Iven I.; Tobback M.; Mertens E.; Berghmans H.; Bollen J.; Desmyter J.; Stroobandt H.; Lauwers C.; Brantegem A.; Neeb H.; Blond‚ B.; Van Tilburgh E.; Verbruggen P.; De Weerd I.; Lens R.; Mertens W.; Somers A.; Van de Laar B.; Van den Bossche G.; Van Gompel E.; Verscheuren P.
Zie studie "Veilig fietsen naar school"
Algemeen:
- De laatste 10 jaar is er een constante daling van het aantal verkeersslachtoffers, maar België blijft bij de koplopers.
- Het aantal verkeersslachtoffers op de gewestwegen daalt maar er gebeuren nu meer ongevallen op de gemeentewegen.
- De burger vraagt meer verkeersveiligheid en hij is bovendien specialist voor zijn deur: hij ervaart de verkeersonveiligheid en de ongemakken.
- Het beleid evolueert ook constant: van puntoplossingen (politie, infrastructuuringrepen, )is men geëvolueerd naar een verkeersbeleid, verbeteren van de leefbaarheid om tot slot te komen tot een geïntegreerd verkeersbeleid.
- In een geïntegreerd verkeersbeleid zal men bij de aanleg van de verkeersinfrastructuur reeds rekening houden met de noden van de zwakke weggebruikers.
- De gemeentelijke overheid heeft hierbij een belangrijke functie: zij is vaak de wegbeheerder. Daarom dient men:
- De nodige know how te creëren binnen het gemeentebestuur
- Een goede samenwerking te creëren tussen de verschillende diensten. Maar dit is vaak een knelpunt: één kink in het communicatie-circuit volstaat om de keten lam te leggen.
oplossing: één centrale verkeersdienst oprichten.Schoolomgeving:
- Vaak is de directe omgeving van de school geen probleem.
- De meeste ongevallen gebeuren op weg van en naar school.
- Risico's zijn leeftijdsgebonden: jonge kinderen hebben te weinig verkeerservaring. Er wordt soms afgeraden kinderen van minder dan 12 jaar onbegeleid naar school te laten gaan.
Hoe de onveiligheid aanpakken:
- Sensibiliseren: vb. fietspooling (1 ouder brengt verschillende kinderen naar school), subsidie fietshelmen en reflecterend materiaal,
- Handhavingsbeleid is zeer belangrijk
Rondvraag:
- De meeste deelnemers aan de vergadering betreurden dat , ondanks persoonlijke uitnodiging, er geen vertegenwoordigers van het gemeentebestuur, de politie en de gemeenteraad aanwezig waren. Men vroeg zich af of er van deze zijde geen belangstelling voor dit thema bestond.
De scholen waren sterk vertegenwoordigd en 4 (niet-politiekgebonden) leden van de adviesgroep" mobiliteitsplan waren wèl aanwezig.- De heer B. Blondé stelde terecht dat verkeersveiligheid in de schoolomgeving wèl een thema voor de milieuraad is: de leerlingen van zijn school (Lusthovenlaan) leggen dagelijks samen 500 km af van en naar school. De milieu-impact hiervan is niet te onderschatten.
- Op de vraag of de scholen één contactpersoon kenden bij het gemeentebestuur om eventuele knelpunten te signaleren, diende men negatief te antwoorden. Meestal werd er de lokale politicus, de politieagent of de technische dienst ingeschakeld.
Volgens Ivan De Weerd is het gebrek aan één aanspreekpartner dramatisch voor het geïntegreerd verkeersbeleid.
de milieuraad heeft een advies opgesteld met daarin haar opmerkingen op het ontwerp gemeentelijk milieujaarplan 1999
bij het punt "vitaliteit van de beken verhogen door hun debiet te herstellen (afkoppelen regenwater van bestaande rioleringen)" werd gewezen op de gevaren van sterke debietschommeling die veroorzaakt wordt door het voeden van de beken met (afgekoppeld) regenwater. Volgende suggesties werden voorgesteld:
Deze opmerkingen werden overgemaakt aan Kim Rienckens, de opstelster van het plan.
MR had vernomen dat de gemeenteraad in zitting van 25/05/1999 het (riolerings)plan voor de heraanleg van de Ten Dorpelei gaat goedkeuren. Dit plan voorziet echter niet in een gescheiden stelsel.
Wegens hoogdringendheid heeft het coördinatie-comité een advies opgesteld en een brief gestuurd naar de leden van de gemeenteraad.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 mei 1999 betreffende "heraanleg Ten Dorpelei":
laatste wijziging: 11/08/10