Verslag Milieuraad 11 februari 1999
Aanwezig:
Iven I.; Tobback M.; Mertens E.; Berghmans H.; Desmyter J.; Dierick J.;
Jespers A.; Lauwers C.; Leys L.; Brinckman P.; Creemers A.; Cuypers K.; Van
Puyvelde J.; Ex W.; Wouters L.; Calders I.; Keuleers L.; Mortelmans F.; Van
Acken
Gevolg aan Advies " Gescheiden riolering, septische
putten: voorstel tot invoering model gemeentelijke verordening
van VMM":
Op 02/02/99 werd er gevolg gegeven aan het advies.
Samenvattend:
- Aansluitingplicht (art.
2) op riolering is reeds voorzien in art. 40 van
gemeentelijke bouwverordening
- "geen riolering aanwezig" (art. 4) is niet van
toepassingà alle straten zijn voorzien van riolering
- Het gemeentebestuur schrijft dat art. 9 (plaatsing van
een controleputje) en art.
10 (gemeentebestuur aansluiting laten controleren)
reeds van toepassing zijn te Mortsel.
Maar
in de volgende zin wordt gemeld dat het
controleputje bij een volgende aanpassing van de
gemeentelijke bouw-en woningverordening zal mogelijk
voorzien worden".
- Gescheiden riolering: mogelijkheden te Mortsel zijn
beperkt door gebrek aan waterlopen e.d.
- Dat volgens " VLAREM II : het
bij voorkeur
rechtstreeks zonder voorbehandeling in de openbare
riolering wordt geloosd." maar "
dat het
gemeentebestuur indien de afwateringssituatie dit
vereist, kan opleggen dat het afvalwater via een
individuele voorbehandelingsinstallatie (vb.septische
put) moet worden geleid alvorens in de openbare riolering
terecht te komen". (vastgelegd in art.48.1 van de
gemeentelijke bouw-en woningverordening).
Er bestaat gevaar voor aantasting van het gemeentelijk
rioleringsnet; er is nergens geen riolering in Mortsel
aanwezig die in staat is om water zonder voorbehandeling
op te vangen.
Dus
art. 3
(rechtstreeks lozen indien mogelijk voor riolering) niet
van toepassing (opm. red.: maar gebeurt wel bij oude
woningen en na sommige (niet conforme) renovaties).
- Het gemeentebestuur stelt dat Art. 6 (voorschriften
ivm. "beerput") reeds wettelijk verplicht zijn.
- Verplichting om waterput aan te leggen:
milieujaarprogramma 1998 voorziet aanpassing
bouwreglement
- Er is behoefte aan een globale visie over het
afkoppelingsbeleid (nu wordt elk project afzonderlijk
bekeken) à op te stellen door studiebureau.
Politie: de nieuwe commissaris, mevrouw L. Keuleers en
haar beleidsvisie rond verkeer en milieu
Verkeer:
- voorstelling enquête Mortsel info:
- voornaamste klachten waren overdreven snelheid,
parkeren, laden en lossen en sluikstorten
- op deze verzuchtingen van de bevolking wordt door
de politie ingespeeld
- de nieuwe politiecommissaris is van plan thematisch te
werk te gaan. Zo zal er bv. ter gelegenheid van de eerste
lentekriebels, naar brommers/motors gewerkt worden
(plaats in verkeer, snelheid, uitlaat,
)
- overzicht van de laatste snelheidscontroles in de
gemeente:
- er werden de laatste weken 2184 voertuigen
gecontroleerd (zowel op de hoofdwegen als in
hoofdstraten van woonwijken).
- 10% van de voertuigen reed meer dan de toegelaten
snelheid (50 km/u)
- van de overtreders was er 15 % woonachtig te
Mortsel
- de gemeente beschikt voor het ogenblik niet over een
eigen toestel om de snelheid te controleren. (oude
toestel voldeed niet meer aan de normen). De politie
maakt gebruik van een gehuurd toestel.
De aankoop van een nieuwe snelheidsradar is in het
vooruitzicht gesteld.
De rondvraag:
- Doorstroming van het openbaar vervoer:
- Politie heeft bepaalde handelaars op de
hoofdverkeersassen in de gemeente gevraagd hun
laad- en los-activitieten te stoppen tijdens de
ochtendspits - dit met goed gevolg.
- Er werd gevraagd of dit gedoogbeleid voor
dubbel-parkeren wel de goede aanpak is. Men is
van oordeel dat een reglement dat het laden en
lossen regelt een veel duidelijkere situatie
creëert.
- "agent blijft passief bij overtreding":
- dadelijk optreden is soms moeilijk (op weg naar
andere opdracht)
- wordt gewerkt aan mentaliteitswijziging bij
agenten
- andere vormen van assertief optreden, naast
bekeuren kunnen ook effectief zijn
- optreden van wijkagent in eigen wijk maakt de
positie van deze persoon in zijn wijk moeilijk.
In de praktijk wordt daar een mouw aan gepast
door de overtreding vast te laten stellen door de
collega's
- onbemande camera's voor
snelheidscontroles/roodlicht-rijden:
- uit het gesprek bleek dat er bij zowel het
bestuur als bij de politie een zekere weerstand
bestaat tegen dit toestel
- over de mogelijkheid of het plaatsen van een
dergelijk systeem wel kan, wordt er door het
bestuur gespeculeerd dat de hogere overheid er
toch niet zal mee instemmen. Ook de kostprijs (en
het gebrek aan inkomsten uit een dergelijk
toestel) wordt ingeroepen contra een onbemande
camera.
- Schepen F. Jespers heeft beloofd naar de
bereidheid van de wegbeheerder te polsen wat
betreft de mogelijkheid om een camera te plaatsen
op de gewestwegen.
- er is een verplaatsbaar bord "u rijdt te
snel" aangekocht en dit zal weldra in het
straatbeeld verschijnen.
- zwerfvuil:
- er wordt opgetreden door de gemeentelijke werf
- eenvoudig systeem om retributie te heffen
(gestandaardiseerd formulier)
- indien er "onderzoeksdaden"
(nummerplaat, in zakken zoeken,
) gesteld
moeten worden, treedt de politie op.
- het parket vervolgt niet voor sluikstorten!
- In de nabije toekomst wordt het
retributie-systeem geëvalueerd (kosten, baten en
aantal bezwaren)
Laatste gegevens betreffende het mobiliteitsplan:
zie: "Mobilititeitsplan
Mortsel - probleemstelling en punten van verder onderzoek"
Provinciaal ruimtelijk structuurplan - verslag
informatievergadering 01/02/99
Doelstellingen eenvoudig voorgesteld:
- Op het vlak van de ruimtelijke ordening werkt de
Provincie Antwerpen samen met enerzijds het Vlaams Gewest
en anderzijds de gemeenten binnen de provincie om een
beter en duurzaam ruimtelijk beleid te verwezenlijken.
Door als gelijke partners overleg te voeren en samen te
werken, ontwikkelt de Provincie Antwerpen het Ruimtelijk
Structuurplan Provincie Antwerpen. Het Vlaams Gewest
trekt de krijtlijnen voor Vlaanderen. Binnen de
krijtlijnen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen
ontwikkelt de Provincie een eigen beleid voor de materies
die van provinciaal niveau zijn. De gemeenten verfijnen
die "bovenlokale" lijnen verder op hun niveau.
- De toegevoegde waarde van de Provincie ligt voornamelijk
in de ruimtelijke visie die zij heeft op een aantal
beleidsaspecten die het lokale belang overstijgen. Zo
bepaalt de Provincie Antwerpen op basis van een aantal
criteria hoeveel bijkomende woningen en
bedrijventerreinen over de gemeenten kunnen worden
verdeeld en wijst ze de bestaande en nog aan te leggen
secundaire wegen aan. Ze werkt ook een ruimtelijke visie
uit voor de kleinstedelijke gebieden (Boom, Geel,
Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Lier en Mol)
en selecteert hoofddorpen en woonkernen. De Provincie
doet eveneens uitspraken over en voorstellen voor de
ruimtelijke ontwikkeling van andere maatschappelijk
belangrijke aspecten zoals natuur, landschap,
toeristische-recreatieve infrastructuur en land- en
tuinbouw.
Het doel van deze vergadering was het eerste concept van het
plan voor te stellen èn in deze fase reeds opmerkingen te
verzamelen. Hierdoor hoopt het provinciebestuur te kunnen
anticiperen op de opmerkingen die bij het openbaar onderzoek
gemaakt zullen worden.
Aanduiding vertegenwoordiger milieuraad voor adviesgroep
gemeentelijk milieubeleidsplan
Wat? Zie "Adviesgroep
Gemeentelijk Milieubeleidsplan"
J. Desmyter en M. Tobback zullen de milieuraad
vertegenwoordigen in deze adviesgroep
Gratis openbaar vervoer (De lijn)
mogelijke systemen voor "gratis" openbaar vervoer:
zie "Formules voor gratis
openbaar vervoer"
Wegens het late uur en de schare argumenten pro en contra zal
dit punt in de volgende vergadering behandeld worden
Mededelingen van de milieu-ambtenaar
- Er wordt gedacht aan een nieuw systeem om bepaalde
huisvuilfracties op te halen en om de inzameling te
optimaliseren. Men denkt onder andere aan:
- Betalen of niet betalen
- Verwerkingskost koelkasten/elektro doorreken
- Afhaling grof huisvuil op afroep
- Vorige maand werd door de milieudienst een pakket met
promotie-materiaal voor "milieuvriendelijk
winkelen" (uitgave: OVAM) aan alle kleinhandelaars
bezorgd.
Bij rondvraag in de milieuraad bleek dat het geleverde
materiaal nauwelijks opgemerkt is bij de handelaars.
Rondvraag - mededelingen
- Evenwichtige aanwezigheid van mannen en vrouwen in
milieuraad:
- Milieuraad had afwijking gevraagd van de
1/3-regel (wet 20/08/98 - art. 120bis
gemeentewet) - afwijking aanvragen bij
vernieuwing van de mandaten (in ons geval dus
voor werkjaar 1999)
- Gemeentebestuur stelt dat we tijd hebben tot
31/12/2001 om te voldoen aan deze bepaling,
aanvraag tot afwijking is afgevoerd van de
gemeenteraad van 26/01/99
- Mevrouw Creemers vond het schandalig dat de milieuraad
zijn budget van 50.000 BF voor werkingsjaar 1998
nauwelijks opgebruikt heeft.
De milieuraad heeft wel geld gespendeerd in 1998 (zelfs
meer dan zijn budget), maar is erin geslaagd dit op
andermans kosten te verwezenlijken. Het betrof hier
kosten i.v.m. sensibilisatie.
- Hoeve Liekens: OCMW Lier is van plan haar terrein
openbaar te verkopen. Tegen de volgende milieuraad wordt
er een overzicht opgesteld met de reeds uitgebrachte
adviezen rond dit onderwerp.
[Vergaderingen
1999]
laatste wijziging:
11/08/10