Verslag Milieuraad 8 maart 2001
Aanwezig:
Berghmans H.; Creemers A.; Cuypers K.; Eerdekens E.; Iven I.(voorzitter);
Lambert G.; Lauwers C.; Mertens E.; Moorkens F.; Neeb H.; Scheys M.; Stevens A.;
Tobback M.; Van Dyck P.; Van Put G.; Berghmans M.; Brinckman P.; De Prijcker J.;
Stroobandt H; Van Rompay R; Ex W.; Wouters L.; Van Huygevoort L.; Hannes; Leys
L.; Marijnissen M.; Pattijn R.; Pauwels R.; Quant A.; Somers A.; Van Seel A.
Info verzorging kippen (n.a.v. "kippen"-project
Mortsel)
een boeiende en welgesmaakte causerie werd door Eric Van
Tilburgh gegeven
meer info: kippenactie
Advies: ontsluiting industriezone "Krekelenberg"
(Boom) naar E19: gevolgen voor Mortsel
Een dreigende verlenging van de expresweg N171 tussen Kontich
en Boom en de daarmee samenhangende (door de gemeente Kontich)
geplande verbinding N171 - Mechelsesteenweg (N1), kunnen een
aanzienlijke verslechtering betekenen voor de
verkeersleefbaarheid op de voornaamste assen in de stad.
Samen met de milieuraden van Edegem, Kontich en Rumst wordt
hiertegen geprotesteerd.
In dit kader werd een advies uitgebracht, dat aan het
stadsbestuur čn (via de regio-milieuraad) naar de hogere
overheid wordt overgemaakt.
Advies en situatieschets kan u in bijlage
vinden
Advies: rol intercommunale IGAO bij het buitendienstellen
van stookolietanks
Het advies in bijlage
werd door de milieuraad goedgekeurd.
Door de gebrekkige inventarisatie van de stookolietanks, is
het voor het stadsbestuur onmogelijk om op sluitende wijze
controle uit te oefenen op het deskundig buitendienststellen van
de stookolietanks.
Door te werken via de intercommunale IGAO, kan de stad op
korte termijn čn op een sluitende wijze de meeste
buitendienststellingen opvolgen. Ook voor de burger die
omschakelt van stookolie op gas zijn er voordelen: voorlichting
en technische ondersteuning
Er werd gevraagd in het advies eveneens te beklemtonen dat de
stookoliesector ook een verantwoordelijkheid heeft ten opzichte
van zijn vroegere klanten.
Dit advies wordt doorgegeven aan de regio-milieuraden, met de
vraag dit standpunt met hun organisatie over te nemen.
Dit advies zal eveneens doorgezonden worden aan de (federale
en gewestelijke) hogere overheden.
Afvalbeleid: voorstelling huidige situatie en denkpistes
stedelijk afvalbeleid - E. Mertens
Bruine huisvuilzak (restafval)
gewicht: 135 kg per inwoner per jaar -
verbranden bij ISVAG
inhoud:
- 42% GFT+, 12% recycleerbaar papier, 8% ander
recycleerbaar
- materiaal - slechts 38 % restafval
- In 2000 is er voor het eerst geen stijging meer van de
opgehaalde hoeveelheden GFT+, papier en karton, glas en
PMD - probleem
prijs:
- ophaling en verwerking: 45 BEF per zak
- huidige verkoopprijs: 15 BEF per zak
- richtprijs OVAM en gemiddelde prijs buurgemeenten: 30 BEF
per zak
conclusie: vooral op het vlak van GFT+ is er
nog werk aan de winkel
mogelijke oplossingen:
- thuis composteren aanmoedigen
- In de helft van de Mortselse tuinen wordt
gecomposteerd, in de andere helft dus niet.
Actiepunt !!
- Kippenactie, informatie-avond thuiscomposteren en
ecologisch tuinieren, Mortsel-info,
- selectieve inzameling optimaliseren
- De GFT+ zak moet een interessanter alternatief
worden dan de bruine zak.
- Een groter prijsverschil en een tweewekelijkse
ophaling van de bruine huisvuilzak kunnen een
oplossing bieden.
- Voor appartementen kunnen GFT+ containers (met
betaalsticker) een oplossing vormen
- Prijsaanpassing
- De prijs van de bruine huisvuilzak moet verhogen:
- de kosten voor ophaling en verwerking van
restafval zijn de laatste jaren sterk
gestegen
- de factuur voor ophaling en verwerking
moet betaald worden. Het is logisch dat
de kleine vervuiler niet moet opdraaien
voor de kosten van de grote vervuiler
- een hogere prijs bevordert preventie en
selectieve inzameling
- afvaltoerisme vanuit omliggende gemeenten
moet worden vermeden
- doelstellingen optie 7 milieuconvenant
worden niet gehaald
- Prijsstijging combineren met sociale maatregelen
voor lage inkomens (cfr.water en energie)
Totale afvalproductie
- 450 kg per inwoner per jaar (Vlaanderen gem. 550 kg) of
11.250.000 kg per jaar - alles samen (gerecycleerd en
niet-gerecycleerd grof en gewoon huisvuil)
Papier en karton
- 2.000.000 kg per jaar (+12% van bruine huisvuilzak)
- 1.400 stickers tegen reclamedrukwerk op 11.500 bussen +
reclame voor Robinsonlijst + belasting op verspreiding
van reclamedrukwerk
- Meerderheid wil geen sticker omdat ze regionale pers en
reclame lezen
PMD
- 315.000 kg per jaar
- probleem met sorteerregels + gebruik herbruikbare
verpakkingen wordt niet bevorderd
- PMD-zak wordt zeer algemeen gebruikt
Grof huisvuil
- 4.300.000 kg per jaar waarvan
- 3.500.000 kg gerecycleerd wordt (groen, steen,
hout, metaal, e.a)
- 105.000 kg terecht komt bij Opnieuw en Co (zeer
goed resultaat)
- Grootste deel komt terecht op recyclagepark - probleem
- Afzonderlijke huis-aan-huis ophaling van
groenafval kan een oplossing bieden.
- Mag niet te goedkoop zijn om thuiscomposteren
niet te ontmoedigen.
Middenstand
- Vraag tot gebruik van het recyclagepark
- Enkel mogelijk voor afval dat qua aard en
hoeveelheid vergelijkbaar is
- met huishoudelijk afval - geen restafval, enkel
recycleerbaar materiaal
- Enkel tegen betaling van de reële kostprijs (voorbeeld
jaarlijkse aankoop van een toegangskaart)
- Enkel mogelijk als er geen overbelasting van het
recyclagepark komt - toegang beperkt tot
welbepaalde periode
Milieuraad en het nieuwe afvalbeleid: bespreking van de
knelpunten worden verschoven naar de volgende zitting.
Voorstel tot advies: kostprijs huis-aan-huis ophaling van
huisvuilfracties; ophaling van PMD
De milieuraad van Boechout heeft in vergadering van 10/10/2000
besloten het volgende advies te formuleren:
- Principe tussen de verschillende gemeentes: gelijke
prijzen en fracties hanteren.
- Degelijke info van gemeentes en intercommunale over het
hoe en wat van de afvalfracties verzamelen en verwerken.
- Huisvuilbelasting afschaffen (principe vervuiler betaald
wordt zo vergeten), afvalpreventie promoten.
- Sluikstorten afstraffen en consequent sorteren promoten.
In het kader van de regio-werking werd gevraagd een dergelijk
advies ook voor Mortsel (en de andere deelnemende gemeenten) op
te stellen.
Volgend voorstel tot advies werd aan de milieuraad voorgelegd:
"
Om het afvaltoerisme te ontmoedigen vraagt
de milieuraad om te streven naar een harmonisering van de
ophaalkosten voor alle fracties van huishoudelijk afval.
Gelet op de problemen met verontreiniging van de PMD-fractie,
Gelet op de noodzaak van een harmonizering van het
afvalbeleid voor alle gemeenten in een regio, vraagt de
milieuraad:
Gezien de kosten voor de huis-aan-huis-ophaling van
PMD-afval gedragen worden door Fost+ via de intercommunale
IGEAN (die instaat voor de praktische uitvoering) is een
uniforme prijs en uniforme zak voor alle leden zelfde
intercommunale logisch en wenselijk.
Deze harmonizering heeft o.a. volgende voordelen:
- voor de burger: kan geen verkeerde PMD-zakken
meer kopen, kan zijn zakken aanschaffen op meer
plaatsen.
- de intercommunale en gemeente: voordelen van
schaalvergroting bij aankoop van de PMD-zakken,
ontmoedigen van afvaltoerisme. ..."
Er werd voorgesteld om volgende passage in te lassen:
"
De milieuraad pleit ervoor om het tarief
van de PMD-zak te harmoniseren met deze van de restafvalzak.
Een harmonisering van de tarieven met de buurgemeenten
mag niet leiden tot een lagere stedelijk retributie.
"
Gezien Fost+ tracht de winst die de stad Mortsel maakt uit de
verkoop van de PMD-zakken, te gebruiken om haar werkingskosten te
dekken, werd door Marc Tobback voorgesteld volgende passage in te
lassen:
"
Gezien de winst die de stad bekomt uit de
verkoop van PMD-zakken naar Fost+ dreigt terug te vloeien (kosten
voor "vervuiling" in PMD-afval en verrekening
administratiekosten) en daardoor stedelijke retributie
onrechtstreeks meehelpt aan de financiering van deze
organisatie, stelt de milieuraad voor om:
de organisatie van de PMD-ophaling over te laten aan
Fost+ waardoor deze organisatie zelf de risico's van
vervuiling dient te dragen.
Fost+ kan zich in deze situatie niet beroepen op
"overmacht" ten gevolge slechte medewerking
gemeenten bij het niet halen van de opgelegde minimale
recyclage-hoeveelheden.
"
Bespreking ten gronde van dit advies werd uitgesteld tot
volgende milieuraad
Info: vertegenwoordiging intercommunales 2001-2006
IGAO:
- M. Lahousse, lid bestuurscomité
- I. Vernieuwe, lid controlecomité
IMEA:
- G. Voets, bestuurder
- M. Lahousse
ISVAG:
- M. Lahousse, eerste bestuurder
- A. Creemers, tweede bestuurder
- J. Pillot, commissaris
AWW
IGEAN:
Hervorming brandweer Agfa-Gevaert - milieu-implicaties
Korte samenvatting:
Marc Tobback had volgende overwegingen:
- Bedrijf ligt bijna volledig omgeven door bewoning
- Rampen beheersen = snel en doortastend optreden:
- Snel = aanrijdtijd
- Doortastend = paraatheid
- Snelle interventietijd = essentieel om risico's te
beperken:
stelregel:
- Eerste 4 minuten = brand is beheersbaar
- Na 5 minuten = omvang brand neemt exponentieel
toe
- Paraatheid = 2 peilers:
- Personeel:
- Bedrijfskennis
- Kennis van interventietechnieken
- Training (conditie en technieken)
- Inoefenen van rampscenario's
- Materiaal:
- Perfect onderhoud vereist
- Regelmatig gebruik in oefeningen =
garantie inzetbaarheid
- Aanrijdtijd van de (externe) hulpdiensten: spitsproblemen
De milieuraad gaat zich voorlopig niet verdiepen in dit
dossier omdat:
- enkele mensen niet overtuigd zijnvan de milieu-impact van
deze beslissing.
- een aantal deelnemers wel overtuigd zijn van een
mogelijke milieu-impact, maar nog niet beschikken over de
nodige gegevens om hierover een oorddel te vellen.
meer info: burenraad Agfa-Gevaert
van 31/01/2001
Rondvraag - Mededelingen
- IJzerenweglei:
- Er is ondertussen een bodemdeskundige aangesteld
door het gerecht. Deze zal een beschrijvend
bodemonderzoek opstellen.
- De bodemvervuiling op "klein zwitserland"
hierin mee op te nemen, is niet mogelijk. (andere
polluenten: koper en zink)
- Er zijn echter wel budgetten beschikbaar om in
2001 een bodemonderzoek uit te voeren op deze
terreinen.
[Vergaderingen
2001]
laatste wijziging:
18/02/18