Visie gemeente Mortsel
Opgesteld in vergadering van stuurgroep verkeer van de
coalitiepartners op 20/10/98 en 26/10/98 en de raadscommissie van
12/11/98
Aangepast en unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad van
15/12/98 (wijzigingen t.o.v. visie die op 02/12/98 aan
adviesgroep mobiliteit voorgelegd is, zijn gemarkeerd in cursief
en doorgestreept)
- Doorgaand verkeer moet zoveel mogelijk geleid worden en
mag zeker niet door woonbuurten komen. Dit houdt in dat
zowel het buiten- als het binnengemeentelijk (= verkeer
tussen de verschillende woonwijken van onze gemeente)
gemotoriseerd verkeer uit de woonwijken dient gehouden te
worden.
De gewestwegen dienen maximaal prioritair
belast, het verkeer moet er zo vlot mogelijk verlopen.
- De veiligheid van de zwakke weggebruikers moet zoveel
mogelijk gewaarborgd worden door het afdwingen van een
aangepaste snelheid. Dit kan ook bewerkstelligd worden
door de aanleg van gescheiden en/of alternatieve
systemen (voet- en fietsroutes, tunnels, ...) en
politioneel toezicht.
- Bij de inrichting van de openbare ruimte moet de
erffunctie
verblijfsfunctie (= de functie van een weg
ten behoeve van activiteiten die voortvloeien uit de bestemming
van de gebouwen, percelen,... gelegen aan een bepaald
stuk weg) in belangrijke mate de prioriteiten bepalen. Zo
dient bijvoorbeeld in de woonwijken de prioriteit gegeven
worden aan de zwakke weggebruiker, teneinde de algemene
veiligheid en de woonkwaliteit te verbeteren.
- Indien De Lijn kan aantonen dat ze een behoefte kan
invullen, t.t.z. een deel van het woon-werkverkeer kan
overnemen moet de gemeente bereid zijn om dit verkeer
vrije baan te geven. De doorstroming van het openbaar
vervoer moet door de aanleg van de straten bevorderd
worden.
Anderzijds verwacht de gemeente dat De Lijn haar rollend
materieel aanpast aan de stedelijke omgeving.
Bovendien is het wenselijk dat er een uitbouw komt van
ringtrajecten voor het openbaar vervoer (bvb verbinding
naar UIA/UZA).
- Maatregelen moeten getroffen worden om het
niet-plaatselijk zwaar verkeer uit het centrum te bannen.
Dit om de leefkwaliteit in het winkelcentrum te verhogen.
- In het algemeen dient gestreefd naar een betere synergie
van de verschillende
vervoersmodi vervoersystemen
zodat steeds het meest geschikte
vervoersmiddel wordt gebruikt wordt.
[terug]
laatste wijziging: 22/12/98