Milieujaarplan 2001 | Gemeentelijk
Milieubeleidsplan 2000 - 2004 korte termijn-acties |
|||
---|---|---|---|---|
prio- riteit |
nr | actie | nr | actie |
Afvalpreventie | ||||
1 | Compostmeesterwerking
uitbouwen:
|
AF1a5 | thuiscomposteren actief ondersteunen | |
1 (punt info mid- den- stand) |
2 | Sensibilisering
rond afvalvoorkoming:
|
AF1i1 | sensiblisatie-acties rond afval voorkomen voor de inwoners uitvoeren |
3 | 3 | Evaluatie en bijsturing van de retributiesystemen voor de ophaling en verwerking van afval | AF2a3 | de prijs van de restafvalzakken verhogen en afstemmen op de prijs van de buurgemeenten |
4 | In
samenspraak met de scholen een afvalpreventie-actie
uitwerken:
|
AF1a7 | afvalpreventie-acties i.s.m. de scholen organiseren | |
5 | Anti-zwerfvuilcampagne
uitvoeren met de nadruk op afval voorkomen; opruimen van
de oude spoorwegbermen ev. i.s.m. PWA of aanverwante
alternatieven materiële en financiële ondersteuning van verenigingen en scholen die zwerfvuil helpen opruimen en de bevolking hierover sensibiliseren (zie actie 7) |
|||
6 |
Verspreiden van de sticker geen ongeadresseerde reclame aub en bekendmaking van de Robinsonlijst verder zetten, sensibilisatie overeen-komstig actie 1 |
|||
7 | Promoten van
afvalvoorkoming op evenementen i.s.m. organisatoren Aankoop en ter beschikking stellen van
herbruikbare bekers en recipiënten voor gescheiden
inzameling opstellen van subsidieregelement voor verenigingen (jeugd-, sport e.a.) en scholen waarin een subsidie kan worden verkregen voor:
|
AF1a3 | bij elke manifestatie of evenement maatregelen treffen om afval te voorkomen en te sorteren | |
8 | Deelnemen aan gewestelijke preventiecampagnes en -netwerken (STIP, VVSG gemeenten voor afvalpreventie) | |||
9 | Werking van
de kringloopwinkel Opnieuw en Co verder ondersteunen en
promoten, sensibilisatie via Mortsel-info, afvalkrant, brochure afval voorkomen, stedelijke uithangborden, affiches in openbare gebouwen, website stad Mortsel |
AF1a6 | samenwerken met de kringloopwinkel Opnieuw en Co | |
10 | Afvalpreventieproject
voor de eigen diensten uitwerken in overleg met alle
betrokkenen; recto-verso kopiëren; kringlooppapier
gebruiken
|
AF3a2-3 | sensibilisatie rond afvalvoorkoming binnen de eigen diensten organiseren | |
AF3a1 | het aankoopbeleid van de stedelijke diensten aanpassen met oog voor afvalpreventie | |||
AF1a1 | het opstellen van een afvalpreventieplan | |||
AF3a4 | infrastructuur voorzien voor het scheiden van afval bij de eigen diensten | |||
1 (punt RP) 2 (rerst) |
11 | De nieuwe
reglementering inzake bedrijfsafval (uitvoeringsplan
bedrijfsafval, terugname- en aanvaardingsplicht) opvolgen. Organisatie van een informatievergadering rond voorkomen en selectief inzamelen van afval en opstellen van een informatiebrochure hieromtrent Er dient een nieuwe regeling voor de ophaling van verpakkingsafval (papier en karton, kunststof) te worden uitgewerkt. Hierbij zijn volgende punten prioritair:
|
AF4a2 | het aanbieden van bedrijfsafval tijdens de ophaling van huishoudelijk afval strenger controleren |
12 | Uitvoeren van een wedstrijd met geldprijs rond afval voorkomen voor bedrijven i.s.m. de milieuadviesraad en de middenstandsraad (cfr.Boechout) | |||
AF2a1 | constante opvolging van de afvalstromen en bijsturen waar nodig | |||
AF1i2 | minder afval campagne organiseren i.s.m. de handelaars en winkeliers | |||
AF1a2 | jaarlijkse evaluatie en eventueel bijsturing van het afvalbeleid uitvoeren | |||
AF2a1 | constante opvolging van de afvalstromen en bijsturen waar nodig | |||
AF2a2 | de GFT+ ophaling optimaliseren | |||
AF2a4 | de werking van het recyclagepark opvolgen | |||
AF2a5 | een betere scheiding van het grof huisvuil trachten te verkrijgen | |||
Water: integraal waterbeheer | ||||
1 | 15 | De
herziening van het totaal rioleringsplan (bekken
Struisbeek) met het oog op de gescheiden afvoer van
hemelwater (totaal afkoppelingsplan) opvolgen. In samenspraak met Boechout, Hove, Borsbeek, provincie Antwerpen en Aquafin een totaal afkoppelingsplan opstellen voor het bekken van de Koude Beek. Een gezamenlijke aanpak is hierbij noodzakelijk. Inmiddels dient bij de aanleg en heraanleg van straten overal geopteerd te worden voor gescheiden riolering en waterdoorlatende verharding. |
WA3.a.1 | een Totaal Afkoppelingsplan laten opstellen |
14 | Bij nieuwe
BPAs en verkavelingsvergunningen In bouw- of verkavelingsvergunningen een maximum percentage aan verharde oppervlakte voorzien en waterdoorlatende verharding voor opritten opleggen |
WA4.a.5 | in bouw- of verkavelingsvergunningen een maximum percentage aan verharde oppervlakte vastleggen | |
WA1.a.1-2 | opleiding rond integraal waterbeheer voorzien voor alle betrokken ambtenaren, opvolgen van nieuwe projecten m.b.t. de toepassing van intergraal waterbeheer | |||
WA2.a.1 | nieuwe metingen van de oppervlaktewaterkwaliteit uitvoeren | |||
WA3.a.6 | een strikte controle op de lozing van afvalwater uitvoeren | |||
|
WA3.a.7 | de lozing van afvalwater in de oppervlaktewateren stopzetten. | ||
WA4.a.9 | mogelijkheden onderzoeken om regenwater te bergen in private vijvers en grachten | |||
WA4.a.10 | de drainagegracht van spoorweg 25B afkoppelen van de riolering | |||
WA6.a.1 | een onderzoek uitvoeren om piekdebieten in de waterlopen op te vangen en bij langdurige droogte een minimale waterstand te behouden | |||
WA6.a.3 | demping, rechttrekking of inbuizing van grachten en beken vermijden | |||
18 | WA1.i.1 | AMINAL afd.water verzoeken om binnen de bekkencomités ook kleinschalige problemen aan te pakken | ||
WA1.i.2- | de provincie Antwerpen te verzoeken om de principes van integraal waterbeheer en natuurgericht oever- en ruimingsbeheer toe te passen | |||
WA5.i.2 | OVAM te verzoeken om de nodige mogelijkheden te voorzien om slib te kunnen verwerken of storten. | |||
WA6.i.1-2 | de provincie Antwerpen te verzoeken om meer betrokken te worden bij het beheer van de waterlopen | |||
Water: Duurzaam omgaan met water | ||||
15 | Opstellen van
een inventaris van de stedelijke gebouwen m.b.t. de
mogelijkheden voor gescheiden opvang en hergebruik van
regenwater Opstellen van een inventaris van de stedelijke gebouwen m.b.t. de mogelijkheden voor gescheiden opvang en hergebruik van regenwater Volgende gebouwen zijn geïnventariseerd en geheel of gedeeltelijk afgekoppeld:
Alle stedelijke gebouwen zijn voorzien van spaardouchekoppen, bij nieuwe of vernieuwde gebouwen worden waterzuinige toiletten geplaatst. Het waterverbruik wordt opgevolgd. |
DW3.a.1-2-3 | stelselmatig alle stedelijke gebouwen aanpassen m.b.t. hergebruik of infiltratie van hemelwater, de plaatsing van spaardouchekoppen en toiletten met spaartoets en de bevolking hiervan in kennis stellen | |
1 | 16 | Sensibilisatie
rond duurzaam watergebruik, regenwatergebruik,
infiltratie en rationeel watergebruik; de aanwezigheid van de demonstratie-installatie regenwatergebruik, infiltratie en duurzaam waterverbruik op de technische dienst bekend maken het begeleiden en informeren van kandidaat-bouwers (code van goed praktijk) en architecten (VMM Waterwegwijzer) het kenbaar maken van het stedelijk subsidiereglement en de gewestelijke en stedelijke bouwverordening op het afkoppelen van hemelwater organisatie van een informatie-avond i.s.m. de milieuraad |
DW1.i.1-2 | sensibilisatie voor de inwoners m.b.t. duurzaam omgaan met water en de voordelen van een watermeter t.o.v. het forfaitair tarief |
DW2.a.1-2 | het subsidiereglement m.b.t. opvang, hergebruik en infiltrate van hemelwater kenbaar maken aan de bevolking en evalueren en aanpassen waar nodig | |||
DW2.a.3 | zoveel mogelijk informatie over opvang, hergebruik en infiltrate van hemelwater ter beschikking stellen van de bevolking | |||
17 | Het hergebruik van regen- en proceswater waar mogelijk in vergunningen opleggen | DW1.a.2 | in milieuvergunningen het hergebruik van hemel- en/of proceswater opleggen | |
DW1.i.3 | AWW verzoeken om bij haar klanten een watermeter te plaatsen i.p.v. het forfaitair tarief aan te rekenen | |||
DW1.i.4 | het Vlaams gewest verzoeken om de drinkwatermaatschappijen te verplichten om een watermeter te plaatsen bij particulieren. | |||
Lucht | ||||
18 | Opvolgen dat de doelstellingen van het milieubeleidsplan inzake mobiliteit worden opgenomen in het nog op te stellen mobiliteitsplan | LU1.a.1 | het mobiliteits- en het milieubeleid op elkaar afstemmen bij de opstelling van het mobiliteitsplan | |
1 + 2 |
19 | Organisatie van een steekproefgewijze controle op de verplichte afstelling van de branders bij verwarmingsinstallaties op stookolie gekoppeld aan een sensibilisatie-actie rond dit thema | LU2.a.1 | controle d.m.v. steekproef op de verplichte afstelling van de brander van de verwarming bij particulieren |
LU2.i.1-2 | sensibilisatie van de inwoners m.b.t. de verplichte afstelling van de branders van de verwarming en een verzoek aan het Vlaams gewest om toe te zien op de degelijke uitvoering van deze controles. | |||
20 | Opvolging en controle van de bestaande vergunningsvoorwaarden voor bedrijven en bijzondere voorwaarden opleggen bij nieuwe vergunningen | LU3.a.2 | bij nieuwe vergunningen bijzondere voorwaarden opleggen om luchtverontreiniging te voorkomen | |
21 | Sensibilisatie om korte verplaatsingen te voet of per fiets af te leggen en het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen (ev.in het kader van het mobiliteitsplan) | LU1.i.3 | sensibilisatie van de inwoners om korte verplaatsingen te voet of per fiets af te leggen en i.s.m. de scholen een autoloze schooldag te organiseren. | |
3 | 22 | Sensibilisatie en controle m.b.t. het verbod tot het verbranden van afval door particulieren | LU5.i.1 | sensibilisatie van de inwoners m.b.t. het verbod op het verbranden van afval |
4 | 23 | een bedrijfsvervoerplan opstellen voor de eigen diensten met financiële voordelen voor de gebruikers van alternatieve vervoerswijzen | LU1.a.4 | een bedrijfsvervoerplan opstellen voor de eigen diensten met financiële voordelen voor de gebruikers van alternatieve vervoerswijzen |
LU1.a.3 | maatregelen nemen om een betere doorstroming van het verkeer te bekomen | |||
LU3.a.1 | overleg met de bedrijven om tot een beperking van de luchtverontreiniging te komen | |||
LU3.a.3 | bij gegronde klachten over luchtverontreiniging minstens een beperkt onderzoek laten uitvoeren | |||
LU3.a.4 | bij het opstellen van het gemeentelijk structuurplan rekening houden met de milieuhygiënische draagkracht bij het inplanten van woon- en KMO-zones | |||
LU3.a.5 | de fluoride-concentratie blijven opvolgen | |||
LU6.a.1 | koel- en vriestoestellen op een milieuverantwoorde manier laten verwerken of hergebruiken | |||
LU3.i.2 | de bedrijven wijzen op de plicht om in geval van calamiteiten het stadsbestuur te verwittigen | |||
LU1.i.1-2 | De Lijn verzoeken om meer tangentiële en doorgaande verbindingen te voorzien en te kiezen voor alternatieve brandstoffen, kleinere voertuigen waar mogelijk en het aanleren van een milieubewuste rijstijl aan de bestuurders | |||
LU1.i.4 | het Vlaams gewest en de provincie Antwerpen te verzoeken om i.s.m. het stadsbestuur maatregelen uit te werken om het doorgaand vracht- en autoverkeer te verminderen. | |||
LU3.i.1 | AMINAL verzoeken om de uitstoot van fluoriden door de steenbakkerijen op te volgen | |||
LU4.i.1 | VMM verzoeken om terug een meetstation voor de bewaking van de luchtkwaliteit in Mortsel te plaatsen | |||
LU6.i.1 | de Vlaamse regering en OVAM verzoeken om de aanvaardingsplicht voor wit-en bruingoed in goede banen te leiden | |||
LU6.i.2 | de bedrijven wijzen op de verplichting om ook vaste koelinstallaties op de daartoe wettelijk voorziene wijze te ontmantelen | |||
Bodem en Grondwater | ||||
24 | De lopende bodemonderzoeken en saneringen opvolgen en zorgen dat alle potentieel verontreinigde sites op termijn onderzocht raken | BO1.a.4 | de lopende onderzoeken en saneringen opvolgen | |
1 | 25 | De stookolietanks binnen de eigen gebouwen aanpassen waar nodig en stelselmatig verwijderen van de enkelwandige ondergrondse tanks | BO2.a.2 | stelselmatig alle stookolietanks binnen de eigen gebouwen aanpassen of verwijderen |
2 + 3 |
26 | Sensibilisatie
i.v.m. de verplichte controle van de stookolietank Sensibilisatie i.v.m. de verplichte controle van de stookolietank, gekoppeld aan een verdere inventarisatie van de particuliere stookolietanks voor zover dit mogelijk is (geen meldingsplicht). Nieuwe stookolietanks op de bouwplannen laten aanduiden. |
BO2.i.2 | sensibilisatie van de eigenaars van een stookolietank m.b.t. de verplichte controle van de stookolietank, organisatie van een info-avond |
BO2.a.1 | de inventaris van alle particuliere stookolietanks aanvullen | |||
BO2.a.6 | bij nieuwe bouwvergunningen moet de ligging van de stookolietank op plan worden aangegeven | |||
27 | Het
peilputtennetwerk grondwater opvolgen en de grondwaterwinningen opzoeken en controleren
|
WA4.a.1 | de opvolging van het peilputtennetwerk grondwater verder zetten | |
WA4.a.2-3 | de grondwaterwinningen inventariseren, controleren en illegale grondwaterwinningen opsporen | |||
28 | Een oriënterend bodemonderzoek laten uitvoeren op de werf (wettelijk verplicht) en op Klein Zwitserland of langs de Grensscheidingsbeek | WA5.a.1 | een oriënterend bodemonderzoek laten uitvoeren van de bedding van de vroegere Grensscheidingsbeek | |
BO1.a.2 | een oriënterend bodemonderzoek laten uitvoeren op alle potentieel verontreinigde sites in eigendom van de stad (o.m.Klein Zwitserland) | |||
29 | Een
subsidiereglement |
|||
BO1.a.5 | alle eigenaars van potentieel verontreinigde sites hiervan op de hoogte brengen | |||
BO1.i.1 | OVAM verzoeken om samen met de bodemattesten ook een beschrijving van de aangetroffen verontreiniging te bezorgen | |||
BO2.i.1 | het Vlaams gewest verzoeken om een sluitend inventarisatiesysteem voor particuliere stookolietanks te voorzien (vb.verplichte melding) | |||
BO2.i.3 | IMEA/IGAO verzoeken om bij de overschakeling van stookolie op gas/electriciteit hun klanten te begeleiden en te subsidiëren bij het verwijderen van de stookolietank | |||
BO3.i.1 | VLM en AMINAL verzoeken om i.s.m. het stadsbestuur de toepassing van het mestdecreet te controleren | |||
Geluid | ||||
1 | 30 | Klachten inzake geluidshinder afkomstig van hinderlijke inrichtingen strikt opvolgen en waar nodig bijzondere vergunningsvoorwaarden en sanering opleggen | GL2.a.1-2 | klachten inzake geluidshinder steeds opvolgen (ev.meten) en waar mogelijk oplossen |
GL2.a.3-4 | in milieuvergunningen bijkomende voorwaarden opleggen om geluidsoverlast te voorkomen | |||
31 | Waar de stad bevoegd is en waar nodig geluidsarme wegverharding en geluidsbermen of -schermen voorzien | GL1.a.3 | waar de stad bevoegd is en waar nodig via geluidsarme wegverharding en het plaatsen van geluisdbermen of -schermen de hinder saneren | |
GL1.a.1 | in het kader van het mobiliteitsplan het doorgaand verkeer trachten te weren uit de woonwijken | |||
GL1.a.2 | waar mogelijk de woonwijken omgeven door bufferzones | |||
GL1.a.4 | de politiecontrole op geluidshinder afkomstig van motorvoertuigen verhogen | |||
GL1.i.1 | het Vlaams gewest verzoeken om de grootste knelpunten m.b.t. geluidshinder afkomstig van gewestwegen te saneren d.m.v aangepaste verharding en geluidsschermen. | |||
GL1.i.2 | de NMBS verzoeken om de geluidshinder van het (goederen)vervoer per spoor te beperken | |||
GL1.i.3 | het Vlaams gewest te verzoeken om de startbaan van de luchthaven van Deurne niet te verlengen en enkel geluidsarme toestellen toe te laten | |||
Natuurbehoud en natuurontwikkeling | ||||
1 (aan- koop grond koude beek) |
32 | Uitvoeren
van een GNOP-actieprogramma:
|
BIO1.a.1-2 | elk jaar een GNOP-actieprogramma opnemen in het milieujaarprogramma, opgesteld i.s.m. alle betrokkenen |
BIO2.a.5 | de resterende stukken grond in de vallei van de Koude Beek (ten zuiden van de spoorweg) aankopen en als natuurgebied beheren. | |||
33 | Deelnemen aan de Behaag ... Natuurlijk actie van De Wielewaal | BIO6.a.3 | deelnemen aan de actie behaag ... natuurlijk | |
34 | Het gemeentelijk subsidiereglement op de aanleg en het onderhoud van kleine landschapselementen verder bekend maken. | BIO3.i.1 | sensibilisatie rond het subsidiereglement voor KLE uitvoeren | |
35 | Opruimen en beheer van de spoorwegbermen overeenkomstig de bepalingen van het GNOP en in het kader van de overeenkomst met de adminstratie wegen en verkeer van het Vlaamse gewest. . | |||
BIO2.a.1 | via de aankoop van gronden de resterende groene gebieden beschermen en verbindingsgebieden en bufferstroken realiseren | |||
BIO2.a.4 | Fort 4 verwerven van zodra dit mogelijk is, natuurontwikkeling opstarten. | |||
BIO4.a.1 | bij groenvoorziening maximaal inheems plantgoed gebruiken en beplanting in 3 lagen voorzien | |||
BIO4.a.2 | bij het groenbeheer onderscheid maken tussen gebieden die worden ingericht als plantsoenen (verfraaiing van de stad) en gebieden met natuurwaarde | |||
BIO5.a.1 | overleg opstarten met de buurgemeenten om te komen tot een gezamenlijk beheer van bepaalde gebieden (vb.vallei Koude Beek) | |||
BIO5.a.3 | migratiemogelijkheden tussen de verschillende groengebieden verbeteren | |||
BIO5.a.4 | toezicht uitoefenen op de toepassing van het natuurdecreet | |||
BIO6.a.1 | in verkavelingsvergunningen en BPAs de nodige voorwaarden opnemen m.b.t. aard, oppervlakte en ligging van groengebieden | |||
BIO6.a.2 | in milieuvergunningen voorwaarden m.b.t. groenvoorziening invoeren | |||
BIO4.i.1 | de NMBS vragen om een natuurvriendelijk spoorbermbeheer toe te passen | |||
Duurzaam beleid | ||||
36 | Opstart van een werkgroep duurzame ontwikkeling binnen de eigen diensten | |||
37 | Verdere uitbouw van een milieuloket waar inwoners, verenigingen en handelaars terecht kunnen voor praktische informatie, tips en nuttige adressen | DO3.a.1 | informeren van de bevolking m.b.t. duurzame ontwikkeling (uitbouw milieuloket) | |
38 | Zo snel mogelijk een duurzaamheidsambtenaar aanwerven zoals voorzien in optie 7 van het milieuconvenant | GD1.a.1 | een duurzaamheidsambtenaar aanwerven | |
2 | 39 | De samenwerking met de politie verder zetten en de mogelijkheid tot het volgen van een VLAREM-opleiding voor een of meer agenten nagaan. | GD1.a.2 | een politieagent(e) de VLAREM-opleiding laten volgen |
40 | Groenvoorziening
en bestrijdingsmiddelen:
Hierbij zal er vanuit moeten gegaan worden dat er bij het onderhoud van de plantsoenen enkel in uitzonderlijke gevallen onkruidbestrijdingsmiddelen mogen gebruikt worden en voor het onkruidvrij houden van wegen en voetpaden op termijn enkel kortwerkende totaalherbiciden (o.a.glyfosaat) worden toegepast. Op de begraafplaatsen moeten de minst schadelijke totaalherbiciden met langdurige werking worden ingezet. |
DB1.a.1-2 | onderzoeken welke plaatsen binnen de stad in aanmerking komen voor alternatieve onkruidbestrijdings- of beplantingstechnieken en proefprojecten uitvoeren | |
DB1.a.3 | vorming rond het gebruik van alternatieve bestrijdingsmiddelen voorzien | |||
DB2.i.1-2 | sensibilisatie rond het gebruik van minder bestrijdingsmiddelen en biologische landbouw uitvoeren. | |||
1 | 40 | Sensibiliseren, informeren en opleiden van het personeel m.b.t. de principes van duurzame ontwikkeling; Uitbouw van een overlegstructuur | DO1.a.1-2 | opleiding en informatie rond duurzame ontwikkeling voorzien voor alle betrokken personeelsleden |
DO2.a.1 | het personeel regelmatig informeren en sensibiliseren rond duurzaam werken | |||
41 | Duurzame
grondstoffen:
|
DO3.a.6 | aan bouwers en kandidaat-bouwers de nodige informatie omtrent duurzaam bouwen ter beschikking stellen. | |
DO2.a.2-3 | stelselmatig alle stedelijke gebouwen aanpassen aan de principes van duurzame ontwikkeling (uitwerken voorbeeldfunctie) en de bevolking hiervan informeren | |||
DG1.a.1-2 | het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen en FSC gelabeld hout opnemen in bestekken | |||
42 | Opvolgen dat de doelstellingen van het milieubeleidsplan inzake duurzame ruimtelijke ordening worden opgenomen in het nog op te stellen ruimtelijk structuurplan Mortsel | RU | de bepalingen van het hoofdstuk duurzame ruimtelijke ordening op te nemen in het ruimtelijk structuurplan Mortsel | |
DO1.a.4 | een hoofdstuk duurzaam stedelijk beleid inlassen in het milieujaarprogramma | |||
DO3.a.2 | aan verenigingen, handelaars en burgers waar mogelijk de nodige hulpmiddelen ter beschikking stellen om de principes van duurzame ontwikkeling te implementeren | |||
DO3.a.5 | de werking van de eco-teams verder ondersteunen | |||
DO1.i.1 | de hogere overheden verzoeken om praktische informatie, voorbeeldprojecten en opleidingen m.b.t. de principes van duurzame ontwikkeling te voorzien | |||
GD2.a.1 | een overlegstructuur duurzame ontwikkeling binnen de stadsdiensten organiseren | |||
GD2.a.2 | bestaand overleg tussen politie en milieuambtenaar verder zetten | |||
GD3.a.1-2-3 | bestaande inventarisatie van milieuvergunningen en de milieu-audit verder verder zetten, actualiseren en informatiseren | |||
GD4.a.1 | opleidingen duurzame ontwikkeling voorzien voor stadspersoneel | |||
GD1.i.1-2 | de hogere overheid verzoeken om geen overbodige administratieve werkdruk te voorzien bij het opleggen van nieuwe milieutaken aan het bestuur en de stad maximaal (ook financieel) te ondersteunen bij de uitvoering van dit milieubeleidsplan | |||
GD4.i.1 | de hogere overheid verzoeken om praktijkgerichte en betaalbare opleidingen te voorzien | |||
GD5.i.1-2 | IMEA/IGAO en AWW verzoeken om meer betrokken te worden in de besluitvorming en sensibilisatie rond REG, alternatieve energie en duurzaam watergebruik | |||
DG2.i.1 | de hogere overheid verzoeken om een lijst op te stellen met duurzame producten | |||
DG1.a.3 | het gebruik van duurzame grondstoffen demonstreren aan de bevolking | |||
DG1.a.4 | het gebruik van organische solventen binnen de diensten beperken | |||
DG2.a.1 | sensibilisatie rond het gebruik van FSC-hout uitvoeren | |||
DG1.i.1 | sensibilisatie rond het gebruik van duurzame producten uitvoeren | |||
Rationeel Energieverbruik | ||||
1 (demo- pro- jec- ten + 2 (sub- sidie zonne- boiler) |
43 |
|
REG1.a.1 | het energieverbruik binnen de stedelijke gebouwen opvolgen |
REG1.a.2 | uitvoeren van energie-audits in de stedelijke gebouwen en waar nodig energiebesparende maatregelen toepassen | |||
REG2.a.2 | energiezuinige alternatieven demonstreren aan de bevolking | |||
REG2.i.1 | de bevolking sensibiliseren m.b.t. REG en het gebruik van alternatieve energiebronnen | |||
REG1.a.4 | waar mogelijk binnen de stedelijke gebouwen zonneboilers en zonnepanelen installeren | |||
44 | Opleiding rond REG voor het personeel voorzien | REG1.a.6 | energieadviseurs opleiden binnen de stedelijke diensten | |
45 | Kandidaat-bouwers,
aannemers en architecten informeren over REG,
alternatieve energie en isolatie |
REG2.i.3 | aannemers en architecten sensibiliseren m.b.t. rationeel energiegebruik, energiezuinig bouwen en isolatienormen | |
REG2.a.3 | toezicht uitoefenen op de toepassing van de isolatienormen | |||
46 | Samen met de middelstandsraad de handelaars verzoeken om hun lichtreclames op energiezuinige wijze (intensiteit en werkingsduur) te gebruiken. | LI1.i.1 | overleg met handelaars m.b.t het gebruik van lichtreclames (intensiteit en werkingsduur) | |
REG2.a.4 | vergunningen voor het gebruik van hernieuwbare energie met positieve visie behandelen | |||
REG2.a.1 | i.s.m. IMEA/IGAO de sensibilisatie rond REG uitbouwen en verbeteren | |||
REG1.i.1 | IMEA/IGAO verzoeken zoveel mogelijk alternatieve energie te produceren of aan te kopen | |||
LI2.i.2 | de buurgemeenten vragen om deel te nemen aan de nacht van de duisternis |
laatste wijziging: 11/08/10