Visie Milieuraad rond "verkeer"
volgende punten werden op de milieuraad van 5 november 1998
aangebracht:
openbaar vervoer: optimalisatie door:
- verlengen van de tramlijn richting Lier en Mechelen
- frequentie van de dienstverlening van trein, tram en bus
te verhogen, ook tijdens de daluren en het weekeinde
- vlotte overstapmogelijkheden voorzien tussen trein, tram
en bus
- P & R mogelijk maken
- snelheid verhogen door een eigen bedding te voorzien voor
tram en bus
- vlotte doorstroming van tram en bus bekomen door
verkeerslicht-beïnvloeding
zachte weggebruikers: wandelen en fietsen
aangenamer maken door o.a.:
- net van gescheiden fiets- en voetpaden uitbouwen, zeker
langs de voornaamste verkeersassen.
- beter onderhoud van de fietspaden
- kruispunten: vlottere en veiligere mogelijkheden inbouwen
voor fietsers en voetgangers om van richting te
veranderen (aangepaste verkeerslichten, fietssluizen,
voldoende lange oversteektijden, ...)
- voldoende brede en goed uitgeruste voetpaden voorzien
- knelpunten: Statielei, Gemeenteplein, Antwerpsestraat,
Krijgsbaan, Supermarkt(en)
auto- en vrachtwagenverkeer:
- bestaande verkeerscirculatieplan opnieuw bekijken
- doorgaand- en sluikverkeer weren uit woonwijken, behalve
uit straten die een verbindingsfunctie hebben tussen de
verschillende wijken of de omliggende gemeenten.
- "zone 30" stelselmatig invoeren in woonwijken,
behalve in straten die een verbindingsfunctie hebben
tussen de verschillende wijken of de omliggende gemeenten
- ingrepen in de bestaande verkeersstroom dienen zo
uitgevoerd te worden, dat de hinder niet ten koste
gaat/verplaatst wordt naar de omliggende
straten/gemeenten. Men mag niet toegeven aan het
NIMBY-syndroom.
- door het optimaliseren van de verkeersstroom door de
gemeente kan de milieuhinder (geluid, luchtvervuiling,
...) teruggedrongen worden. Een konstante lage snelheid
beperkt de milieuhinder (synchronisatie van de
verkeerslichten, plaatselijke verkeersremmende
maatregelen mijden, ...).
- adequate controle op de naleving van het
verkeersreglement is noodzakelijk om de
snelheidsbeperkingen en de verkeersveiligheid te
waarborgen.
[terug]
laatste wijziging: 07/11/98