Berghmans Hugo; Creemers Annemie; Cuypers Koen; Devisch Ronny; Dierick Jean; Iven Ivo; Mertens Erik; Tobback Marc; Van Peer Ria; Van Puyvelde Jeannine; Van Dijck Tom
Het Dulo-waterplan "Beneden Vliet" bestrijkt slechts een beperkt gedeelte van het Mortselse grondgebied: de stadsrand vanaf de Minervawijk tot het einde van de Edegemsestraat.
In het ganse plan wordt Mortsel nauwelijks genoemd.
De algemene doelstellingen van het plan verschillen nauwelijks van
Dulo-waterplan Boven Schijn.
Het regenwater van de Agfa-site aan de Vredebaan/Minervastraat mag van het
Edegemse gemeentebestuur niet geloosd worden in de vijver van fort 5. De
gemeente Edegem wil met deze beslissing de waterkwaliteit van de fortgracht
vrijwaren.
De milieuvergunning van het bedrijf werd aangepast aan deze nieuwe situatie
De milieuraad had geen opmerkingen op het plan en gaf daarom een positief advies. (zie Advies Dulo-waterplan Beneden Vliet )
Erik Mertens geeft volgende toelichting bij de nieuwe regeling voor het rioolbeheer:
Sinds 1 januari 2005 zijn de drinkwaterleveranciers ook belast met de sanering van het afvalwater.
- Aanleg en onderhoud gemeentelijke riolering – overeenkomst met gemeenten
- Aanleg en onderhoud bovengemeentelijke riolering en rioolwaterzuiveringsinstallaties – overeenkomst met Aquafin NV - de heffing op oppervlaktewaterverontreiniging verdwijnt en wordt vervangen door een bijdrage van 0.66€/m³ verbruikt drinkwater bij de drinkwaterfactuur (de vervuiler betaalt).
De overeenkomsten met de gemeenten omvatten een technisch luik (zie verder) en een financieel luik.
Er wordt een gemeentelijke bijdrage van 0.30 euro/m³ ingevoerd bij de drinkwaterfactuur ingevoerd om de gemeentelijke rioleringen te onderhouden of te herleggen.
Ter info:
- de rioleringswerken in de Kerkstraat worden op 430.000 euro geraamd, voor de Boechoutselei gaat het om 540.000 euro.
- het drinkwaterverbruik bedraagt ongeveer 1.150.000m³ per jaar (+ 1.100.000m³ bij Agfa) = 675.000€/jaar
- In de buurgemeenten zal een bijdrage van +/-1 euro/m³ nodig zijn (meer uitbreiding voorzien, in Mortsel vooral renovatie, minder industrie)
Technisch luik:
Module RioGIS en LIS
- Opmaken databank bestaande toestand (reeds grotendeels uitgevoerd voor bekken Koude Beek en Struisbeek)
- De gegevens van de databank worden kosteloos ter beschikking gesteld aan het stadsbestuur
Module Rioherrekening
- TRP herrekening voor het bekken Schijnpoort
- De visie inzake afkoppelen van regenwater wordt in overleg met de stad uitgewerkt.
- Opstellen meerjaren investeringsprogramma + jaarlijkse uitvoeringsprogramma
- Deze programma’s dienen door de gemeenteraad te worden goedgekeurd
Module Rioproject
- Uitvoeren van de in het uitvoeringsprogramma voorziene rioleringswerken.
- Bij gecombineerde wegen- en rioleringswerken is Ri-Ant bouwheer als de geraamde kosten voor de rioleringswerken meer dan 50% van de totale kostprijs vormen.
- Het voorontwerp wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
- Ri-Ant financiert in alle gevallen de rioleringswerken.
- Ri-Ant en het stadsbestuur werken in alle gevallen samen op het vlak van planning en communicatie.
- Het stadsbestuur blijft eigenaar van de oude en de nieuwe rioleringen.
Module Rioplan
- Opstellen van een onderhoudsprogramma voor de riolering en vaststellen welke rioleringen er mogelijk aan vervanging toe zijn en in het uitvoeringsprogramma moeten worden opgenomen.
Module Rio-exploitatie
- Onderhoud pompen
- Reinigen riolen en rioolkolken
- Interventies bij problemen, ook bij huisaansluitingen zowel op het openbaar als op het privaat domein (tegen de reële kostprijs).
- Realisatie van de nieuwe huisaansluitingen.
- Ri-Ant laat deze taken uitvoeren door onderaannemers.
- Bij problemen met de riolering moet de burger terecht bij AWW i.p.v. het stadsbestuur (werf)
Module Rio klanten en management
- Ri-Ant staat in voor de inning en het beheer van de gemeentelijke rioleringsbijdrage.
- De raad van bestuur van AWW keurt jaarlijks het financieel plan goed.
- Technische ondersteuning
- Ri-Ant geeft indien gevraagd door het stadsbestuur advies over rioleringswerken binnen geplande verkavelingen of bij rioleringswerken in opdracht van andere instanties (vb AWV of De Lijn)
- Klantenbeheer
- Eén aanspreekpunt via AWW voor alle problemen inzake drinkwater en afvalwater en de facturatie van de rioleringsbijdrage.
In bijlage kan u ook een informatief artikel “Water en zuivering voortaan op één factuur” uit “Verrekijker” mei 2005 – het publieksmagazine van de Vlaamse Milieumaatschappij.
Heel wat commotie veroorzaakte de stelling “Er wordt een gemeentelijke bijdrage van 0.3 euro/m³ ingevoerd bij de drinkwaterfactuur ingevoerd om de gemeentelijke rioleringen te onderhouden of te herleggen.
Er wordt opgemerkt dat:
De gemeenten gaan nog wel zelf het beleid bepalen (jaarlijks goed te keuren
door de gemeenteraad).
De hoogte van de gemeentelijke bijdrage zal afhangen van dit beleidsplan.
De winsten die uit de voorgestelde samenwerking voortvloeien gaan ook
rechtstreeks naar de stad.
Alhoewel de Ri-Ant-constructie zich over verschillende gemeenten uitstrekt, wordt de boekhouding strikt gemeentelijk gehouden.
De contractduur is jaarlijks verlengbaar.
Het stadsbestuur is in principe verplicht de milieuraad om advies te vragen
alvorens een belastings- of retributiereglement goed te keuren.
Het is niet duidelijk wat het statuut van de gemeentelijke rioleringsbijdrage
is. Indien het stadsbestuur naar de geest van de regelgeving handelt, mogen we
ons verwachten aan een adviesvraag over bovenstaand onderwerp.
Om over het voorgestelde rioolbeheersplan te kunnen adviseren, dient de
milieuraad te beschikken over voldoende informatie over de financiële
implicaties (de situatie voor en na wat betreft o.a. kosten afschrijvingen
rioleringen, prestatie gemeentearbeiders, kosten contractors, kosten verbonden
aan investeringplannen, …).
Gezien de stad nu beschikt over een analytische boekhouding moet het mogelijk
zijn om deze kosten in kaart te brengen.
Het is belangrijk dat we in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van
2006 als milieuraad een visie naar de deelnemende partijen overbrengen.
Daarom zullen we de volgende vergaderingen dit punt ook aan bod laten komen.
Iedereen wordt gevraagd om mee te denken aan punten/tekst voor het memorandum.
Als voorbereiding wordt bij dit verslag volgende documenten toegevoegd:
Kiezen voor de warme gemeente Welke uitdagingen komen de volgende jaren op de gemeenten af? De VVSG schuift alvast zes thema’s op de voorgrond: vergrijzing, veiligheid, diversiteit, wonen, werk en burgerparticipatie. Het zijn belangrijke aandachtspunten voor de volgende beleidsperiode. Deze thema’s vragen een brede, duurzame invulling. Dat betekent dat we proberen om economische ontwikkeling, ecologische draagkracht en sociale rechtvaardigheid met elkaar te verzoenen. We doen dit vanuit een lokaal maar ook een internationaal perspectief.
Voor deze zes thema's wil de VVSG u de volgende maanden ideeën en inspiratie aanreiken, concrete bouwstenen leveren en mogelijke pistes suggereren.
1. Vitaal ouderenbeleid
In België wonen nu al bijna 120.000 mensen in een rusthuis. Niet alleen het aantal zorgbehoevende hoogbejaarden zal jaarlijks toenemen, ook de groep 50-plussers neemt fors toe. Hoe kunnen lokale besturen de vergrijzingsgolf en de gevolgen daarvan aanpakken? Hoeveel kost de vergrijzing? Niet al-leen zal er nood zijn aan meer ouderenzorg, maar ook aan een ouderenbeleid dat rekening houdt met de actieve senior. De vergrijzing biedt zeker ook nieuwe kansen. Welke impact heeft dit op het vrijetijdsbe-leid, de mobiliteit, het woonbeleid, de werkgelegenheid en de lokale dienstverlening? Hoe kan een lokaal bestuur ook via gezinsvriendelijk beleid een aantrekkelijke gemeente worden voor jonge ouders?
2. Veilige en leefbare gemeente
Burgers en besturen vinden een veilige en leefbare woon- en werkomgeving erg belangrijk. Inwoners wensen een sociaal veilige omgeving. Iedereen wil via een verkeersveilige route naar de school of het werk, of gebruik maken van een brandveilige en aangename sporthal of jeugdclub. Lokale besturen hebben sleutels in handen om van hun stad of gemeente een leefbare en veilige plek te maken. Niet alleen de politie- of brandweerdiensten zijn verantwoordelijk, ook via onderwijs, welzijn, sport en jeugd-beleid, ruimtelijke ordening, lokale economie, verkeer en milieu dragen gemeenten en steden bij tot een verhoogde leefbaarheid en veiligheid. In een doortastend integraal veiligheidsbeleid komt het er dus op aan om de juiste partners te engageren en een goede mix te vinden tussen preventie, algemeen onder-steunend beleid, repressie en eventuele nazorg.
3. Sterk in diversiteit
Samen leven in diversiteit geeft niet alleen problemen maar biedt ook kansen. Een lokaal bestuur wordt immers geconfronteerd met levensstijlen, vragen en verwachtingen van diverse groepen: jong, oud, allochtoon, gehandicapt, rijk, arm, vrouw, man, ... Zij willen een dienstverlening op maat, een breed cul-tureel en sportief aanbod, ruimte voor initiatief, een slagvaardig bestuur. Wij sporen voor u de goede praktijken op, ontwikkelen samen met u een visie en zetten beleidskeuzes op een rij.
4. Duurzaam en betaalbaar wonen
Goed en betaalbaar wonen ligt vele mensen nauw aan het hart. Dat biedt besturen de kans om van hun gemeente een warme ‘thuis’ te maken waar inwoners zich goed voelen. Lokale besturen kunnen een belangrijke rol spelen in het afstemmen van behoeftes van burgers. Maar er is meer. Gemeenten kunnen impulsen geven voor aangename, leefbare wijken met een sterk sociaal weefsel en een goede mix van groen, (speel)pleinen en ontmoetingsruimten. Met culturele, sportieve en economische activiteiten schep je een bruisende, actieve gemeente. Welke rol kan een bestuur spelen? Hoe stimuleer je leven in de wijk? Welke uitstraling geef je aan je gemeente?
5. Nieuwe jobs voor lokale noden
Lokale besturen zijn goed geplaatst om hun stem te laten horen voor meer en nieuwe jobs. En wel om drie redenen. Als grote werkgever stellen ze dagelijks duizenden mensen te werk. Burgers verwachten bovendien van hun bestuur dat het met goede dienstverlening inspeelt op nieuwe noden zowel in de zorg- als in de comfortsector (poets, strijk, kinderoppas). Uiteraard zijn er ook de ondernemingen en de social-profitorganisaties. Zij verwachten dat het lokale bestuur een beleid voor ruimtelijke ordening, mobi-liteit, fiscaliteit en milieu uittekent dat het makkelijker maakt om jobs te creëren. Hoe maakt u van uw bestuur een ondernemende gemeente? Hoe kunnen we binnen de strakke kaders toch een goede dienstverlening organiseren?
6. Actieve burger, partner in bestuur
Actief burgerschap is gebaseerd op solidariteit, participatie en betrokkenheid. Burgers nemen hun ver-antwoordelijkheid op voor hun lokale samenleving; ze stellen niet enkel eisen, maar tonen ook betrok-kenheid en een engagement. Het bestuur kan hen hierin stimuleren. Maar betrokken burgers willen ook meepraten over het beleid. De gemeente treedt steeds vaker op als regisseur en gangmaker van initia-tieven en processen. Een goede wisselwerking met burgers en middenveld wordt een belangrijke sleutel tot succes. Kleinschalige projecten tonen aan dat participatie rendeert.
De GECORO-vergadering van de maand mei is uitgesteld tot juni bij gebrek aan agendapunten.
Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zal waarschijnlijk behandeld worden in de gemeenteraad van 21 juni 2005. Het openbaar onderzoek dat hierop volgt zal daarom waarschijnlijk lopen van 12 juli 2005 tot 10 oktober 2005.
De milieuraad is niet gelukkig dat het openbaar onderzoek voor de helft
tijdens de vakantieperiode loopt. Hierdoor zal dit inspraakmoment niet optimaal
verlopen.
Om de burgers optimaal te betrekken bij dit belangrijk document lijkt het
aangewezen specifieke informatiemomenten te voorzien in elke wijk. Wie kan er
beter opmerkingen formuleren over een wijk dan de inwoners zelf?
Mich Ampe, de gemeentelijk stedenbouwkundige ambtenaar heeft nagekeken of de mogelijkheid bestaat om de termijn van het openbaar onderzoek i.v.m. het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan te verruimen. Het is helemaal niet toegelaten om de termijn van 90 dagen voor het openbaar onderzoek, zelfs niet met één dag te verlengen. Om procedurefouten te vermijden dienen de termijnen zoals voorzien in het decreet stipt worden nageleefd. Blijkbaar zijn er thans al precedenten met nadelige gevolgen.
Er wordt een afzonderlijk informatiekrantje over het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan huis-aan-huis verdeeld aan alle inwoners en er is minstens 1 info-avond voorzien.
Bij de opmaak van gemeentelijk ruimtelijk structuurplan in 2001 zijn er wijkvergaderingen over het RSP gehouden waarvoor zogoed als geen belangstelling was.
Er waren geen specifieke mededelingen.
We hebben nog geen verdere informatie ontvangen over het standpunt van het stadsbestuur over dit project.
De 2e tankslag in Mortsel heeft 31 personen bijeengebracht om hun stookolietank oordeelkundig buiten dienst te laten stellen. Dit is de helft van de eerste tankslag, waar (met veel meer sensibilisatie) 61 tanks behandeld werden.
In tegenstelling met de actie in 2004, werden veel minder oude tanks behandeld. Het zwaartepunt ligt bij personen die na de winter overschakelen naar een andere brandstof.
In Leopoldsburg heeft men ook een tankslag georganiseerd. Een 50-tal personen hebben de intentie om hun tank te laten neutraliseren. Tegen midden juni 2005 wordt waarschijnlijk de firma aangeduid die de werken zal uitvoeren.
Meer info: Tanksaneringproject Mortsel
De afdeling Bos & Groen voorziet ook dit jaar terug 750 000 euro om groenprojecten in de stedelijke omgeving te ondersteunen. De groenprojecten moeten voldoen aan de principes van het Harmonisch Park- en Groenbeheer.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidiëring volstaat het een aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling voor 15 juli 2005.
Uit de ingediende projecten selecteert de afdeling de meest vernieuwende en voorbeeldstellende. Per project kan maximaal
150 000 euro gesubsidieerd worden.
De selectiecriteria en het aanvraagformulier is downloadbaar van de website www.bosengroen.be .Annemie Creemers stelt voor om ASAP een project op fort 4 uit te werken zodat dit nog voor de zomervakantie het fiat van het stadsbestuur kan krijgen.
Het bermproject van vorig jaar heeft ook subsidies ontvangen uit dezelfde pot. Dit project is tot op heden nog niet uitgevoerd.
In Wilrijk is men wel reeds gestart met de (gedeeltelijke) uitvoering.
Zaterdag 28 mei was in 2005 het moment om de 94 bestelde kippen (4.70 euro/stuk) te bedelen. De 29 gastgezinnen kregen bij de adoptie van hun kippen ook weer het traditionele startpakket met een afsluitbare emmer, graan, legeieren en schelpjes.
Spijtig genoeg heeft één klant zijn 4 kippen vergeten af te halen. Zij kregen tijdelijk asiel in een rustig hoekje van de gemeentelijke werf. Een compostvat, en opengeplooide bladkorven vormden de geïmproviseerde kippenren.Meer info: kippenactie Mortsel
De gemeente Boechout heeft een constructie opgezet om door grondenruil het bessemgebied te verwerven zodat het voor de toekomst gevrijwaard wordt.
laatste wijziging: 06/08/19