Er is een nota in opmaak bij stadsprojecten rond een meer natuurlijk beheer
van onze open grasterreinen.
Een toelichting hierover zal vermoedelijk volgen
op de milieuraad van juni 2021.
De stad heeft niet gewacht op een plan om al tot actie over te gaan. Op een
aantal grasterreinen zal je bordjes van de actie “Maai Mei Niet” vinden. Voor
deze terreinen zijn de tweewekelijkse maaibeurten geschrapt.
Er wordt gemeld
dat deze actie degelijk zin heeft: op ongemaaide stukjes kan men nu al vb.
vergeet-mij-nietjes waarnemen.
Er wordt gevraagd naar de kosten/baten van deze actie.
De geschrapte tweewekelijkse maaibeurten worden niet gefactureerd; het is niet duidelijk of de daaropvolgende “grote” maaibeurt meer gaat kosten.
Meer info: https://maaimeiniet.be/
ZuidtrAnt participeert in het Europese onderzoeksproject project H2
CoopStorage (H2CS) rond waterstof productie en opslag op wijkniveau.
Het
wordt gefinancierd door het Era-Net Smart Energy System MiCall 19.
Het
project heeft tot doel tools te ontwikkelen die de inzet en het beheer van een
multi energiegemeenschap (elektriciteit, warmte) mogelijk maken. Er wordt
onderzocht of hybride opslag (elektrochemische en omkeerbare brandstofcel) kan
geïntegreerd worden om te kunnen voorzien in de opslag van dagelijkse en
seizoensgebonden energiebehoeften. Het project is gestart in september 2020 en
loopt af in december 2022.
Daarnaast is er in het kader van het relanceplan 125 miljoen Euro beschikbaar voor onderzoek/investeringen in de waterstoftechnologie.
Nu reeds heeft ZuidtrAnt een zoutwateraccu geïnstalleerd nabij hun PV-panelenpark in Het Deurneleitje.
Meer info: https://h2coopstorage.eu
Op Donderdag 27 mei om 20.00 uur wordt de eerste informatietank Ruimte en
Beleven & Welzijn georganiseerd.
De Informatietank Ruimte en Beleven &
Welzijn is een informatief moment voor de burgers die georganiseerd en op
regelmatige basis advies verlenen aan het lokaal bestuur of als partner ermee
samenwerken.
Duidelijke informatie/evaluatie/terugkoppeling over planning en
voortgang van het beleid, lopende projecten, ingediende dossiers en initiatieven
van de adviesraden evaluatie staan op het programma. (gemeenschappelijk voor
beide Clusterraden) georganiseerd.
Volgende punten staan op de agenda van de informatietank 27/05/2021:
Meer info over de informatietank: https://www.mortsel.be/Leven_en_samenleven/Participatie/Verslagen_clusterraden/Informatietank_Welzijn_en_Beleven_27_mei_2021
Suggestie voor de volgende informatietank:
Verdere data:
Voor de clusterraad “Ruimte” werden volgende agendapunten voorgesteld aan het stadsbestuur:
Mogelijke agendapunten voor volgende infotank:
Principe van DIFTAR wordt positief aangevoeld omdat de burger duidelijk een vermindering van de hoeveelheid restafval ziet door de verschuiving van een belangrijk deel afval naar de PMD+-zak.
Er wordt wel getwijfeld of de erg diverse PMD+-fractie wel effectief gebruikt
kan worden.
Hierover is de info niet duidelijk:
Voor én nadeel: bak geraakt vaak pas na één maand vol.
Onder de bevolking wordt gemord over de 120 liter container die in veel
gevallen door IGEAN aangeraden werd.
Men komt nu tot de conclusie dat men
een veel te grote container aanbevolen gekregen heeft met de bijhorende
kosten/nadelen: ruimte-impact, huur-en ophaalkost én de 15 euro inruilkost (men
besefte de impact pas nadat de gratis inruilperiode afgelopen was)
40-literbak is niet handig (gewicht/transport)
In de chat werd geopperd dat er minimum 5 kg afval aangerekend wordt.
Dit
wordt ontkend door IGEAN:
Er wordt gevraagd om in het najaar een evaluatie te agenderen op de milieuraad.
Ondertussen is er antwoording gekomen op de vraag naar wieltjes voor de 40l-diftarcontainers (SULO Roll Box) én de daarbij horende erg hoge kostprijs (20 euro) voor de burger.
Om het punt nog duidelijker te kaderen, volgende randvoorwaarden die tot nadenken aanzetten:
Ter verantwoording van huidig beleid van de stad werden twee antwoorden ontvangen die op sommige punten elkaar tegenspreken (samengevat):
De containers van Mortsel werden niet met wieltjes aangeboden omdat in andere IGEAN-gemeenten die al langer DIFTAR gebruiken containers in omloop zijn zonder wieltjes. Om toch tegemoet te komen aan de vraag van vooral oudere en minder mobiele inwoners, heeft het bestuur samen met IGEAN een regeling uitgewerkt voor de verkoop van wieltjes.
De belasting is ingevoerd door het schepencollege (wegens hoogdringendheid)
en deze beslissing zal bekrachtigd worden op een volgende gemeenteraad.
De
vraag stelt zich of het invoeren van deze belasting een bevoegdheid is van het
schepencollege én geen voorrecht is voor de volledige gemeenteraad na een
democratisch debat over de hoogte en wenselijkheid.
Verantwoording van het groot verschil tussen aankoopprijs en aangerekende belasting: het betreft kosten voor administratie.:
Antwoord 1 | Antwoord 2 |
IGEAN laat de normale kost voor
omwisseling voor omwisseling van 15 euro vallen. Deze dekt o.a. volgende zaken: |
Kostprijs van wieltjes (20 Euro) omvat: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De verantwoording voor de hoogte van de
kostprijs is contradictorisch in de antwoorden van de gemeente.
Uit de
vergelijking blijkt dat er wel degelijk de omwisselingskost verdoken aangerekend
wordt
De vraag stelt zich of:
Daarnaast motiveert de gemeente de beslissing door:
"Sommige inwoners zien de montage zelf zitten,
anderen net helemaal niet. Sommige inwoners vinden dit makkelijk zelf te doen,
anderen niet.
Vaak zijn het echter net minder
mobiele mensen die voor wieltjes kiezen dus is het niet logisch om hen de
wieltjes ergens te laten afhalen en zelf te laten monteren.
We kozen voor een betalende service waarbij de inwoner enkel de container moet
buiten zetten en het overige voor hem of haar in orde wordt gebracht. Mocht er
iets mislopen bij de montage, dan is dit de verantwoordelijkheid van de firma
die hiervoor zorgt, niet die van de burger. Dat is, naast het gebrek aan een
correcte registratie, meteen ook de reden waarom niet geopteerd werd voor
‘afhaling’.”
We merken dat de vuilbakken van 40 l door ophalers soms over de straatstenen
gesleept worden i.p.v. gedragen aan de draagbeugel (lawaai, schade aan bak).
In de aanloop van de DIFTAR-veralgemening in het IGEAN-gebied werd door IGEAN
het argument “ergonomie” voor de ophalers aangehaald – een terecht argument.
IGEAN is wettelijk verplicht om in het kader van haar preventiebeleid
(welzijn op het werk) te streven naar een continue verbetering van de
arbeidsomstandigheden van haar ophalers.
Het lijkt een erg goedkope en
eenvoudige “Quick Win” voor IGEAN om de rug- en spier belasting van hun ophalers
te beperken door standaard wielen te voorzien. (1 week ziekteverlof kost
evenveel als 600 paar wieltjes)
Het plaatsen van wielen vormt
dus ook een groot voordeel van IGEAN, doordat de ziekteuitval ten gevolge van
overbelastingsletsels van medewerkers erdoor teruggedrongen wordt
De coördinatoren van de behaagactie (Natuurpunt Rupelstreek) hebben in maart de lokale Natuurpuntafdelingen laten weten dat ze na 28 jaar graag de fakkel zouden willen doorgeven om in hun werkingsregio de actie verder te laten leven.
De coördinatoren hebben voor 2021 al wel de gesprekken met de boomkweker gevoerd en er is een voorstel gemaakt voor een gemeenschappelijke datum en een gelijklopende prijszetting. Maar uiteraard is elke afdeling vrij prijzen te vragen bij andere boomkwekers en bestaat de kans dat de actie niet meer homogeen zal verlopen.
Natuurpunt “Land van Reyen” heeft laten weten dat ze definitief niet zal deelnemen aan de behaagactie.
Natuurpunt “Oude spoorweg” (Kontich – Duffel) gaat wel verder met de actie.
Mortsel kan zich daarbij aansluiten om de actie verder te zetten waarbij de
aankoop via Natuurpunt “Oude spoorweg” (Kontich – Duffel) loopt en de
administratie en communicatie via Mortsel blijft lopen.
Op deze wijze komt er
geen onderbreking van de behaagactie voor Mortsel.
Gezien de
aankoop/prijszetting al geregeld werd door de oude ploeg, ziet de secretaris van
de milieuraad geen groot verschil in zijn werkbelasting en lijkt een doorstart
evident.
De “merkbekendheid” komt hierdoor ook niet in gevaar.
Er wordt gesuggereerd om eventueel ook het Regionaal Landschap Rivierenland hierbij in de toekomst te betrekken.
Er
wordt geklaagd over ratten in de tuin waarbij als oorzaak gewezen wordt naar de
volkstuintjes langs de spoorweg station Mortsel Liersesteenweg. Aldaar wordt
kleinvee gehouden en zijn er bouwvallige constructies met bijhorende rommel
opgericht.
De volkstuintjes zijn eigendom van Infrabel en worden door de
gebruikers gehuurd.
Klager heeft gevraagd aan de stad om de ratten te bestrijden: deze doet dit echter enkel op het openbaar domein.
De klager heeft (vruchteloos) getracht zelf de ratten met gif te bestrijden,
maar dit lukt niet.
Hiervoor zijn meerdere redenen:
Uit oogpunt van milieu en dierenwelzijn is het gebruik van gif niet aangewezen:
Tot slot mag niet vergeten worden dat ratten deel uitmaken van ons ecosysteem en nooit weg te krijgen zullen zijn.
De stad gaat het probleem melden aan Infrabel.
Een drietal maanden geleden
is al nagekeken of het dierenwelzijn van het kleinvee in de zone niet in gedrang
kwam.
De constructies in de volkstuintje zijn vaak vrijgesteld van vergunning
De wandelweg langs de volkstuintjes is een leuke trage weg.
De stad
Mortsel heeft in het verleden al getracht de terreinen aan te kopen, maar
Infrabel wou enkel enkele oninteressante stukken verkopen.
Meer info:
Er wordt nogmaals gevraagd naar fietsstraten rondom de kerk van Mortsel Dorp.
Het is de gemeente niet ontgaan dat daar nood is aan fietszone, maar er is daar
ook veel doorgaand verkeer (in combinatie met schoolkinderen). Men wil niet
snel-snel een ingreep doen om daarna vast te moeten stellen dat het probleem
naar ergens anders verschoven is.
Er gaat een studiebureel aangesteld worden
om de situatie te bekijken en projectvoorstellen te doen. Deze moeten resulteren
in proefopstellingen die bij succes bestendigd kunnen worden.
laatste wijziging: 30/12/21