Verslag Milieuraad 16 maart 2000
Aanwezig:
Berghmans H.; Cuypers K.; De Vlieger I.; Desmyter J.; Dierick J.; Ex W.;
Geysemans L.; Iven I.; Lauwers C.; Mertens E.; Moorkens F.; Müesen W.; Neeb H.;
Pycke; Tobback M.; Van Herck M.; Van Puyvelde J.; Van Rompaey R.
Info-avond: Brandstofverbruik en emissies in stedelijke
omgeving
Ina De Vlieger verzorgde een boeiende voordracht over de
invloed van de snelheid en rijstijl op de uitstoot van uw wagen
in de stad. Mevrouw De Vlieger is verbonden aan het VITO en hield zich tot voor kort
bezig met research over dit onderwerp.
Enkele merkwaardige feiten:
- Transport is verantwoordelijk bijna voor de helft van
alle emissies
- Van alle transportmiddelen is de personenwagen de
grootste vervuiler
- Rijstijl heeft een grote invloed op de uitstoot: hieraan
kunnen we zelf iets doen!
- Het type weg is eveneens bepalend voor de uitstoot:
stadsverkeer is dubbel zo vervuilend als het verkeer op
een ringweg. De uitstoort op een landelijke weg ligt
tussen beide.
- Traag verkeer op een ringweg is nog steeds
milieuvriendelijker dan stads- of plattelandsverkeer (zo
lang de wagens niet stilstaan).
Dit is een warm pleidooi om sluikverkeer zo veel mogelijk
te ontmoedigen.
- Laag verbruik is voornamelijk een zaak van constante
snelheid.
Verkeersdrempels = drama voor het milieu.
- Laagste verbruik per afgelegde weg wordt bekomen bij een
snelheid van 80 km/u.
snelheidsbeperking van bv 70 km/u (55 km/u effectief)
naar 50 km/u (40 km/u effectief) is geen goede zaak voor
het milieu.
Het opleggen van "zone 30" kan de
verkeersveiligheid in de wijken verhogen, maar draagt
niet bij tot verbetering van de luchtkwaliteit.
- De keuze diesel of benzine is niet eenvoudig te maken:
elke brandstof heeft haar eigen voor- en nadelen. De
beste oplossing hangt af van de gestelde prioriteiten.
- Oplossingen:
- Technologisch: katalysator en alternatieve
technieken/brandstoffen (aardgas, elektriciteit,
)
- Verkeersmanagement: groene golf, park
& ride,
- Gedragsverandering: carpoolen, korte
afstanden buiten de auto, beter openbaar vervoer,
rustig rijgedrag, zuinigere auto kopen, beter
onderhoud van de wagen,
Advies milieuconvenant met het Vlaamse gewest voor de
periode 1/1/2000 tot 31/12/2001:
Advies elders op deze website
beschikbaar
Advies aankoop strook naast fortloop:
Om de oeverstructuur van de fortloop te vrijwaren en hier aan
natuurontwikkeling te doen, wenst de gemeente een strook van 5
meter langs beide zijden van de fortloop aan te schaffen.
Om aanspraak te kunnen maken op subsidies dient de gemeente te
beschikken over een gunstig advies van de milieuraad
Advies elders op deze website
beschikbaar
Stookolietanks:
Nog te veel stookolietanks zijn niet buitendienst gesteld en
vormen zo een tikkende tijdbom in de Mortselse bodem. Een
stimulans om de burger aan te zetten om zijn (vaak niet bij de
gemeente gekende) tank deskundig buiten dienst te stellen is
wenselijk.
Hoe langer met dergelijke initiatieven gewacht wordt, hoe groter
de kans dat de tanks doorroesten of vergeten geraken.
Voorstel tot advies om een subsidie toe te kennen aan de
personen die hun oude stookolietank saneren werd voorlopig
uitgesteld.
Indien bij het buitendienststellen van een stookolietank
bodemvervuiling vastgesteld wordt, kan men met enorme kosten
geconfronteerd worden.
Er werd gevraagd naar de mogelijkheid om de subsidie voor
buitendienststelling te vervangen door een door de stad
gefinancierde verzekering voor bodemvervuiling door stookolie.
Hierdoor zal geen financieel risico meer verbonden zijn aan de
buitendienststelling van een tank.
Milieuraad zal onderzoeken wat de mogelijkheden op dit vlak
zijn.
Rondvraag mededelingen
- Dhr. Pycke informeerde naar de nood om rioleringen te
reinigen. (probleem van verminderde capaciteit bij
overvloedige regen)
Dit wordt in Mortsel nauwelijks gedaan omdat ze in
principe zelfreinigend zijn (vuil en zand wordt bij
regenbuien weggespoeld)
Groter probleem voor de capaciteit van de riolen =
ingroeiende boomwortels
- Mvr. Van Herck wijst op het zwerfvuil op de oude
spoorwegberm. Er werden ratten gesignaleerd en zwerfvuil
trekt nog meer vuil aan.
Er bestaat een convenant met het gewest voor het
onderhoud van deze strook, maar de hiervoor nodige
arbeidskrachten (MINA-werkers) zijn niet gevonden.
[Vergaderingen
2000]
laatste wijziging:
11/08/10