Visie GTI

VERKEERSVEILIGHEID ROND GEMEENTELIJK TECHNISCH INSTITUUT

Dieseghemlei

  1. De verkeersremmende drempel vlak voor de ingang is door de smalle straat erg hinderlijk voor autobussen en vrachtwagens in het dagelijkse verkeer, ook voor voertuigen die in de school moeten zijn en voor alle normale verkeer bij buitengaande leerlingen. Het laden en lossen voor G.T.I. is zeer moeilijk, daardoor moeten leveranciers steeds BINNEN rijden!
  2. Geparkeerde auto's aan beide zijden van de straat (gedeelte Stockmanslei - Osylei) belemmeren het uitzicht en zijn gevaarlijk voor fietsende leerlingen. Een afgebakende fietszone (of fietspad) en/of parkeerverbod zouden een oplossing bieden.
  3. Gele knipperlichten met aanduiding "schoolpoort" (...of iets dergelijk) die werken op 3 tijdstippen (7.45- 8.30u /11.30 - 13.15u en 15.30- 16.45u) zouden veiligheid verhogen. Bij voorbeeld te plaatsen halverwege Dieseghemlei en ter hoogte van kruispunt met Osylei.
  4. Verkeersdrempel en/of verkeersplateau op die 2 plaatsen kan eveneens veiligheid ten goede komen.

Bermdoorsteek: Osylei - Ijzerweglei

Steeds meer leerlingen maken gebruik van deze doorsteek, enerzijds van en naar school en anderzijds TIJ DENS de lessen. Ca. 350 leerlingen per week gaan naar Ijzerweglei en terug in de loop van de dag

Het centrale magazijn van het G.T.I. is in de Dieseghemlei: daardoor moet veel materiaal met een kar vervoerd worden via de berm.

De drempels zijn nutteloos: fietsers en bromfietsers rijden er gewoon naast! Een duidelijke afscheiding tussen voetgangers enerzijds en tweewielers anderzijds is een noodzaak.

Bij regenweer, sneeuw, ijzel, vallende bladeren, ... is de helling langs de kant van de Osylei gevaarlijk voor voetgangers.

Alternatieve schooluitgang

Een zeer veilige uitgang voor fietsers en bromfietsers zou kunnen gemaakt worden van aan de fietsparking, langs de berm (en/of de schooltuin), via de weg aan Victoria tot in de Stockmanslei (ter hoogte van het tunneltje).

Extra voordelen:

Extra

  1. Via een enquête bij 520 leerlingen en 80 leerkrachten zullen alle wegen met de mogelijke knelpunten eerstdaags in kaart gebracht worden.
  2. Door leerplichtverlenging (me er studenten + 18 jaar) en meer autobezit bij jongeren komt een vraag naar autoparking voor leerlingen.

[terug]

laatste wijziging: 01/12/98