Verslag milieuraad 13 maart 2014
Aanwezig:
Adams Jan; Creemers Annemie; Desmyter Jan; Hateau Roland; Lambert Griet;
Lauwers Charles; Tobback Marc; Mertens Erik; Van Acker Leen; Cuypers Koen; Joris
Yves; De Groof Jan; Van Hove Arnold; Jacobs Annelies
Jaarverslag 2013
De voorstelling is uitgesteld tot de volgende vergadering
Voorstelling telproject rond trekvogels in Mortsel (Annelies Jacobs)
Zie presentatie
Advies projectrapportering elektrische wagen
De stad Mortsel heeft als sensibilisatie-initiatief een elektrische wagen
gekocht voor de bodedienst (gesubsidieerd door het EVA-project)
Een tweede elektrisch voertuig is net geleverd (ter vervanging van de twee
dienstwagens van technische dienst). Voor deze wagen wordt een subsidie gevraagd
in het kader van de samenwerkingsovereenkomst 2008-2013 met de Vlaamse overheid.
Ter zijde: de stad Mortsel heeft het aantal bedrijfswagens gereduceerd. Dit
wordt gecompenseerd met een abonnement bij Cambio genomen om bij piekmomenten op
te vangen.
Voor een tweede voertuig loopt het aankoopproces. Voor deze wagen wordt een
subsidie gevraagd in het kader van de samenwerkingsovereenkomst 2008-2013 met de
Vlaamse overheid.
Advies milieuraad van 13 maart 2014:
- De milieuraad neemt kennis van de projectrapportering rond dit project en
adviseert het gunstig.
(zie ook
advies)
Advies projectrapportering dakisolatie
Het stadsbestuur onderneemt verschillende acties om haar steentje bij te
dragen in de strijd tegen de klimaatverandering. Stad Mortsel wil zelf een
voorbeeldfunctie vervullen en zo de werknemers van stad Mortsel, inwoners en
andere externe actoren sensibiliseren rond energiesparen.
De originele projectaanvraag betrof de dakisolatie van het zwembad. Deze
piste werd verlaten wegens constructieve problemen aan het zwembad.
Daarom werd een nieuw gebouw geselecteerd: Lieven Gevaertschool. De
dakisolatiewerken werden uitgevoerd in 2013.
Advies milieuraad van 13 maart 2014:
- De milieuraad neemt kennis van de projectrapportering rond dit project en
adviseert het gunstig.
(zie ook
advies)
Burgemeestersconvenant – stand van zaken
De duurzaamheidsambtenaar gaat op 03/04/2014 een opleiding volgen rond
CO2-nulmeting en een door het VITO ontwikkelde rekentool om de impact van
beleidsmaatregelen in te schatten.
De nulmeting kan door de gemeente gebruikt worden in uitvoering van de Covenant
of Mayors (Burgemeestersconvenant).
IGEAN plant eveneens ondersteuning naar de gemeenten toe voor de
implementatie van de burgemeestersconvenant.
Nu staat er niets meer in de weg voor het stadsbestuur om het convenant te
ondertekenen .
Budgetten voor het project zijn opgenomen in de meerjarenplanning.
Wordt opgevolgd tegen volgende vergadering… .
I-bus (geen) toestemming van De lijn om de vrije trambaan te gebruiken
voor collectief vervoer
Om het collectief woon-werkvervoer te stimuleren en het vervoer op een
snelle, efficiënte en veilige manier te laten verlopen, is het gebruik van de
bus- en trambanen een belangrijke troef. Binnen de Provinciale Commissie voor
Verkeersveiligheid (PVC) maakten De Lijn, politie, Stad Antwerpen en het
Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) afspraken waardoor I-BUS in Antwerpen vanaf 1
maart 2014 gebruik kan maken van de tram- en busbanen van De Lijn op het
grondgebied van de stad Antwerpen.
Eerder maakte De Lijn ook al afspraken over het gebruik van de tram- en busbanen
door taxi’s in Antwerpen.
Het gebruik van de tram- en busbanen is voor collectief busvervoer een
belangrijke stap voorwaarts voor de doorstroming van de bussen. Daarnaast
krijgen de reizigers nu ook veilige en comfortabele op- en afstaphaltes. Het
collectief vervoer wordt daardoor ook aantrekkelijker als duurzaam alternatief
voor het woon-werkverkeer met de auto.
Tot daar het goede nieuws… de situatie voor Mortsel:
I-bus heeft dezelfde aanvraag ook gedaan voor Mortsel. Helaas heeft De Lijn
dit niet goedgekeurd.
De argumenten waren de beperkte capaciteit en een veiligheidsprobleem bij de
onbewaakte oversteekplaatsen voor voetgangers. Hierdoor acht de Lijn het niet
wenselijk om extra verkeer toe te laten op de vrije tram-en busbaan.
Bovenstaande staat wel in schril contrast met de verklaring van Tom Meeuws
(directeur van De Lijn Antwerpen) in de pers dat De Lijn:
- verder kijkt dan haar neus langs is
- helpt om mee aan een toekomstgericht, stedelijk mobiliteitsbeleid
- als volwassen partners afspraken maakt over het gebruik van de tram- en
busbanen
- alle kansen aangrijpt om zoveel mogelijk reizigers te helpen zich duurzaam
te verplaatsen
De verklaring van de heer Meeuws en de weigering van De Lijn dient bovendien
ook bekeken worden in functie van de situatie in de praktijk: het betreft hier
dagelijks over slecht acht busritten, waarvan er twee te situeren zijn tijdens
de ochtend – en avondspits.
De bijkomende belasting voor dus verwaarloosbaar en het grootste
veiligheidsprobleem is te situeren bij … De Lijn.
Er wordt opgeworpen dat het niet logisch is om lokale besturen te laten
beslissen over het al dan niet gebruiken van de busstroken zodat de regelgeving
wisselt samen met de gemeentegrenzen. Dit maakt de situatie onduidelijk voor de
bestuurders, waarvan niet verwacht kan worden de lokale reglementen te kennen.
Het stadsbestuur wordt gevraagd om een standpunt, dat de volgende
vergadering kan leiden tot een advies.
Deelname stad Mortsel aan wedstrijd ANB rond “vernieuwende
groenprojecten”
Er loopt opnieuw een projectoproep van ANB rond “vernieuwende
groenprojecten”.
Voorheen had de stad Mortsel reeds projecten ingediend rond Fort 4 en de Oude
Spoorwegberm.
De stad Mortsel gaat niet ingaan op deze oproep. Er is geen project
beschikbaar dat kan ingediend worden.
Meer info:
www.natuurenbos.be/projectoproep-groen
Projectoproep Buurt- en volkstuinen
De VLM heeft een projectoproep gelanceerd voor het realiseren van buurt en
volkstuinen. Deze projectoproep loop nog tot eind mei.
Gevolg aan adviezen – CBS 17/02/2014:
advies (12 september
2013) over de afschaffing van het subsidiereglement buiten gebruik stellen oude
stookolietanks.
- De milieuadviesraad geeft een positief advies.
- De gemeenteraad (24 september 2013) besliste om dit reglement met ingang
van 1 januari 2014 af te schaffen.
advies (12 september 2013) over de
aanpassing van het subsidiereglement REG.
- De milieuadviesraad geeft een positief advies maar vraagt om gevelisolatie
te subsidiëren aangezien dit niet meer gesubsidieerd wordt na het wegvallen
van de subsidie voor gevelverfraaiing.
- De gemeenteraad (24 september 201)3 besliste om dit reglement met ingang
van 1 januari 2014 aan te passen. In het nieuwe gemeentelijke
subsidiereglement renovatiecontract voor huurwoningen (in werking vanaf 1
januari 2014) kan wel een subsidie voor gevelisolatie bekomen worden.
- De netbeheerders geven vanaf 1/1/2014 ook verhoogde tussenkomsten voor
gevelisolatie in combinatie met de plaatsing van hoogrendementsglas.
advies (12 september 2013)
over de nieuwe waterlopenkaart/herinschaling waterlopen.
- De milieuadviesraad neemt akte van het voorstel en vraagt om de
drainagegrachten van de spoorwegen op de kaart te plaatsen.
- Het college neemt kennis van deze aktename en meldt dat het
provinciebestuur enkel de waterlopen die behoren tot het openbare
hydrografische net heeft opgenomen en geen private grachten. Rekening houdend
met de grote impact van deze grachten op het watersysteem te Mortsel, zal het
stadsbestuur aan het provinciebestuur vragen om de drainagegrachten van de
spoorwegen op te nemen op de definitieve nieuwe waterlopenkaart. De voorlopige
versie van de nieuwe waterlopenkaart werd door de gemeenteraad (24 september
2013).
advies (12 september
2013) over de aanpassing van het subsidiereglement duurzaam watergebruik.
- De milieuadviesraad geeft een positief advies maar vraagt om op korte
termijn de plaatsing van groendaken te reglementeren in de nieuwe
gemeentelijke bouw- en woningverordening.
- De gemeenteraad (24 september 2013) besliste om dit reglement met ingang
van 1 januari 2014 aan te passen. Het college is akkoord om de plaatsing van
groendaken te reglementeren in de nieuwe gemeentelijke bouw- en
woningverordening. Hierbij zal rekening gehouden worden met de nieuwe Vlaamse
bouwverordening hergebruik, infiltratie en vertraagde afvoer van regenwater
die met ingang van 1 januari 2014 is ingegaan en de regelgeving in de stad
Antwerpen.
advies (23
september 2013) over de aanpassing van diverse belasting- en
retributiereglementen.
- De milieuadviesraad betreurt de prijsstijging van de grote restafvalzakken
en het gebrek aan een transparant verband tussen de inkomsten en de uitgaven
op vlak van milieuzorg. De milieuadviesraad vindt het wel positief dat
sorteren beloond wordt doordat de prijzen voor de GFT+, papier en PMD
ophalingen ongewijzigd blijven.
- Voor de grof huisvuilophalingen vraagt de milieuadviesraad of de oude
metalen en afgedankte elektrische en elektronische apparaten niet afzonderlijk
kunnen worden opgehaald om de ophaalkosten voor de inwoners te verminderen.
- Het college wenst te vermelden dat de prijs van de kleine restafvalzakken
30 liter ongewijzigd is gebleven om mensen die afval voorkomen en sorteren te
belonen. De verkoopprijs van de restafvalzakken dekt ook na deze aanpassing
van het belastingreglement nog lang niet de reële kosten voor de ophaling en
verwerking van restafval. De inkomsten van de verkoop van de restafvalzakken
worden m.a.w. integraal gebruikt om de ophaling en verwerking van deze fractie
te financieren, waarbij er nog een belangrijk aandeel uit de algemene middelen
van het stadsbestuur moet worden bijgepast.
- In Mortsel is één ophaler erkend om gratis oude metalen aan huis op te
halen. De bewoners hebben wettelijk het recht om hun afgedankte elektrische en
elektronische apparaten gratis mee te geven aan de leverancier van een nieuw
toestel (terugnameplicht). De inwoners hebben dus andere goedkopere
alternatieven voor de grof huisvuilophaling van deze afvalstoffen in opdracht
van het stadsbestuur.
advies (10 oktober
2013) over de aanpassing van het subsidiereglement milieuzorg en duurzame
aankopen scholen.
- De milieuadviesraad geeft een positief advies maar vraagt het bestuur om
vooral de aankoop van lokale producten van biologische landbouw aan te
moedigen om transport van voedingsmiddelen over grote afstanden te voorkomen.
- De gemeenteraad (22 oktober 2013) keurde het gewijzigde subsidiereglement
goedgekeurd. De aankoop van lokale producten van biologische landbouw wordt
door dit reglement aangemoedigd maar in het kader van de engagementen rond de
Fair Tradegemeenten, wordt ook de aankoop van Fair Trade producten
gesubsidieerd.
advies (10 oktober 2013) over de
invoering van een lage-emissiezone te Mortsel.
- De milieuadviesraad vraagt het stadsbestuur om de mogelijkheid tot de
invoering van een lage-emissiezone te Mortsel te onderzoeken.
- Het college van Antwerpen (13 september 2013) keurde de oprichting van een
LEZ goed voor de zone begrensd door Schelde en Singel. Dit betekent dat vanaf
1 juni 2016 de meest vervuilende wagens en vrachtwagens niet meer in deze zone
mogen rijden (benzinewagens van voor 1992, dieselwagens van voor 2006 tenzij
uitgerust met roetfilter, dieselwagens van voor 2001 zelfs met roetfilter).
Indien dit toch gebeurt, zal een boete worden aangerekend. Er kunnen tijdelijk
vrijstellingen worden gekocht.
- De invoering van de LEZ komt er vooral om de leefbaarheid van de stad en
de gezondheid van haar inwoners te verbeteren door de luchtkwaliteit te
verhogen.
- Het collegebesluit van Antwerpen is gebaseerd op een uitgebreide
haalbaarheidsstudie, opgesteld door Transport & Mobility Leuven, PWC en TNO.
- Uit deze studie komen volgende belangrijke randvoorwaarden voor de
oprichting van een LEZ:
- Er moet een regelgevend kader zijn om de LEZ te kunnen oprichten en
overtredingen te kunnen bestraffen. Momenteel is er nog geen regelgevend
kader op federaal en Vlaamse niveau waardoor de oprichting van een LEZ op
korte termijn onmogelijk is.
- De LEZ bestaat bij voorkeur uit een voldoende grote aaneengesloten zone
met hoge bevolkingsdichtheid, afgebakend door duidelijk herkenbare fysische
grenzen (in Antwerpen Singel en Schelde).
- De handhaving gebeurt bij voorkeur door gebruik van ANPR camera’s (=
camera met nummerplaatherkenning) aan de grenzen van de LEZ. In Antwerpen
zal de kostprijs van dit systeem zich terug verdienen door de verkoop van de
tijdelijke vrijstellingen en de opbrengst van de boetes voor overtreders. De
ANPR camera’s worden ook voor andere doelstellingen gebruikt (o.m.
veiligheid).
- Om voldoende maatschappelijk draagvlak te verzekeren is uitgebreide
communicatie die lang voor de start van de LEZ begint, noodzakelijk.
- Flankerend beleid om voldoende en kwaliteitsvol openbaar vervoer en
fietsinfrastructuur te voorzien en het gebruik van autodelen en elektrische
voertuigen te bevorderen is onmisbaar om goede resultaten te boeken.
- Het college stelt vast dat Mortsel op zichzelf helaas geen duidelijk
afgebakende zone met duidelijk herkenbare fysische grenzen vormt, die met een
beperkt aantal ANPR camera’s kan gecontroleerd worden.
- De luchtkwaliteit is echter vergelijkbaar met de luchtkwaliteit binnen de
Singel (VMM meetpunt Plantijn en Moretuslei) waardoor de oprichting van een
LEZ ook hier aangewezen is.
- Het college zal daarom een overleg organiseren met alle betrokken
gemeente- en stadsbesturen en de Vlaamse Overheid om de oprichting van een LEZ
te organiseren, begrensd door de geplande LEZ Antwerpen, het Albertkanaal, de
R11 en de A12. Deze zone is duidelijk afgebakend, is voldoende dicht bevolkt
en kan met een beperkt aantal ANPR camera’s worden gehandhaafd. De Vlaamse
Overheid moet bij het overleg worden betrokken omdat de zone ook door
autosnelwegen (R1, E313, … ) wordt doorsneden.
Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten, vellen van markante
bomen, … :
- Nieuwe buitenschoolse kinderopvang en jeugdlokalen in park Oude God:
- De bouwaanvraag is ingediend. Het worden twee gebouwen met 2 bouwlagen
(één verdieping) links en rechts van de ingang.
- De bewoonbare kelder die mogelijk was volgens de bouwvoorschriften werd
om budgettaire reden niet gepland.
- Het gebouw wordt energie- en waterzuinig uitgevoerd.
- Slopen en aanpassen loodsen fort 4:
- Drie van de vier loodsen van hangar 75 worden gesloopt.
- De vierde loods wordt open gemaakt en voorzien van sanitair en een
keuken.
- Deze laatste loods wordt een overdekte evenementeninfrastructuur voor
vb. zomerbar.
- Sportlandschap:
- Er zullen “tijdelijke” container-kleedkamers (één bouwlaag) geplaats
worden tussen de twee grasvelden.
- De vergunning loopt maximaal 2 jaar.
- Rioleringswerken:
- De riolering wordt dit najaar doorgetrokken op fort 4.
- Boer Van Hoof zal eveneens in het najaar aangesloten worden op de
riolering.
Mededelingen stadsbestuur:
- De bouwverordening wordt herwerkt. Een eerste versie wordt intern
besproken door het stadsbestuur.
- Rup Koeisteerthofdreef: de plannen worden opnieuw opgemaakt omdat de
vorige versie niet voldeed.
Rondvraag:
Hoeve Liekens:
- De wederopbouw is gestart.
- Het vonnis dat de werderopbouw oplegt, laat toe dat het gebouw geïsoleerd
wordt.
- Het gebouw dient gebruikt te worden als “gemeenschapsvoorziening”.
Er wordt in dit kader geïnformeerd naar de mogelijkheid om er toch de
kinderboerderij in onder te brengen.
“Bakhuisje” en Lindenbomen aan sportlandschap:
- Beide landsschapselementen zijn een relict van de oude bestemming van de
zone.
- Er wordt gevraagd of deze behouden en beschermd kunnen worden.
- De bomen en het bakhuisje liggen op de terreinen van de NMBS. Ze vallen
dus buiten het projectgebied voor de sportvelden.
Lepelhof – beuk:
- De beuk voor het Lepelhof is een mooi element in de kern rond St.
Benedictuskerk. Er wordt gevraagd deze te behouden bij de herbestemming van de
zone.
Diverse:
- De zone tussen Steenakker en spoorwegen wordt onaantrekkelijk om te
wandelen door de toenemende koterij op de volkstuinen
Er wordt gevraagd naar een reglement.
- De (enige) groene zone op het marktplein, ter hoogte van de Floralaan kan
aantrekkelijker gemaakt worden door ze met een bloemenweide in te zaaien.
Hetzelfde wordt voorgesteld voor de strook tussen Drabstraart en de
Neerhoevelaan.
[Werking 2014]
laatste wijziging:
06/08/19