Berghmans Hugo; Boudewijns Raymond; Creemers Annemie; Cuypers Koen; De Laet Marina; Iven Ivo; Mertens Erik; Tobback Marc; Van Peer Ria; Van Puyvelde Jeannine; Wouters Leo
Erik Mertens geeft volgende toelichting bij het nieuwe milieujaarplan:
Conform de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ‘milieu als opstap naar duurzame ontwikkeling’ 2005 –2007 moet er in het milieujaarprogramma vooral gerapporteerd worden over de werking in het voorbije jaar. De planning voor het lopende jaar mag tot het minimum beperkt worden.
Overzicht van de voornaamste nieuwe acties
Advies milieuraad: zie adviezen
Opmerkingen:
Met de plannen en de maquette bij de hand, heeft Koen Cuypers de voorzet gegeven. Op basis van de discussie werd een voorlopige tekst opgesteld (die nog besproken moet worden in de volgende milieuraad):
De milieuraad wenst dat de bestaande open ruimte maximaal bewaard blijft. Daarom dient de bebouwde oppervlakte zo efficiënt mogelijk benut te worden.
De open ruimtes van het parkgebied moeten zichtbaar zijn door ruime én uitnodigende toegangswegen te voorzien. Deze toegangspoorten mogen niet gedomineerd worden door hoogbouw die de zichtbaarheid van het achterliggende gebied belemmert.
Er wordt aanstoot genomen aan de massieve bouwvolumes aan de Edegemsestraat, de Edmond Thieffrylaan (verbinding naar park Edmond Thieffrylaan). Het hoge appartementsgebouw in het park (achter huidige gemeenteschool) vormt het spijtige hoogtepunt in de rij.
In deze context wordt voorgesteld om de sportschuur te integreren onder het nieuwe scholencomplex.In de plannen van het stadsbestuur wordt steeds vaker gesproken over afwerking van woonblokken, om lelijke stadsgezichten te camoufleren. In de stedelijke “Newspeak” wordt hier steevast bebouwing mee aangeduid. De milieuraad wenst het stadsbestuur erop attent te maken dat men ook kan “afwerken” met groenschermen en hoogstammige bomen – een oplossing die toch wel erg voor de hand liggend is voor een parkgebied.
Het plan voor het parkgebied is erg commercieel opgevat en voorziet een verregaande samenwerking met de privé-sector.
Door deze samenwerking zullen belangrijke gemeentegronden vervreemd worden, wat resulteert in een verarming van de gemeenschap.
De stad heeft nood aan betaalbare woningen voor jonge gezinnen, die moeten instaan voor de verjonging van de stedelijke bevolking. De geplande woningen lijken echter nauwelijks te voldoen aan het betaalbaarheidcriterium zodat in het gebied geen gezonde sociale mix zal ontstaan. In de plannen zou minstens 15 % van de bebouwing voorzien moeten worden voor sociale woningbouw (zoals beschreven in het voorontwerp ruimtelijk structuurplan). Mogelijk daalt hierdoor de nood om het open gebied achter de Koeisteerthofdreef (nu woonuitbreidingsgebied) verder aan de snijden.Het voetbalveld in het parkgebied is dominant aanwezig. Er wordt afgevraagd of het niet beter is het gebied op te delen in een zone voor sport en een zone voor zachtere recreatie. Ook vraagt men zich af of het “trapveld” wel noodzakelijke wedstrijdafmetingen moet hebben (zal toch niet voor competitie gebruikt worden). Een kleiner voetbalveld maakt ruimte mogelijk voor andere sportinfrastructuur (volley, basket, …) voor de scholen.
De milieuraad staat kritisch tegenover de bijkomende winkelinfrastructuur.
Moet de kinderopvang en het scholencomplex zo ver uit elkaar liggen? Gaat dit niet extra (auto)verkeer tussen beide locaties veroorzaken.
De milieuraad wenst dat de wandelpromenade tussen de Antwerpsestraat en Edegemsestraat een gebied voor voetgangers wordt én dat ze niet gebruikt gaat worden als “autopromenade”.
Wegens het late uur wordt de bespreking uitgesteld tot de volgende vergadering.
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
Huisvuil | 3432 | 3100 | 3031 | 3143 |
Grof vuil | 784 | 897 | 954 | 917 |
kringloopwinkel | 114 | 124 | 113 | 127 |
Glas | 716 | 694 | 803 | 705 |
Papier | 1738 | 1688 | 1628 | 1706 |
Textiel | 58 | 58 | 55 | 47 |
Oud ijzer | 214 | 214 | 224 | 215 |
Steenpuin | 1582 | 1593 | 1773 | 1791 |
KGA | 76 | 77 | 79 | 84 |
Groenafval | 1180 | 1202 | 1144 | 1371 |
PMD | 332 | 346 | 344 | 346 |
GFT + | 807 | 849 | 788 | 691 |
Hout | 450 | 500 | 539 | 554 |
Wit- en bruingoed | g.c. | 65 | 152 | 117 |
Totaal | 11483 | 11407 | 11627 | 11814 |
(Cijfers in ton per jaar) | ||||
Bezoekers recyclagepark | 112823 | 120123 | 124482 | 136787 |
De voornaamste trends zijn:
- Huishoudelijk afval
- Hoeveelheid ingezameld restafval stijgt
- Hoeveelheid ingezameld GFT+ daalt
- De som van restafval en GFT+ blijft constant m.a.w. er wordt steeds minder GFT+ gesorteerd.
- Oplossing:
- Een verdere prijsstijging van de restafvalzak van 1€ naar 1.25€ per stuk (gemiddelde prijs in de omgeving) gekoppeld aan een sensibiliseringsactie, heeft in het verleden reeds zijn effect op het vlak van sorteren en voorkomen van afval bewezen.
- In het geval van GFT+ kan ook een verbetering van de inzamelmethode een oplossing bieden. Het is interessant om de voor- en nadelen te onderzoeken om over te schakelen naar een verplicht gebruik van de GFT+ emmer waarbij geen betaalsticker meer moet worden aangebracht maar wel een GFT+ zak van de stad Mortsel in de emmer moet worden geplaatst. Hierdoor blijft de emmer proper(der) en zijn ook de problemen met het handvat, dat bij het verwijderen van de betaalstickers soms wordt stuk getrokken, van de baan.
- Grof huisvuil
- Meer groenafval, meer steenpuin, meer hout
- Grof vuilproductie min of meer constant
- Steeds stijgend bezoekersaantal voor het recyclagepark.
- Uit steekproefgewijze controle blijken er weinig of geen niet-inwoners van Mortsel gebruik te maken van het recyclagepark.
- Oplossing
- Heel wat afval van al dan niet professionele verbouwingswerken en tuinwerken komt op het recyclagepark terecht daar dit de goedkoopste afvoermogelijkheid is.
- Het invoeren van een DIFTAR-systeem, d.w.z. betalen voor het aanbrengen van bepaalde fracties zoals groenafval, steenpuin, hout, PMD en niet-recycleerbaar afval, naar analogie met de plannen in de buurgemeenten Hove, Boechout en Borsbeek, kan zowel voor de bezoekersaantallen als de aangevoerde hoeveelheden een oplossing bieden. Hoewel deze maatregel niet populair is, is hij op korte of middellange termijn om praktische redenen (RP is nu al overbelast) als begrotingstechnische redenen onafwendbaar. Het plaatsen van een DIFTAR-systeem bij containerparken wordt trouwens door OVAM gesubsidieerd (dossiers in te dienen via IGEAN).
Tot op 10/03/2005 beschikt de milieuraad nog niet over een exemplaar van het ontwerp ruimtelijk structuurplan Mortsel. Er wordt aangedrongen op minstens twee exemplaren of een kopie op CD-ROM.
Marc Tobback heeft twee problemen i.v.m. het recyclagepark opgetekend.
Een burger was verbolgen dat een gloeilamp geweigerd werd, die hij naar het recyclagepark gebracht had uit veiligheidoverwegingen (gevaar dat glas van de lamp door de vuilniszak heen iemand kan verwonden – overeenkomstig met afvalreglement).
Een tweede burger werd verplicht gekleurde lampolie bij de frituurolie te gieten alhoewel hij het als KGA wou afgeven.
Kan een betere opleiding van het personeel hieraan verhelpen?
In Berchem kan je voor privétuinen gratis beroep doen op een ervaren en vakkundige snoeier voor bomen ouder dan 30 jaar. Bedoeling is dat op die manier minder bomen gerooid worden (vakkundig snoeien te duur) of verminkt worden door onoordeelkundig snoeien.
Er wordt afgevraagd of dit in Mortsel ook mogelijk is.
In Mortsel beschikt men niet over de nodige expertise en doet men ook beroep op externe bedrijven.
Nu gemeenteraadsverkiezingen stilaan beginnen te naderen, zou het nuttig zijn om enkele principes vast te leggen.
Er wordt daarom besloten om vanaf september 2005 te werken aan een memorandum om tegen januari 2006 voor te leggen aan de diverse politieke partijen.
laatste wijziging: 11/08/10