Verslag milieuraad 18 oktober 2007
Aanwezig:
Berghmans Hugo; Creemers Annemie; De Laet Marina; De Meyere Carine; Desmyter
Jan; Dierick Jean; Joris Yves; Lambert Griet; Lauwers Charles; Mertens Erik;
Tobback Marc
‘Adviesraad Wonen Mortsel’ – aanduiding vertegenwoordiger milieuraad
Wonen is een ruim en dus een overlappend beleidssthema.
Het bestuur heeft de intentie om een ‘Adviesraad Wonen Mortsel’ op te
richten. De statuten van de AWM zullen aan bod komen in de gemeenteraadszitting
van november 2007. Dat betekent dat deze adviesraad in principe vanaf dan
operationeel is.
De stedelijke Adviesraad Wonen Mortsel (AWM) is een advies-, inspraak-, en
overlegorgaan dat:
- op vraag van het stadsbestuur of op eigen initiatief adviezen voorbereidt
en/of uitbrengt over alle aangelegenheden betreffende het woonbeleid, die ook
soms in andere 'inspraakorganen' aan bod kwamen of zullen komen.
- de inspraak van buurtbewoners stimuleert en bevordert.
- het overleg tussen maatschappijen, verenigingen, bonden en besturen tot
stand brengt.
De adviesraad bestaat uit een algemene vergadering, het secretariaat en een
dagelijks bestuur. De algemene vergadering van de raad bestaat uit
stemgerechtigde leden, niet stemgerechtigde leden en ambtshalve aanwezige leden,
eveneens niet stemgerechtigd.
De algemene vergadering van de AWM vergadert minimum 2 maal per jaar.
Het secretariaat wordt waargenomen door een personeelslid aangeduid door de
stadssecretaris (thans de huisvestingsambtenaar Ronny Magis).
De AWM brengt advies uit op vraag van het stadsbestuur of op eigen initiatief
over alle aangelegenheden betreffende het woonbeleid.
Mogelijke werkingsdomeinen van de AWM:
- sociale huisvesting
- nieuwe projecten
- beïnvloeding van het huidige woningpatrimonium
- het wonen in Mortsel door beslissingen of acties door het bestuur
- andere adviesraden of andere bestuursniveaus
- de impact van mobiliteit, cultuurwerking enz op de inwoners van Mortsel
- De AWM vraagt aan de adviesraden om kandidaten – vertegenwoordigers voor
te dragen.
In een anonieme stemming hebben Marina De Laet en en Ivo Iven drie
voorkeurstemmen gehaald. Annemie Creemers haalde 2 voorkeurstemmen.
Ivo Iven wordt voorgedragen als kandidaat vertegenwoordiger van de milieuraad in
de AWM omdat Marina De Laet spontaan voorstelde om als vervanger op te treden.
Advies: aanpassing van de saneringsbijdrage van Ri Ant
- Motivatie stadsbestuur voor
voorgestelde verhoging (als pdf-bestand)
- Advies Milieuraad: zie adviezen
- Enkele opmerkingen:
- Welke kosten voor afkoppeling op privé-terrein draagt Riant?
Ri Ant zal minstens de helft van de kosten voor de afkoppeling van het
privaat domein betalen, gekoppeld aan de uitvoering van wegen- en
rioleringswerken in de straat in kwestie. Er zal wel een bovengrens komen
maar die is nog niet vastgesteld.
Daarnaast heeft de stad Mortsel zelf al een bestaande subsidie voor de
aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel bij private woningen (250 euro)
Begroting milieu 2008: voorstellen en toelichtingsnota
Erik Mertens geeft een overzicht van het eerste ontwerp begroting ‘milieu’
voor 2008.
In bijlage:
Enkele opmerkingen:
- Textielcontainers: 2000 euro,is dit niet te veel? :
Voor 2008 zal dit 1625 euro zijn.
- Waarom 1500 euro als bedrag 2007 / 2008 voor ophaling papier door
verenigingen terwijl de hoge oudpapierprijs de subsidie overbodig maakt?
Dit bedrag zal bij eerste begrotingscontrole wel aangepast worden.
- Drukken 5000 euro voor het drukken van stickers niet wat overdreven? :
Het bedrag is waarschijnlijk wel te hoog maar juiste prijzen nog niet gekend.
Het bedrag dient aangepast te worden bij een begrotingswijziging indien nodig.
- Wat is de middenweg Mortsel dorp? :
De middenweg van de begraafplaats Mortsel Dorp zal deels in gesloten
verharding en deels in gras worden aangelegd (betere toegankelijkheid, minder
onkruidbestrijding nodig).
- Waarom staat wijkverhakselen bij de buitengewone dienst? :
Dit staat als voorzien project dus nog niet definitief gerangschikt als gewone
of buitengewone uitgave (vermoedelijk gewone dienst).
Aanpassing retributie feestmateriaal - bespreking door de adviesraden
Advies milieuraad: zie adviezen
Opmerkingen:
- Het argument “aanpassing aan de index” houdt geen steek: tussen 1992 en
2007 steeg de levensduurte met 32% terwijl de verhoging van de tarieven
hiervan een veelvoud zijn.
Advies gebruik vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief
woon-werkverkeer:
De verkeerswetgeving laat het rijden van bedrijfsbussen op de vrije tram- en
busbaan toe MITS toelating van De Lijn. We hebben vernomen dat De Lijn dit niet
doet ondanks herhaald aandringen van zowel het stadsbestuur als Agfa Gevaert NV.
Voka (Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland) gaat bovendien binnenkort een
nieuw concept voor gemeenschappelijk collectief vervoer voor 6 grote bedrijven (Degussa,
Solvay, Monsanto, Bayer, Ineos, Lanxess) in de haven van Antwerpen organiseren
dat ook gebruik gaat maken van het traject door Mortsel.
In Antwerpen, onze noordelijke buurgemeente mag de vrije tram- en busbaan ook
gebruikt worden door taxi’s.
Op dit ogenblik worden er studies gemaakt rond de verkeerssituatie op de
Antwerpsestraat, zodat het nu het geschikte moment is om het thema hierin op te
nemen.
Advies milieuraad: zie adviezen
Meer info:
- Wat zegt het verkeersreglement:
72.5. Op een rijbaan met het verkeersbord F17, is de rijstrook die
afgebakend is met brede onderbroken strepen en waarin het woord "BUS" is
aangebracht, voorbehouden aan voertuigen van geregelde openbare diensten voor
gemeenschappelijk vervoer en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van
leerlingen.
Het woord "BUS" en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder
kruispunt.
De prioritaire voertuigen mogen in deze rijstrook rijden wanneer hun
dringende opdracht het rechtvaardigt.
Taxi's mogen eveneens deze strook volgen.
De voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn
door het bord hierna afgebeeld en behorend tot de categorieën M2 en M3,
bedoeld in het technisch reglement van de auto's, mogen deze rijstrook volgen
wanneer het verkeersbord F17 aangevuld is met een gelijksoortig symbool. In
dat geval mag het symbool eveneens op de rijstrook aangebracht worden.
Dit bord op het voertuig heeft een zijde van ten minste 0,40 m; de
achtergrond ervan moet van retro-reflecterende producten voorzien zijn.
Dit bord moet goed zichtbaar op het linkergedeelte vooraan en achteraan
op het voertuig aangebracht zijn; het moet verwijderd of afgedekt worden
wanneer het voertuig niet gebruikt wordt voor woon-werkverkeer.
Wanneer de fietsers deze rijstrook mogen volgen, wordt het verkeersbord
F17 aangevuld met het symbool van een fiets. In dit geval mag het symbool van
de fiets aangebracht worden op de rijstrook.
De andere voertuigen mogen hierin slechts rijden om van richting te
veranderen.
72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de
markering bedoeld in artikel 77.8. bakenen de bijzondere overrijdbare bedding
af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor
gemeenschappelijk vervoer.
Wanneer taxi's de bedding mogen volgen, moet het verkeersbord F18
aangevuld worden met het woord "TAXI". In dit geval moeten de bestuurders van
taxi's, in voorkomend geval, de verkeerslichten, bedoeld in artikel 62ter
opvolgen. Zij zullen bovendien in de toegelaten richtingen moeten voortrijden.
Wanneer de fietsers de in het eerste lid bedoelde bedding mogen volgen,
wordt het verkeersbord F18 aangevuld met het symbool van een fiets.
De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun
dringende opdracht het rechtvaardigt.
Wanneer de in 72.5, vijfde lid, bedoelde voertuigen bestemd voor
woon-werkverkeer deze bedding mogen volgen, wordt het verkeersbord F18
aangevuld met het symbool vermeld in die bepaling.
De andere voertuigen mogen een bedding slechts dwarsen op een kruispunt
of om een aanpalend eigendom te verlaten of te bereiken. Zij mogen er slechts
gebruik van maken om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.
In dit geval moeten de bestuurders, in voorkomend geval, de
verkeerslichten, bedoeld in artikel 62ter opvolgen. Zij zullen bovendien in de
toegelaten richtingen moeten voortrijden.
De woorden "Bus", "Tram" en, in voorkomend geval, "Taxi" evenals het
symbool van een fiets mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden
aangebracht.
Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.
Vertegenwoordiger(s) milieuraad in de GECORO
Enige achtergrondinformatie m.b.t. de vertegenwoordiging van de milieuraad in
de Gecoro:
- De samenstelling van de GECORO werd door de gemeenteraad goedgekeurd met
24 stemmen voor en 3 onthoudingen.
- Net als bij de vorige GECORO zijn er 2 afgevaardigden voor de sector
milieu en natuur (vroeger effectieven Arnold Van Hove met vervanger Bob
Verelst en Jan De Smyter). Jan De Smyter had geen vervanger uit de sector
milieu en natuur. De gemeenteraad besliste bij de goedkeuring van de
samenstelling van de vorige Gecoro om Frank Vervaeke (Promocon) als
plaatsvervanger voor Jan De Smyter aan te duiden. Nu gaat het dus over de
effectieven Jan De Smyter en Griet Lambert en de vervangers Raymond Boudewijns
en Ria Van Peer.
- In tegenstelling tot vorige Gecoro maken alle effectieven en vervangers
voor de sector milieu en natuur deel uit van de milieuraad.
Volgende brief werd verzonden naar het stadsbestuur:
“…
De milieuraad heeft kennis genomen van de nieuwe samenstelling van de GECORO.
De milieuraad had voor de samenstelling van deze adviesraad een effectief lid
en zijn plaatsvervanger voorgedragen.
De milieuraad wenst zijn ontgoocheling te uiten over het feit dat het
stadsbestuur de kandidatuur van de plaatsvervanger niet weerhouden heeft.
…”
Diverse:
- Lastvoorwaarden aankoop brandstoffen 2008: (gemeenteraad oktober)
- In de lastvoorwaarden is geen rekening gehouden met de aankoop van
zuivere biodiesel omdat voor het gebruik van zuivere biodiesel de motoren
van de voertuigen moeten worden omgebouwd.
- Erik Mertens hoort na of het bijmengen van biodiesel of bio-ethanol aan
diesel en benzine niet mee opgenomen kan worden in prijsvraag.
- Er wordt gewezen op de wrange nasmaak die de productie van biobrandstof
begint te krijgen door de impact op de voedselprijzen en de
wereldvoedselvoorziening.
- Het stadsbestuur gaat ook meer gebruik maken van voertuigen op LPG.
- De nieuwe vrachtwagens van het stadsbestuur zullen voldoen aan de
EURO5-norm en zijn dus voorzien van een roetfilter.
- Mortsel info: klachten luchthaven…
- De luchthaven heeft, zoals voorgeschreven in zijn milieuvergunning, een
meldings- en klachtenregister aangelegd.
- Voor klachten rond hinder door de luchthaven is er in Mortsel Info van
oktober enkel het adres van het stadsbestuur gepubliceerd terwijl er een
officieel meldpunt bestaat waar de burger soms direct een reactie kan
krijgen (de stad dient de door hen ontvangen klachten ook aan dit meldpunt
over te maken)
- Indien u meldingen of klachten heeft over de uitbating van de luchthaven
(geluidshinder, geurhinder, …) kan u deze elke dag tussen 06:30u en 23:00u
schriftelijk of telefonisch doorgeven aan de luchthaven. Zij zal de klachten
inbrengen in het klachtenregister en u (na onderzoek) een antwoord bezorgen.
- Contactgegevens:
Luchthaven Antwerpen, t.a.v. luchthaveninspectie
Luchthavenlei
2100 Antwerpen
tel: 03/285.65.32
fax: 03/285.65.31
Email: inspectie.ebaw@lin.vlaanderen.be
Rondvraag
- Diverse:
- GFT-zakken bij omschakeling: gebruikte rollen worden niet teruggenomen,
volle rollen wel.
- Werken aan kerk St. Benedictus:
- Er zouden volgens deskundigen geen mogelijkheden zijn om kerkuilen te
huisvesten, torenvalken zou wel kunnen maar voor deze vogelsoort is de
omgeving niet geschikt.
- In de toren en de zolder werden geen vleermuizen gevonden.
- Erik Mertens gaat nog bekijken of er mogelijkheden bestaan om
(gier)zwaluwen te huisvesten.
- Aan de St. Benedictuskerk werden 2 bomen gekapt: ze waren ziek.
- Bomenkap Klein Zwitserland: de twee overblijvende bomen die dicht bij de
spoorlijn stonden (zie verslag september) zijn nu ook tegen de vlakte
gegaan. Natuurpunt werd hiervan niet verwittigd.
- Herstelling noordelijke oever fortgracht:
- 120 meter oever gaat hersteld worden.
- Er is een hiervoor een klassieke beschoeiing met palen en planken uit
FSC-gelabeld hardhout voorzien.
- Dergelijke overbescherming geeft niet erg veel schuilmogelijkheden
voor de fauna. Ze is ook slecht beklimbaar door vogels en dieren.
- Het is echter niet de bedoeling gans de vijver op deze wijze af te
werken. Er wordt gevraagd in de toekomst ook aandacht te schenken aan
broed- en schuilplaatsen voor de fauna aan de rand van de vijver.
- Er komt terug een meidoornhaag langs het wandelpad.
- Net na het krokusverlof 2008 zal er in de st. Lutgardisschool een
tentoonstelling over padden en kikkers geplaatst worden. Erik gaat bekijken
of ook de andere Mortselse scholen deze tentoonstelling willen bezoeken.
Mogelijk kan de tentoonstelling ook verhuizen naar fort 4 in het kader van
de natuur- en milieueducatie (NME).
Mededelingen
- Diverse:
- Om niet in conflict te komen met de gemeenteraadscommissies zodat de
bevoegde schepen(en) aan de vergadering van de milieuraad kunnen deelnemen
zal de vergadering van december verschoven worden van 13/12/2007 naar
06/12/2007
[Werking 2007]
laatste wijziging:
01/01/13