Verslag Milieuraad 8 maart 2001

Aanwezig:

Berghmans H.; Creemers A.; Cuypers K.; Eerdekens E.; Iven I.(voorzitter); Lambert G.; Lauwers C.; Mertens E.; Moorkens F.; Neeb H.; Scheys M.; Stevens A.; Tobback M.; Van Dyck P.; Van Put G.; Berghmans M.; Brinckman P.; De Prijcker J.; Stroobandt H; Van Rompay R; Ex W.; Wouters L.; Van Huygevoort L.; Hannes; Leys L.; Marijnissen M.; Pattijn R.; Pauwels R.; Quant A.; Somers A.; Van Seel A.

Info verzorging kippen (n.a.v. "kippen"-project Mortsel)

een boeiende en welgesmaakte causerie werd door Eric Van Tilburgh gegeven

meer info: kippenactie

Advies: ontsluiting industriezone "Krekelenberg" (Boom) naar E19: gevolgen voor Mortsel

Een dreigende verlenging van de expresweg N171 tussen Kontich en Boom en de daarmee samenhangende (door de gemeente Kontich) geplande verbinding N171 - Mechelsesteenweg (N1), kunnen een aanzienlijke verslechtering betekenen voor de verkeersleefbaarheid op de voornaamste assen in de stad.

Samen met de milieuraden van Edegem, Kontich en Rumst wordt hiertegen geprotesteerd.

In dit kader werd een advies uitgebracht, dat aan het stadsbestuur čn (via de regio-milieuraad) naar de hogere overheid wordt overgemaakt.

Advies en situatieschets kan u in bijlage vinden

Advies: rol intercommunale IGAO bij het buitendienstellen van stookolietanks

Het advies in bijlage werd door de milieuraad goedgekeurd.

Door de gebrekkige inventarisatie van de stookolietanks, is het voor het stadsbestuur onmogelijk om op sluitende wijze controle uit te oefenen op het deskundig buitendienststellen van de stookolietanks.

Door te werken via de intercommunale IGAO, kan de stad op korte termijn čn op een sluitende wijze de meeste buitendienststellingen opvolgen. Ook voor de burger die omschakelt van stookolie op gas zijn er voordelen: voorlichting en technische ondersteuning

Er werd gevraagd in het advies eveneens te beklemtonen dat de stookoliesector ook een verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van zijn vroegere klanten.

Dit advies wordt doorgegeven aan de regio-milieuraden, met de vraag dit standpunt met hun organisatie over te nemen.

Dit advies zal eveneens doorgezonden worden aan de (federale en gewestelijke) hogere overheden.

Afvalbeleid: voorstelling huidige situatie en denkpistes stedelijk afvalbeleid - E. Mertens

Bruine huisvuilzak (restafval)

gewicht: 135 kg per inwoner per jaar - verbranden bij ISVAG

inhoud:

prijs:

conclusie: vooral op het vlak van GFT+ is er nog werk aan de winkel

mogelijke oplossingen:

Totale afvalproductie

Papier en karton

PMD

Grof huisvuil

Middenstand

Milieuraad en het nieuwe afvalbeleid: bespreking van de knelpunten worden verschoven naar de volgende zitting.

Voorstel tot advies: kostprijs huis-aan-huis ophaling van huisvuilfracties; ophaling van PMD

De milieuraad van Boechout heeft in vergadering van 10/10/2000 besloten het volgende advies te formuleren:

  1. Principe tussen de verschillende gemeentes: gelijke prijzen en fracties hanteren.
  2. Degelijke info van gemeentes en intercommunale over het hoe en wat van de afvalfracties verzamelen en verwerken.
  3. Huisvuilbelasting afschaffen (principe vervuiler betaald wordt zo vergeten), afvalpreventie promoten.
  4. Sluikstorten afstraffen en consequent sorteren promoten.

In het kader van de regio-werking werd gevraagd een dergelijk advies ook voor Mortsel (en de andere deelnemende gemeenten) op te stellen.

Volgend voorstel tot advies werd aan de milieuraad voorgelegd:

"…Om het afvaltoerisme te ontmoedigen vraagt de milieuraad om te streven naar een harmonisering van de ophaalkosten voor alle fracties van huishoudelijk afval.

Gelet op de problemen met verontreiniging van de PMD-fractie,

Gelet op de noodzaak van een harmonizering van het afvalbeleid voor alle gemeenten in een regio, vraagt de milieuraad:

Gezien de kosten voor de huis-aan-huis-ophaling van PMD-afval gedragen worden door Fost+ via de intercommunale IGEAN (die instaat voor de praktische uitvoering) is een uniforme prijs en uniforme zak voor alle leden zelfde intercommunale logisch en wenselijk.

Deze harmonizering heeft o.a. volgende voordelen:

Er werd voorgesteld om volgende passage in te lassen:

"…De milieuraad pleit ervoor om het tarief van de PMD-zak te harmoniseren met deze van de restafvalzak.

Een harmonisering van de tarieven met de buurgemeenten mag niet leiden tot een lagere stedelijk retributie. …"

Gezien Fost+ tracht de winst die de stad Mortsel maakt uit de verkoop van de PMD-zakken, te gebruiken om haar werkingskosten te dekken, werd door Marc Tobback voorgesteld volgende passage in te lassen:

"… Gezien de winst die de stad bekomt uit de verkoop van PMD-zakken naar Fost+ dreigt terug te vloeien (kosten voor "vervuiling" in PMD-afval en verrekening administratiekosten) en daardoor stedelijke retributie onrechtstreeks meehelpt aan de financiering van deze organisatie, stelt de milieuraad voor om:

de organisatie van de PMD-ophaling over te laten aan Fost+ waardoor deze organisatie zelf de risico's van vervuiling dient te dragen.

Fost+ kan zich in deze situatie niet beroepen op "overmacht" ten gevolge slechte medewerking gemeenten bij het niet halen van de opgelegde minimale recyclage-hoeveelheden. …"

Bespreking ten gronde van dit advies werd uitgesteld tot volgende milieuraad

Info: vertegenwoordiging intercommunales 2001-2006

IGAO:

IMEA:

ISVAG:

AWW

IGEAN:

Hervorming brandweer Agfa-Gevaert - milieu-implicaties

Korte samenvatting:

Marc Tobback had volgende overwegingen:

De milieuraad gaat zich voorlopig niet verdiepen in dit dossier omdat:

meer info: burenraad Agfa-Gevaert van 31/01/2001

Rondvraag - Mededelingen

[Vergaderingen 2001]

laatste wijziging: 18/02/18