Verslag Milieuraad 24 juni 1999
Aanwezig:
Iven I.; Tobback M.; Mertens E.; Berghmans H.; Desmyter J.; Stroobandt H.;
Jespers A.; Leys L.; Brinckman P.; Creemers A.; Cuypers K.; Van Puyvelde J.; Ex
W.; Brantegem A.; Neeb H.; Lambert G.; Bemelmans A.; Dehaes P.; Dilli‰n A.;
Lernout N.; Meyvis R.; Nauwelaerts R.; Noten M.; Santy C.; Smet P.; Struyts;
Suute; Van den Heuvel A.; Van Dyck P.; van Luijtelaar H.; Verstappen G.; Vroom;
Wellens B.
Thema-avond: "gescheiden
riolering"
sprekers:
- Harry van Luijtelaar - studiebureel
Tauw, afdeling stedelijk waterbeheer & riolering
- Carl Santy - Firma Storama en verdeler van "WAVIN",
afvoersystemen in kunststof
- Een spreker van VMM werd uitgenodigd, maar heeft niet
geparticipeerd
Communicatie:
- Aankondiging in 't Periodiekse van 15/06/99
- Persoonlijke uitnodiging:
- Leden milieuraad
- Leden gemeenteraad (7 leden aanwezig)
- Inwoners Ten Dorpelei (80 bussen) en
Boechoutselei (40 bussen) (12 geïnteresseerden)
- Personeel Technische dienst (N. Lernout aanwezig)
Presentatie:
- Erik Mertens gaf een overzicht van het wettelijk kader
dat de verplichting voor het aanleggen van gescheiden
rioleringen vastlegt.
- De heer Harry van Luijtelaar van studiebureel Tauw werkte
volgende punten uit:
- Voorstelling huidige situatie
- Nut van een gescheiden rioleringsstelsel
- Hoe is een gescheiden stelsel en een verbeterd
gescheiden stelsel opgebouwd
- Omschakeling naar een gescheiden stelsel
- De heer Carl Santy gaf toelichting hoe in de praktijk
dergelijke projecten uitgewerkt worden en welke
materialen er door zijn bedrijf voor gebruikt worden
Rondvraag:
- Steeds noodoverstort voorzien om extreme
hoeveelheden regenwater af te voeren.
- Kostprijs bij nieuwbouw: niet onoverkomelijk;
de kostprijs van de rioleringen vormen een beperkte
uitgave in het pakket voor het bouwen van een huis.
- Gescheiden of verbeterd gescheiden
stelsel?
Gezien men toch steeds gaat streden naar een betere
waterkwaliteit, zullen we automatisch evolueren naar een
verbeterd gescheiden stelsel. Het loont dus de moeite om
dadelijk een verbeterd gescheiden stelsel aan te leggen
om later aanpassingwerken van een normaal gescheiden
stelsel te vermijden.
- Wat met verontreinigingen in regenwater
? (bladeren, roet, uitwerpselen van vogels,
)
- Een hulpstuk in de regenwaterpijp laat toe om met
het eerste regenwater het vuil af te scheiden.
- Regenwater is steeds bacterieel besmet: goed
genoeg voor toiletspoeling, auto's wassen, tuin
sproeien,
maar toch oppassen met
vernevelen (inademen) van het water en niet
gebruiken om mee te spelen.
- Reinigen van auto's en straten met
detergenten:
- Mentaliteitswijziging nodig om dit NIET te doen
(sensibilisatie)
- Men kan een centrale autowasplaats in de wijk
voorzien met aangepaste afvoer
- A. Van den Heuvel vraagt zich af hoe we een
gescheiden stelsel kunnen inpassen in een stedelijk
gebied als Mortsel. De sprekers beamen dat dit
problemen kan opleveren die echter niet onoverkomelijk
zijn.
- Deels kunnen de tuinen heel wat regenwater bergen
(belangrijk: de bewoners bij beleid betrekken)
- Infiltratie is bijna overal toepasbaar
- Rest van het regenwater kan geloosd worden in het
oppervlaktewater.
- Invloed van infiltratie op de grondwaterstand:
meestal weinig invloed, sterk afhankelijk van de
plaatselijke bodemgesteldheid.
- Gevaar voor natte kelders:
- Ook sterk afhankelijk van de plaatselijke
bodemgesteldheid.
- Probleem: lekke kelders die nu nog geen last
hebben van waterinsijpeling kunnen door
infiltratie wel water binnenkrijgen (wat ook het
geval is met het vernieuwing van lekkende
rioleringen die de bodem draineren).
- Wat met de septische put?
- C. Santy ziet problemen ontstaan indien we de
septische put elimineren en de helling van de
buizen te laag is.
- H. Luijtelaar deelt mee dat men in Nederland
(zijn thuisgebied) geen septische putten meer
kent, en de bestaande verplicht moet elimineren.
- In Nederland heeft men normaal geen problemen met
verstoppingen (men inspecteert wel systematisch
alle rioleringen). Er zijn evenmin problemen van
geurhinder: de riolen worden continu gereinigd
door het afvalwater.
ter info:
- overzicht van de gemeentelijke rioleringsprojecten van de
subsidiëringprogramma's 1996 - 1997 - 1998/2002 -
1999/2003 (Actueel tot op 11/06/1999)
Naam project |
Subsidiëringsjaar |
Wegen- en rioleringwerken Ter Varentstraat/deel |
1999 |
Wegen- en rioleringswerken Lindenlei |
1999 |
Wegen- en rioleringswerken Boechoutselei |
2000 |
Wegen- en rioleringswerken Kerkstraat |
2000 |
Voor projecten waarvoor nog geen gewestbijdrage toegekend
is, in het bijzonder deze die in ontwerpfase 1 zijn, kan
vóór 30/07/99 nog een aanvraag ingediend worden voor
subsidieverhoging tot 75 %. Gemeente Mortsel zal/kan van deze
overgangsmaatregel geen gebruik maken.
"Veilige schoolomgeving" - verslag bespreking
met scholen op coördinatie-comité van 10/06/1999
Algemeen:
- Verkeer van en naar school: aanzienlijke trafiek.
- Op 17 maart 1999 keurde het Vlaams parlement een
"motie van aanbeveling" goed waarin beklemtoond
wordt dat tegen 2002 elke schoolomgeving verkeersveilig
moet zijn.
Drie jaar later moeten er in alle centra van steden en
gemeenten veilige voet- en fietspaden zijn, alsook betere
straatverlichting, wegversmallingen en snelheidsremmers.
Problemen rond de (aanwezige) scholen:
- OLVE (Edegemsestraat):
- Oversteken fietsers die vanuit richting Edegem
komen:
- Kruisen de rijweg iets voorbij de school
ter hoogte 't Parkske, maar maken geen
gebruik van de fietsstrook.
- Op het naastgelegen zebrapad hinderen ze
de voetgangers (verschillende klachten!)
- School vraagt gemachtigd opzichter - de
school heeft geen personeel noch
bevoegdheid om daartegen op te treden
- Rond de schoolpoort (+ ter hoogte snoepwinkel) is
onvoldoende ruimte:
- samenklittende leerlingen versperren
voet- en fietspad
- gevolg: onoverzichtelijke
verkeerssituatie en klachten van
voetgangers
- nood aan plaats voor sociale kontakten in
de onmiddellijke omgeving van de school:
meer vrije ruimte aan uitgang van de
school (parkeerplaatsen innemen?)
- Verkeer van school à Mortsel centrum: fietsen
tegen de stroom in tot aan oversteekplaats
(gebruik maken van parkeerstrook als
tweerichtingsfietpad tot aan fietoversteekplaats
't Parkske?)
- St. Lutgardis (Edegemsestraat en Mechelsesteenweg):
- Oversteekplaats ter hoogte uitgang
"Edegemsestraat" (d.i. dezelfde als
fietsoversteekplaats OLVE) dient beveiligd te
worden:
- School vraagt gemachtigd opzichter om
leerlingen veilig over te laten steken -
de school heeft geen personeel
beschikbaar voor deze taak
- Aangepaste signalisatie (bord met
knipperlichten "SCHOOL",
"U rijdt te snel",
)
- Oversteekplaats "Mechelsesteenweg":
- 's morgens en 's avonds geen probleem -
politie-agent aanwezig om verkeer te
regelen.
- 's middags blijkt het oversteken redelijk
hachelijk omdat sommige automobilisten de
gearceerde stroken negeren. Men vraagt
fysieke beveiliging (gele paaltjes?) voor
de voetgangers op de (geschilderde)
middenberm.
- Fietspad "Mechelsesteenweg":
- Onveilig, onvoldoende afscherming van
autoverkeer
- vraagt zich af waarom de rijstrook niet
meer naar de middenberm verschoven is
- men suggereert het fietspad te verhogen
en meer afstand te creëren met de
rijbaan
- H. Kruiskerk ter hoogte PMS: zebrapad schilderen
om oversteken schoolrijen te beveiligen
- St. Aloïsius:
- School telt erg veel fietsers
- School is in rustige straat, weinig problemen in
de onmiddellijk omgeving van de school
- Geparkeerde auto's in de buurt van de schoolpoort
maken de schoolomgeving soms onoverzichtelijk
(parkeerverbod?)
- Het probleem: kruispunt Edegemsestraat - E.
Arsenstraat:
- Helft van leerlingen van de school maken
er gebruik van dit kruispunt
- Geen enkele beveiliging voor zwakke
weggebruiker voorzien
- Oplossing:
- zebrapaden en
fietsoversteekplaatsen voor
zwakke weggebruikers die de
Edegemsestraat moeten kruisen
- gemachtigde opzichter om
leerlingen te begeleiden (geen
personeel beschikbaar in de
school)
- gemeenteschool G. Gezelle:
- Vestiging E. Arsenstraat: in de straat van de
school zijn twee zebrapaden aangelegd op zeer
korte afstand van elkaar.
Ze worden gebruikt als parkeerplaats (politie
heeft reeds geverbaliseerd). De afstand tussen
beide zebrapaden wordt als te kort aangevoeld.
- Vestiging Lusthovenlaan: school vraagt toelating
voor fietsverkeer in beide richtingen (straat is
nu enkel richting, maar veel fietsers rijden
tegen de richting in, ook over voetpad)
- GTI: (Dieseghemlei)
- Geparkeerde auto's belemmeren uitzicht
- Betere signalisatie schoolpoort (knipperlichten +
bord "schoolpoort")
- Bermdoorsteek Osylei - Ijzerenweglei:
- afscheiding tussen voetgangers en
(brom)fietsers noodzakelijk.
- Slipgevaar bij regen/ijzel/sneeuw en
vallende bladeren
- Men stelt voor een extra schooluitgang tussen
fietsparking van de school en de A. Stockmanslei
(via weg naast spoorwegberm):
- Veel minder verkeer in Dieseghemlei
- Zeer veilige uitgang
- er wordt een enquête georganiseerd bij
leerkrachten (80) en leerlingen (520) om alle
wegen naar school en de knelpunten in kaart te
brengen.
- Algemeen:
- Kontakten met bestuur verlopen niet
gestructureerd, er is geen duidelijke
aanspreekpartner beschikbaar bij het
gemeentebestuur.
- Men heeft geen duidelijk overzicht van de
verschillende relaties: gemeentebestuur -
adviesgroep mobiliteitsplan - milieuraad.
- Nood aan gemachtigde opzichters, maar de scholen
hebben in hun lestijdenpakket hiervoor geen
personeel beschikbaar.
- De heer Verbruggen stelt dat het BIVV over een
zeer uitgebreid gamma publicaties, hulpmiddelen
en lespakketten ter beschikking stelt.
- Gemeenteschool Lusthovenlaan/L.Gevaert gaat een
week rond verkeersveiligheid organiseren i.s.m
verschillende instanties. De medewerking van de
Mortselse politie werd als zeer constructief
ervaren. De rijkswacht stelt haar mobiel
verkeerspark ter beschikking. Fietsencontrole zal
plaatsvinden in samenwerking met een
automobilistenvereniging.
- Oplossingen:
- E. Mertens gaat de lijst met materiaal dat
beschikbaar is bij het BIVV opvragen en verdelen
onder de Mortselse scholen.
- Aanstelling van gemachtigde opzichters door
gemeentebestuur. Voor personeel kan beroep gedaan
worden op vrijwilligers (gepensioneerden),
PWA'ers en andere tewerkstellingsprojecten
(mogelijkheden moeten nog onderzocht worden).
Ervaring met gemachtigde opzichters uit Mechelen
leert ons dat de functie als zeer positief
ervaren wordt wegens de uitstraling en de
veelvuldige sociale contacten.
- Audit van alle schoolomgevingen door:
(inventarisatie problemen en voorstellen van
oplossingen)
- contactpersoon van het gemeentebestuur
(nog aan te stellen)
- de betrokken schooldirectie
- externe deskundige (voorstel: iemand van
Langzaam verkeer vzw)
- De scholen vragen om deze besluiten over te maken
als advies aan het gemeentebestuur
advies:
- de milieuraad heeft een
advies opgesteld met daarin de suggesties van
bovenstaande vergadering
- Mevrouw Van Puyvelde vraagt zich af of dit advies iets te
maken heeft met milieu. Ook de andere adviesraden achten
zich geroepen over deze materie hun standpunt bekend te
maken.
M. Tobback stelt dat de milieuraad hiermee tracht het
"zacht weggebruik" te stimuleren. Zo draagt een
veilige schoolomgeving, zijdelings ook bij tot het
verbeteren van het leefmilieu in de gemeente.
- Schepen A. Jespers twijfelt eraan dat de scholen de weg
naar het gemeentebestuur niet vinden. Hij is van oordeel
dat de scholen zelf weinig belangstelling tonen. Hij
verwijst naar de opleiding "gemachtigd
opzichter" waarvoor de scholen nauwelijks kandidaten
naar voren geschoven hebben.
- Als gemeentebestuur, ziet A. Jespers wel heil in het
afsluiten van een convenant met de scholen. Hierin dienen
de rechten en de plichten van beide partijen duidelijk
omschreven worden. Het engagement van de scholen zal dan
ook niet meer vrijblijvend zijn.
Gemeentelijk milieujaarplan 1999 - verslag gemeenteraad
22/06/99
zie: advies milieuraad -
info
BPA "Hoeve Liekens": verslag gemeenteraad
22/06/99
zie: advies milieuraad -
info
"gratis openbaar vervoer": verslag gemeenteraad
22/06/99
zie: advies milieuraad -
info
Rondvraag - mededelingen
- Mevrouw Lambert vraagt of het niet mogelijk is een avond
te organiseren met een evaluatie van het GNOP. Deze zal
doorgaan op 02/12/1999.
- K. Cuypers is verheugd dat de milieuraad meer personen
bereikt door thema-avonden met sprekers te organiseren.
Het is wel spijtig dat na afloop van de voordracht de
meerderheid de benen neemt en geen kennis neemt van de
"normale" bezigheden van een milieuraad.
De formule "thema-avond" wordt al bij al als
positief ervaren en er dient zo verder gewerkt te worden.
- Metingen kwaliteit water fort 4: zie resultaten.
[Vergaderingen
1999]
laatste wijziging:
11/08/10