Visie Jeugdraad Mortsel
Opgesteld na bevraging leden van de jeugdraad d.d. 25 november
1998
Algemeen uitgangspunt jeugdraad
Het verkeer dient Zo georganiseerd te worden dat het aangenaam
en veilig is voor iedere weggebruiker op elk moment. Iedereen zal
een inspanning moeten leveren om optimale benutting te bekomen
Vanuit de vooropgestelde visie
- Het doorgaand verkeer dient zoveel mogelijk geleid te
worden. Hiervoor dient men gebruik te maken van alle
mogelijke wegen. Zowel gewest- als gemeentelijke wegen.
De gemeente dient er over te waken dat niet alle straten
beschouwd worden als "woonwijkstraten" (b.v.
Drabstraat/Heirbaan). Tevens dient de gemeente bij de
organisatie van het binnengemeentelijke verkeer de
eenvoudigste en minst belastende oplossing te zoeken
(welke niet noodzakelijk gewestwegen zijn)
Alle (doorgaand) verkeer leiden langs gewestwegen leidt
immers tot overbelasting i.p.v. maximale belasting ervan.
- Over gans de gemeente dient de veiligheid van elke
weggebruiker zoveel mogelijk gewaarborgd te worden, en in
het bijzonder dat van de zwakke weggebruiker. Hiervoor
dient gestreefd te worden naar aanleg van brede en
verhoogde voet- en fietspaden. Parkeerstroken dienen
aangelegd te worden tussen voet/fietspad en rijbaan. De
snelheid dient weldoordacht aangepast te worden
naargelang de situatie en infrastructuur (vb. Krijgsbaan:
50 km/u is te laag).
Bij het aanleggen van oversteekplaatsen dient een
optimale veiligheid nagestreefd te worden. (tunnels goed
verlicht en event. Politiecontrole).
Op winkelassen dienen er voldoende oversteekplaatsen voor
voetgangers en fietsers aangelegd te worden.
Gevaarlijke verkeerspunten dienen duidelijk aangegeven te
worden (b.v. 'dodenbocht' krijgsbaan met knipperlichten;
versmalling GB; begeleidende witte lijn op kruispunt
'afgebroken brug'; spiegel aan kruispunt
Edegemsestraat/Edm. Thieffrylaan;
)
- Bij de inrichting van de openbare ruimte kan de
'erffunctie' de prioriteiten bepalen. Doch de waarden van
bepaalde functies in een wijk dienen vooraf duidelijk
bepaal te worden.
Tegelijkertijd vraagt dit ook de inrichting van de juiste
en voldoende infrastructuur bij openbare of drukbezochte
plaatsen b.v. voldoende (gratis) parkeerplaatsen aan der
and van winkelcentrum, bibliotheek en academie in
Eggestraat; voldoende en gemakkelijk bereikbare haltes
voor openbaar vervoer aan b.v. kerkhof Cantincrode,
luchthaven, bib, toekomstig JOC,
.
De zwakke weggebruiker mag echter geen verkeersremmende
functie gegeven worden (zoals fietsers in A.
Stockmanslei, voetgangers en fietsers aan St.
Benedictuskerk,
.)
- Bij aanpassingen van openbaar vervier moet het
organiseren van ringtrajecten beschouwd worden als
absolute prioriteit. Hiervoor kan men voor minder drukke
trajecten gebruik maken van kleinere bussen. Tevens dient
gestreefd te naar een 24-uren dienst van openbaar
vervoer- (afgestemd op piekmomenten en -plaatsen).
De verlenging van tramlijnen kan een zinvol initiatief
zijn, doch andere initiatieven dienen voldoende
onderzocht te zijn. Zo kan de inrichting van gescheiden
buszones goedkoper zijn en toch vlot verkeer garanderen.
Het knooppunt van het openbaar kan zo gelegd worden in
onze gemeente.
Tevens dient men ernaar te streven dat er minder lijnen
over een gelijklopend traject liggen, maar echter wel
goede aaneensluitingen van de verschillende lijnen binnen
het ringtraject.
Bij dit alles dient men steeds rekening te houden met
aantrekkelijke tarieven doch daarom niet noodzakelijk
gratis openbaar vervoer.
- Het zwaar (doorgaand) verkeer moet uit de wijken geweerd
worden. Bij de aanleg van een ring moet men een
duidelijke analyse opstellen waaruit af te leiden valt of
deze niet te duur is en het gewenste effect verkregen
wordt. Algemeen dient men het zwaar doorgaand verkeer te
motiveren via alternatieve wegen (spoorwegen, waterwegen,
) te vervoeren.
Voor het plaatselijk zeer zwaar verkeer kan maximaal
gebruik van gewestwegen getolereerd worden.
Het laden en lossen op de wegen dient zeker tijdens
spitsmomenten geminimaliseerd te worden.
Aanvullende visiepunten :
- Voor de inrichting van een betere en veilige
verkeersinfrastructuur kan, indien geen alternatieven
voor handen zijn, slechts gedeeltelijk gebruik gemaakt
worden van 'den berm', doch zeker in acht gehouden te
worden dat de bestaande functies ervan niet in het
gedrang komen.
- Aan de rand van winkelcentra en aan drukbezochte plaatsen
dienen voldoende en gratis parkeergelegenheden voorzien
te worden, om alzo het parkeren in het winkelcentrum te
ontmoedigen.
Het gevaarlijke dubbelparkeren dient gesanctioneerd te
worden.
- Ook de inbreng van de politie kan de verkeersveiligheid
bevorderen. Hierbij denken we naast controle op de weg
ook aan verkeersopleiding.
- De wegen dienen te worden uitgerust met voldoende, juiste
en duidelijke infrastructuur, zoals straatnaamborden,
goed gesynchroniseerde verkeerslichten, wegmarkeringen,
wegbedekking (Van Arteveldestraat, Edm. Thieffrylaan),
.
- Bij aanpassingen van het mobiliteitsplan (en verkeer
algemeen) dient men voldoende overleg te plegen met alle
betrokken partijen in de gemeente. Maar men moet teven
vertrekken van een intergemeentelijk verkeersbeleid.
M.b.t. woonwijkverkeer niet enkel de bewoners uit de
woonwijk, maar ook de buren, de gebruikers, ..; aanhoren.
Wel dienen de burgers (en
) goed geïnformeerd te
worden van de (vernieuwde) situaties.
- Bij de inrichting van verkeer dient men rekening te
houden met alle alternatieven, zo ook het luchtverkeer.
Doch de veilige en aanvaardbare leefomstandigheden van de
omgeving dienen gewaarborgd te blijven (bv. minimaal
nachtluchtverkeer).
De Jeugdraad duidt volgende punten in de gemeente aan als
knelpunten:
- Krijgsbaan: Fietspaden, 'dodenbocht'
beter aanduiden
- Kruispunt Antwerpsestraat-Krijgsbaan-Vredebaan:
slechte inrichting
- Kruispunten aan
Gemeenteplein-Edegemsestraat-Antwerpsestraat:
oversteekplaatsen (ook voor fietsters), te korte
oversteektijden
- Mechelsesteenweg-Statielei-Antwerpsestraat:
geen verhoogde en gescheiden fietspaden, dubbel parkeren,
laden- en lossenproblemen, Slecht aangeduide en
gevaarlijke oversteekplaatsen
- Sint-Benedictusstraat: verkeerspunt aan
Marktplein/Floralaan (met hinderlijke bocht), kruispunt
aan Molenstraat : gevaar voor fietsters
- Liersesteenweg: versmalling aan GB,
oversteekplaats aan station Liersesteenweg
- Andere :
- Kruispunt Edegemsestraat / Edm. Thieffrylaan
- Hoek Van Dyckstraat/Rubensstraat (bus)
- Oude Baan/Molenstraat (fietsters)
- Am. Stockmanslei (fietsters)
- Maria Gorettistraat (voorrang van rechts)
[terug]
laatste wijziging: 13/12/98