Verslag milieuraad 11 februari 2010
Aanwezig:
De Laet Marina; De Schepper Guido; Desmyter Jan; D'Hulster Steve; Hateau
Roland; Heiler Walter; Joris Yves; Lambert Griet; Tobback Marc; Wauters
Anne-mie; Van de Leest Stefanie; Van Tilburgh Dieter; Steynen Greet
Advies RUP Oude God:
Bij een advies over het verkavelen van open ruimte staat de milieuraad voor
het dilemma om onvoorwaardelijk te kiezen voor open ruimte of het voorgestelde
plan te toetsen aan duurzaamheidcriteria. Voor het RUP “Oude God” werd gekozen
voor het adviseren van eenvoudig haalbare aanpassingen aan het plan die de
duurzaamheid van het plan sterk verhogen.
De milieuraad tracht op deze wijze de schade zo veel mogelijk te beperken.
Het in consensus uitgebrachte advies vinden kan u lezen bij de adviezen -
"ontwerp RUP
Oude God".
Initiatieven die als prioritair voor 2010-2013 worden aanbevolen aan het
stadsbestuur …
De milieuraad is door het stadsbestuur gevraagd welke thema’s / initiatieven
volgens haar nog de volgende 3 jaar zeker uitvoering moeten worden.
In bijlage B kan u de prioriteiten vinden die door de milieudienst opgesteld
zijn.
Voorstel prioriteitenprogramma 2010
– 2013 milieudienst
Natuur
- Openleggen en ecologische ontwikkeling van de Fortloop in kader
van het RUP Sportlandschap (project SO 2010, studiekosten voorzien in
budget 2010)
- Parkbeheersplan Fort 4: in uitvoering
- Parkinrichting Oude God, Koeisteerthofdreef: wachten op RUP en
inrichtingsplannen
Afval en propere straten
- Meer controle-acties rond sluikstort, zwerfvuil, hondenpoep ??
Mobiliteit: promoten alternatieven voor auto
- fietsserviceplaats (bij station Oude God)
- HEM fietskaart
- Aanleg ontbrekende fietsverbindingen (berm A Stockmanslei – Osylei
2010, Groenstraat studie 2010 mits akkoord Hove,
- Aankoop eerste elektrische wagen in 2010 (subsidie SO) en verdere
vergroening van de vloot
- Cambio: verder promoten
- Derde betalers regeling De Lijn: politiek akkoord ontbreekt
- Woon-werkverkeer stadspersoneel (fietspremie, abonnement, fiets)
- Milieuzone ??
- verkeerscirculatieplan (cfr stadsplein)
- toeritdosering
Energie
- Eerste CO2 neutrale containerpark van Vlaanderen met eigen
kleinschalige windmolen (project SO) en PV panelen: aankoop en programma
van eisen op te stellen.
- Project stadsplein met gebouwen volgens passief huisstandaard +
groendak, PV panelen, energiezuinige verlichting, integraal waterbeheer
(hergebruik, infiltratie regenwater cfr TRP)
- Uitvoering energierenovatieprogramma 2020 voor de stadsgebouwen
- Klimaatplan opstellen ??
- Energiescans uitvoeren ism Eandis en sociale werkplaats natuur- en
landschapszorg
- Bouwteams organiseren (2010)
- Thermofoto promoten (2010)
- REG in RUP’s en bouwverordening
Duurzaam beleid
- Fair trade gemeente
- Maatschappelijk verantwoord aankoopbeleid (catering, kledij,
schoonmaak, kantoormateriaal) en bijhorende communicatie
|
Volgende prioriteitenlijst werd opgesteld:
- (Eco-)tunnel Liersesteenweg: bekijken welke korttermijn
mogelijkheden er zijn om de tunnel te realiseren of om de kosten van een
toekomstige zo veel mogelijk te beperken. Mogelijk kunnen eenvoudige
maatregelen tijdens de aanleg van de weg de bouw van een tunnel in de toekomst
vereenvoudigen. In hetzelfde kader moet bekeken worden hoe de beek beter
zichtbaar kan worden voor de passanten (aangepaste aanplant, educatief paneel,
…).
In het kader van een globaal beleid dient het RUP Koude Beek niet enkel de
zonevreemde woningen te beschrijven. Het plan dient heel de loop van de Koude
Beek tussen de Boechoutsesteenweg (zone Bessemstraat) en de spoorlijn (zone
park Savelkoul) over grondgebied Mortsel te omvatten.
- Reglement duurzaam bouwen nieuwe verkavelingen: de stad kan bij
bestaande verkavelingen geen eisen opleggen die strenger zijn dan de
gewestelijke bepaling. De huidige gewestelijke bepalingen scoren op
duurzaamheid matig tot slecht.
Iedereen kan vaststellen dat de nieuwe grootschalige bouwprojecten vaak van
matige kwaliteit zijn, waarbij winst primeert op duurzaamheid.
Bij nieuwe verkavelingen kunnen er strengere voorwaarden afgesproken worden
tussen de stad en de verkavelaar.
Om in de stad nieuwe woningen te krijgen die klaar zijn voor de toekomst is
het noodzakelijk om strengere eisen op te leggen dan de gewestelijke
minimumvoorwaarden.
Ook de projectontwikkelaars halen hun voordeel bij een dergelijk reglement: er
ontstaat geen concurrentie meer tussen “minimale” en duurzame bouwprojecten. (vb.
het passieve gebouw op het stadsplein zal kunnen concurreren met andere
projecten).
- Algemeen bouwreglement reviseren: Het huidige bouwreglement bevat
veel bepalingen die verouderd zijn en mist noodzakelijke bepalingen om bouwen
volgens de stand van technologie op te leggen.
Een beknopt maar krachtig bouwreglement kan de nieuwe RUP’s “lichter” maken,
maar vormt ook een richtlijn voor duurzaam bouwen in de toekomst. De
realisatie hiervan kan snel gaan indien men zich baseert op voorbeelden uit
andere gemeenten (vb. nieuwe bouwreglement van Menen).
- Opstellen van een milieumanagementsysteem voor de administratie (vb.
EMAS of ISO14001): door op een objectieve en gestructureerde wijze de
processen van de stad te evalueren kunnen er milieu- en efficiëntiewinsten
geboekt worden. Een dergelijk systeem hoeft de administratieve last niet te
verhogen (dat doen enkel slecht geconcipieerde systemen) en kan de nodige
gegevens leveren die nu al bijeengescharreld moeten worden voor bv. de
milieubarometer en het milieujaarverslag.
- Planning en realisatie van het “Trage Wegennetwerk”: bekijken welke
prioriteiten er zijn (dringend nodige verbinding realiseren en het vrijwaren
van verdwijnende wegen) . Er wordt gevraagd naar een concrete planning en
timing.
Tips van studiedagen “Naar de ecopolis Vlaanderen?” en “decreet
ruimtelijk ordening”
Op de studiedagen “Naar de ecopolis Vlaanderen?” en “decreet ruimtelijk
ordening” werden een aantal bruikbare ideeën aangeleverd die de basis kunnen
vormen van toekomstige adviezen.
- Aanbesteding voor werken/gebouwen niet baseren op uitvoeringsprijs maar op
het totaal van bouw- en gebruikskosten op langere termijn (vb. 30 jaar voor
een gebouw).
- Elektriciteit als afval: verwarming is de belangrijkste CO2-bron. Door de
implementatie van WKK (warmtekrachtkoppeling) kan een CO2-reductie tot 30%
gerealiseerd worden (mogelijk projecten: Park Oude God, zone Ter Linden, …)
- Burgerbouwgroepen kunnen een alternatief vormen voor projectontwikkelaars. Burgerbouwgroepen
zijn individuen die zich verenigen om samen een bouwproject te realiseren.
Dergelijke projecten scoren meestel goed op vlak van duurzaamheid terwijl hun
kostprijs voor de burger lager is dan een gelijkaardig project van een
projectontwikkelaar.
Omdat de leden van de bouwgroep elkaar in een vroeg stadium leren kennen,
ontstaat er ook een degelijk sociaal kader in de projecten.
De gemeente dient wel terreinen voor te behouden voor dergelijke initiatieven.
- Suggestie voor een aangename verkaveling met aandacht voor natuur en
integraal waterbeheer: avontuurlijk openbaar groen met water als dragende
structuur van een verkaveling. De zwemplas/waterspeeltuin/speelwadi combineren
lokale waterberging met natuurrecreatie.
- Mogelijke bestemming bouwblokken in verkavelingen niet te sterk inperken;
een andere bestemming is beter dan een niet ingevulde bestemming.
Bovendien: gevarieerde wijken zijn aantrekkelijk en levendig.
- Zonering van de groenzones: 80% extensief groen aan de randen (ivm privacy
buurtbewoners; 60% intensief in kerngebied
- Zolang duurzaamheid niet ingebouwd is in algemene (bouw)reglementen, is
een gedetailleerd RUP / verkavelinsplan noodzakelijk. Dit is de enige
mogelijkheid om garanties te hebben dat het plan uitgevoerd wordt.
- Duurzaamheid kan slechts ingang vinden als er een coherent beleid is over
gans de gemeente. Ook projectontwikkelaars zijn hiervan voorstander omdat zo
de concurrentie van niet duurzame projecten wegvalt.
- De kwaliteit van RUP’s en verkavelingsplannen kan bij de opmaak getest
worden door:
- “NGO-advies” (= “duurzaamheidsadvies”): een advies vragen aan
middenveld-organisaties zoals VIBE, mobiel21, passiefhuisplatform, CEDUBO, …
.
- gebruik te maken van de “Duurzaamheidmeter voor toetsen verkavelingen /
RUP’s” Dit is een toetsingsinstrument dat ontwikkeld is door EVR-architecten;
SUM research en Diadales – Preutz.
- De huidige energienorm van E80 is binnen 2 jaar al achterhaald. Vanaf 2012
geldt de E60-norm, een doel dat zeer makkelijk te halen is zonder dure
technische ingrepen.
Vanaf 2018 (openbare gebouwen) of 2020 is de norm gelijk aan E0 (EU
richtlijn). Dit wil zeggen energieneutrale gebouwen.
(Energieneutraal wil zeggen dat alle energie in het gebouw gebruikt, ook door
het gebouw moet gemaakt worden. Dat kan bijvoorbeeld met PV-panelen)
- Belasting op verzegelde oppervlakte:
De belasting voor het zuiveren van rioolwater zou beter gebaseerd zijn op de
ondoorlaatbare oppervlakte van een perceel die naar het riool afwatert i.p.v.
op het verbruik van drinkwater. De piekafvoer van hemelwater zorgt immers voor
de grootste afvoer-zuiveringsproblemen. (Mogelijk heeft Herent reeds een
dergelijk reglement)
Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten, vellen van markante
bomen, … :
Er werden vanuit het stadsbestuur geen punten aangemeld.
Rondvraag:
Er waren geen opmerkingen die voor publicatie vatbaar waren.
Mededelingen van het stadsbestuur:
/
Mededelingen
Wijziging vergaderdatum juni:
De voordracht “Naar een klimaatbestendige ecopolis" zal doorgaan op 3 juni
2010 als “open milieuraad” .
Daarom vervalt de vergadering van 10 juni 2010.
"Naar een klimaatbestendige
ecopolis"
(duurzame architectuur, ecologische
stedenbouw en biodiversiteit)
Erik Rombaut (docent ecologie en milieukunde aan het Hoger
Architectuurinstituut Sint-Lucas te Gent en Brussel) zal een aantal
spraakmakende en inspirerende voorbeelden bespreken van ecologische
woonwijken en groene industriegebieden uit Europese dorpen en steden.
Hij toont aan dat het creëren van ecowijken een goede strategie is voor
het oplossen van talrijke ecologische én sociologische problemen.
Deze voordracht zal voor iedereen (bestuur, ambtenaren, leden van
adviesraden en de burgers) een meerwaarde betekenen: men gaat immers met
een rugzak vol ideeën naar huis.
Over de spreker:
Erik Rombaut is bioloog (UGent, 1977). Als wetenschappelijk
medewerker aan de UGent werkte hij mee aan de opmaak van de
biologische waarderingskaart van België, aan een aantal
landschapsecologische studies van diverse beekvalleien in Vlaanderen
ten behoeve van de vroegere Landelijke Waterdienst en hij was destijds
ook betrokken bij de opmaak van enkele van de eerste landschapsplannen
van ruilverkavelingen voor de vroegere Nationale Landmaatschappij.
Vandaag doceert hij ecologie, milieukunde, ecologisch-duurzame
ruimtelijke planning en stedenbouw aan het Hoger Architectuurinstituut
Sint-Lucas te Gent en Brussel en doceert hij biologie en milieukunde
aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Sint-Lieven, departement
Sint-Niklaas.
Voor de architectuuropleiding stelde hij een cursus 'stedelijke
ecologie en milieukunde' samen. Voor de stedenbouwopleiding stelde hij
de cursus ‘Naar een ecopolis: aspecten van een ecologisch gefundeerde
ruimtelijke planning en stedenbouw’ samen. In deze cursussen gaat hij
in op het ecopolisconcept en stipt hij zeer concreet aan hoe duurzaam
kan worden omgegaan met energie, materialen, verkeer en ook met water.
Duurzaam bouwen en wonen en ecologische stedenbouw worden daaruit
verder afgeleid.
Over de voordracht:
Steden worden algemeen beschouwd als oorzaak van vele sociale én
ecologische problemen. Kunnen steden in de toekomst ook een bron van
oplossingen worden?
In deze lezing worden een aantal spraakmakende en inspirerende
voorbeelden besproken van ecologische woonwijken en groene
industriegebieden uit Europese dorpen en steden. Daarin wordt
vastgesteld dat de traditioneel concentrisch uitbreidende steden, maar
ook tuinsteden tal van ecologische nadelen hebben. Er wordt aangetoond
dat ecologisch gefundeerde stedelijke uitbreiding best gebeurt volgens
het zogenaamde lobbenstad model. In een lobbenstad worden dicht
bebouwde hoogdynamische stadslobben van elkaar gescheiden door
blauwgroene vingers en netwerken met daarin laagdynamische functies.
Bovendien wordt aangetoond dat het creëren van semi-publiek
gemeenschappelijke ruimten in ecowijken, zowel in de buitenruimte als
tussen gebouwen en ook binnen in gebouwen, een goede stedenbouwkundige
sleutel en strategie is voor het oplossen van talrijke ecologische én
sociologische problemen.
De spreker slaagt erin op een vlotte en wervende wijze de problematiek
te belichten, dit met oog voor zowel ecologie als sociale
doelstellingen.
|
Advies provinciale milieuraad over asbest:
Onder impuls van de Mortselse milieuraad heeft de provinciale milieuraad in
2009 een werkgroep opgericht rond de asbestproblematiek. Dit resulteerde in een
advies aan de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur op 30 november
2009. (zie ook:
integrale
tekst advies - -
107kB))
Earth hour - 27 maart van 20.30u tot 21.30u
Earth Hour maakt deel uit van een internationale campagne van WWF tegen de
klimaatverandering. De bevolking, bedrijven én de overheid zullen op 27 maart
2010 een uur lang alle lichten doven om hun steun te betuigen aan de strijd
tegen de klimaatverandering. Op die manier willen we een positief statement
sturen naar onze wereldleiders.
Het verlichtingsbedrijf Massive, de adviesraad lokale economie Mortsel (ALEM),
UNIMO en handelaars Mortsel Dorp steunen het initiatief.
Ledenwerving bij het middenveld…
Er werd een mailing gestuurd naar 29 Mortselse socio-culturele verenigingen
met vraag om een vertegenwoordiger naar de milieuraad te zenden.
EcoControle voertuigen – september 2010:
Met Midas is afgesproken om de actie “Eco-controle personenwagens”
te herhalen in september 2010.
De formule van vorig jaar blijft behouden.
Stand bodemproblematiek Dieseghemwijk:
Het beschrijvende bodemonderzoek is nog steeds lopend.
Er is nog geen timing bekend i.v.m. volgende stappen.
Educatief paneel met informatie over de zonnecellen op dak van de
technische dienst:
Nu reeds is er een educatief paneel dat de energiewinst aangeeft van de
zonnecellen die op het dak van de technische dienst geplaatst zijn. Dit bord
hang aan de onthaalruimte, binnenin het gebouw. Het is dus enkel te bekijken
door de bezoekers van de technische dienst.
In de milieuraad van november werd
voorgesteld om het educatieve paneel van de zonnecellen te verplaatsen naar
een van buiten zichtbare plaats.
Het scherm is echter te groot voor het raam aan de inkom van de technische
dienst. Daardoor zal altijd een deel van de info verloren gaan achter het
schrijnwerk.
Er komt wel een affiche zodat voorbijgangers weten dat er PV panelen op dit
gebouw staan.
[Werking 2010]
laatste wijziging:
14/08/16