Verslag milieuraad 3 april 2014
Aanwezig:
Adams Jan; De Schepper Guido; Desmyter Jan; Hateau Roland; Lambert Griet;
Lauwers Charles; Tobback Marc; Mertens Erik; Cuypers Koen
Milieujaarplan 2014 (rapportering 2013) en milieubarometer 2013
Het milieujaarplan 2014 is het laatste in zijn reeks. De milieuconvenant,
waarin dit document kaderde, loopt immers dit jaar af.
Het stadsbestuur zal wel, zij het in een aangepast vorm blijven rapporteren
aan de gemeente- en milieuraad.
Er wordt gevraagd de duurzame fietslus en de voedselteams mee op te nemen in
de rapportering.
Uit de milieubarometer leren we dat de hoeveelheid grof huisvuil sterk
gedaald is sinds de invoering van een betalend recyclagepark. Er is een
verschuiving te melden naar het restafval en de herbruikbare goederen.
De milieuraad neemt zonder bijkomende opmerkingen kennis van de beide
documenten.
Meer info: zie
advies
Voedselteam
Het Mortselse voedselteam bestaat uit een 40-tal personen en wordt
gecoördineerd door Transitie. Ze hebben en lokaal bij “Opnieuw & Co” – site
Vredebaan.
Wekelijks kan via mail een groenten- of fruitpakket besteld worden.
De samenstelling hangt af van de beschikbare seizoengroenten- en fruit. Er
wordt ook getracht zo veel mogelijk lokale productie in te kopen. Indien dit
niet mogelijk is wordt getracht de keten zo kort mogelijk te houden.
Advies elektrische deelwagen
De milieuraad vraagt aan het stadsbestuur om naar analogie met Edegem de
elektrische dienstwagens buiten de diensturen ter beschikking te stellen van de
bevolking.
Dit stelt de burger in staat kennis te maken met de technologie en is zo een erg
goedkoop sensibilisatieproject.
De milieuraad stelt voor om dit poolsysteem te organiseren in samenwerking
met cambio (dat nu al poolwagens heeft in Mortsel).
Gezien de elektrische wagens beter uitgelast worden én er door de gebruiker
een marktconforme vergoeding gevraagd wordt, is het project economisch rendabel.
In hetzelfde kader wordt voorgesteld om bij wijze van sensibilisatie
proefritten te organiseren op zaterdag.
Het
advies werd unaniem goedgekeurd op één onthouding na.
I-bus (geen) toestemming van De lijn om de vrije trambaan te gebruiken
voor collectief vervoer - vervolg
Om het collectief woon-werkvervoer te stimuleren en het vervoer op een
snelle, efficiënte en veilige manier te laten verlopen, is het gebruik van de
bus- en trambanen een belangrijke troef. Binnen de Provinciale Commissie voor
Verkeersveiligheid (PVC) maakten De Lijn, politie, Stad Antwerpen en het
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) afspraken waardoor I-BUS in Antwerpen vanaf 1
maart 2014 gebruik kan maken van de tram- en busbanen van De Lijn op het
grondgebied van de stad Antwerpen.
Eerder maakte De Lijn ook al afspraken over het gebruik van de tram- en busbanen
door taxi’s in Antwerpen.
Deze afspraken gelden niet voor Mortsel, waar de trambaan voorbehouden blijft
voor De Lijn.
De heer Meeuws (Directeur De Lijn Antwerpen) deelt mee dat :
- Op het wegvak tussen de Jozef Hermanslei en Edegemsestraat De Lijn
simpelweg zelf al te weinig capaciteit heeft op dit moment.
- De stad Mortsel heeft De Lijn in die optiek terecht gewezen op het
probleem van de halte t.h.v. het kruispunt Edegemsestraat en de te beperkte
capaciteit van het perron.
- Het is ons dus om die – en om geen enkele andere reden- onmogelijk om daar
op dit moment met de huidige lijnvoering in weginrichting (inclusief
verkeerslichtenregeling) bijkomend touringcars op toe te laten.
- Het spijtig is dat de milieuraad omwille van deze pragmatische opstelling,
meteen alle goede intenties van de Lijn en hemzelf in het bijzonder in vraag
stelt.
De mobiliteitsambtenaar van de stad Mortsel heeft meegedeeld dat:
- De stad Mortsel reeds voor de vrije tram-busbaan gebruiksklaar was, al
vragen kreeg om personeelsbussen, schoolbussen en taxi's hierop toe te laten.
Werd steeds negatief geadviseerd door de mobiliteitsambtenaar!
- Bovendien ligt de eindbeslissing bij De Lijn over het gebruik van de tram-
en busbaan, wat trouwens logisch is (sic).
- De redenen waarom geen ander verkeer toelaten wordt op de vrije tram-en
busbaan:
- Aan de niet door verkeerslichten beveiligde oversteekplaatsen voor
voetgangers is het risico op conflicten niet te verwaarlozen en hebben we al
meermaals klachten ontvangen (met artikels in de pers!).
Vandaar dan ook dat we met De Lijn (in navolging van Antwerpen) in overleg
zijn om deze oversteekplaatsen te accentueren.
De frequentie van het openbaar vervoert is (gelukkig) in Mortsel vrij hoog.
M.a.w. we hebben in Mortsel een prima bediening door het openbaar vervoer.
Meer voertuigen hierop toelaten verhoogt enkel het gevaar op ongelukken en
zal de protesten vanuit de bevolking terug doen toenemen.
- Om een vlotte doorstroming mogelijk te maken heeft het openbaar vervoer
verkeerslichtenbeïnvloeding. Andere voertuigen zijn niet uitgerust met dit
detectiesysteem waardoor de doelstelling van dit systeem niet steeds
optimaal wordt gerealiseerd (bus of tram staan aan de verkeerslichten achter
een personeelsbus).
- Voor het OV werden er in het KB van 01/12/1975 art. 62ter bijzondere
verkeerslichten opgenomen. Dit zijn niet de klassieke driekleurige
verkeerslichten die gelden voor al het overige verkeer. Bijgevolg doet er
zich een juridisch probleem voor.
- Het conflictvrij verlaten van de vrije tram- busbaan is (zeker bij het
links- of rechtsaf draaien) voor niet OV-voertuigen risicovol wegens het
ontbreken van een detectiesysteem om de verkeerslichten te kunnen
beïnvloeden. Het zal voor verwarring zorgen, de kans op ongevallen vergroten
en ook aan de kruispunten de verkeersafwikkeling negatief beïnvloeden.
- Ook aan de halteplaatsen kan dit tot gevaarlijke situaties leiden als
een stilstaande bus/tram ter hoogte van het perron wordt voorbij gestoken
door een ander voertuig. Voetgangers/fietsers die zich op dat ogenblik op de
vrije- tram- busbaan bevinden en niets vermoedend oversteken (voor de
tram/bus) kunnen dan plots geconfronteerd worden met een levensbedreigende
situatie.
- De beperkte capaciteit van het perron op de N1 t/h van de Edegemsestraat/Eggestraat
(OV-knooppunt) + de zeer beperkte opstelruimte voor overstekende voetgangers
en fietsers, maakt het onmogelijk om nog bijkomende voertuigen hier toe te
laten."
Zie ook: verslag vergadering 13/03/2014
Rondvraag:
Sportlandschap - kievitsnesten:
Ter hoogte van de vogeltelpost zijn kievitsnesten opgemerkt.
Een landbouwer mag de gronden bewerken zo lang er nog geen sportvelden
aangelegd zijn.
Het is belangrijk dat deze nestzone gevrijwaard wordt.
Plantsoen Liersesteenweg/Borsbeeksebinnenweg:
De aanplant van siergras wordt niet geapprecieerd.
Er wordt gevraagd om dit te vervangen door een aantrekkelijkere aanplant
zoals vb. een bloemenweide.
Diverse:
De wegbermen langs de Krijgsbaan en Vredebaan kunnen eveneens verfraaid
worden door er veldbloemen in te zaaien.
De nieuwe decoders van Telenet zijn energievriendelijker omdat ze na 4 uur in
slaapstand gaan.
[Werking 2014]
laatste wijziging:
07/10/14