Verslag milieuraad 9 juni 2005
Aanwezig:
Berghmans Hugo; Creemers Annemie; Cuypers Koen; De Laet Marina; Desmyter Jan;
Devisch Ronny; Dierick Jean; Iven Ivo; Mertens Erik; Tobback Marc; Van Peer Ria;
Wouters Joppe; Boeykens Johan
Advies begrotingswijziging 2005/1 en 2005/2:
Het stadsbestuur is vergeten om het advies van de milieuraad te vragen voor de
begrotingswijziging 2005/1 en 2005/2.
Deze begrotingswijzigingen werden reeds goedgekeurd door de gemeenteraad.
De begrotingswijzigingen:
- Een toename van het krediet voor de subsidies energie, regenwater en
stookolietanks van 25.000 euro naar 35.000 euro (krediet 8795 332 02) wegens
het grote aantal aanvragen.
- Een toename van de werkingskosten voor IGEAN milieu van 130.000 euro naar
191.000 euro (krediet 8761 435 01) omdat de kosten voor de ophaling en
verwerking van afval via IGEAN (KGA, Fost Plus project papier, glas en PMD,
Recupel, verwerking GFT en groenafval, ...) te laag werden ingeschat
IGEAN rekent met voorschotten en deze vallen hoger uit dan geraamd. De
voornaamste oorzaken zijn de daling van de papierprijs (40.000 euro) en het
niet meer betalen van personeelskosten door Recupel (10.000 euro).
Advies milieuraad: zie adviezen
Dulo-waterplan
Het dossier voor de ecologische inrichting van de Koude Beekvallei van de bron
tot Borsbeek ligt ter goedkeuring bij het provinciebestuur.
Men verwacht dat de bouwaanvraag in september aan de gemeenteraad voorgelegd
wordt.
Het ecologisch inrichten van het stuk gemeentegrond in het landbouwgebied aan de
koude beek (naast spoorweg, zijde Borsbeek) zit in de ijskast. Door de
bodemvervuiling (waarschijnlijk van slib dat op de oevers gestort werd) is het
project veel te duur (400.000 euro voor 200 m, dit is hetzelfde bedrag als de
overige werken tussen Boechout en Mortsel).
Het is niet duidelijk hoe dit stuk grond in de toekomst ingericht gaat worden.
Ri-ANT: overdracht beheer riolering en rioleringsbijdrage:
Tegensprekelijke argumenten:
PRO |
CONTRA |
- er is een inhaaloperatie nodig, nu worden werken uitgesteld omdat de
beschikbare middelen andere noden moeten lenigen.
- De extra inkomsten kunnen aangewend worden om meer subsidies te geven
om het hergebruik van regenwater aan te moedigen
|
- Tot op heden werden deze uitgaven gefinancierd uit de algemene
middelen (=sociale belasting).
Een invoering van een rioleringbijdrage staat gelijk met een
belastingverhoging voor de burger indien de stad de gemeentelijk
opcentiemen niet evenredig laat zakken.
|
- Vaste inkomsten om de broodnodige werken aan de riolering uit te
voeren (o.a. uitvoering TRP Koude Beek, aanpassen overstorten, afkoppelen
drainagegracht, aanleg gescheiden stelsels en bufferbekkens).
Deze inkomsten kunnen niet voor andere 'prioriteiten' worden gebruikt
(reëel probleem in heel wat gemeenten en de hoofdreden waarom grote delen
van Vlaanderen nog altijd niet van riolering zijn voorzien).
|
- De gemeenten gaan nog wel zelf het beleid bepalen (jaarlijks goed te
keuren door de gemeenteraad).
De hoogte van de gemeentelijke bijdrage zal afhangen van dit beleidsplan.
Is door dit systeem de continuïteit wel gewaarborgd?
- Indien de belasting een overschot oplevert, dan wordt dit als dividend
aan de stad uitgekeerd.
|
- De sterk gestegen kosten voor de aanleg van rioleringen (gescheiden
stelsel en kosten grondverzet) dwingen de gemeenten hoe dan ook om
bijkomende inkomsten te zoeken.
|
- De sterk gestegen kosten voor de aanleg van rioleringen zijn voor
Ri-Ant en zijn dus verrekend in de rioleringsbijdrage.
|
- Invoering van het principe 'de vervuiler betaalt' conform het decreet
integraal waterbeleid (hoe dan ook verplicht tegen 2010).
|
|
- De geplande bijdrage van 0.30 euro/m³ voor Mortsel zeer laag is in
vergelijking met de meeste Vlaamse gemeenten.
|
- Bijdrage dekt de kosten, dus is ze niet erg laag. Mortsel profiteert
van de investeringen uit het verleden.
- In Antwerpen betaalt men 0.25 euro/m³.
|
- De invoering van dit principe bevordert ook het hergebruik van
regenwater (meer rendabel) en andere drinkwaterbesparende investeringen op
het vlak van toiletspoeling en spaardouchekoppen.
|
- De gestegen waterprijs zal het boren van waterputten ook rendabeler
maken.
|
Algemeen:
De stad niet is verplicht om deze bijdrage te vragen.
De mogelijkheid is voorzien om beperkingen, verminderingen en vrijstellingen
op de bijdrage voor de gemeentelijke saneringsplicht om economische, ecologische
en sociale redenen te geven.
Uit het huidige ontwerp blijkt dat het stadsbestuur geen correcties voorziet.
Dat er geen sociale correcties voor de zwakkeren in onze samenleving voorzien
werden, werd door de milieuraad niet gewaardeerd.
De milieuraad stelt dat:
- De sociale impact van de heffing moet onderzocht worden en sociale
correcties voor zwakkere inkomensgroepen moeten worden ingebouwd. De
milieuraad betreurt dat sociale correcties, in tegenstelling met de
gewestelijke heffing, niet voorzien zijn in de plannen van het stadsbestuur.
- De band tussen de heffing en de vermijdbare kost dient zeer duidelijk te
zijn.
- Een onduidelijke band tussen een heffing en het te sturen gedrag draait
uit op een negatieve perceptie door de inwoner en dus tot verminderd draagvlak
en rendement.
- Een getrapte heffing die excessief waterverbruik ontmoedigt de voorkeur
verdient. De milieuraad stelt voor de “gratis” geleverde 15 m³ water per
persoon ook vrij te stellen van de rioleringsbijdrage.
- Water een voor iedereen toegankelijk basisrecht moet blijven.
Het lijkt een evenwichtige en goed doordachte constructie die alle aspecten
van het waterbeleid verenigen. Door de doorgedreven integratie moeten een
coherenter beleid en de daarmee samenhangende kostenbesparingen mogelijk zijn.
Het is belangrijk dat de rioleringsinfrastructuur eigendom blijft van de stad
Mortsel. De stad Mortsel blijft dus ook instaan voor de afbetaling van de
vroeger aangegane leningen.
VVSG heeft de modeltekst pas tegen midden juni 2005 klaar. Volgens Erik
Mertens heeft de VVSG zijn tekst gedeeltelijk gebaseerd op het Mortselse
contract. Het ontwerp contracttekst was pas beschikbaar op deze milieuraad.
Volgens Erik Mertens brengt deze geen extra informatie aan bovenop de
presentatie van vorige vergadering.
De drinkwatermaatschappij is niet de enig mogelijke contractant. Er bestaat
ook de mogelijkheid om te werken met een intergemeentelijke samenwerking, een
autonoom gemeentebedrijf of een bedrijf na marktconsultatie.
De drinkwatermaatschappij zal 7-8% van de inkomsten krijgen om de
inningskosten te betalen. (bron VVSG)
Volgens de huidige plannen zien we dat volgens het huidige voorstel één
bedrijf bijna de helft van de kosten voor het beheer van het ganse mortselse
rioleringsstelsel betaalt. De vraag stelt zich of de heffing in verhouding staat
tot de gemaakte kosten door de stad.
Het bedrijf betaalt volgens het geloosde debiet (bedrijven betalen volgens
geloosd debiet, niet volgens volume aangekocht water). Hierdoor is de situatie
conform aan principe “vervuiler betaalt”.
De riolering die het bedrijf gebruikt is eigendom van Mortsel (collector langs
de Roderveltlaan).
Anderzijds moeten de bedrijven uit de Antwerpse haven geen heffing betalen (de
Wilrijkse vestiging van het bedrijf betaalt wel 0.25 euro/m³).
Financiële randvoorwaarden:
- Studies :
- Totale lengte bestaande rioleringsstelsel (evt. opsplitsing RWA/DWA en
naar ouderdom): 56 km gemeentewegen en 8 km gewestwegen, allemaal voorzien
van openbare riolering (zone A), juiste lengte en leeftijd per straat zijn
maar voor een beperkt aantal straten gekend.
- Volledig gemengd stelsel met uitzondering van Antwerpsestraat (+/- 1,5
km) en Dosfelhof (+/- 120 m) Het RWA stelsel in deze straten komt verderop
wel in een gemengd stelsel terecht.
- Aantal pompstations (evt. incl. aantal pompen en pompcapaciteit): er
zijn pompstations bij de bufferbekkens Edegemsestraat 800m³ en Elzenplein
50m³ en de fietserstunnels Waesdonckstraat, A,Stockmanslei en Pr Poppestraat
Kosten: ITT Flight voor fietserstunnels: 433,5 euro/jaar, Dalkia voor
Edegemsestraat en Elzenplein: 2602,71 euro/jaar
- Aantal inspectieputten: ongeveer 1800 (exact aantal niet gekend)
- Investeringsprogramma: gemiddelde investeringsvolume rioleringsprojecten
laatste 3 jaren (opgesplitst riolering/wegeniswerken)
Jaar |
Straat |
riolering
(euro) |
riolering+ wegenis
(euro) |
2002 |
Ten Dorpelei |
64,306 |
321,778 |
2003 |
Lindenlei |
136,647 |
598,031 |
2004 |
Antwerpsestraat |
2,621,000 |
12,810,000 |
opmerking: Antwerpsestraat: gemengd
project, aandeel stad in rioleringswerken: 25%; in kader van masterplan
Antwerpen wordt het aandeel stad volledig door De Lijn betaald |
2005 |
Ter Varentstraat |
180,000 |
500,000 |
+2005 |
Liersesteenweg N10 |
1,590,000 |
22,000,000 |
opmerking: gemeentelijk aandeel in principe
25% van de rioleringswerken, financiering van het gehele project nog
onduidelijk |
+2005 |
Kerkstraat |
452,203 |
1,098,806 |
+2005 |
Boechoutselei |
538,000 |
851,290 |
+2005 |
Wolschaerderveldenstraat |
100,000 |
400,000 |
- Exploitatie van het rioleringsstelsel :
- Kolkenreiniging
- aantal kolken en reinigingsfrequentie: 4750 stuks, 4x per jaar
- kostprijs kolkenreiniging (jaarbasis): ongeveer 45.500 euro inclusief
slibverwerking bij DEC
- Interventies op bestaande riolering
- uitvoering: dienst stadswerken op kosten van het stadsbestuur
- aantal (gemiddeld per jaar) zeer weinig (1 à 2 * per jaar); gemiddeld
aantal uren moeilijk te bepalen
- kost: niet gekend
- Interventies op bestaande huisaansluitingen:
- uitvoering door dienst stadswerken op kosten van het stadsbestuur
- aantal (gemiddeld per jaar): 70 interventies per jaar
- kost: 1050 uren (2 personen à 7,5 manuren per interventie per persoon)
- Realisatie nieuwe huisaansluitingen
- Aansluiting door dienst stadswerken op kosten van de bouwheer of door de
aannemer van de bouwheer onder toezicht van de dienst stadswerken
- aantal (gemiddeld per jaar): 12 per jaar (weinig nieuwbouw te Mortsel)
- kosten worden volledig betaald door de bouwheer
- Reiniging/inspectie rioleringen:
- bij noodzaak: gemiddeld 4* per jaar
- contract met firma Liekens (op afroep); gemiddelde kost: 3,000 euro per
jaar inclusief slibverwerking
- Onderhoud grachten
- bij noodzaak: slechts 1 waterloop klasse 3 aanwezig met beperkt gevaar
voor dichtslibbing
- kosten: geen raamcontract (op basis van prijsaanvraag); maximaal 5000
euro per jaar
- Andere:
- Afschrijvingen bestaan alleen in theorie. Ze mogen niet worden opgenomen
in de begroting.
De milieuraad laat zich leiden door het algemeen belang en meer in het bijzonder
de voordelen op vlak van milieu en natuur, los van partijpolitieke
beslommeringen en eigen belang (meer belastingen betalen).
De bestaande gemeentelijke subsidiëring voor de afkoppeling, infiltratie en
hergebruik regenwater als stimuli voor een duurzaam watergebruik moeten behouden
blijven.
Advies milieuraad: zie adviezen
meer informatie:
‘Domme’ rioolbelasting in Antwerpen
(bron: BBLV)
Verhoging drinkwaterprijs moet achterstand in afvalwaterzuivering
goedmaken
Vorige week kondigden de Antwerpse Water Werken (AWW) en de NV Aquafin
aan dat ze in de toekomst samen het rioleringsnetwerk van de stad
Antwerpen zullen beheren. Goed nieuws, want een performante aanpak van de
gemeentelijke rioleringsnetten is exact wat we nodig hebben in de
afvalwaterzuivering. Maar de medaille heeft een keerzijde. Om dit beheer
te kunnen betalen wordt een extra heffing op het drinkwater in het leven
geroepen. Daarmee introduceert de stad Antwerpen een schoolvoorbeeld van
een ‘domme’, verdoken rioolbelasting. De maatregel is asociaal, levert
amper iets op voor het milieu (hier wordt dé kans gemist om iets te doen
aan de verdunningsproblematiek) én geeft fundamenteel verkeerde signalen
aan de mensen.
Asociaal
Het lineair koppelen van een rioolheffing aan het drinkwaterverbruik
ondergraaft de sociale politiek die Vlaanderen probeert te voeren inzake
drinkwatervoorziening. Momenteel heeft elke burger recht op 15 m³ gratis
drinkwater. Gratis is echter relatief – via het ‘vast recht’ wordt deze 15
m³ immers grotendeels doorgerekend.
Daar komt bij dat iedereen jaarlijks een afvalwaterheffing moet betalen
aan het Vlaams Gewest. Deze heffing dient om (een deel van) de kosten van
het gewestelijk deel van de afvalwaterzuivering (Aquafin) te financieren.
Ze wordt berekend op basis van het drinkwaterverbruik – inclusief de 15m³
die je gratis hebt gekregen – en kost zo’n 0.70 euro/m³. Je krijgt het
drinkwater dus wel ‘gratis’ – maar als je het gebruikt moet je er wél
afvalwaterheffing op betalen. Met de aanpak in Antwerpen wordt deze
absurde situatie nog erger.
Drinkwater versus afvalwater
Traditioneel worden zulke heffingen verantwoord vanuit het ‘vervuiler
betaalt principe’. Het drinkwaterverbruik is echter een slechte maatstaf
voor de mate waarin iemand het milieu verontreinigd. Er wordt alsmaar meer
regenwater (en putwater) gebruikt voor bepaalde toepassingen (spoelen
toilet, auto wassen, tuin, wasmachine). Dat is een goeie zaak, maar
bijgevolg is niet alle verbruikte water op de drinkwaterfactuur te vinden.
Veel belangrijker is het feit dat dé grote kost (zowel de milieukost
als de werkelijke monetaire kost bij het aanleggen van infrastructuur)
veroorzaakt wordt door het lozen van REGENwater op de riolering. De
gemiddelde Vlaming loost vele malen meer regenwater dan afvalwater –
regenwater dat mee getransporteerd moet worden door de rioleringen (die
dus groter moeten aangelegd worden), regenwater dat ervoor zorgt dat we
dure bufferbekkens moeten aanleggen, regenwater dat zorgt voor de werking
van overstorten, én – last but not least – dat ervoor zorgt dat minstens
twee derde van de afvalwaterzuiveringsstations van Aquafin té verdund
afvalwater binnenkrijgen – waardoor ze slecht werken.
Iedereen in de sector erkent het verdunningsprobleem. Een ‘slim’
rioolrecht (zie verder) is volgens BBL één van de noodzakelijke
instrumenten om er wat aan te doen. RioLim deed een eerste poging om dit
principe te integreren in hun rioolheffing. In Antwerpen kiest men echter
voor de gemakkelijkheidoplossing. Des te vreemder omdat het net Aquafin is
die het meest zal profiteren van de aanpak van de verdunning: als er
minder regenwater in de riolering terecht komt zullen hun kosten dalen
(denk maar aan het verpompen van al dat water, en de uitgespaarde kost aan
bufferbekkens) én hun rendement zal stijgen. Het verschil tussen de
‘newspeak’ van het bedrijf en hun acties op het terrein blijft groot.
Europa heeft het weer gedaan
Het is bijzonder door- en kortzichtig van het trio AWW, Aquafin en stad
Antwerpen om te verwijzen naar “ Europese regelgeving” als zijnde de
‘oorzaak’ van deze heffing. Deze aanpak is een klassieker en werd door
Aquafin bvb ook gebruikt bij de presentatie van het beruchte “klaverplan”
– maar eens te meer wordt de waarheid geweld aangedaan.
De Europese Richtlijn Stedelijk Afvalwater dateert al van 1991.
Vlaanderen heeft een enorme achterstand in te halen ten opzichte van de
rest van Europa. Zo goed als alle steden en gemeenten in Vlaanderen hebben
te weinig geïnvesteerd in hun rioleringen. Er is een grote achterstand in
onderhoud en uitbouw. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de
gemeenten, die te weinig aandacht (en dus geld) voor de problematiek
hadden en hebben – én bij de Vlaamse overheid, die in het
afvalwaterzuiveringbeleid alles heeft ingezet op Aquafin en verzuimd heeft
om een degelijk beleid (inclusief financiering) op te zetten naar de
gemeenten. Daar ligt de werkelijke oorzaak van de huidige achterstand;
daar ligt de nood aan extra middelen. De recente Europese initiatieven
inzake rioleringsonderhoud hebben weinig met de zaak te maken.
Uitsmijter: politiek bochtenwerk
Niet iedereen heeft expliciete uitspraken gedaan inzake (de
financiering van de) afvalwaterzuivering, maar CD&V deed dat wel. In hun
programma voor de Vlaamse verkiezingen staat te lezen: “We laten gezinnen
niet opdraaien voor de kost van de rioleringsinfrastructuur via een dure
rioleringstaks. Zoals niemand jaarlijks een aparte rekening in de bus
krijgt voor aanleg en onderhoud van een voetpad, fietspad, weg of openbare
verlichting die langs het huis loopt, verwerpen we een riooltaks voor de
aanleg en het onderhoud van de rioleringen als een verdoken belasting voor
een evidente openbare dienstverlening.” In Antwerpen keurde CD&V de
huidige regeling mee goed.
Respect ! ook voor het eigen programma.
Hoe wil de milieubeweging de rioleringen financieren?
De milieubeweging hanteert als algemeen standpunt dat de
niet-vermijdbare milieukosten moeten gedragen worden door de algemene
middelen, terwijl de vermijdbare milieukosten dienen te worden gedragen
door de veroorzaker. Het is niet logisch om eerst elke burger het recht te
geven op een bepaalde hoeveelheid gratis drinkwater, en dezelfde burger
daar vervolgens op te belasten.
Concreet voor de afvalwaterzuivering stelt de milieubeweging voor om
een regulerende, vermijdbare en dus per definitie uitdovende heffing in te
voeren, gebaseerd op de lozing van hemelwater en het (overmatig) gebruik
van drinkwater.
De belangrijkste vermijdbare kost in de afvalwaterzuivering is de
lozing van (zuiver) hemelwater en infiltratiewater in de riolering. Een
heffing op de niet-afgekoppelde verharde oppervlakte (met een correctie
voor de stedelijke kerngebieden) zal niet alleen vanuit financieel oogpunt
opleveren, maar zal vooral leiden tot lagere kosten voor collectering en
zuivering, minder werking van overstorten en minder versnelde afvoer (en
dus lagere kans op overstromingen). Daarenboven kan overwogen worden om
mensen die buitengewoon veel drinkwater verbruiken en dus vervuilen (privé-zwembadeigenaars
b.v.) daarvoor extra te belasten. De band tussen de heffing en de
vermijdbare kost dient zeer duidelijk te zijn. Een onduidelijke band
tussen een heffing en het te sturen gedrag draait uit op een negatieve
perceptie door de inwoner en dus tot verminderd draagvlak en rendement. De
sociale impact van zulke heffing moet onderzocht worden en sociale
correcties voor zwakkere inkomensgroepen moeten worden ingebouwd. (15 m³
pp gratis) Water moet een voor iedereen toegankelijk basisrecht blijven. |
Groenprojecten in het kader van harmonisch park- en groenbeheer (2005)
Annemie Creemers en Marina De Laet hebben i.s.m. de mensen van Fort 4 een
projectvoorstel gemaakt in het kader van de oproep “harmonisch park- en
groenbeheer” van de dienst “Bos en Groen”
Voorontwerp projectoproep: zie bijlage
Indien het project aanvaard wordt, kan de gemeente een belangrijke
subsidie krijgen voor de uitvoering ervan.
De projectoproep moet midden juli 2005 ingediend worden. Er zijn nu nog volgende
struikelstenen tot de eindstreep:
Andere prioriteiten binnen de administratie lijken het vervolledigen en het
indienen van het dossier te bemoeilijken (de budgettering ontbreekt)
- Het project moet geprefinancierd worden door de stad. Hierover is nog geen
standpunt van de stad.
- het project moet goedgekeurd worden door het stadsbestuur: hier kan het
zomerreces van het stadsbestuur voor moeilijkheden zorgen.
- Er zal met de bevoegde schepen(en) gepraat worden om het dossier vlot te
trekken.
Evaluatie “Dag van het Park” – enquête fort 4:
Op de dag van het park werd tijdens een speelse zoektocht gepeild naar de wensen
van de gebruiker i.v.m. de inrichting en bestemming van het park fort 4.
Resultaat: zie bijlage
DULOMI-projecten 2005: doet Mortsel nog mee?
DULOMI-projecten worden ondersteund door het projectenfonds van Aminal voor
natuur- en milieuverenigingen. Het gaat om grote projecten die over meer dan 1
jaar lopen en die lokale besturen ondersteunen bij het uitvoeren van de
Samenwerkingsovereenkomst.
Oproep aan lokale besturen i.v.m. mogelijke DULOMI-projecten:
- Op 25 juni wordt op Vlaams niveau beslist over de goedkeuring van twee
nieuwe DULOMI-projecten, 'milieubarometer' en 'milieuvriendelijke rijstijl'.
De projectvoorstellen van Ecolife en WWF en zijn in de eerste adviescommissie
positief beoordeeld, maar zullen pas goedgekeurd worden als blijkt dat er
voldoende interesse is bij steden en gemeentes. Neem daarom eens een kijkje op
http://www.tandemweb.be/index.php/96/ en laat de organiserende
verenigingen iets weten indien jouw stads- of gemeentebestuur interesse heeft
om deel te nemen (het gaat hier nog niet om een definitief engagement).
Oproep lokale besturen i.v.m. lopende DULOMI-projecten: Er lopen ook nog heel
wat goedgekeurde DULOMI-projecten, en bij een aantal bestaat er voor lokale
besturen nog steeds de mogelijkheid om in te stappen:
- Autodelen is een systeem waarbij burgers, gemeenten en/of bedrijven om
beurten één of meerdere auto's uit een pool gebruiken. Zo worden de kosten
gedeeld en de wagens nuttiger gebruikt. Besparing: tot 3000 euro per jaar.
Autopia, het Vlaams Steunpunt voor Particulier Autodelen, organiseert samen
met gemeenten een lokale sensibiliseringscampagne om particulier autodelen
bekend te maken en op te starten. Het opstarten en begeleiden van een project
neemt ongeveer 3 maanden in beslag, de investering van de gemeente in middelen
of logistiek bedraagt 2000 euro. Nog 3 gemeenten kunnen deelnemen aan het
project.
Info: http://www.autodelen.net –
Dulomi, autopia@autodelen.net, 09 242 32 75
- Dialoog vzw zoekt pilootgemeenten die werk wensen te maken van het
(beter) isoleren van jeugdlokalen, zalen en kantines die ter beschikking staan
van de lokale verenigingen.
Veel van de gemeentelijke lokalen en kantines zijn slecht of niet geïsoleerd
en verbruiken bijgevolg veel energie voor verwarming. Het isoleren van muren
en daken brengt hier verbetering in. Dialoog vzw is momenteel op zoek naar
pilootgemeenten die werk wensen te maken van het (beter) isoleren van
jeugdlokalen, zalen en kantines die ter beschikking staan van de lokale
verenigingen. In bijlage vind u een folder met meer informatie.
De bedoeling is dat gemeenten en verenigingen de handen in elkaar slaan om het
energieverbruik sterk te verminderen én om de verenigingsleden te
sensibiliseren voor deze problematiek. De gemeente staat in voor de aankoop
van materiaal en stelt gereedschap ter beschikking, terwijl de leden van de
vereniging het eigenlijke werk voor het overgrote deel op zich nemen.
In het kader van Tandem biedt Dialoog een gratis infosessie aan (2,5 uur; het
waarom en de principes van isoleren), evenals de nodige begeleiding op maat
van de te isoleren lokalen: voorbereiding demonstratie, opvolging werken en
bijsturen waar nodig. Dit project biedt drie belangrijke voordelen:
energiebesparing, comfortverhoging en kostenbesparing.
Info: www.dialoog.be , Ivo Aerts, 016 232
649
- Trajectbegeleiding gemeentelijke (ver)bouwprojecten: In het kader van het
Dulomi-project ‘Vernieuwde methodieken ter implementatie van de cluster
Energie’ zoekt Dialoog nog 3 gemeenten die tot eind november ’05 willen
genieten van concreet advies m.b.t. gemeentelijke (ver)bouwprojecten: hulp bij
lastenboeken/bestekken, doorlichting van voorontwerpen/plannen, uitwerken van
concrete adviezen, haalbaarheidsstudies zonne-energie, ondersteunen van
overlegvergaderingen met architecten & studiebureau’s, etc. Alle aspecten van
energiebesparing, duurzaam omgaan met water en materiaalkeuze kunnen aan bod
komen.
Info: www.dialoog.be , Ivo Aerts, 016 232
649.
- Mobiliteitscontracten: Een Mobiliteitscontract is een instrument om
participatie bij duurzame mobiliteitsbeheersing te bevorderen. Samenwerking
rond kleine ingrepen of flankerende maatregelen creëert een gedeelde
verantwoordelijkheid tussen bewoners en gemeente of stad. Zo ontstaan partners
in de buurten: verkeerswerkgroepen die mee willen nadenken over de toekomstige
wijkmobiliteitsplannen. Via het Mobiliteitscontract nemen wijkverenigingen en
de gemeente of stad het mobiliteitsbeleid samen in handen, BBL geeft hierbij
gratis begeleiding.
Info: Website Open Straatdag ( http://www.bblv.be/osd/ ), link
mobiliteitscontracten, Hans Tindemans, 02 282 17 49.
- Fiets naar Kyoto 2005: gemeenten op de fiets naar het werk
BBL zoekt gemeenten die tijdens de Week van Vervoering 2005 (16 – 22
september) de fietspromotiecampagne ‘Fiets naar Kyoto’ willen aanbieden aan
hun personeel en aan de bedrijven op hun grondgebied. Deze campagne past
perfect in de Samenwerkingsovereenkomst – cluster mobiliteit, zowel naar eigen
personeel als naar doelgroepen (bedrijven). De Vlaamse provincies krijgen
tegelijkertijd de vraag om te zorgen voor een intergemeentelijke
ondersteuning.
Erik Mertens gaat nakijken wat mogelijk is.
Ruimtelijk structuurplan Mortsel:
Openbaar onderzoek:
- De goedkeuring van het ontwerp Ruimtelijk StructuurPlan door de
gemeenteraad wordt uitgesteld tot de zitting van september.
- Op vraag van de voorzitter van Gecoro en milieuraad hadden uitstel
gevraagd. Maar het document bevatte nog een aantal fouten en diende o.a. de
bindende maatregelen opgelijst te worden.
- Bijgevolg zal de officiële inspraakperiode volledig buiten de
vakantieperiode vallen.
Informatiemomenten in de wijken:
- Het wijkcomité 'klein Luithagen' heeft een participatieproject ingediend
bij de Koning Boudewijnstichting (KBS) om de burger te actief laten
participeren bij het openbaar onderzoek rond het ontwerp Ruimtelijk
Structuurplan Mortsel.
In dit structuurplan is Mortsel ingedeeld in 6 verschillende 'deelgebieden'.
Om deze bewoners goed te betrekken, werd het wijkcomitee Klein Luythagen een
subsidie van 2500 euro toegekend. Met dit geld kan dit democratisch proces
professioneel begeleid worden door De Wakkere Burger vzw.
- Voor de concrete uitwerking zoekt men een ankerpunt in elke wijk. Doordat
het project professioneel begeleid wordt, is zijn rol beperkt:
- één avond (eind september) waar deze ankerpersonen een 'coaching' krijgen,
hoe we het best zullen werken, materiaal tekst en uitleg.
- één infoavond in de wijk (oktober of begin november) waar de plannen
worden uitgelegd , zodat de bewoners erover kunnen nadenken en met elkaar
discussiëren achteraf.
- één einddiscussieavond (november) begeleid met de 'wakkere burger' om tot
eindresultaten te komen.
- Tot op heden reageert het stadsbestuur lauw op het idee om een uitgebreid
informatie- en inspraakmoment te organiseren rond dit belangrijke dossier dat
het beleidskader voor de volgende decennia zal bepalen. Het stadsbestuur is
tot op dit moment nog van oordeel dat één informatiemoment voor gans Mortsel
wel zal volstaan. (het vorige informatiemoment heeft wel een 100-tal burgers
gemobiliseerd; er was dan geen mogelijkheid tot debat)
Medewerking aan het project van het wijkcomité 'klein Luithagen' werd nog niet
bevestigd.
- De milieuraad wenst dit initiatief van het wijkcomité 'klein Luithagen' te
steunen en biedt zijn medewerking aan.
Voorbereiding Memorandum milieuraad naar aanleiding van
gemeenteraadsverkiezingen 2006:
De eerste thema’s stromen reeds binnen:
- Regenwateropvang en riolering
- Scheiding van riolering en hemelwater verder zetten bij heraanleg van
straten.
- Gebruik van hemelwater actief stimuleren, door mogelijk autowasplaats in
wijken in te passen.
- Stimuleren om dakwater af te koppelen van het rioleringsnet en gebruiken
om tuin te bevloeien, auto en terras te kuisen.
- Nabije toekomst, hemelwater in parkgebied als voorbeeldfunctie en niet
ondergronds maar bovengronds. Zodat iedereen er van geniet maar ook van
leert. (In de natuur hebben planten, beginnend van mossen tot de hogere
soorten kruiden, struiken en bomen water nodig en veel water. Ook insecten,
vlinders en vogels).
- Naar eigenaars van woningen, stimuleren van gescheiden systeem aan te
bieden aan de straat. (meerwaarde woning)
- Afvalberg
- Actief blijven stimuleren om aan afvalvermindering te doen, sorteren,
boodschappentas, thuis composteren.
- Blijven sensibiliseren naar scholen toe.
- Leefmilieu
- Zorg dragen voor de weinig open ruimte die Mortsel nog bezit.
- Stimuleren van groeninvulling in straten en pleinen, groenverbindingen
tussen parkgebieden, pleinen, Fort en buitenglacis; bermen; dit met oog voor
stadsgrensoverschrijdende trajecten.
- Vliegveld: blijven ijveren naar parkbestemming, uitbreiding
luchthavenverkeer met daaraan gekoppelde industrie- en handelsactiviteiten
heeft een negatieve invloed op milieu (verhoogde verkeersdruk),
leefbaarheid, grote inpak op de groene rand van de stad
- Met de opmaak van het RSPl Morstel, er over waken dat in de
dichtbevolkte wijken de mogelijke ingesloten ruimte, ontsloten worden voor
groene ruimten (zodat de sociale leefbaarheid voor de buurt opgewaardeerd
wordt), fiets en wandelpaden toevoegen.
- Creatief omgaan met bouwinvulling van de boulevardstraten, vooraleer er
nieuwe bouwblokken moeten verschijnen ten behoeve van werkgelegenheid en
woningnood.
- Blijven activeren dat leegstand boven winkels ingevuld moet worden naar
wooneenheid (verbouwingen van winkels zonder aparte appartement ingang,
werkt dit niet in de hand).
- Herinrichting van straten op hoger niveau (gewestwegen) actief opvolgen;
groeninvulling, scheiding van rioolstelsel met opvolging naar de mogelijke
afvloeiing van dit regenwater (sterk vervuilde gewestwegen)….
Mededelingen van het stadsbestuur:
Er waren geen specifieke mededelingen.
Mededelingen - rondvraag
Bushalte Edegemsestraat ter hoogte van oud kerkhof:
Jean Dierick ijvert al jaren om de Bushalte Edegemsestraat ter hoogte van
oud kerkhof een beetje te verplaatsen zodat er een schuilhokje voorzien kan
worden.
Jean heeft nu van De Lijn vernomen dat de stad dit dient aan te vragen bij
de busmaatschappij.
Bomen Antwerpsestraat:
Iedereen kan merken dat de bomen van de Antwerpsestraat zich niet gelukkig
voelen. Dit probleem werd reeds in de milieuraad voorspeld voordat de bomen
geplant werden: bomen hebben niet de noodzakelijke ruimte om te wortelen
(plantgat is omzoomd door beton, gestabiliseerd zand en ballast).
Ook het gebrek aan water werd gemeld aan de stad.
Het stadsbestuur meldt dat het probleem gekend is.
Nieuwe supermarkt op parking Agfa-Gevaert in de Ridder Van Ranstlei?
Mevrouw Creemers heeft vernomen dat een budget-supermarktketen op de
parking Agfa-Gevaert in de Ridder Van Ranstlei een vestiging wil openen.
Er wordt vanuit de buurt gevreesd voor verkeersoverlast in de aangrenzende
woonstraten
[Werking
2005]
laatste wijziging:
06/08/19