Verslag milieuraad 12 mei 2005

Aanwezig:

Berghmans Hugo; Creemers Annemie; Cuypers Koen; Devisch Ronny; Dierick Jean; Iven Ivo; Mertens Erik; Tobback Marc; Van Peer Ria; Van Puyvelde Jeannine; Van Dijck Tom

Advies Dulo-waterplan Beneden Vliet

Het Dulo-waterplan "Beneden Vliet" bestrijkt slechts een beperkt gedeelte van het Mortselse grondgebied: de stadsrand vanaf de Minervawijk tot het einde van de Edegemsestraat.

In het ganse plan wordt Mortsel nauwelijks genoemd.
De algemene doelstellingen van het plan verschillen nauwelijks van Dulo-waterplan Boven Schijn.

Het regenwater van de Agfa-site aan de Vredebaan/Minervastraat mag van het Edegemse gemeentebestuur niet geloosd worden in de vijver van fort 5. De gemeente Edegem wil met deze beslissing de waterkwaliteit van de fortgracht vrijwaren.
De milieuvergunning van het bedrijf werd aangepast aan deze nieuwe situatie

De milieuraad had geen opmerkingen op het plan en gaf daarom een positief advies. (zie Advies Dulo-waterplan Beneden Vliet )

Rioolbeheer stad Mortsel:

 Erik Mertens geeft volgende toelichting bij de nieuwe regeling voor het rioolbeheer:

Sinds 1 januari 2005 zijn de drinkwaterleveranciers ook belast met de sanering van het afvalwater.

De overeenkomsten met de gemeenten omvatten een technisch luik (zie verder) en een financieel luik.

Er wordt een gemeentelijke bijdrage van 0.30 euro/m³ ingevoerd bij de drinkwaterfactuur ingevoerd om de gemeentelijke rioleringen te onderhouden of te herleggen.

Ter info:

Technisch luik:

Module RioGIS en LIS

Module Rioherrekening

Module Rioproject

Module Rioplan

Module Rio-exploitatie

Module Rio klanten en management

In bijlage kan u ook een informatief artikel “Water en zuivering voortaan op één factuur” uit “Verrekijker” mei 2005 – het publieksmagazine van de Vlaamse Milieumaatschappij.

Heel wat commotie veroorzaakte de stelling “Er wordt een gemeentelijke bijdrage van 0.3 euro/m³ ingevoerd bij de drinkwaterfactuur ingevoerd om de gemeentelijke rioleringen te onderhouden of te herleggen.

Er wordt opgemerkt dat:

De gemeenten gaan nog wel zelf het beleid bepalen (jaarlijks goed te keuren door de gemeenteraad).
De hoogte van de gemeentelijke bijdrage zal afhangen van dit beleidsplan.
De winsten die uit de voorgestelde samenwerking voortvloeien gaan ook rechtstreeks naar de stad.

Alhoewel de Ri-Ant-constructie zich over verschillende gemeenten uitstrekt, wordt de boekhouding strikt gemeentelijk gehouden.

De contractduur is jaarlijks verlengbaar.

Het stadsbestuur is in principe verplicht de milieuraad om advies te vragen alvorens een belastings- of retributiereglement goed te keuren.
Het is niet duidelijk wat het statuut van de gemeentelijke rioleringsbijdrage is. Indien het stadsbestuur naar de geest van de regelgeving handelt, mogen we ons verwachten aan een adviesvraag over bovenstaand onderwerp.

Om over het voorgestelde rioolbeheersplan te kunnen adviseren, dient de milieuraad te beschikken over voldoende informatie over de financiële implicaties (de situatie voor en na wat betreft o.a. kosten afschrijvingen rioleringen, prestatie gemeentearbeiders, kosten contractors, kosten verbonden aan investeringplannen, …).
Gezien de stad nu beschikt over een analytische boekhouding moet het mogelijk zijn om deze kosten in kaart te brengen.

Voorbereiding Memorandum milieuraad naar aanleiding van gemeenteraadsverkiezingen 2006:

Het is belangrijk dat we in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 als milieuraad een visie naar de deelnemende partijen overbrengen.
Daarom zullen we de volgende vergaderingen dit punt ook aan bod laten komen.

Iedereen wordt gevraagd om mee te denken aan punten/tekst voor het memorandum.

Als voorbereiding wordt bij dit verslag volgende documenten toegevoegd:

Kiezen voor de warme gemeente

Welke uitdagingen komen de volgende jaren op de gemeenten af? De VVSG schuift alvast zes thema’s op de voorgrond: vergrijzing, veiligheid, diversiteit, wonen, werk en burgerparticipatie. Het zijn belangrijke aandachtspunten voor de volgende beleidsperiode. Deze thema’s vragen een brede, duurzame invulling. Dat betekent dat we proberen om economische ontwikkeling, ecologische draagkracht en sociale rechtvaardigheid met elkaar te verzoenen. We doen dit vanuit een lokaal maar ook een internationaal perspectief.

Voor deze zes thema's wil de VVSG u de volgende maanden ideeën en inspiratie aanreiken, concrete bouwstenen leveren en mogelijke pistes suggereren.

1. Vitaal ouderenbeleid

In België wonen nu al bijna 120.000 mensen in een rusthuis. Niet alleen het aantal zorgbehoevende hoogbejaarden zal jaarlijks toenemen, ook de groep 50-plussers neemt fors toe. Hoe kunnen lokale besturen de vergrijzingsgolf en de gevolgen daarvan aanpakken? Hoeveel kost de vergrijzing? Niet al-leen zal er nood zijn aan meer ouderenzorg, maar ook aan een ouderenbeleid dat rekening houdt met de actieve senior. De vergrijzing biedt zeker ook nieuwe kansen. Welke impact heeft dit op het vrijetijdsbe-leid, de mobiliteit, het woonbeleid, de werkgelegenheid en de lokale dienstverlening? Hoe kan een lokaal bestuur ook via gezinsvriendelijk beleid een aantrekkelijke gemeente worden voor jonge ouders?

2. Veilige en leefbare gemeente

Burgers en besturen vinden een veilige en leefbare woon- en werkomgeving erg belangrijk. Inwoners wensen een sociaal veilige omgeving. Iedereen wil via een verkeersveilige route naar de school of het werk, of gebruik maken van een brandveilige en aangename sporthal of jeugdclub. Lokale besturen hebben sleutels in handen om van hun stad of gemeente een leefbare en veilige plek te maken. Niet alleen de politie- of brandweerdiensten zijn verantwoordelijk, ook via onderwijs, welzijn, sport en jeugd-beleid, ruimtelijke ordening, lokale economie, verkeer en milieu dragen gemeenten en steden bij tot een verhoogde leefbaarheid en veiligheid. In een doortastend integraal veiligheidsbeleid komt het er dus op aan om de juiste partners te engageren en een goede mix te vinden tussen preventie, algemeen onder-steunend beleid, repressie en eventuele nazorg.

3. Sterk in diversiteit

Samen leven in diversiteit geeft niet alleen problemen maar biedt ook kansen. Een lokaal bestuur wordt immers geconfronteerd met levensstijlen, vragen en verwachtingen van diverse groepen: jong, oud, allochtoon, gehandicapt, rijk, arm, vrouw, man, ... Zij willen een dienstverlening op maat, een breed cul-tureel en sportief aanbod, ruimte voor initiatief, een slagvaardig bestuur. Wij sporen voor u de goede praktijken op, ontwikkelen samen met u een visie en zetten beleidskeuzes op een rij.

4. Duurzaam en betaalbaar wonen

Goed en betaalbaar wonen ligt vele mensen nauw aan het hart. Dat biedt besturen de kans om van hun gemeente een warme ‘thuis’ te maken waar inwoners zich goed voelen. Lokale besturen kunnen een belangrijke rol spelen in het afstemmen van behoeftes van burgers. Maar er is meer. Gemeenten kunnen impulsen geven voor aangename, leefbare wijken met een sterk sociaal weefsel en een goede mix van groen, (speel)pleinen en ontmoetingsruimten. Met culturele, sportieve en economische activiteiten schep je een bruisende, actieve gemeente. Welke rol kan een bestuur spelen? Hoe stimuleer je leven in de wijk? Welke uitstraling geef je aan je gemeente?

5. Nieuwe jobs voor lokale noden

Lokale besturen zijn goed geplaatst om hun stem te laten horen voor meer en nieuwe jobs. En wel om drie redenen. Als grote werkgever stellen ze dagelijks duizenden mensen te werk. Burgers verwachten bovendien van hun bestuur dat het met goede dienstverlening inspeelt op nieuwe noden zowel in de zorg- als in de comfortsector (poets, strijk, kinderoppas). Uiteraard zijn er ook de ondernemingen en de social-profitorganisaties. Zij verwachten dat het lokale bestuur een beleid voor ruimtelijke ordening, mobi-liteit, fiscaliteit en milieu uittekent dat het makkelijker maakt om jobs te creëren. Hoe maakt u van uw bestuur een ondernemende gemeente? Hoe kunnen we binnen de strakke kaders toch een goede dienstverlening organiseren?

6. Actieve burger, partner in bestuur

Actief burgerschap is gebaseerd op solidariteit, participatie en betrokkenheid. Burgers nemen hun ver-antwoordelijkheid op voor hun lokale samenleving; ze stellen niet enkel eisen, maar tonen ook betrok-kenheid en een engagement. Het bestuur kan hen hierin stimuleren. Maar betrokken burgers willen ook meepraten over het beleid. De gemeente treedt steeds vaker op als regisseur en gangmaker van initia-tieven en processen. Een goede wisselwerking met burgers en middenveld wordt een belangrijke sleutel tot succes. Kleinschalige projecten tonen aan dat participatie rendeert.

Ruimtelijk structuurplan Mortsel:

De GECORO-vergadering van de maand mei is uitgesteld tot juni bij gebrek aan agendapunten.

Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan zal waarschijnlijk behandeld worden in de gemeenteraad van 21 juni 2005. Het openbaar onderzoek dat hierop volgt zal daarom waarschijnlijk lopen van 12 juli 2005 tot 10 oktober 2005.

 De milieuraad is niet gelukkig dat het openbaar onderzoek voor de helft tijdens de vakantieperiode loopt. Hierdoor zal dit inspraakmoment niet optimaal verlopen.
Om de burgers optimaal te betrekken bij dit belangrijk document lijkt het aangewezen specifieke informatiemomenten te voorzien in elke wijk. Wie kan er beter opmerkingen formuleren over een wijk dan de inwoners zelf?

Mich Ampe, de gemeentelijk stedenbouwkundige ambtenaar heeft nagekeken of de mogelijkheid bestaat om de termijn van het openbaar onderzoek i.v.m. het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan te verruimen. Het is helemaal niet toegelaten om de termijn van 90 dagen voor het openbaar onderzoek, zelfs niet met één dag te verlengen. Om procedurefouten te vermijden dienen de termijnen zoals voorzien in het decreet stipt worden nageleefd. Blijkbaar zijn er thans al precedenten met nadelige gevolgen.

Er wordt een afzonderlijk informatiekrantje over het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan huis-aan-huis verdeeld aan alle inwoners en er is minstens 1 info-avond voorzien.

Bij de opmaak van gemeentelijk ruimtelijk structuurplan in 2001 zijn er wijkvergaderingen over het RSP gehouden waarvoor zogoed als geen belangstelling was.

Mededelingen van het stadsbestuur:

Er waren geen specifieke mededelingen.

Mededelingen - rondvraag

Autodelen in Mortsel:

We hebben nog geen verdere informatie ontvangen over het standpunt van het stadsbestuur over dit project.

Tankslag 2:

De 2e tankslag in Mortsel heeft 31 personen bijeengebracht om hun stookolietank oordeelkundig buiten dienst te laten stellen. Dit is de helft van de eerste tankslag, waar (met veel meer sensibilisatie) 61 tanks behandeld werden.

In tegenstelling met de actie in 2004, werden veel minder oude tanks behandeld. Het zwaartepunt ligt bij personen die na de winter overschakelen naar een andere brandstof.

In Leopoldsburg heeft men ook een tankslag georganiseerd. Een 50-tal personen hebben de intentie om hun tank te laten neutraliseren. Tegen midden juni 2005 wordt waarschijnlijk de firma aangeduid die de werken zal uitvoeren.

Meer info: Tanksaneringproject Mortsel

Groenprojecten in het kader van harmonisch park- en groenbeheer (2005)

De afdeling Bos & Groen voorziet ook dit jaar terug 750 000 euro om groenprojecten in de stedelijke omgeving te ondersteunen. De groenprojecten moeten voldoen aan de principes van het Harmonisch Park- en Groenbeheer.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidiëring volstaat het een aanvraagformulier in te dienen bij de afdeling voor 15 juli 2005.
Uit de ingediende projecten selecteert de afdeling de meest vernieuwende en voorbeeldstellende. Per project kan maximaal
150 000 euro gesubsidieerd worden.
De selectiecriteria en het aanvraagformulier is downloadbaar van de website www.bosengroen.be .

Annemie Creemers stelt voor om ASAP een project op fort 4 uit te werken zodat dit nog voor de zomervakantie het fiat van het stadsbestuur kan krijgen.

Het bermproject van vorig jaar heeft ook subsidies ontvangen uit dezelfde pot. Dit project is tot op heden nog niet uitgevoerd.
In Wilrijk is men wel reeds gestart met de (gedeeltelijke) uitvoering.

Kippenactie 2005:

Zaterdag 28 mei was in 2005 het moment om de 94 bestelde kippen (4.70 euro/stuk) te bedelen. De 29 gastgezinnen kregen bij de adoptie van hun kippen ook weer het traditionele startpakket met een afsluitbare emmer, graan, legeieren en schelpjes.
Spijtig genoeg heeft één klant zijn 4 kippen vergeten af te halen. Zij kregen tijdelijk asiel in een rustig hoekje van de gemeentelijke werf. Een compostvat, en opengeplooide bladkorven vormden de geïmproviseerde kippenren.

Meer info: kippenactie Mortsel

Bessemgebied:

De gemeente Boechout heeft een constructie opgezet om door grondenruil het bessemgebied te verwerven zodat het voor de toekomst gevrijwaard wordt.

[Werking 2005]

laatste wijziging: 06/08/19