In het hemelwaterplan (zie
https://www.mortsel.be/klimaatbeleid) van blz 55-75 staan tekst en kaarten
met de gekende onthardingsmogelijkheden.
Op
https://www.vmm.be/data/watertoets-overstromingskaarten-signaalgebieden
staan de officiële overstromingskaarten van de Vlaamse overheid.
De meeste
van onderstaande onthardings- en rioleringsprojecten zijn in de
overstromingsgevoelige zones gelegen of hebben er een gunstige impact op.
Intussen heeft de milieudienst op basis van de prioriteitenlijst bij het hemelwaterplan en de voorstellen van de milieuraad uit vorige vergadering een lijst met projecten voor 2024-2025 opgesteld en besproken met het college.
Onthardingswerken 2024-2025 via budget Waterlink
Onthardingswerken gekoppeld aan aanleg gescheiden stelsel
Onthardingswerken gekoppeld aan aanleg gescheiden stelsel - langere termijn 2025-2030, afhankelijk van budget en beleidskeuzes stadsbestuur Mortsel
Volgende mogelijke onthardingsprojecten werden nog voorgesteld op de vergadering:
Het ontharden van parkeerstroken is opgenomen in het klimaatplan.
Het ontharden van straten in “waterzieke” straten is weinig efficiënt:
de infiltratiemogelijkheden zijn aldaar niet erg efficiënt (weinig impact op
overlast) en hebben weinig impact op verdroging (zijn al natte gebieden).
Er
kan daarom beter prioritair ingezet worden op het ontharden/doorlatend maken van
“droge” zones van de gemeente.
Voor onthardingen op privédomein kunnen geen voorspellingen gedaan worden – hierop heeft de stad weinig impact.
GECORO
Op 18 december 2023 wordt RUP centrum toegelicht door het studiebureel.
Mogelijk agendapunt GECORO: toelichting vergunningsdossier luchthaven.
Kandidaturen voor bestuur milieuraad 2024
Zoals elk jaar wordt op de vergadering van Januari het nieuwe bestuur van de milieuraad verkozen.
Ben je kandidaat voor de functie van secretaris of voorzitter, aarzel niet om je kandidatuur door te mailen.
Overleg luchthaven Antwerpen – 07/12/2023
Er zijn 14 uitbreidingen van de openingsuren van de luchthaven gebeurd
door technische redenen (birdstrike, verkeersleiding, meteo en wat meer
technische problemen met de nieuwe toestellen van TUI - nu reeds minder
kinderziekten).
De uitbreiding is steeds resultaat van dialoog met
luchtvaartmaatschappij – een aantal uitbreidingen werd geweigerd.
Het aantal meldingen (klachten) is quasi gelijk met 2022.
Vroege en
late vluchten vormen 1/3van alle meldingen.
Nieuw vergunningsdossier komt weldra in openbaar onderzoek. Er wordt ingezet
op het duurzaam ontwikkelen van de luchthaven en er komt een
ISO14001-milieumanagementskwaliteitssysteem.
Naar de zakenvluchten , vroege-
en late vluchten: aangepaste (hogere) vergoeding voor deze toestellen én
kortingen voor (geluidsarmere) elektrische vliegtuigen.
Rondvraag
Behaagactie 2023
Bedeling behaag-actie 2023: deze is zonder problemen verlopen.
De bedeling is uitgevoerd met een minimum personeelsbezetting (maken
pakketten: 3 personen; bedeling 2 personen).
Deze situatie is niet houdbaar
naar de toekomst: er is bij deze bezetting geen speelruimte i.f.v. tegenslagen
of personeelsuitval.
Memorandum voor de verkiezingen?
Natuurpunt gaat een memorandum opstellen voor verkiezingen 2024.
De milieuraad beschouwt een memorandum als een nuttig instrument naar de verkiezingen en nieuwe bestuursperiode toe.
De milieuraad kent ook zijn beperkingen qua medewerkers/energie,
schrijfkracht, lange-termijn-ideeën/projecten en ziet een probleem voor de
lange-termijn opvolging.
Er wordt daarom gekozen om geen memorandum op te
stellen.
We zullen de volgende jaren wel blijven inzetten op flexibel werken / ad hoc
te werken / kort op de bal te spelen wat betreft de milieuproblematiek in de
stad.
De milieuraad heeft in heel zijn bestaan al bewezen hier sterk in te
zijn en dat ze snel kan schakelen in functie van de actualiteit.
laatste wijziging: 28/12/23