Verslag milieuraad 21 februari 2008

Aanwezig:

Berghmans Hugo; Creemers Annemie; De Laet Marina; De Meyere Carine; De Richter Bob; D'Hulster Steve; Dierick Jean; Iven Ivo; Joris Yves; Lambert Griet; Lauwers Charles; Mertens Erik; Tobback Marc

Het fietsfonds:

Steve D'Hulster gaf toelichting over het Vlaamse Fietsfonds.

Tot 2007 bestond de subsidie voor fietspaden uit twee luiken:

Met deze subsidie was het niet mogelijk om een fijnmazig fietsnetwerk te creëren binnen de gemeenten.

Vanaf 2008 kunnen de gemeenten gebruik maken van het fietsfonds om een lokaal fietsnetwerk te organiseren.
De kostprijs van de fietsinfrastructuur wordt verdeeld tussen de gemeenten (20%), de provincie (40%) en het Vlaams gewest (40%).
Er is jaarlijks 10 miljoen euro beschikbaar in het fietsfonds. (de aanleg van een fietspad kost gemiddeld 600.000 euro per km)

Voordelen van de nieuwe regeling:

Problemen met fietspaden kunnen gemeld worden op www.meldpuntfietspaden.be . Dit meldpunt zal de problemen doorgeven aan de juiste wegbeheerder.
Alternatief, maar minder direct, is het privé-initiatief http://www.fietswacht.be/.

Volgende randbemerkingen werden nog gemaakt:

De milieuraad brengt unaniem op één onthouding na volgend advies uit: (zie ook adviezen)

Projectvoorstel sensibilisering rond Kyoto - wedstrijd energiebesparing voor verenigingen:

Annemie Creemers heeft een voorstel voor een wedstrijd energiebesparing voor verenigingen opgesteld. (zie   pdf-bestand in bijlage)

Het voorstel krijgt de principiële goedkeuring van de milieuraad. Tegen de milieuraad van maart zal Annemie Creemers een voorstel tot advies opstellen waarvan de vorm overeenkomt met een collegebesluit.

Verticale windmolen te Mortsel?

De ontwikkeling van windmolens met een verticale as kent op dit ogenblik een grote vlucht. Op langere termijn kunnen deze interessant worden, temeer ze op andere ogenblikken stroom produceren dan de zonnecellen.

De kostprijs van de elektriciteit die geproduceerd wordt met deze kleine windturbines is op dit ogenblik vergelijkbaar met de stroom die geproduceerd wordt met zonnecellen.
De subsidies voor de kleine windturbines zijn echter veel minder gunstig: geen belastingaftrek, geen groenestroomcertificaten van 450 euro.

Over het algemeen zijn/blijken de cijfers over vogelslachtoffers, bij grote windturbines, erg laag (omdat bij de inplanting rekening gehouden wordt met gekende vogeltrekroutes en pleisterplaatsen).

Over vogelslachtoffers bij kleine windmolens zijn niet echt beschikbaar. De situatie verschilt sterk met de grotere turbines:

In de buurt van vogeltrekroutes, -nestgelegenheden en -pleisterplaatsen zoals parken dient geopteerd te worden voor de plaatsing van zonnecollectoren i.p.v. windmolens om geen onnodig vogelleed te veroorzaken.

De milieuraad brengt unaniem volgend advies uit: (zie ook adviezen)

De milieuraad vraagt het stadsbestuur om:

Voorstel advies inplanting sociale woning bouw in de zone “Hollandse tuin”:

Schepen Bob De Richter vraagt om dit punt uit te stellen tot de milieuraad van maart. Tegen dan is er mogelijk meer informatie over het project van de aanpassing van het bejaardenhuis ‘De meerminne’ beschikbaar (tegen 2010 gelden er nieuwe voorschriften voor de infrastructuur van bejaardentehuizen).

Volgend mogelijk advies wordt meegenomen naar maart:

In 1983 werden de gronden aan de Hollandse Tuin en Hof ter Linden (zijde kerkstraat) bij hoogdringendheid onteigend om er sociale woningbouw mogelijk te maken. (bijzonder plan van aanleg “Ter Linden nr. 8)
Deze plannen die een kwart uitmaken van het ganse BPA werden nooit uitgevoerd.

Al in oktober 1992 werd de toelating bekomen om het plan te actualiseren.

In de gemeenteraad van april 2007 werd besloten een ontwerper aan te stellen om een nieuw plan voor het BPA “Ter Linden” op te stellen.

De milieuraad vraagt het stadsbestuur om:

Gelet het nijpend (en nog steeds toenemend) tekort aan sociale woningen, de open ruimte aan de Hollandse Tuin en Hof ter Linden prioritair voor te behouden voor de realisatie van sociale woonprojecten, het doel waarvoor deze terreinen ook werden onteigend.

Gelet op de woondruk die de aangrenzende appartementsblokken en de serviceflats voor het OCMW uitoefenen, moet er bij het inkleuren van de zone gelet worden op de voldoende aanwezigheid van publieke open ruimte voor recreatie en ontspanning.

Door in deze zone sociale woningbouw toe te staan kan de stad op een betaalbare wijze het aandeel sociale woningen in de stad opkrikken (de stad is immers eigenaar van de gronden). De ligging maakt dat er de ‘sociale mix’ die noodzakelijk is voor een gezonde sociale structuur hier perfect gerealiseerd wordt.

De nood om de bebouwing van de waardevolle open ruimte – een groene vinger vanuit het landbouwgebied in de stad - van het woonuitbreidingsgebied “Project Koeisteerthofdreef” (i.s.m. ‘De Ideale Woning’) te realiseren is hierdoor minder noodzakelijk.
Deze zone kan daardoor behouden blijven zodat de komende generaties over het lot van het gebied kunnen beslissen.

Mogen we het stadsbestuur er bovendien op wijzen dat door de realisatie van het “Project Koeisteerthofdreef” de sociale woningbouw in de stad nog meer geconcentreerd wordt in één gebied met nefaste gevolgen voor de noodzakelijke ‘sociale mix’ die borg staat voor een harmonieus samenleven.

Initiatieven om harmonisch parkbeheer van Fort: stand van zaken

Overzicht: zie pdf-bestand

Overzicht nieuwe samenwerkingsovereenkomst - Erik Mertens

Erik Mertens toonde de presentatie over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Mededelingen van het stadsbestuur:

Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten:

Nieuw bouwproject voor appartementen op Liersesteenweg /Borsbeeksebinnenweg:

Er is een bouwvergunning aangevraagd voor de bouw van 2 appartementgebouwen (20 wooneenheden) op een perceel dat grenst aan de Liersesteenweg en de Borsbeekse Binnenweg. Het project ligt enkele huizen verder dan het project 'Sao Paolo' dat op vorige milieuraad aan bod gekomen is.

Langs de zijde van de Liersesteenweg wordt een bestaande villa afgebroken en de vrijgekomen ruimte wordt samengevoegd met het naastliggende perceel. Een erg mooie boom zal gekapt worden.
Het appartementsgebouw zal tegen de rand van het voetpad aangebouwd worden en zal 4 bouwlagen tellen.
Onder het appartementsgebouw komt een ondergrondse garage (toegang via Borsbeeksebinnenweg).

In de Borsbeeksebinnenweg wordt een tweede appartementsgebouw ingeplant.

Het openbaar onderzoek voor het project loopt af vóór deze milieuraad.
Het project vooraf bespreken is dus niet mogelijk.

Bouwproject ‘Sao Paolo’ – aanvulling:

Als aanvulling op het verslag van februari 2008 werd er nog gemeld dat:

Mededelingen

Advies gebruik vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief woon-werkverkeer te Mortsel - eerste reactie stadsbestuur:

Op 10 januari 2008 heeft het stadsbestuur volgende reactie bezorgd op het advies van 18 oktober 2007:

" ...Wij hebben uw brief van 7 november 2007 in verband met het gebruik van de vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief woon-werkverkeer te Mortsel, goed ontvangen.

Uw verzoek om dringend werk te maken van het vrijmaken van de vrije bus- en trambanen in Mortsel voor alle vormen van collectief vervoer werd besproken tijdens de vergadering van de Stedelijke Mobiliteitscel van 7 december 2007.

Volgens de Mobiliteitscel is het een goede zaak dat bedrijven willen investeren in het vervoer van hun personeel aangezien dit een groot aantal auto's uit het verkeer haalt maar dan moeten de bussen wel vlot kunnen rijden. Alvorens hier een beslissing rond te nemen, moeten alle mogelijke problemen die hierdoor kunnen ontstaan worden onderzocht. Het openbaar vervoer mag hierdoor niet gestremd worden en er is ook nog de verkeerslichtenbeïnvloeding. De mobiliteitsambtenaar, Guy Van Aken, zal dit verder uitwerken en het resultaat daarvan zal terug besproken worden. ..."

Het evenement / Tentoonstelling “Kikkerblues en Paddencruise” op zondag 17 februari 2008 op fort 4 kende heel wat belangstelling.

De ca. 150 bezoekers hadden de keuze uit een reeks activiteiten:

Burenraad Agfa-Gevaert op 31/01/2008

Voornaamste agendapunt: stand bodemsaneringsproject

Rondvraag

Renovatie poortgebouw fort 4 - verwarmingmet elektriciteit i.p.v milieuvriendelijkere technieken:

De verwarmingstechnieken werden in samenspraak met een studiebureau besproken. Uiteraard vermijden wij het gebruik van elektrische verwarming overal waar dit mogelijk is maar omdat er hier geen geschikte technische ruimte beschikbaar is (historische gebouwindeling moet bewaard worden) en het trekken van leidingen zowel voor warm water als de aanvoer van gas en de afvoer van verbrandingsgassen door de wel zeer dikke muren en vloeren geen evidentie is (ook van uit restauratieoogpunt) en er een nieuwe vloer bovenop de bestaande moet worden aangebracht, werd er gekozen voor elektrische vloerverwarming (geen doorboringen van muren, vloeren en plafonds nodig + geen technische ruimte nodig). De enorme thermische inertie en de kleine oppervlakte van het gebouw, gekoppeld aan de vernieuwing van het schrijnwerk, zorgt in elk geval voor een minimaal energieverbruik.

[Werking 2008]

laatste wijziging: 06/08/19