Visie VLD afdeling Mortsel
enkele krachtlijnen:
- De assen hebben een doorstroomfunctie. Het doorgaand
verkeer moet zo vlot mogelijk door Mortsel en het moet
zoveel mogelijk geconcentreerd op de assen. Het heeft
derhalve geen zin om het verkeer op die assen op 1
baanvak te brengen.
- Er moeten afspraken komen omtrent wanneer, waar en
hoelang lossen en laden op de assen toegelaten is (in
combinatie met streng politioneel optreden tegen
overtreders)
- Hoewel alle weggebruikers gelijk behandeld moeten worden
indien het 'veiligheid op de weg' aangaat, moet extra
aandacht geschonken aan de verdere uitbouw van een veilig
fietspadennet.
- Waar mogelijk wordt het fietspad afgescheiden van de
rijweg door het tussen de parkeerstrook en het voetpad
aan te leggen (cfr Liersesteenweg - Mechelsesteenweg).
- De optimalisering van het openbaar vervoer dient
gerealiseerd na een grondig behoeftenonderzoek. De
realisatie daarvan moet gebeuren op economisch
verantwoorde manier, dus zonder inzet van de duurste en
minst doeltreffende ingreep, met name de tramverlenging
naar Boechout of Kontich over onze assen. Zo nodig moeten
andere mogelijkheden onderzocht om het bestaande
busvervoer beter op de vraag te laten inspelen
(frequentie ) of vlotter te doen verlopen. Een
cirkelverbinding rond Antwerpen is prioritair.
- Afdwingen van aangepaste rijsnelheid op het gehele
grondgebied van Mortsel, zowel op de gemeente als op de
gewestwegen.
- De 'omleidingsweg' terug aan de orde brengen teneinde het
zwaar verkeer maximaal uit Morstel te houden.
- Oversteekplaatsen voor voetgangers duidelijk met
zebrapaden aanduiden.
- De verkeerslichten beter op mekaar afstemmen
- Gevaarlijke kruispunten beter inrichten (wegmarkering -
lichten).
- Vooraf intergemeentelijk overleg organiseren omtrent
grensoverschrijdende verkeersproblematiek.
- Aanbrengen van triltegels voor slechtzienden aan
verkeerslichten.
- Verkeersopleiding in de scholen activeren.
(versie 15 november 1998)
[terug]
laatste wijziging: 01/12/98