstraat:
- Nieuw openbaar onderzoek opgestart
- Positionering bebouwing is aangepast t.o.v. vorig plan.
- RUP Zilverkwartier: er wordt gevraagd naar een terreinbezoek (een
infoavond is gepland op 18/01/2016 om 20u in Mark Liebrechtschouwburg)
Mededelingen
- Tankslag 2016
- In Mortsel zullen er begin november terug 33 oude
stookolietanks buiten dienst gesteld worden in het kader van de
Tankslag.
- IGEAN deelt mee dat zij dit jaar de laatste collectieve tanksanering
organiseert voor haar werkgebied (buiten Mortsel). Ze gaan ervanuit dat
er niet veel vraag meer zal zijn. Erik Mertens heeft zonder succes
geargumenteerd (op basis van de ervaringen te Mortsel) dat dit niet het
geval zal zijn.
- Groenslingers:
- Enkele maanden gleden is er vanuit de Maalderijstraat gevraagd
naar de mogelijkheid om groenslingers op te hangen in de straat
(plantenslinger aan een kabel tussen twee tegenover elkaar staande
gevels)
- Het stadsbestuur deelt mee:
- De stadsdiensten hebben dit voorstel onderzocht. Ze zijn het
idee zeer genegen omdat het in een aantal straten op een eenvoudig
manier wat meer groen zou kunnen brengen. Men stuit hierbij wel nog
op enkele praktische obstakels.
- De overbrugging van de straten door de kabel mag niet te
lang zijn, want anders geraak je in de problemen. De breedte van de
Maalderijstraat zou nog net lukken.
- Maar het grootste obstakel is momenteel het onderhoud van
een dergelijke slinger. Voor elk van die slingers moeten we wellicht
een paar keer per jaar een hoogtewerker inzetten. Dat is een zware
belasting naar personeelsinzet en middelen toe.
- Er wordt nog bekeken hoe men in andere steden en gemeenten
het aanpakt. Als er een manier gevonden wordt om dat wat efficiënt
te onderhouden, blijven die slingers zeker een optie.
- Tweede klimaatavond in Mortsel?
- Hans Bruyninckx liet weten dat hij bereid is nogmaals mee te
werken aan een klimaatavond in Mortsel.
- Diverse
- Hernieuwing vergunning Gevaert V:
- er is enige ongerustheid in de buurt na ontvangst van de melding
- er zijn wijzigingen in de tekst doordat de criteria in Vlarem
gewijzigd zijn, de exploitatie wordt in de praktijk niet aangepast
- er zal eind oktober een infomoment voor de buurt
georganiseerd worden.
- Misleidende reclame over drinkwaterkwaliteit:
- Er wordt door een bedrijf terug telefonisch geadverteerd
met gratis drinkwatercontrole bij de burger thuis. Zoal reeds eerder
gemeld in de milieuraad wordt de burger hierbij misleid (door via
een truc de “slechte kwaliteit ervan aan te tonen). De firma tracht
de slachtoffers een “waterzuiveraar” aan te smeren.
- Op de website van de stad is er een waarschuwing voor deze
verkooppraktijken verschenen (waar WaterLink erg dankbaar voor is).
Rondvraag:
Haag langs de krijgsbaan (ter hoogte van het sportlandschap)
- Er wordt gevraagd of er geen haag aangeplant kan worden langs de
Krijgsbaan ter hoogte van het sportlandschap. Dit om de sportvelden visueel
af te scheiden van het verkeer, maar ook om het fijn stof enigszins tegen te
houden en natuurlijk om extra groen te voorzien
- Er wordt verwezen naar de coniferenhaag zoals die uitgevoerd langs het
perron van station Mortsel als afscheiding met de Cogelslei.
- Erik Mertens deelt mee dat een coniferenhaaf als aanplant niet tot de
mogelijkheden behoort.
- Het inrichtingsplan van de zone zal op volgende milieuraad
voorgesteld worden.
Trap aan spoorwegbrug Krijgsbaan (t.h.v. Cantincrode)
- Een trap van de Krijgsbaan, naast de spoorwegbrug naar beneden
wordt nogmaals gevraagd
- Deze trap staat ingetekend op de bouwvergunning voor de aanpassing van
de Krijgsbaan, maar is door Vlaams gewest niet uitgevoerd.
- Deze trap zorgt voor ene betere bereikbaarheid van de bushalte
(voor het sportklandschap) t.h.v. het kerkhof.
Hoeve “Ter Beke” (zone achter fietstunnel Hof Savelkoul): kap van een
aantal knotwilgen
- Er zijn een aantal knotwilgen gekapt ten behoeve van de aanleg van
een waterbufferbekken mogelijk te maken
Trappen op de berm
- De nieuwe trappen op de berm zijn niet erg goed berijdbaar voor
kinderwagens.
- De trap ter hoogte van de A. Stockmanslei komt recht uit op de
krijgsbaan. Dit wordt als gevaarlijk ervaren en er wordt gevraagd naar
afscherming.
- De gootjes voor de fiets zijn handig, behalve waar deze een hoek van 90°
maken: dit kan onmogelijk met de fiets genomen worden.
[Werking 2016]
laatste wijziging:
13/11/16