Verslag milieuraad 18 december 2014
Aanwezig:
- Desmyter Jan; Hateau Roland; Tobback Marc; Mertens Erik; Cuypers
Koen; Van Hove Arnold; Dirk Verheyen; Van Tilburgh Eric; Boudewijns Raymond;
Rens Patrick
Reglementering geluidsnormen stad Mortsel
De aanleiding voor dit agendapunt vormt de wens van het stadsbestuur om een
richtkader
vast te stellen om een coherent beleid te voeren rond het toekennen van
vergunningen voor muziekevenementen. Dit ten dienste van het nog op te richten
evenementenloket.
Een duidelijk richtkader geeft ook meer zekerheid aan de organisatoren van
evenementen.
Overeenkomstig hoofdstuk 6.7 van VLAREM II hebben exploitanten van occasionele
muziekactiviteiten immers een voorafgaande schriftelijke toelating van het
college van burgemeester en schepenen nodig.
Het college kan hierbij zelf normen opleggen en heeft hierbij een grote
vrijheidsgraad. De normen hieromtrent zijn een richtkader en dus niet bindend.
Het onderwerp op zich was al voldoende om een reeks van verontruste reacties
te mogen ontvangen. Geluid(overlast) is duidelijk een thema dat leeft bij de
bevolking:
- Overlast door:
- Storend geluidsniveau voor de omwonenden (vaak geïllustreerd door
bestaande situaties)
- Storend geluidsniveau binnenhuis
- Verstoren van de nachtrust
- Aard van het geluid (elektrisch versterkt, ritmes, lage tonen, …)
- Bezorgdheid om gezondheidseffecten:
- Verstoren van de nachtrust (en de wens om geen lawaait te moeten
ondergaan tijdens de nachtperiode)
- Vrees dat de hoge geluidsniveaus gezondheidsschade veroorzaken bij de
deelnemers aan de evenementen.
- Vrees voor schade aan het gehoor van kinderen.
- Frequentie van de verstoring:
- Vrees voor frequente evenementen binnen een korte periode op één locatie
- Vrees voor te frequente verstoring door evenementen door overlapping
overlast van uit elkaar gelegen locaties.
- Schade aan de natuur:
- Hierbij wordt meestal verwezen naar de natuurwaarde van fort 4 en de
vrees dat evenementen deze gaat verstoren.
Ondanks de uitnodiging hebben andere betrokkenen (jeugdraad, jeugddienst,
stadsbestuur, …) geen personen afgevaardigd om zich te informeren en mee te
discuteren over het voorstel van het stadsbestuur.
Ter voorbereiding van de discussie was Patrick Rens, een specialist geluid,
bereid een toelichting te geven rond geluid: wat geluid is, hoe het ervaren
wordt, wat de risico’s zijn en welke begrippen/eenheden gebruikt worden.
De wervelende uiteenzetting was zeer verhelderend en stelt de milieuraad in
staat een beter onderbouwd advies te geven.
Als concrete illustratie van de getallen in het voorstel van het college werd
volgend voorbeeld gegeven:
Bij geluidsdruk ter hoogte van het podium in open lucht: 90 dB(A):
- Op 50 meter is de geluidsdruk dan ongeveer 81 dB(A)
- Binnen in een woning (die op 50 meter gelegen is) kan men een geluidsdruk
ervaren van 50 dB(A)
- Bij een geluidsdruk van 50 dB(A) binnenhuis is het normaal televisiekijken
niet meer mogelijk.
Naar hinder toe werd benadrukt dat lage tonen veel verder dragen én bij de
dB(A)-meting te weinig in rekening genomen worden bij hoge geluidsdrukken. In
dit kader is het beter om hiervoor de geluidsdruk te bepalen als dB(C).
Na een diepgaand overleg werden volgende krijtlijnen vastgelegd voor een
advies:
- De normen die de stad oplegt dienen in eerste instantie gefundeerd te zijn
op de wil om het publiek en de omwonenden te beschermen tegen een te hoge
geluidsdruk.
Hierbij dient in het bijzonder aandacht geschonken te worden aan jongeren, die
sneller gehoorschade oplopen.
- De milieuraad pleit voor eenvoud in de reglementering.
- Het stadsbestuur dient met de norm een voorbeeldfunctie te vervullen voor
haar eigen inwoners.
- De milieuraad kwam tot besluit dat een maximaal geluidsniveau van 90 dB(A)
dient opgelegd te worden.
Dit niveau werd gekozen omdat dan de muziekervaring voldoende luid is.
(overstemt voldoende het omgevingslawaai).
- Om de hinder door luide lage tonen te beperken vraagt de milieuraad om op
te leggen dat de geluidsdruk gemeten als dB(C) maximaal 12 dB hoger mag zijn
dan deze gemeten als dB(A).
- Ter bescherming van het publiek vraagt de milieuraad om:
- Een barrière van minimum 1 meter te voorzien tussen het publieksterrein
en de muziekboxen.
- Gehoorbescherming gratis ter beschikking te stellen van het publiek.
(vanaf 85dB(A) is er gehoorschade bij blootstelling > 4 u).
- De milieuraad vraagt om langdurige evenementen met groter te verwachten
hinder (vb. festivals) te concentreren in het sportlandschap. In deze zone kan
een hogere geluidsdruk dan 90db(A) getolereerd worden.
Deze zone is voldoende afgelegen om de burenhinder tot een minimum te kunnen
herleiden.
- De milieuraad vraagt om het aantal evenementen per zone te beperken i.p.v.
per locatie.
De hinder van verschillende evenementlocaties kan immers overlappen zodat
burgers erg frequent aan geluidshinder blootgesteld worden (vb. voor
omwonenden stadsplein en fort4).
- De milieuraad vraagt om bij toelatingen voor evenementen op fort 4
rekening te houden met de verstoring van de natuur.
- Het opleggen van geluidsnormen is zinloos zolang handhaving ontbreekt. De
milieuraad vraagt daarom dat het stadsbestuur de nodige schikkingen treft dat
de stad of de politie rechtsgeldige geluidmetingen kan uitvoeren tijdens de
vergunde evenementen.
Als preventiemaatregel vraagt de milieuraad dat een organisator vooraf beroep
kan doen op deze deskundigen om het toegelaten geluidsniveau / hinder te
bepalen.
Meer info:
Gevolg stadsbestuur aan adviezen milieuraad
(beslissing CBS 01/12/2014):
Mededelingen stadsbestuur:
- Op dinsdag 20/01/2015 om 20:30 vindt er een gemeenteraadscommissie plaats
rond het thema klimaat en energie.
Op deze commissie wordt i.s.m. met IGEAN de stand van zaken rond de projecten
‘klimaatneutraal 2020 ‘ (energiebesparing eigen organisatie) en het
burgemeestersconvenant (20% minder uitstoot van broeikasgassen in heel Mortsel
tegen 2020) besproken.
Rondvraag:
- Er werd voorgesteld om bij het plaatsen van nieuwe openbare verlichting
(en bij vervanging bestaande armaturen) te kiezen voor intelligente systemen
die enkel het licht laten branden als er een voertuig of voetganger aanwezig
is.
Een dergelijk systeem werd reeds in Tienen geïnstalleerd.
[Werking 2014]
laatste wijziging:
06/08/19