Berghmans Hugo; Creemers Annemie; Cuypers Koen; Dierick Jean; Iven Ivo; Lambert Griet; Lauwers Charles; Mertens Erik; Peeters Veerle; Scheys Monique; Tobback Marc; Van Dyck Paul; van Huygevoort Leo; Wouters Leo
Op 22.01.03 verleende het gemeentebestuur van Boechout een bouwvergunning aan Matexi voor de bouw van 5 woningen aan de Oude Steenweg in het Bessemgebied. Hierover vond geen communicatie of overleg plaats met noch de milieuraad van Boechout, noch het Actiecomité Bessemstraat of Natuurpunt Land van Reyen.
De Mortselse milieuraad was eveneens verbolgen over deze beslissing.
Er werd een open brief naar het gemeentebestuur van Boechout gezonden om te protesteren tegen dit beleid. (zie open brief)
De manier waarop deze brief tot stand gekomen is kan een voorbeeld zijn voor de toekomstige werking van de milieuraad:
Een lijst met mogelijke indicatoren: zie pdf-bestand (opgesteld door Vlaams gewest)
Dit punt wordt voor discussie doorgeschoven naar de volgende vergadering.
(zie ook verslag milieuraad 13/02/2003)
verslag is beschikbaar in de rubriek "burenraad Agfa-Gevaert"
verslag is beschikbaar in de rubriek "overlegorgaan luchthaven Antwerpen"
Op dit moment wordt de Lindenlei opnieuw aangelegd. Bij de heraanleg van deze
straat is niet gekozen voor een gescheiden rioleringsstelsel. (de riolen in deze
straat vormen een eindtak)
De werken in deze straat worden volledig gefinancierd door het stadsbestuur.
De meeste woningen (50) hebben een dakafvoer aan de voorzijde van de woning (zie
schets), er is één verharde parking van ongeveer 3400 m² en 465 meter straat en
voetpad die betrekkelijk eenvoudig aansluitbaar moeten zijn op een
hemelwaterriool.
Het is niet overdreven om te spreken van een gemiste kans om geen gescheiden stelsel aan te leggen.
Schepen Van Dyck deelt mee dat het een beleidskeuze: het stadsbestuur wenst de meerkost van een gescheiden stel niet te betalen.
Ook het toepassen van doorlatende straatbedekkingen zullen niet toegepast worden in de stad indien de meerkost niet bijgepast wordt door subsidies.
Na de wijk Groenenhoek, zal nu door de Stad Antwerpen opnieuw een actie rond verharde voortuinen gevoerd worden in de buurt van de Van Putlei, Bosmanslei en de A. Goemaerelei.
In Mortsel gaat men nog lustig door om voortuinen om “proper”, “onderhoudsvriendelijk” en geschikt te maken voor autostaanplaats (recente voorbeelden werden gemeld).
De milieuraad kreeg een negatief antwoord op de vraag of er voor Mortsel nog mogelijkheden bestaan om de “versteende” voortuinen terug te dringen, bv. door middel van een gelijkaardige actie.
Op info-vergaderingen in de wijken deelt het stadsbestuur wel steeds mee dat het betegelen van voortuinen niet toegelaten is.
Bij de meerderheid van leden van het schepencollege is echter niet de politieke wil aanwezig om doortastend op te treden tegen deze vorm van bouwovertredingen.
In de vergadering van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening van 13 januari 2003 heeft men kennis genomen van het advies van de milieuraad (van 14/11/2002) en van de brief van de vzw Natuurpunt met betrekking tot de door de stad aangekochte gronden achter de begraafplaats Cantincrode.
Gelet op de natuurwaarde van het gebied, de gunstige ligging aansluitend op Klein Zwitserland, en op de toegekende subsidies voor het maken van een fiets- en wandelverbinding, besluit de GECORO om zich aan te sluiten bij het advies van de milieuraad en te pleiten voor het behoud van de terreinen als natuurgebied en er geen sportvelden in te richten.
Op 18/03/2003 werd de startvergadering gehouden van de Behaag-actie 2003.
In grote lijnen zal de actie lopen als de vorige jaren: verkoop van haagplanten en klimplanten voor geveltuintjes.
Beuken en haagbeuken: deze planten zijn vlot in de handel verkrijgbaar, doch aan een veel hogere prijs. De vraag stelde zich of we deze planten nog wel in ons aanbod zouden opnemen.
Als innovatie voor 2003 gaat bekeken worden of we jaarlijks één hoogstamfruitboomsoort van een “oud” ras kunnen aanbieden. Er vielen namen zoals moerbij, mispel en sterappel.
De bedeling van de pakketten zal plaatsvinden op zaterdag 22 november.
Deze afvalstroom is geregeld voor zowel het stadsbestuur zelf, als voor de inktcassettes die op het recyclagepark ingezameld worden.
Voor dit recyclage-initiatief dient nog wel sensibilisatie gevoerd te worden.
Op de info-vergadering van 30/01/2003 rond de bestemming van fort 4 werden de
NMBS-gronden achter de stedelijke
begraafplaats als alternatief genoemd voor tennisclub fort IV die op termijn
haar plek op fort 4 moet opgeven. Dit terrein zou ook een alternatief zien
indien er op het grondgebied van de luchthaven sportinfrastructuur verloren
mocht gaan.
Volgens schepen Van Dyck is dit slechts een denkpiste.
Op de tekeningen was het bosje achter het stadhuis verdwenen: dit was een vergissing; er zijn geen plannen om dit bos(je) te kappen.
De hoge bomen op gebouwen zullen vervangen worden door struiken om constructie te beschermen tegen indringende wortels.
Op lange termijn gaat men de gracht rond het fort terug sluiten en worden de hangars gesloopt.
Er is één nieuw (ingegraven) gebouw voorzien: een fuifschuur die symmetrisch met officierengebouw opgetrokken zal worden.
Er bestonden 4 mogelijk denkpistes bij het stadsbestuur voor dit gebied:
Van de eerste twee alternatieven werd afgezien.
Traditioneel is er een conflict tussen groepen die maximale sportinfrastructuur vragen en zij die een maximale levenskwaliteit voor hun buurt vragen.
er zijn nog veel onduidelijkheden over de nakende vrijmaking van de elektriciteitsmarkt voor burgers.
wat de huisaansluiting betreft, zijn er geen aanpassingen noodzakelijk.
voor uw elektriciteitsaansluiting hebt u vanaf 1 juli 2003 te maken met 3 partijen:
De Cel Veiligheidsrapportage maakt deel uit van de afdeling Algemeen Milieu- en Natuurbeleid (Aminabel) van de Vlaamse leefmilieuadministratie AMINAL (Administratie Milieu-, Natuur-, Land- en Waterbeheer) van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
De Cel heeft als hoofdtaak het begeleiden, het opvolgen en het evalueren van veiligheidsrapporten (omgevingsveiligheidsrapporten (OVR), Samenwerkingsakkoord-veiligheidsrapporten (SWA-VR) en ruimtelijke veiligheidsrapporten (RVR)), die opgesteld worden met het oog op de beheersing van de gevaren en de risico's van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn. Daarnaast voert zij een ruime waaier van taken en opdrachten uit die allen gerelateerd zijn aan de industriële veiligheid en de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.
Hun website bevat veel interessante informatie, o.a.:
- een beknopt overzicht van de in Vlaanderen van kracht zijnde wetgeving rond de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn.
- informatie omtrent het omgevingsveiligheidsrapport: wat is dit?, hoe en waarom wordt een OVR opgesteld?, welke bedrijven beschikken over een conform OVR?,... .
- informatie omtrent het Samenwerkingsakkoord-veiligheidsrapport: wat is een SWA-VR?, hoe en waarom wordt het opgesteld?, welke bedrijven beschikken over een goedgekeurd SWA-VR?,... .
- informatie omtrent het ruimtelijk veiligheidsrapport.
- lijst van de Seveso-bedrijven in Vlaanderen op.
- informatie over gevaarlijke stoffen van belang in veiligheidsrapportage (o.m. de lijst van de gevaarlijke stoffen).
laatste wijziging: 18/02/18