Mobilititeitsplan Mortsel
probleemstelling en punten van verder
onderzoek
(naar aanleiding van gesprek met politie op
milieuraad van 11/02/1999)
probleemstelling:
- In de gemeente Mortsel worden diverse trajecten
(grotendeels gelegen in verblijfsgebieden) als sluiproutes
gebruikt om de overvolle gewestwegen te omzeilen.
Ongewenst autoverkeer verstoort, zij het vaak op een
subjectieve manier, het verblijfsklimaat grondig.
- De congestie op de gewestwegen
zorgt voor sluipverkeer, zwerfvuil, stankoverlast,
lawaai-en trillingshinder.
Voor de zwakke weggebruikers is, zeker op de spitsuren,
het oversteken zéér problematisch op de gewestwegen en
vaak moeilijk op de hoofdverzamelwegen.
- De bereikbaarheid van scholen, bedrijven,
winkel- en woonpanden komt hoe langer hoe
meer in het gedrang tijdens de spitsuren.
- Het aanbod van openbaar vervoer
op de hoofdlijnen is zonder meer goed maar verschillende
woonwijken worden niet bediend door het openbaar vervoer,
wat de auto-afhankelijkheid verhoogt.
- De Krijgsbaan vormt een echte
verkeersbarrière omwille van de
rijbaanbreedte, hoge verkeersintensiteiten, het ontbreken
van een middenberm en hoge snelheden in de daluren. Er
zijn té weinig oversteekplaatsen voor voetgangers en
fietsers. De bestaande zijn bovendien bijzonder onveilig.
- Het ontbreekt, hoofdzakelijk op de regionale hoofdassen
(gewestwegen) aan degelijke vrijliggende
fietspaden. Het fietsen is levensgevaarlijk
op de Statielei, Antwerpsestraat en Krijgsbaan. Dit o.a.
door de onaangepaste snelheid van het zéér druk auto-en
vrachtverkeer dat bovendien vaak dubbelparkeert, dit
deels op de rechterrijstrook en deels op het aanliggende
gemarkeerde (veel te smalle) fietspad.
- Het vaak dubbelparkeren - laden
& lossen, op Statielei en Antwerpsestraat heeft ook
tot gevolg dat de dagelijkse files steeds maar groter
worden met alle daaraan verbonden bijkomende problemen
(verkeersagressie, het veelvuldig wisselen van rijstrook,
het zoeken naar sluipwegen, ...). Vooral op de Statielei
is er een hoge parkeerdruk. Nochtans zijn er in de
onmiddellijke omgeving meerdere ruime parkings
voorhanden.
- Het doorgaand verkeer (in eerste
plaats het zwaar vervoer) moet ontmoedigd
worden en er dient voor alternatieven
gezorgd te worden.
- De snelheid moet drastisch omlaag.
Het motorverkeer moet zich aanpassen aan de fundamentele
leefregels in woonstraten en niet omgekeerd.
- Wil men het openbaar vervoer aantrekkelijk
maken dat moet het in de eerste plaats uit
de files gehaald worden door het creëren van vrije bus-
en trambanen.
De doorstroming kan bovendien eveneens bevorderd worden
door o.a. verkeerslichtenbeïnvloeding.
Al het openbaar vervoer is centrumgericht. Het ontbreekt
duidelijk aan ringtrajecten. Er zijn weinig of geen
verbindingen met naburige gemeenten.
Over het eventueel doortrekken van de tram naar Boechout
(via Statielei) zijn de meningen erg verdeeld.
Op dit ogenblik ontbreekt het eveneens aan een goede
infrastructuur (overstapmogelijkheden, wachthuisjes, ...)
punten van verder onderzoek
Om samenhangende beleidskeuzen mogelijk te maken is
onderbouwend, gericht onderzoek nodig.
Onderstaande items hebben een bovenlokaal draagvlak en
vertonen een grote samenhang. Ze dienen dan ook tezamen te worden
onderzocht.
R11- Krijgsbaan
- Herkomst- en bestemmingsonderzoek, vooral van het
vrachtverkeer.
- Uitklaren van de wegencategorisering van deze weg
- Wat is het effect van een profielreductie?
- Hoe voorkomen dat de R11 de facto een ringweg wordt
(blijft).
- Onderzoek naar het inbrengen van ring-verbindingen voor
het openbaar vervoer.
omleidingsweg
- Herkomst- en bestemmingsonderzoek van mogelijke
gebruikers van die omleidingsweg (Statielei,
Liersesteenweg, Borsbeeksesteenweg,...), vooral van het
vrachtverkeer.
- Effect van een nieuwe invalsweg voor Antwerpen
- Effect op de R11
- Welk tracé? Milieu Effecten Rapport (MER).
- Haalbaarheid van het alternatief (E313 + aanpassen Nl6)?
MER
N1 - Antwerpsestraat
- Herkomst- en bestemmingsonderzoek, ook van het
vrachtverkeer.
- Effect van profielreductie naar 2*1 rijstrook.
- Herinrichtingsvoorstellen (mogelijkheden voor de
verblijfsfunctie).
- Wat is de mogelijke capaciteitsverhoging van het openbaar
vervoer
- Wat met de mogelijk vrijkomende buscapaciteit?
N10 - Statielei/Liersesteenweg
- Herkomst- en bestemmingsonderzoek van zowel het auto- als
vrachtverkeer, met het oog op het uitwerken van
alternatieven (zie ook omleidingsweg).
- Wat met laden en lossen?
- Effect van profielreductie naar 2*1 rijstrook
- Herinrichtingsvoorstellen (nieuwe mogelijkheden voor de
verblijfsfunctie). Ook voor Gemeenteplein en aansluiting
op de N1.
- Effect van doortrekken tramlijn richting Boechout
- Waar eindpunt?
- P & R faciliteiten: waar? hoe ingericht?
- Prognoses van reizigerswinst
- Wat met vrijkomende bus-capaciteit?
vrachtverkeer
- Inventarisatie van de bestaande vrachtstromen (via
enquete bij de bedrijven).
- Alternatieven voor laden en lossen.
- Wat is de te verwachten evolutie (omvang, stromen,...).
- Welke alternatieven zijn er?
op lokaal vlak...
- Kritische evaluatie van de implementatie van maatregelen
uitgaande van het bestaande verkeerscirculatieplan uit
1987.
- Werden hierdoor duurzame oplossingen gevonden?
- Welke stimuli kan de gemeente gebruiken om het
autosolisme tegen te gaan? Belonend, bestraffend,
stimulerend,...
[adviesgroep
mobiliteitsplan]
laatste wijziging: 19/02/99