Visie gemeente Mortsel

Opgesteld in vergadering van stuurgroep verkeer van de coalitiepartners op 20/10/98 en 26/10/98 en de raadscommissie van 12/11/98

Aangepast en unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad van 15/12/98 (wijzigingen t.o.v. visie die op 02/12/98 aan adviesgroep mobiliteit voorgelegd is, zijn gemarkeerd in cursief en doorgestreept)

  1. Doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk geleid worden en mag zeker niet door woonbuurten komen. Dit houdt in dat zowel het buiten- als het binnengemeentelijk (= verkeer tussen de verschillende woonwijken van onze gemeente) gemotoriseerd verkeer uit de woonwijken dient gehouden te worden.
    De gewestwegen dienen maximaal prioritair belast, het verkeer moet er zo vlot mogelijk verlopen.
  2. De veiligheid van de zwakke weggebruikers moet zoveel mogelijk gewaarborgd worden door het afdwingen van een aangepaste snelheid. Dit kan ook bewerkstelligd worden door de aanleg van gescheiden en/of alternatieve systemen (voet- en fietsroutes, tunnels, ...) en politioneel toezicht.
  3. Bij de inrichting van de openbare ruimte moet de erffunctie verblijfsfunctie (= de functie van een weg ten behoeve van activiteiten die voortvloeien uit de bestemming van de gebouwen, percelen,... gelegen aan een bepaald stuk weg) in belangrijke mate de prioriteiten bepalen. Zo dient bijvoorbeeld in de woonwijken de prioriteit gegeven worden aan de zwakke weggebruiker, teneinde de algemene veiligheid en de woonkwaliteit te verbeteren.
  4. Indien De Lijn kan aantonen dat ze een behoefte kan invullen, t.t.z. een deel van het woon-werkverkeer kan overnemen moet de gemeente bereid zijn om dit verkeer vrije baan te geven. De doorstroming van het openbaar vervoer moet door de aanleg van de straten bevorderd worden.
    Anderzijds verwacht de gemeente dat De Lijn haar rollend materieel aanpast aan de stedelijke omgeving.
    Bovendien is het wenselijk dat er een uitbouw komt van ringtrajecten voor het openbaar vervoer (bvb verbinding naar UIA/UZA).
  5. Maatregelen moeten getroffen worden om het niet-plaatselijk zwaar verkeer uit het centrum te bannen. Dit om de leefkwaliteit in het winkelcentrum te verhogen.
  6. In het algemeen dient gestreefd naar een betere synergie van de verschillende vervoersmodi vervoersystemen zodat steeds het meest geschikte vervoersmiddel wordt gebruikt wordt.

[terug]

laatste wijziging: 22/12/98