Visie SP Mortsel
Visie van de A.W.V:
De vertegenwoordiger van de A.W.V. ontbrak op de vergadering
van 8.10.1998, zodat geen toelichting kon gevraagd worden.
De visie is gebaseerd op het Masterplan Antwerpen. Dit ruimer
kader is uiteraard
noodzakelijk, maar we zouden hiervan inzage moeten krijgen om de
implicaties voor Mortsel te kunnen evalueren.
- Aangaande de NMBS
Ook hier valt de afwezigheid van een vertegenwoordiger
van de NMBS te betreuren op de vergadering van 8.10.1998
- een visie werd ons evenmin overhandigd.
Spoorverbinding van de haven met het hinterland (met
Duitsland via de Ijzeren Rijn en bijkomende ontsluiting)
zijn voor ons prioriteiten om vrachtwagens van de weg te
halen. Uit de visie van AWV blijkt dat het goederenspoor
eventueel over een ontdubbeling van lijn 27A zou komen.
Het lijkt ons noodzakelijk dat de NMBS hier
verduidelijking brengt
De inrichting van onze stationsbuurten kan verbeterd
worden. Overstap naar tram, bus, parking, taxi zijn voor
verbetering vatbaar.
- Situatie wegeninfrastructuur
Twijfel of de bijkomende verbindingen WI -W7 allemaal nog
haalbaar zijn.
Verduidelijking is alleszins noodzakelijk bij W6:
ongelijkgrondse verbinding R11 tussen E313 en N.
De herinrichting van R11 (doorstroming en veiligheid) is
een prioriteit voor Mortsel.
Decongestie Statielei: de omleidingsweg is waarschijnlijk
het enige alternatief om het vrachtverkeer dat
Lier-Antwerpen volgt uit onze kern te weren.
Behoud van de omleidingsweg in het Gewestplan is
aangewezen, al moet misschien het tracé herzien worden.
- Situatie over het water
Akkoord met de promotie van het watertransport
- Situatie vervoer pijpleidingen
Pijpleidingen en tunnels voor containervervoer kunnen in
belangrijke mate bijdragen tot ontlasting van het
wegvervoer (nadeel: kostprijs van de aanleg)
Visie van de LIJN
De LIJN plant het doortrekken van de tramlijnen 7/11 richtng
Lier en later richting Kontich. Dit kan voor onze gemeente veel
verbetering in de mobiliteit brengen.
Wij menen dan ook dat onze Gemeente zich zo coöperatief mogelijk
moet opstellen, de tram vrij baan geven en de ruimte zo inrichten
dat de overstapmogelijkheden naar spoor, wagen en fiets optimaal
zijn.
De LIJN kondigt ook aan ringverbindingen te willen tot stand
brengen met busvervoer: dit vinden wij zeer belangrijk - over
R11I b.v.
Het vele openbaar vervoer in Mortsel is niet gelijkmatig over de
wijken verdeeld.
De suggestie van dhr De Kesel om op het kaartje van het openbaar
vervoer de haltes te markeren zou moeten uitgevoerd worden: de
praktijk wijst immers uit dat de
vervoersgebruiker een afstand van maximaal 400 à 500 m
aanvaardbaar vindt
Visie van de Gemeente
Akkoord met de grote lijnen.
Graag nog aangevuld met enkele principes:
- het op elkaar afstemmen van de diverse vervoerssystemen
om een gemakkelijke overstap te krijgen:
spoor/tram/bus/P+R/fiets.
- het herinrichten van onze stationsomgeving
- verkeerscirculatieplan: opletten met afsluiten van
woonstraten omdat de verkeersdruk op de
verkeersverzamelstraten tezeer toeneemt.
- fietsroutes (gewestwegen en specifieke verbindingsroutes)
gescheiden en verhoogd.
- visuele verkeersremmers verkiezen boven drempels in het
wegdek
- de mogelijkheid van de verbindingsweg openhouden:
alternatief voor vrachtverkeer door het centrum.
(versie 19 november 1998)
[terug]
laatste wijziging: 01/12/98