Verslag milieuraad 9 oktober 2008
Aanwezig:
Berghmans Hugo; Creemers Annemie; De Laet Marina; De Meyere Carine; Desmyter
Jan; Iven Ivo; Lambert Griet; Lauwers Charles; Mertens Erik; Tobback Marc; Van
Peer Ria; Van Lint Ludo; Roelandt Lieven
Openbaar onderzoek ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Stadsplein’
Het ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP’ Stadsplein werd
opgemaakt en voorlopig aanvaard door de gemeenteraad in zitting van 23 september
2008.
In het kader van het openbaar onderzoek ligt het RUP ter inzage op de dienst
ruimtelijke ordening van de stad Mortsel. Het openbaar onderzoek duurt 60 dagen
en loopt van 27 oktober tot 25 december 2008.
Opmerkingen en bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar
onderzoek toegezonden aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO)
per aangetekende brief of afgegeven tegen ontvangstbewijs op het adres
Stadsplein 1, 2640 Mortsel.
In bijlage A
kan u een pamflet terugvinden van het actiecomité ‘red het plein’ n.a.v. de
voorlopige vaststelling van het RUP ‘stadsplein’ door de gemeenteraad van
23/09/2008
Andere opmerkingen van het actiecomité ‘red het plein’:
- de bebouwing op het plein. Het advies spreekt zich niet uit over de
bebouwing op het plein, nochtans een essentieel onderdeel van de plannen (het
advies van de Milieuraad vonden wij in dat opzicht vollediger en beter);
- een nieuw gegeven in vergelijking met het structuurplan is de inrichting
van het station aan de Liersesteenweg voor het lokaal treinverkeer (terwijl
het structuurplan nog uitging van de volwaardige functie van het station
Mortsel Oude God);
- een nieuw gegeven is ook: de verbintenis in het structuurplan om
voorafgaandelijk de bevolking te raadplegen, o.m. via een referendum;
- het heeft weinig of geen zin plannen te maken voor het Stadsplein, als men
geen idee heeft hoe het verkeer zal georganiseerd worden.
Bespreking plan en advies is gepland voor de
milieuraad van 27 november 2008.
Advies aanpassing subsidie duurzaam omgaan met water
zie advies aanpassing subsidie duurzaam omgaan met water
Rondvraag:
- De woningen in de Boechoutselei vallen nog onder de oude regeling.
- Wat gebeurt er als een inwoner niet wil afkoppelen of infiltreren? (de
subsidie van het gewest krijgt men enkel als alle woningen afgekoppeld zijn of
hun water infiltreren)
- Het stadsbestuur kan in dat geval enkel ‘druk’ uitoefenen op de eigenaar.
De gemeente Herent heeft deze druk omgezet in een belastingsreglement.
- De eigenaars van bestaande straten met een gescheiden stelsel (Ter
Varentstraat, Kerkstraat) kunnen geen gebruik maken van de tegemoetkomingen
voor afkoppeling.
Het lijkt logisch dat voor deze straten een gelijkaardig subsidiebedrag
mogelijk moet zijn én dat er ook voorzien kan worden in de tussenkomst van een
afkoppelingsadviseur.
Vraag tot advies - maatschappelijk verantwoord ondernemen:
Het stadsbestuur vraagt om een advies uit te brengen rond maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO). Er wordt o.a. gevraagd naar criteria en
productgroepen die hiervoor (prioritair) in aanmerking komen. In het bijzonder
wordt gevraagd naar normen voor aankoopbestellingen.
Wat wordt verstaan onder maatschappelijk verantwoord ondernemen?
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat een organisatie zich
engageert om haar financiële doelstellingen te combineren met een concrete
inzet voor maatschappelijke kwesties. Dit kan onder de vorm van geld, inzet
van mensen, leveren van kennis, logistiek, etc.
Er dienen hiervoor acties gepland te worden die gericht zijn op alle
maatschappelijke thema’s waarop zij een relevante invloed hebben.
Om dit beleid te bestendigen, wordt dit voornemen vastgelegd in de
doelstellingen en de mission statement van de organisatie.
- De organisatie integreert ook maatschappelijke overwegingen in haar
beslissingen op alle niveaus. Hierin gaat de organisatie verder dan het louter
naleven van wet- en regelgeving: ze neemt een proactieve houding aan die
getuigt van haar betrokkenheid bij alle processen van de samenleving.
- Typische thema's die bij maatschappelijk verantwoord ondernemen extra aan
bod komen: tewerkstelling, mobiliteit, energie, buurtwerking, eerlijke handel,
diversiteit, sociale economie, kwaliteit, Noord-Zuidverhoudingen,
werknemersparticipatie, productveiligheid, sponsoring,
werknemersvrijwilligerswerk, ...
- Typische relaties met belanghebbenden die bij maatschappelijk verantwoord
ondernemen extra aandacht krijgen: werknemers, sollicitanten,
klanten/consumenten, NGO’s, vakbonden, aandeelhouders, lokale omgeving,
maatschappij in het algemeen, leveranciers, lokale overheden, kansengroepen,
medewerkers, ...
- Mogelijke instrumenten: gedragscode, monitoring, verantwoording
(verslaggeving/audits/verificatie), keurmerken, lokale partnerschappen,
opzetten van fondsen, ...
De adviesvraag was erg vaag en is weinig onderbouwd op de vergadertafel van
de milieuraad terechtgekomen. Daarom werd snel besloten om de behandeling te
verdagen naar een volgende vergadering van zodra er meer concrete gegevens
beschikbaar zijn.
Rondvraag:
- Vanuit het stadsbestuur wordt gedacht aan de productgroepen catering,
werkkledij en verlichting.
- Erik Mertens bezorgt de milieuraad nog zijn verslag rond dit thema.
- Er wordt gevraagd of de bestaande duurzaamheidstoetsen niet gebruikt
kunnen worden bij het aankoopbeleid. Voor kleine aankopen loont deze aanpak
niet, maar gezond verstand kan hier ook de leidraad vormen.
Meer info:
Advies oprichting werkgroep rond de ‘renovatie’ van het bouwreglement:
Het huidige Mortselse bouwreglement is meer dan 16 jaar oud. De technische
evolutie, de veranderde maatschappelijke inzichten en nieuwe voorschriften van
de hogere overheid maken een actualisatie van het document noodzakelijk.
Het laten aanslepen van dit karwei maakt dat er kansen verloren gaan die pas na
vele jaren gecorrigeerd kunnen worden.
Om het nieuwe bouwreglement zo veel mogelijk op mensenmaat te maken waarbij
ook rekening gehouden word met nieuwe inzichten zoals duurzaam bouwen,
levenslang wonen en lage energie- of passiefbouw, kan de inbreng van het
middelveld nuttig zijn.
De milieuraad vraagt het stadsbestuur om een werkgroep op te richten waarin
de belanghebbenden (adviesraden, administratie, specialisten, sociale
organisaties, …) hun inbreng kunnen leveren bij het opstellen van een
vernieuwend bouwreglement dat rekening houdt met de huidige noden.
Eerste ontwerp begroting ‘milieu’ 2009
Erik Mertens gaf een kort overzicht van het ontwerp begroting ‘milieu’ 2009.
(tekst en
vergelijkende tabel in bijlage)
Van zodra meer gegevens beschikbaar zijn én het begrotingsontwerp af is, kan
de milieuraad hierover zich uitspreken.
Rondvraag:
- Zijn er middelen voorzien om de overhangende bomen op de oude spoorwegberm
die gevaarlijk overhangen in de tuinen te vellen?
- Er wordt gevraagd om voldoende middelen te voorzien om in 2009 te starten
met het uitvoeren van een tragewegenplan.
Memorandum “duurzame ruimtelijke ordening” – actualisatie document:
Gezien het memorandum een dynamisch document is dat zich moet kunnen
aanpassen aan nieuwe inzichten, dienen we het regelmatig te actualiseren.
Volgende punten worden toegevoegd aan het document:
- Principe/verplichting gemene scheimuur = slechte keuze voor energie- en
geluidsarme woningen (tussen de woningen dient isolatie aangebracht te worden om
geluid en energieoverdracht te beperken).
- Volgens het ontwerp voor de nieuwe bouwcode van de stad Antwerpen moet elk
nieuw plat dak in de stad Antwerpen een groen dak worden. Het regenwater en het
fijn stof worden geabsorbeerd. Deze maatregel kan worden gecombineerd met
zonnepanelen en leidt tot een betere isolatie en meer duurzaamheid. Als alle
roofing in de kern van Antwerpen zou worden vervangen door groene daken, dan
leidt dat in de zomer tot een daling van de temperatuur met twee tot drie
graden.
- Inwoners van Antwerpen krijgen vanaf 2009 een speciale subsidie van het
parkeerbedrijf Gapa wanneer ze hun eigen garage gebruiken. Ze moeten dan wel hun
bewonerskaart inleveren. Zo hoopt het stadsbestuur extra parkeerruimte op straat
te creëren. Bewoners die een abonnement nemen in een parkeergarage en bedrijven
die hun parking openstellen voor het publiek, zouden ook van een financiële
tussenkomst kunnen genieten.
- De stad Utrecht verhoogt haar norm van 1.3 naar 1.6 parkeerplaatsen per
wooneenheid.
- Bonus / malussysteem invoeren bij de bouwbelasting:
- De stad Mortsel heft een bouwbelasting van 0,20 €/m² voorgevel en 0,30 €/m³
voor woongebouwen (0.60 €/m³ andere gebouwen). Voor een kleine eengezinswoning
(36 m² gevel en 540 m³ woning) komt dit neer op 170€.
- Dit tarief houdt geen rekening met de “duurzaamheid” van het gebouw. Een
mogelijke denkpiste is de belasting te laten afhangen van de energieprestatie
van het gebouw.
- Hoogte van de bouwlagen:
- Om een aangenaam bouwklimaat te hebben dient een kamer minstens 2.60 m à 2.70
m hoog te zijn (is ook nieuwe norm voor stad Antwerpen is minimum 2.60 m).
Het Mortsel bouwreglement voorziet nu minimum 2.30 m voor woonruimten.
- Een totale vloeropbouw (zonder vloerplaat) van 17 cm op het gelijkvloers en 15
cm op verdiepingsvloeren zijn veilige minima bij klassieke verwarming. Bij
vloerverwarming mag je daar gerust 5 cm aan toevoegen. Leidingpakketten van 8 –
10 cm zijn courant.
De dikte loopt nog op indien bij lage-energienorm, passiefbouw of bij gebruik
van “duurzame” isolatiematerialen.
- Indien er rekening gehouden wordt met de Antwerpse norm, de dikte van de
vloerplaten, een goede vloer- en dakisolatie, ruimte voor degelijke (brede en
goed reinigbare) ventilatiekanalen en brandmuren, is het moeilijk dit in de
Mortsel standaard bouwlaaghoogte van 3.00 m te proppen.
- Warmte-reflecterende materialen voor een aangenamer stedelijk klimaat en een
verminderd energieverbruik:
- De keuze van de buitenschil van de woning (dakoppervlak, buitenmuren) heeft
een invloed op zowel het binnen- als buitenklimaat.
- Goede “koude bouwmaterialen” reflecteren veel warmte, maar moeten de
geabsorbeerde warmte ook snel terug afgeven. Een goede balans tussen beide
parameters moet worden bekeken.
Een extreem voorbeeld vormt gegalvaniseerde staalplaat. Dit materiaal
reflecteert veel warmte maar straalt het ook slecht uit; door ze wit te
schilderen zal ze meer warmte opnemen maar omdat ze de warmte sneller afgeeft is
de temperatuur onder de plaat uiteindelijk lager.
In de dagelijkse bouwpraktijk kan het toepassen van zwarte roofing door witte,
een aanzienlijke winst opleveren. Beide materialen geven warmte snel af maar
zwarte roofing absorbeert bijna alle zonnewarmte terwijl de witte producten 80%
van de warmte terugkaatsen.
- Bijvoorbeeld absorberen ‘koude daken” weinig warmte en hebben een lichte kleur
waardoor ze de zonnewarmte eerder reflecteren dan zwarte daken die warmte
absorberen.
- De geabsorbeerde warmte wordt:
- doorgegeven aan de onderliggende bouwlagen.
- afgegeven in de stedelijke omgeving waardoor in de zomer in een stedelijke
omgeving een warmeluchtbel ontstaat die tussen 4 en 6 °C warmer is dan op het
platteland.
- Hogere luchttemperaturen verhogen de behoefte aan koeling (die ook nog eens
bijdragen aan de opbouw van de warmtebel in de stad).
- Warmtereflecterende daken vormen een erg goedkope ingreep die geen onderhoud
noch energie vergt tijdens zijn levenscyclus.
- Technische verdieping op platte daken:
- Platte daken kunnen verschillende functies herbergen: waterbuffering
(groendak), plaatsing van PV-panelen en zonneboiler.
Om het groendak en de installaties te kunnen onderhouden moet er een goede
toegang tot het dak mogelijk zijn (beklimmen met een ladder is problematisch
i.v.m. o.a. arbeidsveiligheid)
- Technische installaties voor de PV-panelen en zonneboiler (en de bijhorende
naverwarming) moeten voor een optimaal rendement zo dicht mogelijk bij de
panelen geplaatst worden.
- In het kader van “levenslang wonen” vormt de mogelijkheid om een lift in een
woning te plaatsen een belangrijke factor.
De meeste liften hebben een technische ruimte nodig boven de liftkoker.
- Technische ruimten op het dak kunnen eveneens de installaties voor ventilatie
en verwarming herbergen.
- Door technische installaties buiten de (beschermde) woonruimte te plaatsen
worden woningen ruimer zonder dat er aan de open ruimte geknabbeld wordt.
- Technische ruimten zijn toegelaten in een aantal BPA’s; op andere plaatsen in
Mortsel kan het niet.
- Voorstel: goed toegankelijke technische ruimten met beperkte afmetingen op
daken toelaten op een voldoende afstand van de straatzijde om visuele hinder te
beperken (vb. dienst te vallen onder een lijn met hoek van 45° t.o.v. dakrand
aan de straatzijde).
Meer info:
Memorandum milieuraad Mortsel: Aandachtspunten voor de nieuwe ruimtelijke
uitvoeringsplannen en de daarbij horende regelgeving ( -
175kB)
Voorstel advies “trage wegen” – Annemie Creemers
Volgend voorstel tot advies werd opgesteld door Annemie Creemers:
- Doelstelling: Voortgang bewerken van een netwerk van kwaliteitsvolle trage
wegen doorheen Mortsel.
- Dit moet mensen aanzetten om meer verplaatsingen te doen met de fiets en te
voet. Hierdoor kan tegemoet gekomen worden aan meerdere belangrijke noden van de Mortselse bevolking: een betere mobiliteit, een betere fysieke conditie en een
betere bereikbaarheid.
- Stand van zaken:
- Een eerste kaart met trage wegen werd door de milieudienst, samen met de
milieuraad ontworpen. Hierop komen komen voet- en fietspaden samen voor. De
wegen werden met kleuren gecatalogeerd naar kwaliteit: goed, matig en slecht.
Daarnaast wordt met een rode lijn aangegeven waar nog verbindingen ontbreken.
- In deze trage wegen zijn een aantal wegen die kunnen bekeken worden als
noodzakelijke verbindingen voor bovenlokaal woon-werkverkeer fietsverkeer. Deze
kunnen in aanmerking komen voor subsidies van het fietsfonds.
- Verder wordt herstel aan voet en fietspaden nog gesubsidieerd in de
mobiliteitsconvenant:
- Module 15 van de mobiliteitsconvenant (betaalt 33 % van de kosten, o.a. het
eenmalig vrijmaken van een aantal trage wegen, het voorzien van een signalisatie
en het drukken van een trage-wegen-kaart kunnen onder zo’n projectsubsidie
vallen).
- Er kan tot 66% worden betaald indien de gemeente op de cluster ‘mobiliteit’
van de samenwerkingsovereenkomst heeft ingetekend op niveau 2.
- Het gemeentelijk mobiliteitsplan is meer dan 5 jaar oud en moet daarom in 2009
herzien worden.
Hiervoor wordt beroep gedaan op externe deskundigen. Het is daarom een goed idee
om nu reeds met het middenveld en de adviesraden te werken aan het
trage-wegenplan.
- Verdere stappen
- Deze kaart dient voorgelegd aan Fietsersbond, Gecoro, sportraad, jeugdraad,
gezinsraad en seniorenraad om vervolledigd te worden.
Daarna dient ze goedgekeurd te worden door college en gemeenteraad.
- Er dient een werkgroep opgericht te worden met bevoegde ambtenaren en
verkeersdeskundigen. Dit moet uitmonden in 2 stappenplannen:
- een voor bovenlokaal fietsverkeer, gesubsidieerd door Gewestelijke en/of
provinciale overheid (het Fietsfonds en mobiliteitsconvenant)
- een voor de gemeentelijke overheid. De wegen die niet onder bovenstaande
subsidielijn vallen.
- In de begroting van 2009 moet voor deze fietsplannen reeds een bedrag
ingeschreven worden, zodat het komende jaar reeds een start kan genomen worden.
- De tot stand gekomen stappenplannen worden terug voorgelegd aan de
adviesraden om een feedback te geven aan de bevolking.
- Voor deze stappen wordt een timing ingesteld.
- opmerkingen:
- Trage wegen hebben ook een recreatieve functie.
- Dit netwerk van trage (fiets-)wegen zou moeten aansluiten op het
knooppuntennetwerk van de Provincie Antwerpen.
bv in Gent heeft men een kaartje gemaakt waarbij men deze verbindingen maakt.
Dit kaartje is daar gratis te verkrijgen bij de Toeristische Dienst.
- Trage wegen staan niet gelijk met fietspaden. Een opsplitsing in voetpaden,
fietspaden en wegen voor gemengd fiets- en voetverkeer wordt nuttig geacht. Niet
alle wegen / zones lenen zich voor alle types traag verkeer.
- In de milieuraad van november zal de definitieve versie van het advies ter
goedkeuring voorgelegd worden.
Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten, vellen van markante bomen, …
:
- Er loopt een openbaar onderzoek rond de heraanleg van het kruispunt Eggestraat
/ Krijgsbaan.
Het kruispunt wordt hertekend zodat de fietspaden daar veiliger worden.
De wegen zullen ook haakser op elkaar komen te staan, wat de overzichtelijkheid
verhoogt.
Voor deze ingrepen zullen enkele straatbomen en een bosje op de hoek van de oude
spoorwegberm sneuvelen.
Deze zullen elders op het project gecompenseerd worden.
- Op fort 4 wil het stadsbestuur enkele zaken slopen: gebouw boven op wal dat
niet meer gebruikt wordt, een gebouwtje aan de inkom en een deel van de
betonvlakte ter hoogte van de inkom. Hiervoor loopt nu een openbaar onderzoek.
Mededelingen van het stadsbestuur:
Voorstellen voor projecten 2009 in het kader van de samenwerkingsovereenkomst:
De samenwerkingsovereenkomst voorziet de mogelijkheid om jaarlijks projecten
in te dienen ter waarde van max. 400.000 euro die voor 50% betoelaagd worden.
Erik Mertens vraagt om tegen de milieuraad van november na te denken over
mogelijke projecten.
Kyoto Code:
De infoavond rond de Kyoto Code (een project gelijkaardig aan de Klimaatwijken
maar gericht tot individuen) blijkt wel aan te slaan. Voor de info-avond op 15
oktober 2008 in hoeve Dieseghem waren er 50 inschrijvingen.
Gratis energiescans:
Er zijn enorm veel aanvragen voor het uitvoeren van de gratis energiescans.
“Vergroot de hoop”
Tussen 15 juni en 15 september 2008 werd op het containerpark taxussnoeisel
ingezameld. Het snoeisel van de taxushaag bevat baccatine dat verwerkt wordt in
geneesmiddelen tegen verschillende soorten kanker.
Per kubieke meter taxussnoeisel werd 40 euro geschonken aan Kom op tegen Kanker.
De grootste aanvoer in Mortsel werd genoteerd tussen 15 juni en 15 juli 2008, daarna werd
veel minder aangeleverd.
In Mortsel werd in totaal 9.25 m³ (komt overeen met ongeveer 850 kg) snoeisel
ingezameld waarvan na kwaliteitscontrole 6.85 m³ goed materiaal overbleef
(gemiddelde uitval = 26% - wat overeenkomt met het landelijk gemiddelde; in het
begin van de actie was er slechts 10% slecht materiaal bij)
De actie blijkt op landelijk vlak een groot succes te zijn en zal in 2009
herhaald worden. Midden december zullen de gemeenten een nieuwe oproep
ontvangen.
Om uitval te beperken wordt er bekeken of de opleiding van de personen die de
goederen ontvangen niet verbeterd kan worden (vb. handboek) en wordt mogelijk
het ophaalsysteem aangepast zodat er beter en sneller op de kwaliteit ingespeeld
kan worden.
Meer info: actie "Vergroot de Hoop"
Klimaatwijken:
De interesse bij de inwoners van Mortsel om deel te nemen aan de Klimaatwijken
blijkt zeer miniem.
Ondanks de uitgebreide werving (Mortsel info, mailing aan 150 verenigingen,
jaarmarkt, gekende adressen) hebben slechts 4 personen zich aangemeld.
Ook de werving bij het stadspersoneel heeft niets opgeleverd.
De enige reacties kwamen van mensen die reeds heel wat doen rond
energiebesparing, wat op zich natuurlijk positief is maar niet het doelpubliek
is.
Het heeft dan ook geen zin om in Mortsel een aparte Klimaatwijk op te richten.
Andere gemeenten kampen ook met een gebrek aan belangstelling, sommigen hebben
zelfs helemaal geen deelnemers.
Mededelingen
Decreet ter bevordering van duurzame ontwikkeling
Op 18 juli 2008 heeft het Vlaams Parlement het decreet ter bevordering van
duurzame ontwikkeling aangenomen.
Duurzame ontwikkeling wordt omschreven als een ontwikkeling die voorziet in de
behoeften van de huidige generatie zonder de mogelijkheden tot
behoeftevoorziening van toekomstige generaties in gevaar te brengen, waarbij
aandacht gegeven wordt aan de integratie van en de synergie tussen de sociale,
de ecologische en de economische dimensie, en waarvan de realisatie een
veranderingsproces vergt waarin het gebruik van hulpbronnen, de bestemming van
investeringen, de gerichtheid van technologische ontwikkeling en institutionele
veranderingen worden afgestemd op zowel toekomstige als huidige behoeften.
Het Vlaamse beleid duurzame ontwikkeling beschikt over een eigen programma
binnen de algemene uitgavenbegroting. Binnen de perken van deze beschikbare
begrotingskredieten kan de Vlaamse Regering project- en/of werkingssubsidies
toekennen aan gemeentelijke en provinciale overheden en aan organisaties voor de
ondersteuning van projecten of activiteiten die invulling geven aan het Vlaamse
beleid duurzame ontwikkeling. Deze projecten of activiteiten zijn in
overeenstemming met de Vlaamse strategie duurzame ontwikkeling.
De Vlaamse Regering is van oordeel dat de overheid, en dus ook de
gemeentelijke en provinciale overheden, het voorbeeld moeten geven. De overheid
kan moeilijk inspanningen van anderen vragen wanneer zij zelf geen inspanningen
levert. Daarom is voorzien in ondersteuning voor de inventarisatie van de lokale
en provinciale overheidsaankopen om zo te komen tot de stapsgewijze toepassing
van duurzame overheidsaankopen. Duurzame cateringproducten zijn hiervan een
voorbeeld.
Gemeenten en provincies worden eveneens ondersteund in initiatieven die ze
nemen rond duurzaam bouwen. De opname van duurzame criteria in het
vergunningenbeleid, in voorschriften of in verordeningen (gericht op
bijvoorbeeld zuinig ruimtegebruik, rationeel energiegebruik of toegankelijkheid)
wordt gestimuleerd. Planadviezen aan kandidaat-bouwers en verbouwers die
aandacht wensen te schenken aan allerlei aspecten rond duurzaam bouwen zullen
dankzij deze samenwerkingsovereenkomst wellicht vermenigvuldigd worden. En
gemeenten kunnen informatiepunten oprichten waar inwoners alle informatie kunnen
krijgen rond sociale en ecologische premies en (fiscale en financiële)
reducties.
Tussenkomsten zijn voorzien voor provinciale en gemeentelijke projecten
waarbij aspecten zoals mobiliteit, milieu, ruimtelijke ordening en economie op
een samenhangende manier worden bekeken.
Stoeprand… stop! - project gefinancierd door fonds “Dominique De Graeve”:
Het Fonds Dominique de Graeve is een initiatief van de Koning
Boudewijnstichting en biedt ondersteuning aan al wie zich in de dagelijkse
praktijk bezighoudt met de inrichting, het onderhoud en de werking van
veiligheidszones in de schoolbuurten.
In 1999 werd het project "op [de] weg !" van de milieuraad en de preventiedienst
bekroond.
De uitwerking van het project viel goedkoper uit dan geraamd en de resterende
middelen werden door de milieuraad opzijgezet om de vervolgkosten van "op [de]
weg !" te dragen of om een ander project dat kadert in de doelstellingen van het
Fonds Dominique de Graeve te ondersteunen.
Met het initiatief “Stoeprand… stop!” van de Mortselse preventiedienst werd
een valabel project gevonden dat aan de doelstellingen voldeed. Dit
verkeers-educatieve kleuterproject is een primeur voor Vlaanderen.
Vanaf vrijdag 19 september 2008 zijn er onder de wettelijke verkeersborden in
de buurt van de basisschool De Tandem uit Mortsel speciale borden op
kinderhoogte gehangen.
In de klas en thuis wordt er gewerkt met het Brunaboekje ‘Stoeprand… stop’, op
straat vinden de kleuters dezelfde figuren terug. Met de aangepaste borden,
kunnen de kleuters de verkeerslessen echt op de openbare weg beleven en leren ze
de ‘grote-mensen-borden’ kennen.
Zowel het stadsbestuur als de school zijn overtuigd dat dit kleuter
verkeersproject een meerwaarde heeft. Indien dit pilootproject succesvol is, is
het de bedoeling van het stadsbestuur om in 2009 alle andere kleutervestigingen
in Mortsel van een ‘Stoeprand… stopproject’ te voorzien.
Meer informatie rond dit initiatief krijg je bij de Mortselse preventiedienst,
03 444 17 17 of via e-mail: ellen.vaneyndhoven@mortsel.be.
Meer info:
Rondvraag
Diverse:
- Op de 2e verdieping van de technische dienst werd asbest aangetroffen en zal
opgeruimd worden.
- Polyvalent paviljoen op fort 4 lijkt niet op korte termijn gerealiseerd te
worden. De plannen zullen wel bekeken worden bij de opmaak van het RUP fort 4.
- Er wordt gevraagd naar de toestand van het compensatiebos van de turnhal.
(antwoord: in blakende gezondheid, want het ‘compensatiebos’ is … een reeds
bestaand bos).
- In de pers verschenen berichten over de uitbreiding van Rusthuis Mayerhof. Om
aan de nieuwe rusthuisnormen te voldoen is er een nieuwbouw gepland. Een RUP die
de bouw hiervan mogelijk moet maken is in opmaak.
- Er wordt gevraagd naar een parking aan station Liersesteenweg nu er plannen
zijn om deze stopplaats terug tot leven te wekken. De vroegere parking is nu een
grasplein.
Technologie - Passiefhuisstraat in Aalst…:
SOLvA ( Streekontwikkelingsmaatschappij Land van Aalst) is gestart met de bouw
van het woonproject "Het Binnenhof" in de Botermelkstraat in Aalst. Er worden 32
woningen rond een binnentuin gebouwd waarvan 7 passiefhuizen en 2
lage-energiewoningen. Dit is het eerste collectieve woonproject volgens het
passiefhuisprincipe in Belgie.
Dit is een trendbreuk met de praktijk in ons land, daar waar nu reeds in
sommige landen de bouw van nieuwe sociale woningen verplicht volgens het passiefhuisprincipe dient te gebeuren.
De passiefhuizen verbruiken 90 percent minder energie dan traditionele
woningen. Naast extra isolatie wordt de woning luchtdicht gemaakt, zodat de
warmte in de woning aanwezig blijft en niet kan ontsnappen langs spleten en
kieren. Een ventilatiesysteem zorgt voor de constante aanvoer van verse lucht
die opgewarmd wordt met de afgevoerde lucht.
De energiefactuur van dergelijke woningen is verwaarloosbaar.
De gebruikte bouwmaterialen van het Binnenhof zijn erg milieuvriendelijk. De
woningen bestaan uit een houtskelet dat wordt opgevuld met glaswol (totale
dikte: 27,5 cm). Het dak wordt geïsoleerd met 36,5 cm glaswol. De ramen zijn van superisolerend glas, in een thermisch onderbroken houten schrijnwerk.
De woningen worden aan kostprijs verkocht voor 222.550 tot 227.356 euro,
zonder BTW. Elk passiefhuis heeft 154 m² vloeroppervlakte, telt 3 slaapkamers en
heeft een tuin (90 m²) met terras.
[Werking 2008]
laatste wijziging:
23/06/22