Visie SP Mortsel

Visie van de A.W.V:

De vertegenwoordiger van de A.W.V. ontbrak op de vergadering van 8.10.1998, zodat geen toelichting kon gevraagd worden.
De visie is gebaseerd op het Masterplan Antwerpen. Dit ruimer kader is uiteraard
noodzakelijk, maar we zouden hiervan inzage moeten krijgen om de implicaties voor Mortsel te kunnen evalueren.

  1. Aangaande de NMBS
    Ook hier valt de afwezigheid van een vertegenwoordiger van de NMBS te betreuren op de vergadering van 8.10.1998 - een visie werd ons evenmin overhandigd.
    Spoorverbinding van de haven met het hinterland (met Duitsland via de Ijzeren Rijn en bijkomende ontsluiting) zijn voor ons prioriteiten om vrachtwagens van de weg te halen. Uit de visie van AWV blijkt dat het goederenspoor eventueel over een ontdubbeling van lijn 27A zou komen.
    Het lijkt ons noodzakelijk dat de NMBS hier verduidelijking brengt
    De inrichting van onze stationsbuurten kan verbeterd worden. Overstap naar tram, bus, parking, taxi zijn voor verbetering vatbaar.
  2. Situatie wegeninfrastructuur
    Twijfel of de bijkomende verbindingen WI -W7 allemaal nog haalbaar zijn.
    Verduidelijking is alleszins noodzakelijk bij W6: ongelijkgrondse verbinding R11 tussen E313 en N.
    De herinrichting van R11 (doorstroming en veiligheid) is een prioriteit voor Mortsel.
    Decongestie Statielei: de omleidingsweg is waarschijnlijk het enige alternatief om het vrachtverkeer dat Lier-Antwerpen volgt uit onze kern te weren.
    Behoud van de omleidingsweg in het Gewestplan is aangewezen, al moet misschien het tracé herzien worden.
  3. Situatie over het water
    Akkoord met de promotie van het watertransport
  4. Situatie vervoer pijpleidingen
    Pijpleidingen en tunnels voor containervervoer kunnen in belangrijke mate bijdragen tot ontlasting van het wegvervoer (nadeel: kostprijs van de aanleg)

Visie van de LIJN

De LIJN plant het doortrekken van de tramlijnen 7/11 richtng Lier en later richting Kontich. Dit kan voor onze gemeente veel verbetering in de mobiliteit brengen.
Wij menen dan ook dat onze Gemeente zich zo coöperatief mogelijk moet opstellen, de tram vrij baan geven en de ruimte zo inrichten dat de overstapmogelijkheden naar spoor, wagen en fiets optimaal zijn.
De LIJN kondigt ook aan ringverbindingen te willen tot stand brengen met busvervoer: dit vinden wij zeer belangrijk - over R11I b.v.
Het vele openbaar vervoer in Mortsel is niet gelijkmatig over de wijken verdeeld.
De suggestie van dhr De Kesel om op het kaartje van het openbaar vervoer de haltes te markeren zou moeten uitgevoerd worden: de praktijk wijst immers uit dat de
vervoersgebruiker een afstand van maximaal 400 à 500 m aanvaardbaar vindt

Visie van de Gemeente

Akkoord met de grote lijnen.
Graag nog aangevuld met enkele principes:

 

(versie 19 november 1998)

[terug]

laatste wijziging: 01/12/98